Kirjoittaja Aihe: Ulkomaiset elokuvat  (Luettu 2166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Ulkomaiset elokuvat
« : 24.05.2011 18:10:37 »
Ja tällä haen nyt siis sekä suomalaisten, että jenkkiläisten näkökulmasta ulkomaisia leffoja, koska suomessakin suurin osa katsotuista leffoista on hollywoodista. Eli mieluiten muun kuni englannin/suomen kielellä tehtyjä elokuvia.


Itellä ulkomaisten elokuvien katselu sijoittuu lähinnä kaukoaasiaan ja kiina/japani/HongKong-osastolle. Muutamia poikkeuksia on tullu katottua mm. Taiwanista, Thaimaasta ja Koreasta. Aasiassa tehdään mukavan erilaisia leffoja ja on kiva välillä vähän laajentaa näkemyksiään tutustumalla erilaisiin elokuviin.

Henkilökohtasia suosikkeja tähän kategoriaan kuuluvista leffoista on ehkä Buried (vaikka vähän rajoilla voiko laskea kun englanniksi puhuttu leffa, vaikka onkin espanjalainen), japanileffoista varmaan Azumi ja Battle Royale ja ehdottomasti myös Oldboy on mainittava.

Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #1 : 24.05.2011 18:17:51 »
Mä oon enimmäkseen kattonu Wong Kar Wain tuotantoa (on muute hyvä ohjaaja) ja pari Takashi Miiken leffaa. Hyllyssäki on yks Miiken leffa. Ja niitä leffoi oon yrittäny kattoo jossa on Takeshi Kaneshiro. ;D Fallen Angels on ehkä lemppari Takeshilta (+ Wong Kar Wailta) ja Shi mian mai fu  (House of Flying Daggers). :> Pitäis kattoo kyl enemmänki, mut sit joskus ku sais kehitettyy ylimäärästä aikaa. 8D

Ruottalaisia leffojaki oon kattellu yllättävän paljon... : D No okei, paljon ja paljon....mut tänä vuonna ainakin Millenium trilogian ja Låt den rätte komma in.



~It feels good. Is that reason enough for you.~

Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #2 : 24.05.2011 18:23:09 »
Nii ruotsalaisia leffoja en jotenki ees aatellu 8D, nehä on melkeen ku kotimaisia.

Takeshi Kaneshirosta tuli mieleen että japanilainen scifiklassikko Ritana (Returner) on myös melko mainio elokuva.


Miksköhän jostain syystä tuntuu siltä, että ulkomaalaiset tekee vaa jotai iha sairaita leffoja : D. Tulee mielee ku kattoo että 90% japanileffoistä mitä ite on kattonu on jotain ultraväkivaltaa ja yks harvoista eurooppalaisista leffoista mitä oon viimeaikoina kattonu, hollantilainen Human Centipede (myös tosin lontooksi solkattu) oli taas jotain "ihan muuta".

Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #3 : 24.05.2011 18:36:23 »
Haha.... :''D Miiken Ôdishonista jäi kyl pienoiset traumat, mut olinki ehkä 12 ku näin sen ekan kerran. Pitäis kattoo uusiks, ku on varmaan 6 vuotta aikaa viimekertaisesta katselusta. Tosin nykyään mua ei tunnu järkyttävän mikään, et onko sekään ihan normaalia. :O Ehkä oon iteki ihan paatunu psykopaatti.


Miike on kyl jännä ohjaaja. Ku sillä on aika erityylisiä ohjauksia. Tai sillee, et voi olla ihan tajuttoman sairaita, mut sit vähän sellasii rauhallisempii leffoi. Mulla on omana Katakurien majatalo. En muista mikä sen alkuperänen nimi on. No kuitenki, se on musikaali-kauhu-komedia. :''''''''D Hajoilin ihan sairaasti sille. Se on just semmosta mustaa huumoria sisältävä pläjäys, eikä muuten hinta huimannu päätä, ku löysin joskus alekorista 4 eurolla.

Ja sillon ku tuli se Masters of Horror sarja neloselta, ni sairain jakso oli tietysti kenenkäs muun tuotoksia ku Takashi Miiken. Suurimmaks osaksi toi sarja oli ihan kuraa. Toinen oikeesti sairas jakso oli Dario Argenton ohjaama. 8')



~It feels good. Is that reason enough for you.~

capri

  • Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Viestejä: 18333
  • Karma: +6/-3
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #4 : 24.05.2011 20:45:04 »
Mä oon pari hyvää espanjalaista leffaa katsonut... Brittileffat monet myös hyviä (vai aatteleeko Rico nekin Hollywoodkamaksi?)... Ihan joskus yllättää, että joku leffa onkin tehty muualla kuin USAssa, tosin usein myös USA on mukana jossain produktiossa, jossa leffa osittain esim. saksalainen.

Ruotsalaiset leffat on kyllä kieltämättä hyviä. Ranskalaiset leffat kielensä takia kiva kuunnella, samoin espanjalaiset. Intialaisiin/japanilaisiin yms. leffoihin en ole tutustunut.

Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #5 : 24.05.2011 21:06:27 »
Onhan Brittileffat jo kyllä ihan erilaisia ku jenkit, mutta on kaikki länkkärileffat (siis länsimaalaiset ;-D en tarkota westernejä) tietyllä tapaa sellasesta tutusta maailmasta, kun sit vertaa joihinkin aasialeffoihin jotka tulee jotenkin ihan eri kulttuurista, niin ne on jo ihan erilaisia leffakokemuksia.


Mut eurooppaleffoista tuli mieleen että unohtu sellanen helmi mainita kun Amelié. Joka jos ihan pisteyttään pitäis alkaa niin todennäkösesti paras ei-englanninkielinen leffa mitä oon nähnyt.

Jolanne

  • Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
  • Viestejä: 10064
  • Karma: +13/-23
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #6 : 25.05.2011 09:05:35 »
Mut eurooppaleffoista tuli mieleen että unohtu sellanen helmi mainita kun Amelié. Joka jos ihan pisteyttään pitäis alkaa niin todennäkösesti paras ei-englanninkielinen leffa mitä oon nähnyt.

Siis sehän on ehkä Avatarin jälkeen maailman yliarvostetuin elokuva ikinä. Niin ihanan... tekotaiteellista.

Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #7 : 25.05.2011 10:10:46 »
Tarkoitat kai niin ihanan erilaista?

Munmielestä hienoo että uskalletaan tehdä massasta poikkeevia elokuvia. Harva euroelokuva kyl saavuttaa sellasta tunnettuvuutta ja asemaa tietyn lajityypin perusteoksena. Voin kyllä ymmärtää sen jos joku ei siitä tykkää, mut ite kyl tykkään kovasti tommosista elokuvista joiden pääpaino on niin syvällä jossain ihmisessä eikä tapahtumissa.

Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Ulkomaiset elokuvat
« Vastaus #8 : 25.05.2011 10:30:54 »
Amelie nosti kyl mukavasti v*tutuskäyrää. Ensin erehdyin kattoo sen telkusta ja sitte yläasteella mantsan/bilsanope näytti sitä keväällä. Tosin pelastuin lopulta, koska lähin kattoo pesisotteluu. 8D



~It feels good. Is that reason enough for you.~