Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Minä vuonna Suomi itsenäistyi?:
Mikä on Anna A:n sukunimi?:
Mikä puuttuu: Hupu, Tupu:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: leena
« : 24.08.2015 07:22:02 »

Komea levy on kyllä - en ole varma tuleeko ostettua, mutta kuunneltua ainakin. Jo aiempi Jotain pysyvää -sinkku on ollut kesän vakiosoittolistalla - tykkään jotenkin paljon enemmän tuosta iloisemmasta menosta kuin Kukka kaipaa valoa -draamasta (mut levyllä toki hienoa balladiosastoakin).

Kirjoittanut: Negativ
« : 22.08.2015 17:20:17 »

En katsonut tätä Mitran Idols-kautta, mut kuuntelin levyn tänään läpi! Ja oli kyl tasaisen hyvä. :)
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 21.08.2015 22:40:15 »

^Hienoa! Aloin jo pelätä, että sitä albumia ei tule koskaan. Aion kyllä ostaa!
Kirjoittanut: Iita
« : 21.08.2015 18:13:00 »

Mitran esikoisalbumi julkaistiin tänään! Toivottavasti saan tuon jossain vaiheessa ostettua omaksi :)
Kirjoittanut: AnGus
« : 15.02.2015 12:21:53 »

Minä en aseta hirveästi painoarvoa mm. ikikapina-Wirtasen lausunnoille. Hän provosoi TARKOITUKSELLA musiikkibisnekseen liittyvää keskustelua ja on tehnyt niin aina. Nykyisin sävy on vähän toinen kun oma firma takoo järjettömästi rahaa ja bisnes rullaa. Silti olisi oltava vähän kapinallinenkin, koska Apulanta from 90-luku. Nuo hänen lausuntonsa pitävät sisällään sen saman kliseisyyden mitä jokainen tavallinenkin tallaaja tajuaa. Ne ovat myös samalla yksiulotteisia sekä oma-etu-edellä meneviä. Sama pätee näihin kaikkiin kritiikin jakajiin. On oman edun mukaista tylyttää karua bisnestä ja saada tällä tavoin "rotaatiota". Isoon kuvaan sen sijaan ei oteta kantaa, koska se söisi omaa leipää.

Case Ilkka Jääskeläistä ei voi selittää mitenkään miehen eduksi. Hän aivan itse päätti sen linjan millä promosi itseään Idolsissa. Hän olisi voinut ajaa biisivalinnoillaan itseään sinne pehmeämmän popherkistelyn suuntaan ja pitäytyä siellä arikoivusmaisesti. Tehdä siis asiansa selväksi niin hyvin kuin se omalta osaltaan oli mahdollista. Tuon jälkeen vastuu ja mahdollinen kritiikki olisi oikeutetusti voinut suuntautua levy-yhtiön urpoille. Ei se ole ihan sattumaa miksi hänelle ehdoteltiin lasten levyjä tai joululevyjä. Hän oli itse kuoppansa kaivanut ja kuka ottaa sinut vakavasti ellet sinä itse? Niinpä.

Artistin ei tarvitse myötäillä ja hymistellä bisnekselle, mutta artistin pitää ymmärtää realiteetit. Ala ei ole ole mustavalkoinen eikä sellaiseksi muutu. Voit vaikuttaa ainoastaan siihen miten tuot itsesi julki esimerkiksi Idolsissa. Miten markkinoit omaa linjaasi ja miten osoitat sen lafkan sedille. Levy-yhtiöistä löytyy paljon tuottoisia&valmiita artisteja ja tällöin Idols-nousukkaan tulee hakea se jalansija. Levy-yhtiön kiinnostus katoaa kuin tuhka tuuleen ellei sinusta puske läpi se millainen artisti haluat olla. Eli kyllä se vastuu kuuluu myös artistin alulle itselleenkin. Nämä tietyt Idols-kermaperseet vain kitisevät kitisemisen ilosta. Yksikään ei ole ottanut itse vastuuta tilanteestaan.

Tämän maan ihmiset ovat pirun tietoisia omista oikeuksistaan, muttei velvoitteistaan&vastuistaan. Pätee myös tässä Idols-kontekstissa. Tätä tarkoitan kun en hyväksy musiikkibisneksen tai formaatin asenteiden täydellistä demonisoimista. Ei ymmärretä vastakkaisen osapuolen motiiveja vaikka ne ovat olleet AINA päivääkin selkeämmät. Edelleen voit vaikuttaa vain siihen miten tuot itsesi esille ja julki. Tällöin voit olla tyytyväinen kun olet oman panoksesi asialle tuonut. Sen sijaan perseilemisen ja pelleilyn voit ottaa vain omalle kontollesi jos sen myötä sinua ei oteta vakavasti tai lafkat eivät halua panostaa epätietoiseen laulajaan. Se on sitten sanahelinää esimerkiksi Ilkan tapauksessa kun jälkikäteen mussutetaan että "oli biisejä ja kyllä minä tiesin mitä olen" -tyyliin. Tuon olisi pitänyt näkyä jo silloin kun itseään promosi Idolsissa ja keräsi lafkasetien huomiota. Et sinä yhdeltä istumalta voi muuttua pintaliitoisesta koomikosta sydänverellä eläväksi draamanäyttelijäksi.

Summasummarum: musiikkialalla on paljon mätää, mutta niin on sinne pyrkijöissäkin.
Kirjoittanut: TrueB
« : 15.02.2015 07:34:01 »

Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

Juuri näin ja tarkoitukseni ei ollut lyödä Ilkkaa enempää. Hän vain toimii valitettavan hyvänä esimerkkinä siitä kun oikeasti aikuinen jätkä tulee mestoille vähän ihmettelemään ja pelleilemään. Sitten jälkikäteen kehdataan vinkua eikä oteta MISTÄÄN itse vastuuta. Pointtina se, että muiden syyttelemisen ohella kannattaa miettiä miten laadukas se oma panos asialle on ollut. Tämä pätee hyvin moneen idols-kisaajaan.


Tähän vielä, että en tosiaan ymmärrä syytöstä siitä, että artisti ei ole ottanut "mistään" vastuuta jos artistilla todella on ollut oma näkemys levystään, ja visio siitä millaisen levyn haluaa tehdä. Ja keikkoja siltä pohjalta. Kuten Ilkan tapauksessa. Miksi siis pitäisikään odottaa kaikkien muiden "useiden ihmisten" alkavan luoda sitä uraa artistille, kun artistin nimenomaan pitäisi ANTAA luoda sitä itse?

Levy-yhtiöllä voi olla oma näkemyksensä ja tietoa mikä myy, mutta totta kai on artistin kannalta turhauttavaa, jos artistin omia näkemyksiä ei kuunnella vaan vain määrätään mitä pitää tehdä. (Kuten vaikkapa lastenlevy, jos artistin oma visio ei ole ollut se?) Ilkan tapauksessa yhteistyö levy-yhtiön kanssa päättyi näkemyseroihin.
 Tällöin yhteistyön minusta pitääkin päättyä. Eikä sitä pidä nähdä vain artistin "epäonnistumisena". Tässä tilanteessa on nimenomaan tehtävä ratkaisuja ja lähdettävä omalle tielle. Uusi yhteistyökumppani sitten löytyy tai ei löydy.

Näen noissa kommenteissanne vähän ristiriitaa: artistin pitäisi ottaa vastuuta mutta kuitenkin antaa muiden luoda hänelle sitä uraa? Ja olla siitä "kiitollinen" ja sitten syyttää vain itseään jos homma ei luista ??? Ei tuossa yhtälössä ole mitään mieltä eikä logiikkaa.

Idols-kisaajan esiintyminen ja käytös ohjelmassa voi ärsyttää miten paljon tahansa, mutta ei kerro sinänsä yhtään mitään asennoitumisesta musiikkiuraan ja halusta tehdä työtä sen eteen. Sen sijaan lausunnot ennen kisan ratkeamista, ja ennen levyn julkaisua tai juuri sen jälkeen, merkitsevät aika paljon.Niihin pitäisi ensisijaisesti kiinnittää huomiota habituksen, persoonan ja yleisen käytöksen sijaan. Tämä pitäisi jokaisen ymmärtää.
 Jos on antaa kisan aikaisen asennoitumistulkinnan tueksi suoraa sitaattia, niin sitä sitten kehiin eikä pelkkiä "ilmeisesti" ja "musta tuntuu" -tulkintoja.

Minun nähdäkseni se, että artisti ei ota mitään vastuuta ja odottaa saavansa "kaiken valmiina" tarkoittaisi sellaista asennetta Idolsia ja levy-yhtiötä kohtaan, että "sanokaas nyt millainen levy mun pitäisi tehdä kun mulla ei ole hajuakaan, ja tehkää siitä sellainen että se kanssa myy."
 En oikeastaan muista kuin yhden Idols-kisaajan joka olisi etukäteen hehkuttanut levymyyntiään: Pete Parkkonen. En nyt hänestäkään sen lopullisempia totuuksia sano, mutta useimmat muut ovat puhuneet mielestäni fiksusti hyvän musiikin tekemisestä ensisijaisen tärkeänä asiana. Ja halunneet käyttää siihen aikaa ja harkintaa, kuten myös Mitra. Mistä hatunnosto.
 Myös Ari Koivunen piti musiikkia myyntilukuja tärkeämpänä, ja hänenkin yhteistyö levy-yhtiön kanssa päättyi, ymmärtääkseni samoista syistä kuin monen muunkin. Näkemyseroihin.


Mutta tarkoitukseni ei ollut tässä ruveta taas kerran vääntämään Ilkka Jääskeläisestä. Näen Idols-formaatissa paljonkin kritisoitavaa nimenomaan musiikkiuraa ja bisnestä silmälläpitäen. Siksi en halua tuomita ylipäätään ketään siitä jos ei ymmärrä, hyväksy tai noudata "ohjelman ideaa".
 Enkä lähde sille linjalle, että Idolsissa ei voi mitenkään missään tapauksessa whatsoever olla mitään kritisoitavaa ja kaikkien pitäisi siksi noudattaa sen asettamia sääntöjä. Ja mitata menestystä ja rakentaa uraa formaatin asettamien vaatimusten mukaisesti.
Kirjoittanut: TrueB
« : 14.02.2015 18:19:29 »

Romaanikirjailija taas vauhdissa mielipiteineen  :)

Mutta oikeasti, minulla on tietynlainen jatkuva "missio" kaikkea mediassa ja julkisuudessa tapahtuvaa epäreilua kiusaamista ja hyväksikäyttämistä kohtaan. Olen nähnyt työssä ja omassa elämässä riittävästi sitä mitä epäreilu kiusaaminen ja puolustuskyvyttömän mollaaminen tekee.

Sen vuoksi katson tätä ensisijaisesti kilpailijoiden, ja nimenomaan flopeiksi ja huonoiksi leimattujen kilpailijoiden osalta. Voi olla etten olisi näin kiihkeä asiassani, jos en olisi fanittanut Ilkkaa ja tullut tätä kautta huomanneeksi asiaa. Mutta olen laittanut myös mm. palautetta ja kommenttia Poppipoliiseille kun he ovat mielestäni epäreiluja (nykyisin) VOF-kilpailijoita kohtaan. Vaikkei minulla olekaan siellä ollut juurikaan suosikkeja ja fanituskohteita.
 Kun ohjelmasta puuttuu ilkeys ja mollaaminen, se pitää tuoda mukaan jotain kautta. Voicessa useinkin ylistetään turhankin paljon ja luvataan hienoa uraa, totta, mutta en silti näe sen tyyliä "lällynä". Vaikka petyin kyllä jossain määrin Mikko Sipolan kohteluun ekan Voicen jälkeen. Vaikken hänestäkään muuten juuri välitä.
 
Kilpailijat ovat tässä se kaikkein heikoin osapuoli. He panevat peliin elämänsä, ihmissuhteensa, itsetuntonsa ja mielenterveytensä. Ja media ja TV-formaatti päättävät miten heihin tulee suhtautua. Moni tietää vain levymyynnin, ja se riittää. Voicessa on se hyvä puoli, että se ei painota tavoitteita ja vaadi kestomenestystähuonoilla hätälevyillä.
 
Kuka keksisi pitää 15 000 levymyyntiä "floppina" jos Idols ei olisi opettanut ajattelemaan niin? Ja jos formaatin taholta ei olisi päätetty että levy pitää tehdä äkkiä, ohjelman jälkimainingeissa, vaikka olisi miten hätäisesti tehty ja vailla pointtia? Vaikka pitemmällä tähtäimellä ja harkitusti luotu ura olisi artistin kannalta fiksumpaa, kuten jo sanottua...

Juuri tätä mm. Toni Wirtanen kritisoi. Ja moni muukin. Eikö tämän tahon näkemyksillä ole oikeasti mitään merkitystä? Idols-formaatin taholtako tulee ainoa totuus siitä mitä voidaan vaatia? Ovatko kaikki soraäänet ja kritiikki TV-viihdeohjelmaa kohtaan vain "kateellisten valitusta" tai "uhriutumista"? Levy-yhtiökin toimi pitkään Idols-kaavan ja "sääntöjen" mukaisesti, kun ajatteli että resepti toimii heidänkin edukseen.
 Mutta Sonykin sai tarpeekseen, ja toivotti "hyvät" jatkot seuraajalleen Universalille.

Se tässä onkin ikävää kun levy-yhtiössä muuten homman ei tarvitsisi olla kuin "reilusti raakaa", mutta Idolsin kautta levy-yhtiönkin peli meni likaiseksi.
 "Idols-kisassa ylikansallinen levy-yhtiö käyttää pelinappuloinaan innokkaita nuoria, jotka vain haluavat laulaa", (Peter) Parviainen kritisoi. (Samassa IS:n numerossa kuin edellä)

Kirjoittanut: TrueB
« : 14.02.2015 17:22:22 »

Idols on omanlaistaan "bisnestä", jolla on omat tavoitteensa. Mutta sen sijaan, että menee ohjelman luomaan ajattelumalliin mukaan, voisi katsoa toiseltakin kantilta. Ajatella vähän itse.
 Tässä on valittavana eri näkökulmia, ja terveellistä olisi mielestäni kokeilla ja arvioida niitä kaikkia. Idols ja sen tavoitteet ohjelmaformaattina, levy-yhtiö, kilpailija/artisti ja media.
 
Minun myötätuntoni on lähtökohtaisesti kaikkien Idolsiin osallistuneiden puolella, pidin heistä tai en. Juuri siksi, että he ovat täysin median ja valtavien koneistojen armoilla ja formaatin asettamien vaatimusten alla. Eivätkä voi puolustaa itseään mitenkään.
 Ja kaikki kritiikki katsotaan "ruikuttamiseksi" ja "uhriutumiseksi". Vaikka moni on halunnut vain aikaa, ja mahdollisuuden luoda ensimmäinen levy sellaiseksi kuin on todella halunnut.

Enkä kiellä etteikö "uhriutumistakin" voisi esiintyä ja artisti voi käyttää mediaa hyväkseen, vedota ihmisten myötätuntoon, mustamaalata yhteisyökumppaneita jne. Mutta ei voi pitää itsestäänselvänä että avautuminen olisi aina sitä. Eikä että Idolsin tuotanto ja levy-yhtiö tekevät aina kaiken oikein, ilman virheitä ja ilman (moraalista tai muutakaan) huomautettavaa.

Myös esim. Kalle Löfstömin kohdalla arviointi Idols-kisassa oli epäreilua. Joitakin toisia selvästi suosittiin, epäonnistuessaankin. Tuomarit itse valitsivat itse Kallen kisaan, mutta sitten olikin täysi surkimus. Eivätkä tuomarit ota tässä mitään vastuuta siitä, että itse ovat olleet ratkaisevassa roolissa siinä, että ko. tyyppi ylipäätään on ohjelmassa.
 Joko ovat epärehellisiä, eivät halua tunnustaa virhettään, tai sitten ohjelmaan nimenomaan halutaan mukaan niitä huonoja mollattaviksi. Ei vain alkukarsintoihin.

Kim Kuusi sanoi Ilkasta myöhemmin, että "tiesimme koko ajan ettei menesty." Mutta kuitenkin tuomarit valitsivat hänet aika monta kertaa jatkoon ennenkuin kansa pääsi äänestämään. Jone valitti myöhemmin, että "aina ei pitäisi antaa kansan päättää", vaikka oli itse ensimmäisenä päästämässä Ilkkaa alkukarsinnoista jatkoon.

Itse kylläkin, sekä Kallen että Ilkan kohdalla uskon, että tuomarit todella näkivät heissä potentiaalia. Mutta aavistivat myöhemmin että ei näistä ole suuriksi tähdiksi, ja suhtautuminen muuttui. Ja jälkeenpäin kun floppi-leima oli lyöty, kaikki olivat vaikeina tai selittelivät, että "Kyllä me tiedettiin koko ajan", ja annettiin ymmärtää, että pidettiin ohjelmassa vain viihteen vuoksi. Yrittivät siis pelastaa omaa nahkaansa.

Kalle ei oikeasti ollut huono, lauloi puhtaasti ja eli musiikille. Ja Ilkan levy ei, niin heikkotasoiseksi levyksi, myynyt ollenkaan huonosti, eli fanipohja olisi kantanut pitkällekin hyvällä levyllä ja ilman tarkoituksellista "floppi" -leimaa.

Kaikki tällainen pistää vihaksi. Ja ei, Kallea en erityisemmin fanita. Mutta näkemyksissäni ei ole kyse vain Ilkasta.


Idols tarvitsee menestyjiä, mutta se tarvitsee myös "floppeja", sellaisia, jotka voidaan esittää "varoittavina esimerkkeinä", käyttää vertailukohteina, sylkykuppeina ja kynnysmattoina. Kun mainitsin aiemmin tuosta että Idols uutisoinnissaan on vääristellyt levymyyntilukuja, se on aivan totta. Jotkut halutaan esittää suurempina tähtinä kuin ovatkaan, ja jotkut esitetään tarkoituksellisesti huonossa valossa.

Koko ohjelma alkukarsinnoista kisan jälkeiseen uutisointiin perustuu nolaamiselle, keskivertojen esittämiselle huonoina, ja valittujen yksilöiden esittämistä menestyjinä. Formaatti on koko matkan ajan tarvinnut "epäonnistujia", joita on käytetty häikäilemättä hyväksi.


Lainaus
Kiittämättömyys ja peiliin katsominen, just saying.

Tämä kiteytti asenteesi aika hyvin. Jos kaikki ei mene putkeen, se on pelkästään artistin/kilpailuun osallistuneen omaa syytä ja formaatille pitäisi olla pelkästään "kiitollinen". Anteeksi nyt, mutta et voi minusta samanaikaisesti myöntää, että peli on likaista, jos näkemyksesi todella on tuo.

Katson tässä jälleen asiaa niiden kannalta, joille Idolsin kautta on tullut "viimeinen tuomio", ja mahdollisuudet ehkä lopullisesti menneet. Tämä on minusta väärin. Idols voisi suhtautua kannustavasti kaikkiin kilpailun kautta artistiksi yrittäviin. Lannistamisen ja jälkimollaamisen sijaan.
  Ja ei, tämä ei tarkoita samaa kuin "hyväntekeväisyyslaitos." Tai että "silitellään päätä ja annetaan kaikki valmiina."

Ohjelmana Idols on viihdyttävä, reipas ja hauska. Mutta bisneksenä ei pelkästään "raaka". Vaan alusta loppuun ja pohjimmiltaan epäterve. Valitettavasti.
 
Kirjoittanut: TrueB
« : 14.02.2015 17:08:28 »

Lainaus
Aivan turhaa, lapsellista ja todella säälittävää vöyhöttämistä sinulta kun et kykene näkemään isoa kuvaa. Ilmeisesti nykyajan kermaperseille pitäisi tarjota kaikki mahdollisuudet avoimine ovineen ettei vaan joutuisi itse kantamaan mitään vastuuta. Pelkistetysti sanottuna Idols lieveilmiöineen on ainutlaatuinen ponnahduslauta ja jokaisella täysikäisellä on henkilökohtainen vastuu jos tuota kautta lähtee uraansa luomaan. Riskit ja mahdollisuudet pitää kyetä punnitsemaan. Alaikäisten kohdalla viimeisen järjellisyyden pitää tulla vanhemmilta. Tämän vuoksi on tärkeää idolseihin mennessään tietää mistä tulet, missä olet ja minne olet menossa. Muussa tapauksessa on turha kitistä jos harrastaa ilkkajääskeläismäistä spedeilyä.


Pahoittelen purkaustani. Mutta en todellakaan tarkoittanut, että kaikki pitäisi antaa valmiina. Miksi ihmeessä pitäisi? Sen sijaan ajattelen, että musiikkiuran luomiseen pitäisi saada käyttää sitä aikaa ja harkintaa. Jotta artisti voisi kantaa vastuunsa, käyttää harkintaa ja tehdä työtä, joka on mielekästä.
 Vain tältä pohjalta mielestäni artistille voidaan asettaa sitä vastuuta oman uran rakentamisesta. Idolsin taholta vaatimus juuri aikaan liittyen tuntuu kohtuuttomalta, kun kaiken pitäisi tapahtua heti, nopeasti ja olla alusta lähtien pelkkään nousukiitoa.

Tässä meillä on näkökulmaero.

Ilkka Jääskeläistä en tässä halunnut ottaa esiin, vaan puhua asiasta yleisemmin. Ja minusta todella pitäisi antaa hieman painoarvoa niidenkin lausunnoille, jotka todella ovat musiikkialalla! Ovat musiikkibisneksen ammattilaisia, joko levy-yhtiön tai muun tahon edustajina, tai ovat tehneet sitä pitkään.

Minä en näe mitään syytä panna Idols-formaatin edustajien asettamia vaatimuksia musiikkialan todellisten ammattilaisten lausuntojen edelle.
 Vaikka olen pitänytkin Idolsista viihdeohjelmana, sen asettamat tavoitteet ovat koko ajan tuntuneet kohtuuttomilta. Minkä nuo asiantuntijatkin tuossa edellä selvästi ilmaisivat.

Ilkan ohjelmassa esiintymistavasta voi olla monta mieltä, mutta hän tiesi mitä tahtoi. Hänellä oli levyyn materiaali valmiina, mutta hänen näkemyksiään ei kuunneltu.
 Tässäkin tulee esiin se näkökulma, että Idols viihdeohjelmana olisi yhtä kuin musiikkibisnes. Ei ole.

Idols on ennenkaikkea viihdeohjelma. Ja viihdeohjelmana se on haluttu esittää "tähtientekoformaattina", jonka asettamat ihanteet on tarkoitettu kannattelemaan ohjelman mainetta. Ja vastuu tästä on asetettu kilpailijoiden harteille.
 Tämä on väärin, mielestäni ja myös monen musiikin ammattilaisten mielestä. Joilla on realistisempi ote, ja tietävät mitä menestykseen vaaditaan. Se ei tule helpolla eikä voi odottaa että se tulisi helpolla, vain siltä pohjalta että on osallistunut Idolsiin ja saanut näkyvyyttä.



Lainaus
Eli ei, en puolusta bisnestä kun olen sen likaisuudesta jo aiemmin avautunut. En kuitenkaan ala myöskään lapselliseksi yhden totuuden taistelijaksi jos idoleille ei olekaan katettu pöytää koko uran ajaksi.


Ei ole mielekästä asettaa kahta ääripäätä ainoiksi vaihtoehdoiksi.
 Jos bisneksessä (tarkoittaen tässä sekä Idolsin että musiikkialan bisnestä) näkee likaisuutta, ei voi syyttää kaikesta artistia, jos kaikki ei mene alusta alkaen putkeen. Minusta "likaisuus" bisneksessä tai missä hyvänsä, tarkoittaa kieroa, epäreilua ja epätervettä toimintaa. Tätä täytyy kritisoida, ei riitä että "ei puolusta"sitä. Mutta ainoa kritiikki taholtasi kohdistuu kilpailijoihin.
 
Bisneksessä (missä hyvänsä bisneksessä) "raaka" ja "likainen" eivät siis ole minusta synonyymeja, vaikka sinusta ehkä ovat. Musiikkibisnes on raakaa: tulos tai ulos. Mutta se on raakaa sen mukaisesti mikä oikeasti kannattaa, mitä tarvitaan homman pyörittämiseen. Rahasta on kyse, mutta "likaisuutta" on se jos pelkkiä mielikuvia luomalla määritetään mikä on "tarpeeksi" hyvää menestystä ja mikä ei.
 Idols rakensi kilpailijoiden levymyyntilukuja esittelemällä vain omaa mainettaan. Ei muuta.
 
 
Tässä mielessä Idolsin meininki on likaista. Ja siksi kilpailijat ansaitsisivat tässäkin katsauksessa vähintään reilun "oikeudenkäynnin", ilman että kaikki mitä he sanovat tulkitaan valitukseksi kun "kaikkea ei annetukaan valmiina."
 Ura täytyy saada luoda rauhassa ja harkitusti. Sitähän Ilkkakin halusi. Myös Koop halusi alusta lähtien tehdä omannäköistään juttua vaikka pienemmälle yleisölle, kuten sanoi.



Lainaus
Ja minusta on hemmetin tekopyhää ruveta saarnaamaan kuin hellaripastori jos ei itse kykene ymmärtämään toisen puolen arvomaailmaa. Bisnes toimii tiettyjen normien mukaan ja se on vain todellisuutta. Tässä lajissa löytää harvemmin kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja ja silloin kultaista keskitietä lähimmäksi osunut on tyytyväisin.


Minkä "toisen puolen" tässä yhteydessä?

Se mitä olen ymmärtänyt musiikkibisneksestä ja sen arvomaailmasta, on tullut esiin juuri noissa lainaamissani musiikkibisneksen ammattilaisten lausunnoissa. Edelleen, Idols viihdeohjelmana on erilaista bisnestä.
 Idols ja musiikkialan ammattilaiset ja edustajat eivät ole täysin "samalla puolella".  Ei ole vain yhtä "toista puolta". Jos siis ajatellaan koko musiikkikenttää. Juuri yllä mainitsemani kommentit osoittavat sen. Siksi yritän saada selvää kummasta kulloinkin puhut, Idolsista ja sen asettamista vaatimuksista ja arvoista vai musabisneksestä?

Näen kyllä mitä Idols formaattina haluaa. Mutta en näe syytä pitää sitä ainoana totuutena, jonka rinnalla musiikkialan ammattilaisten lausunnot eivät merkitse mitään.


Lainaus
Ennen Idolsia oli mahdollista hakeutua nollatason lauluskabojen kautta alalle tai duunata autotallissa se hikinen demo. Jälkimmäisessä tapauksessa piti vielä itse mennä setämiesten luo markkinoimaan ja myymään itseään. Nykyään tarvitsee laulaa n. 10 kertaa laulukisassa ja urasi voi olla jo valmis. Vähän siis perspektiiviä, kiitos.


Mutta juuri näin sen ei minusta pitäisi mennä. Eikä varsinkaan pitäisi vaatia kestomenestystä siltä pohjalta, että on laulanut 10 kertaa laulukisassa.
 Nimenomaan sitähän nuo, jotka jotain musiikkibisneksestä tietävät, ovat sanoneet, että siten sitä uraa ei pitäisi luoda. Eikä sitä pitäisi keneltäkään odottaa.
 Se, johtaako Idolsissa menestyminen menestymiseen musiikkibisneksessä riippuu miljoonasta pienestä asiasta. Ammattiartistit ja levyalan ammattilaiset tietävät tämän. Mutta heitä ei kuunnella, sinäkään et välitä heidän näkökulmistaan lainkaan. Juuri tätä tarkoitin. Idols ja sen asettamat säännöt ja arvot menevät sinun päässäsi kaiken edelle.
 
Ja nähdäkseni on todella yleisön aliarvioimista, jos se ei saisi edes kunnollista ja harkittua, artistin näköistä huolella tehtyä levyä odottaa, kun kaiken pitää tapahtua niin nopeasti. Mitrankin kohdalla tämä olisi ollut harkitsematonta.
 Jos levy on hyvä, se löytää kohderyhmänsä. Sillä ei pitkällä tähtäimellä ole merkitystä kuinka monen suosikki artisti on kisassa ollut, paitsi naamana tuttuuden ja tähän pohjautuvan kiinnostuksen ja huomion osalta toki.

Otan myös Voice of Finlandin viihteen kannalta, enkä ajattele, että jos voittajan levy ei myy sen ja sen verran, niin voittajasta ei ole mihinkään. Se vain ei ole mielestäni terve eikä realistinen tapa suhtautua näihin kilpailuihin. Ne ovat viihdettä. Ne antavat julkisuutta, mutta ei kisassa esiintyminen vielä sinänsä anna minkäänlaista pohjaa menestymiselle.
 Minusta jokaisen pitäisi antaa kokeilla omalla tavallaan, joko menestyä tai flopata sillä omannäköisellään musiikilla. Sillä mitä on valmis tekemään pitkällä tähtäimellä.
 
Todellinen menestyminen ei minusta voi eikä pidä tarkoittaa sitä kuinka paljon on onnistunut saamaan kisan kautta sellaisia faneja, jotka ostavat mitä tahansa hätäisesti tehtyä, missä on idolin nimi. Tämän varaanhan Idolsissa on paljolti laskettu. Ja levy-yhtiö on lähtenyt nopean ja helpon rahan perään.
 Musiikkibisneksessä nyt vain pitäisi minun mielestäni olla vähän kyse siitä musiikistakin, ja artistin oman tien löytämisestä. Ja siihen saa ja siihen täytyy käyttää aikaa.

Tämä on Idolsissakin vasta vähitellen ymmärretty. Mutta hyvä niin. Kunpa linja vain alusta lähtien olisi ollut se.
Kirjoittanut: AnGus
« : 08.02.2015 13:30:03 »

Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

Juuri näin ja tarkoitukseni ei ollut lyödä Ilkkaa enempää. Hän vain toimii valitettavan hyvänä esimerkkinä siitä kun oikeasti aikuinen jätkä tulee mestoille vähän ihmettelemään ja pelleilemään. Sitten jälkikäteen kehdataan vinkua eikä oteta MISTÄÄN itse vastuuta. Pointtina se, että muiden syyttelemisen ohella kannattaa miettiä miten laadukas se oma panos asialle on ollut. Tämä pätee hyvin moneen idols-kisaajaan.

Artistin sokeankiihkoisa puolustaminen ei ole todellakaan hedelmällistä ja sen on historia osoittanut. Se on kuitenkin helppoa, koska tällä alalla uhriutuminen ja sympatiapisteiden kerääminen ei vaadi paljoakaan. Tämän tietyn tekopyhyyden lihallistumat ovat Anna Eriksson ja Anssi Kela. Molemmat kylpeneet huippumenestyksessä ja hykerrelleet matkalla pankkiin. Tuolloin ei alan raadollisuudesta puhuminen kiinnostanut, mutta menestyksen loputtua sitten hakeuduttiin lehtien sivuille uhriutumaan.

Kiittämättömyys ja peiliin katsominen, just saying.
Kirjoittanut: Anteater
« : 08.02.2015 13:24:43 »

Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.
Kirjoittanut: AnGus
« : 08.02.2015 10:34:18 »

Aivan turhaa, lapsellista ja todella säälittävää vöyhöttämistä sinulta kun et kykene näkemään isoa kuvaa. Ilmeisesti nykyajan kermaperseille pitäisi tarjota kaikki mahdollisuudet avoimine ovineen ettei vaan joutuisi itse kantamaan mitään vastuuta. Pelkistetysti sanottuna Idols lieveilmiöineen on ainutlaatuinen ponnahduslauta ja jokaisella täysikäisellä on henkilökohtainen vastuu jos tuota kautta lähtee uraansa luomaan. Riskit ja mahdollisuudet pitää kyetä punnitsemaan. Alaikäisten kohdalla viimeisen järjellisyyden pitää tulla vanhemmilta. Tämän vuoksi on tärkeää idolseihin mennessään tietää mistä tulet, missä olet ja minne olet menossa. Muussa tapauksessa on turha kitistä jos harrastaa ilkkajääskeläismäistä spedeilyä.

Eli ei, en puolusta bisnestä kun olen sen likaisuudesta jo aiemmin avautunut. En kuitenkaan ala myöskään lapselliseksi yhden totuuden taistelijaksi jos idoleille ei olekaan katettu pöytää koko uran ajaksi.

Ja minusta on hemmetin tekopyhää ruveta saarnaamaan kuin hellaripastori jos ei itse kykene ymmärtämään toisen puolen arvomaailmaa. Bisnes toimii tiettyjen normien mukaan ja se on vain todellisuutta. Tässä lajissa löytää harvemmin kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja ja silloin kultaista keskitietä lähimmäksi osunut on tyytyväisin.

Ennen Idolsia oli mahdollista hakeutua nollatason lauluskabojen kautta alalle tai duunata autotallissa se hikinen demo. Jälkimmäisessä tapauksessa piti vielä itse mennä setämiesten luo markkinoimaan ja myymään itseään. Nykyään tarvitsee laulaa n. 10 kertaa laulukisassa ja urasi voi olla jo valmis. Vähän siis perspektiiviä, kiitos.
Kirjoittanut: TrueB
« : 07.02.2015 11:14:19 »

No, tuli taas purkauduttua  ;)

Mutta oikeasti, minusta se miten Idols on muuttanut musiikkibisneksen arvomaailmaa, ja tavallisen kansan ja yleisön prioriteetteja, on harmillista. TV-viihteenä se on hyvinkin toimiva ja viihdyttävä. Mutta on väärin panna kilpailijoiden niskoille vastuu formaatin maineesta.

Tässä mielessä Voice on parempi. Vaikka siinä taas harmillinen puoli oli se miten lähes kaikille luvataan upeaa uraa. Pelkän lahjakkuuden perusteella. Vaikka menestykseen vaikuttaa sata ja yksi asiaa. Eikä formaatti tässä mielessä ketään pelasta tai lopulta välttämättä edes auta. Paitsi siltä osin, että se antaa sen näkyvyyden julkisuudessa. Minkä ei sinällään voi odottaakaan kantavan pitkälle.

Mitä "fanikunnan" saamiseen tulee, niin mielestäni ideaalitilanteessa se ensimmäinen levy tuo niitä uusia faneja. "Fani" ei ole sellainen, joka ostaa minkä tahansa huonon levyn mitä ohjelmassa esiintynyt idoli tekee. Tämänkaltainen fanitus ei kannattele uraa kuin hyvin pieneltä osin. Sen varaan Idolsissa pitkälti laskettiin, (että "fanit" ovat niitä jotka ostavat mitä tahansa missä on oman idolin nimi) ja lasku tästäkin virhearviosta ja yleisön aliarvioimisesta lankesi kilpailijoille.


Idols olisi voinut olla jotain hyvää, viihdyttävää ja hyödyllistäkin. Pidin siitä kyllä ohjelmaformaattina. Periaatteessa.
Kirjoittanut: TrueB
« : 07.02.2015 10:09:21 »

AnGus:
Lainaus
On kuitenkin hyvä muistaa sekin näkökulma että tällaiset heti-tässä-nyt-supertähdeksi -formaatit tarjoavat sen ainutlaatuisen mahdollisuuden uran sujuvaan käynnistämiseen n. 5kk prosessilla. Saat luoda fanipohjaa, saat mahdollisuuden levydiiliin ja saat mahdollisuuden menestykseen. Musiikkibisneksen ohella katson siis kieroon myös näitä tiettyjä vinkujia jotka haluaisivat itse määritellä kaikki ehtonsa, mutta unohtavat sen mitä he puoli-ilmaiseksi saavat formaatilta/lafkalta.


Ehkä sinun mielestäsi tuollainen asia on "hyvä muistaa", mutta minä olen erimieltä. Idols ei tarjoa ainutlaatuista mahdollisuutta, koska ylipäätään Idolsin resepti, että menestyksen täytyy tulla heti tai muuten olet nolla, ei ole terve eikä realistinen.

Ja sinusta kilpailijoiden pitäisi olla vielä kiitollisia tästä :)  Vaikka kilpailijat itse ovat usein fiksumpia, maanläheisempiä ja realistisempia.

Kuten itse sanoit, ei Idols formaattina eikä levy-yhtiö ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Siksi juuri kilpailijat eivät olekaan minkäänlaisessa kiitollisuudenvelassa. Varsinkaan kun Idols-formaatti haluaa kilpailijoiden kautta vain kunniaa ja nostetta formaatille itselleen. Jotta formaatin maine "tähtientekijänä" säilyisi ja kasvaisi.

Ennemmin formaatti käyttää kilpailijoita hyväkseen. Ottaa kunnian näiden menestyksestä, jos sitä tulee, mutta jos ei tule, niin artisti ja vain artisti yksin on syyllinen. Joku jollain toisella forkalla sanoikin osuvasti, että "kilpailijoita moititaan huonoiksi, jos heitä ei onnistuta tuotteistamaan", lyhyellä aikavälillä kisan jälkeen.
 Julkisuus ennen uran luomista voi olla hyvä juttu, mutta joidenkin kohdalla Idols ja sen antama "tuomio" voi pilata lopullisesti ne mahdollisuudet, joita ehkä olisi ollut.

Kilpailijoiden edellytetään kilpailevan myös aikaa vastaan. Aikaa ei saa käyttää uran luomisessa hyväksi, vaan se esitetään vihollisena, joka on voitettava ennenkuin se "vie mahdollisuudet menestyä". Tämä on mielestäni hyvin epäterve asenne.

Musiikin ammattilaiset (kuten ylläolevissa sitaateissa voi nähdä) ymmärtävät miten asiat oikeasti menevät. Vaikka he tietävät myös musiikkibisneksen raadollisuuden. Nimenomaan formaatin taustajoukot eivät tunnu ymmärtävän mitä musabisnes oikeasti on.



AnGus:
Lainaus
En edelleenkään puolusta tätä bisnestä, mutta muistuttaisin ettei kyseessä ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Eikä varsinkaan silloin kun sinulle tarjotaan muutaman kuukauden prosessilla mahdollisuus huippumenestyksekkääseen uraan. Nämä Idolsissa olleet tietävät tämän tasantarkkaan ja ei ole sattumaa että nämä kitisijät ovat olleet monesti niitä jotka eivät ole lyöneet kunnolla läpi. Harva kultaa tai tuplaplatinaa vuorannut on itkenyt pelin raakuutta.



On turha mainita, että "kultaa ja platinaa myyneet eivät ole itkeneet pelin raakuutta". (Pointti oli mikä?) He ovat kuitenkin ehkä huomanneet myöhemmin mitä todellinen menestys on.
 
Jos sinulle formaatin jälkimainingeissa tuplaplatinaa myyneet levyt ovat todellista menestystä, jonka pohjalta artisti ansaitsee ihailua ja arvostusta ja kaiken kunnian, niin se on sinun arvomaailmasi, mihin sinulla on oikeus.
 Mutta ainoat vaihtoehdot eivät ole nopea huippumenestys tyylillä, jota ei lopulta koe omakseen tai sellainen asenne, että "mä oon täysi surkimus" kun levy ei myynyt yhtä paljon kuin jonkun toisen Idols-tähden.
 
Asenne, jolla aloitetaan harkitusti, rauhassa ja vähitellen, tehdään mikä tuntuu omalta ja oikealta ja katsotaan mihin se riittää on terve, realistinen ja aikuismainen asenne.
 Tämä on ollut ainakin Suomessa ilahduttavan monelta Idols-kilpailijalta. Joillakin on ollut tämä lähtökohta jo ennen ohjelmaan menoa, kuten ilmeisesti Mitralla. Tai se on tullut välittömästi ohjelman jälkeen tai parin vuoden kuluttua tai myöhemmin.

Tässä asiassa kannattaisi kuunnella nimenomaan niitä musiikin ammattilaisia. Mm. Danny sanoi muutama vuosi sitten lehtihaastattelussa: (mulla on näitä tallessa vaikka miten paljon :) )

"Aikaisemmin kun teki hyvän levyn, siitä tuli hitti, mutta nyt pitää voittaa joku Idols-kisa. Radioasemien ja TV-ohjelmien kautta levyjä manipuloidaan hiteiksi. Tarjonta määrää kysynnän eikä toisinpäin, kuten aikaisemmin."



AnGus: sanoisin että sinun on aivan turha esittää että "et puolustele Idols-formaattia", koska se on sinun mielestäsi näistä tahoista (levy-yhtiö, ammattiartistit, musiikkialan ammattilaiset vs. TV-viihdeformaatti) se, joka on oikeassa. Ja jota ei voi arvostella. Ja joka määrää ja määrittää kaiken muun arvon. Formaatti, (sen luojat, taustavaikuttajat, tuotanto ja edustajat) on se ainoa Asiantuntija, joka tietää.
 Idols-formaatti tuntuu olevan sinulle lähes jumalan asemassa. Idols on se, jonka antama "tuomio" on ainoa oikea. Sillä ei ole merkitystä, mitä musiikin ammattilaiset sanovat, eikä sillä mitä levy-yhtiö sanoo. Levymyynneistä ym. The Formaatti sanoo totuuden.

Eikä sinulla koskaan tunnu olevan muuta sanottavaa kuin se itsestäänselvyys, että "Idols ei ole hyväntekeväisyysjärjestö." Tai levy-yhtiö. Mitä kukaan ei ole väittänytkään ja tuskin luullutkaan. Ja "Musiikkibisnes on raakaa." Niin onkin, mutta juuri siksi musiikkibiseksen ammattilaisten pitäisikin antaa sanoa sanansa siitä mitä se oikeasti on.
 Idols on TV-viihdettä, ei musiikkibisnestä. Vaikka joku siellä itse asiasta jotain ymmärtäisikin pääpaino on siinä että "tähtientekoformaatti" säilyttää maineensa.

Tarkoitan sitä, että olet moneen kertaan viitannut Idolsiin formaattina mainitessasi että "musiikkibisnes on raadollista." Idols ei ole yhtä kuin musiikkibisnes, eikä Idolsin arvot ja tavoitteet ole yksi yhteen samat kuin arvot ja tavoitteet ("floppi"-määritelmät ja levymyyntitavoitteiden realistisuus, artistin imago ja sen muotoutuminen, ajan hyväksikäyttö, musiikin laadun merkitys, yleisön löytäminen jne.) musiikkibisneksessä. idolsilla on ennen kaikkea TV-viihdeohjelman tavoitteet. Ja siltä pohjalta se asettaa vaatimukset levymyynnille ym.


Sen vuoksi ei pidä ottaa ainoana totuutena sitä jaottelua ja "tuomioita", joita Idols-formaatti antaa. Siinä ketkä ovat niitä "menestyjiä" ja ketkä "floppeja". Usein Idolsin uutisoinnissa tätäkin on tarkoitushakuisesti vääristelty. Kuten esim. joidenkin levymyynti (kulta- ja platinarajat) on esitetty vanhan myyntirajapyykin mukaan, joidenkin uuden. Sen mukaisesti ketkä formaatti haluaa esittää hyvässä valossa tai huonossa.

Ennen Idolsia osattiin arvostaa sitä hyvää musiikkia, enemmän kuin levymyyntilukuja. Minullakin oli nuorempana vaikka mitä idoleita, eikä ole tänä päivänäkään mitään hajua paljonko niiden levyt myivät. Tietenkin sillä on biseksen kannalta merkitystä, mutta Idols on tehnyt siitä itsetarkoituksen. Jos levymyynti ei ole (riittävän) hyvä, millään ei ole mitään merkitystä. Mielestäni formaatin asia ei ole lainkaan painottaa sitä levymyyntiä, se on levy-yhtiön huoli.
 



 
Kirjoittanut: AnGus
« : 01.02.2015 13:48:21 »

Tuskin kukaan onkaan eri mieltä siitä etteikö musiikkibisneksessä tai levy-yhtiöissä ole omat todella suuret ongelmansa. Bisnes ja taide kun valitettavan harvoin kävelevät luontevasti käsi kädessä.

On kuitenkin hyvä muistaa sekin näkökulma että tällaiset heti-tässä-nyt-supertähdeksi -formaatit tarjoavat sen ainutlaatuisen mahdollisuuden uran sujuvaan käynnistämiseen n. 5kk prosessilla. Saat luoda fanipohjaa, saat mahdollisuuden levydiiliin ja saat mahdollisuuden menestykseen. Musiikkibisneksen ohella katson siis kieroon myös näitä tiettyjä vinkujia jotka haluaisivat itse määritellä kaikki ehtonsa, mutta unohtavat sen mitä he puoli-ilmaiseksi saavat formaatilta/lafkalta.

En edelleenkään puolusta tätä bisnestä, mutta muistuttaisin ettei kyseessä ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Eikä varsinkaan silloin kun sinulle tarjotaan muutaman kuukauden prosessilla mahdollisuus huippumenestyksekkääseen uraan. Nämä Idolsissa olleet tietävät tämän tasantarkkaan ja ei ole sattumaa että nämä kitisijät ovat olleet monesti niitä jotka eivät ole lyöneet kunnolla läpi. Harva kultaa tai tuplaplatinaa vuorannut on itkenyt pelin raakuutta.