Kirjoittaja Aihe: Sara Bejedi on koripalloilija!  (Luettu 1630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Sara Bejedi on koripalloilija!
« : 02.03.2018 21:37:23 »
Aika kuluu ja Sara Bejedi on jo nuori nainen, joka pelaa koripalloa naisten mestaruussarjassa!



Lainaus
Lupaava Sara Bejedi ei märehdi ongelmia vaan etsii ratkaisuja.
Auta armias, jos joku erehtyy sanomaan Sara Bejedille, ettei tämä osaa tai riitä.

Silloin vasta alkaakin tapahtua.

Bejedi oli 11-vuotias, kun häntä kysyttiin pelaamaan koripalloa Leppävaaran Pyrintöön. Tyttö kertoi asiasta kotonaan.

– Iskä oli että ei: olet liian lyhyt. Olen jääräpäinen, ja jos joku alkaa epäillä, pystyn kyllä, Bejedi kertoo.

Hän kasvoi erittäin kilpailuhenkisenä melko nopeasti ulos harrastejoukkue Pyrinnöstä ja päätyi Hongan kautta nykyiseen seuraansa HBA:han.

Nyt hän on Naisten Korisliigan pistetilaston kolmonen ja paras suomalainen.

Jääräpäisyys ja itsepäisyys voivat kuulostaa rumilta termeiltä. Ne liittää helpommin keski-ikäiseen tai vanhaan miesänkyrään kuin elämäniloa, energiaa ja tavoitteellisuutta säteilevään 17-vuotiaaseen naiseen.

Siispä puhukaamme nyt vaikka sisusta.

– Tälläkin hetkellä epäillään, olenko liian lyhyt, 166-senttinen Bejedi sanoo.

– Saan motivaatiota katsomalla koriksen historiaa. Siellä on ollut pätkiäkin. Koripallo ei näe vain pituutta. Voi olla kaksimetrinen ja ihan hyödytön tai sitten pieni, joka tekee asioita.

Bejedi on kehittänyt itseään määrätietoisesti – ja sisukkaasti. Hän on tavattoman nopea pelaaja.

– Mielestäni aina löytyy ratkaisuja. Vastustajalla on aina joku heikkous, ja saan tehtyä sen korin.

Pelaaja ei pelkää yrittää yhä uudestaan ja uudestaan.

– Voi olla, että onnistuu ja sitten tulee monsteriblokki naamaan. Minua blokataan monta kertaa, mutta kyllä se onnistuminen taas tulee.

Sitten hymyillään.

– Kun antaa treeneissä kaikkensa ja onnistuu, tulee superfiilis. Pointtina (takamiehenä) pitää tehdä pisteitä, auttaa joukkuetta, syöttää, puolustaa... Jos kaikissa onnistuu, saa valtavasti energiaa.

Mitään ei ole tullut ilmaiseksi.

– Olen tehnyt valtavasti duunia. Kun näkee, että se tuo tulosta, tuntuu hyvältä. En silti koe, että I made it. Minulla on nälkää päästä koko ajan pidemmälle ja pidemmälle.

Määrätietoisuus näkyy myös koulussa. Bejedi käy Mäkelänrinteen urheilulukiota toista vuottaan. Hän aikoo urakoida lukion kolmessa vuodessa.

Kun tähän yhdistää kovan ja tiivistahtisen harjoittelun, miten ihmeessä aika voi riittää?

– Vaatii tosi paljon järjestelmällisyyttä – jota minulla ei ole, Bejedi sanoo ja nauraa.

Hän asuu Espoon Leppävaarassa, käy lukiota ja harjoittelee Helsingissä. Ajokorttia ei vielä ole, sillä urheilija täyttää 18 vuotta vasta kesällä.

– Kuljen yleensä julkisilla liikennevälineillä. Lisäksi olen saanut todella paljon tukea vanhemmiltani, Bejedi kertoo.

Hän on kohdannut elämänsä varrella myös kateutta ja arvostelua mutta ei ole antanut sen liata elämäniloaan.

– Olen ollut pienestä asti positiivinen. Tykkään antaa iloa ympärilleni. On iso juttu saada joukkue hyvälle tuulelle.

Hän toivoo pääsevänsä myöhemmin Yhdysvaltoihin yliopistoon. Sikäläiset koripallosarjat olisivat uusi askel eteenpäin kehityksen tiellä.

– Nyt keskityn tähän kauteen. On vain minusta kiinni, miten pärjään. Intohimo auttaa jaksamaan. Plan A on koris, mutta haluan saada ja minun pitää saada hyvät paperit myös koulusta, nuori urheilijalupaus sanoo.

Debytoi jo aikuisten maajoukkueessa
Sara Bejedin silmät suorastaan loistavat, kun puheeksi tulee maajoukkue. Espoossa syntynyt ja varttunut Bejedi debytoi Suomen naisten maajoukkueessa viime marraskuussa 17-vuotiaana.

EM-karsintojen vierasottelu Ranskassa tässä helmikuussa oli jo jotakin täysin uutta.

– Se ilmapiiri, vastustajat ja yleisö! Halli oli loppuunmyyty, Bejedi tunnelmoi.

Brestissä pelatun ottelun yleisölukemaksi ilmoitettiin 5000. Tapahtuma oli erityinen kokemus kotimaan sarjassa kovin pieniin yleisömääriin tottuneelle nuorelle.

– Suuri haaveeni on ollut päästä koko ajan eteenpäin, ja haluan päästä todella pitkälle. En vieläkään voi uskoa, että tämä vaihe on tullut elämääni näin nopeasti.

Hän kiittää maajoukkuekavereitaan saamastaan opista. Se koulu on ollut välillä armoton.

– ”Veteraanit” voivat panna tulokkaan koville, mutta he haluavat vain auttaa. He tietävät, että vastustajat ovat todella kovia, ja minun pitää olla valmis.

Bejedi on pelannut neljä aikuisten maaottelua.

Hän pelaa vielä myös alle 18-vuotiaiden maajoukkueessa, nyt viimeistä vuottaan.

Hurmasi lapsena kauniilla laulamisellaan
Kun Sara Bejediltä kysyy laulamisesta, hän peittää silmänsä käsillään ja alkaa nauraa.

Nuori Sara nähtiin The Voice Kids -laulukilpailussa 2013, kun hän oli 12-vuotias. Hän eteni finaaliin asti parhaan ystävänsä Rebeccan kanssa. Siihenkin piti harjoitella paljon, vaikka laulaminen ja tanssi olivat kuuluneet ystävysten normaaleihin ajanvietteisiin.

Jännitys ei mykistänyt edes parrasvaloissa tv-kameroiden edessä.

– Se oli vähän sama kuin koriksessa. Alkujännitystä on, mutta kun on aloittanut, tulee se flow, Bejedi kertoo.

Ohjelman tähtivalmentajiin kuulunut Elastinen oli kuulemma itkenyt jouduttuaan pudottamaan nuoren Saran ennen kilpailun loppuhuipennusta.

Musiikkisopimus jäi lopulta tekemättä, mutta toinen tie pysyi auki.

– Jos olisin saanut viiden vuoden diilin, tätä (koripallonousua) ei olisi tapahtunut, Bejedi arvioi.

Musiikki ei ole unohtunut.

– On minulla edelleen laulajan maine. Aina kun menemme johonkin, niin sanotaan, että Sara laulaa, Sara laulaa...

https://www.is.fi/koripallo/art-2000005586959.html

Tässä Saran Ääni ratkaisee aihe:

http://www.idolslandia.fi/index.php?topic=3229.msg232159#msg232159


« Viimeksi muokattu: 02.03.2018 21:52:48 kirjoittanut Etsku-Etana »