Kirjoittaja Aihe: Laulun harrastajat  (Luettu 3799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Laulun harrastajat
« : 07.04.2011 11:49:31 »
Onkos tällä foorumilla paljon laulua harrastavia henkilöitä? :) Miksi laulat? Missä laulat? Mitä laulat? Kauanko olet laulanut ja millä tyylillä ja mistä tykkäät ja missä mättää ja onko ongelmia ja...? ;D

Itse olen harrastanut laulamista ihan ala-asteelta asti kuoroissa yms. Lukiossa sain jostain syystä laulusta diplomin (en tajua millä ansioilla :P) ja nyt yliopiston ajan (neljä vuotta) olen käynyt yksinlaulutunneilla aina kerran viikossa lukuvuoden ajan.

Laulu on ehdottomasti rakkain harrastukseni, vaikken edes ole siinä mitenkään hirveän hyvä. Parhaiten vedän yleensä balladi-tyyppisiä vetoja, vaikkakin Hit the road, Jack -"räppini" meni yllättävän hyvin myös. Rock-biiseissä ääneni ei kanna kovin hyvin ja muutenkin nopeammissa biiseissä tekniikkani on aika heikko ja en pysty kovin montaa äkäsempää biisiä putkeen vetämään. Siksi olenkin nyt keskittynyt "belttauksen" opettelemiseen ja suunta on oikea. :)

Ah, ja sävelkorvani on ollut ihan surkea, mutta nyt jo siedettävä. Hyvät puolet taas ovat omaperäisessä vibrassa ja muutenkin persoonallisessa äänessä.

Laulusta en halua itselleni ammattia, mutta harrastuksena se saa pysyä as long as possible. :) Karaoke rules.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

menni

  • Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
  • Viestejä: 5633
  • Karma: +8/-3
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #1 : 08.04.2011 02:26:40 »
No, nyt tulee elämäkerta.. :")
Oon koko 18-vuotisesta elämästäni laulanut melkein 17 vuotta. Opin laulamaan lähes ennen kuin puhumaan ja kolmivuotiaana aloitettu musiikkileikkikoulu vaihtui kouluun mennessä musiikkiluokkaan. Kävin koko peruskoulun, eli 9 vuotta musiikkiluokalla. 10-vuotiaana mukaan tuli kuoro (mukana edelleen), lukion alusta pop/jazz -laulutunnit joilla oon käynyt nyt sen melkein kaks vuotta.

Laulaminen on ihanaa, kaikki karaokesta kavereiden kanssa kitaran säestyksellä lauleluun. Lukion jälkeen ajattelin puolitosissani heittää papereita muusikkolinjalle amkkiin, vaikken usko, että sinne sisälle pääsisin. Kaikista hienointa olis päästä mukaan johonkin oikeaan musikaaliin. Levytysstudiossa laulelua pääsin kokeilemaan syksyllä koulukurssin tiimoilta, mutta olis joskus hauska päästä laulelemaan ihan oma biisi nauhalle. (:
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"


jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #2 : 08.04.2011 06:51:20 »
^Vau! Kuulostaa upealta. Ja hae ihmessä AMK:iin. Ei sitä koskaan tiedä, vaikka pääsisitkin sisälle ;) Ihanaahan se olisi saada rakkaasta harrastuksesta ammatti, etenkin kun vaikutat muutenkin musikaaliselta. :)

Itseäni harmittaa, kun muuten olen musiikissa aika n00b. Osaan auttavasti naputella nuottien mukana oikealla kädellä pianolla ja aikomus onkin joskus vanhempana käydä jonkunlainen aikuisten  alkeispianokurssi, että oppisi säestämään itseään kunnolla. Nyt ei ole oikein varaa sellaisiin :/

Mutta laulutunteihin löytyy aina varaa. :)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

menni

  • Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
  • Viestejä: 5633
  • Karma: +8/-3
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #3 : 08.04.2011 09:48:12 »
Mä haluisin kanssa oppia soittamaan pianoa!
Osaan mä sointuja pimputtaa korvakuulolta, mutta kahden käden yhtäaikainen käyttö on ihan utopiaa (muissa asioissa se kuitenkin onnistuu, soitin selloa kymmenen vuotta ja nyt olen rämpytellyt kitaraa pari..)
Tänään viimeks koetin opetella yhden biisin kahden käden pianosäestystä. Ei onnistunu...
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"


Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #4 : 08.04.2011 14:31:10 »
[offtopic]
Piano on suht simppeli soitin koska siinä älyttömän selkeesti menee ne nuotit.. kun vertaa vaikka skebaan jonka logiikan älyämiseen menee pitkiä aikoja... Se on sit tietty eri asia olla Iiro Rantala-tyylinen virtuoosi... Toki pianokin varmaan vaatii jonkunsortin synnynnäistä öögaa. Muistan kun systeri aikanaan otti tunteja, mutta turhautui soittamiseen koska itseopiskelemalla opin parissa viikossa soittamaan sitä paremmin vaikka oon 4v sitä nuorempi. Nykyään vähän harmittaakin ettei mun keskittyminen koskaan kestänyt missään harrastuksessa paria viikkoa pidempään, koska lahjoja ois pianonsoittoon ollu.
[/offtopic]

Ite laulan sillontällön suihkussa ja/tai kun tarttee karkottaa variksia kasvimaalta. Sillontällön on laulukokeessa/kännissä tullu laulaa täräytettyä julkisesti ja palaute on yleensä ollu semmosta et "ei hirveetä, mutta ei myöskään hyvää". Laulaminenhan olis kyllä tosi siistiä osata maagisen hyvin, mutta sovellan laulamiseen samaa vähän samaa mentaliteettiä kuin kaikkeen muuhunkin toimintaani: "jos en pärjää, en yritä", eli en juurikaan koska laula.

menni

  • Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
  • Viestejä: 5633
  • Karma: +8/-3
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #5 : 09.04.2011 05:12:25 »
Mulla pianonsoiton ongelma on lähinnä putkiaivoisuus, en saa käsiä tekemään niin eri asioita yhtä aikaa. Pianohan on siitä helppo soitin, ettei voi olla epävireinen, ainoastaan väärässä sävelessä. Sellossa joutuu korvan perusteella korjaamaan sormen asentoa ratkaisevat millit...
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"


Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #6 : 10.04.2011 02:53:27 »
Oma lauleskelu rajoittuu Singstariin ja joskus karaokeen (valitettavasti) julkisilla paikoilla. Ei ole suotu lahjoja mulle. ;D



~It feels good. Is that reason enough for you.~

Iita

  • Tittelintuura
  • i
  • *
  • Viestejä: 13828
  • Karma: +15/-7
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #7 : 10.04.2011 04:45:56 »
Oma lauleskelu rajoittuu Singstariin ja joskus karaokeen (valitettavasti) julkisilla paikoilla. Ei ole suotu lahjoja mulle. ;D

Vähä sama ;D Tosin eilen lauloin ihan julkisesti, kun näytelmässä piti. En kylläkään laulanut yksin, mutta mulla oli ainoana porukasta mikrofoni. Kaverin äiti oli menny kehumaan mun äitille, että oonpas mä hyvä laulaja, vaikka omasta mielestäni en todellakaan ole :'D
Sometimes the dreams that come true are the dreams you never even knew you had.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #8 : 11.04.2011 20:46:40 »
Möh. :( Eilen oli viimeinen laulutunti. Seuraava taas vasta syyskuussa  :'( Tänä vuonna tuli sentään kehityttyä hurjasti eteenpäin. Ääniala kasvoi, ääneen tuli voimaan ja sävelpuhtauskin parani. Ei siis lainkaan turha vuosi takana! Nyt vaan pitäisi sitten omin avuin pärjätä puolisen vuotta.

Onneksi Youtubesta löytyy kasoittain hyviä videoita, joiden avulla saa pidettyä äänen kunnossa ja jopa parantamaan sitä. Erityisesti itse olen saanut apua näistä äänenavausvideoista:
http://www.youtube.com/watch?v=lSOn-b3V6rQ&feature=channel

Suosittelen!! :)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Jolanne

  • Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
  • Viestejä: 10064
  • Karma: +13/-23
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #9 : 11.04.2011 23:25:53 »
Ite oon harrastellut laulamista pienestä pitäen, musaluokalla olin 3-6.lk ja sen jälkeen oon lauleskellut koulussa erinäisissä jutuissa ja nykyään lauleskelen omaksi huvikseni.

Laulaminen on ollut mulle todella lauleskelua, se on rentouttavaa, mutta en tavoittele siinä mitään täydellisyyttä. Musaluokan laulutunneilla on opetettu kaikki perussetit ja ne imi varmaan kyllä mun sellasen viitisimisen yksityisiin laulutunteihin (varsinkin ku ne on yleensä ihan pirun kalliita ;/ ).




jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #10 : 12.04.2011 05:13:57 »
Mulla maksaa aina yksi lukukausi kansalaisopiston laulutunneilla 85€. Ei siis mitenkään mahdoton hinta, tosin joutuuhan tuota varten hieman säästämään. Täällä on yksinlaulutunneille ihan hirveä tunku aina, mutta onneksi yleensä jatkoryhmiin pääsee "suoraan" kun vaan ilmoittaa, että haluaa edelleen jatkaa. Muutoin paikoista saa taistella ihan kynsin  hampain. Opettajamme on kyllä niin loistava, etten ihmettele, että hänen tunneilleen halutaankin. :)
Laulutunnit ovat siis sellaisia, että niissä on aina 5 henkilöä per ryhmä, alussa äänenavaukset ryhmässä ja yksin ja sitten käydään yksitellen jokainen ryhmän jäsen läpi. Olisihan se joskus kiva käydä ihan yksityisellä yksinlaulutunnilla, mutta toisaalta en koe tarpeelliseksi, koska en laula muuta kuin harrastuspohjalla.

Laulamisessa tykkään siitä, etten koskaan voi tulla täydelliseksi. Aina löytyy jotain parannettavaa ja samoin kehittymisen eteen saa tehdä töitä. :) Toisaalta taas hetkittäin vaadin itseltäni liikaa, enkä helposti hyväksy sitä, että joskus nyt vaan on surkeita laulupäiviä... :P
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Laulun harrastajat
« Vastaus #11 : 12.02.2012 12:19:27 »
Musiikki on ollut jo pitkään mun intohimoni. Mulla ei oo aina riittänyt keskittymiskyky musiikillisten intohimojen osoittamiseen. Mutta olen siis todella intohimoinen musiikin suhteen, ja haaveena oppia laulamaan tavalla, joka tyydyttää minua itseäni.