Kirjoittaja Aihe: TOP 24: Mike ja Lauri (9.3.)  (Luettu 20635 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #100 : 14.03.2012 00:24:59 »
Absoluuttisen sävelkorvan omaavahan pystyy esimerkiksi nuoteista seuraamalla kuulemaan, laulaako laulaja samassa sävellajissa, mihin nuotit on kirjoitettu. Minä en sitä pysty tulkitsemaan.

Pitäisi etsiä linkki edelliseen vastaavaan keskusteluun. Mutta minun ihan tieteellinen pointtini on se, että haluaisin että ihan mittalaittein todistettaisiin, ovatko "absoluuttisen sävelkorvan" omistavan arviot oikeita!  Viittaan ihmisiin, jotka väittävät oikeudenkäynneissä nähneensä vaikka mitä vaikka sellaista ei olekaan tapahtunut. Aistihavainto voi tuntua täysin oikealta ja silti se voi olla täysin virheellinen.

Mutta tottahan ihmiset ovat eritasoisia kaikenlaisissa asioissa. Termi "absoluuttinen sävelkorva" on kuitenkin harhaanjohtava, koska se antaa ymmärtää että jollakin on ihan ylimaallinen kyky.



Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #101 : 14.03.2012 00:26:51 »
No kyllä tuo musta pitäis ihan selkeästi laulaa korkeammalta.
Tuota kappaletta oon kuullu sen verran mitä sitä radiossa on soitettu (eli suht paljon) ja ihan sen perusteella tuon virheen ainakin huomas heti.

Kyllä mä oon samaa mieltä, että pitäisi mennä korkeammalta. Tuossa mullakin ekalla kuuntelukerralla tuli se auts-fiilis.

Kuunnelkaapa alkuperäisesitys! Siinä hämää se, että Jessien ääni on kirkkaampi kuin Inalla. Ei Jessiekään mitenkään korkealle mene rightissa kuten jo mainitsinkin.



vviima

  • Ylin supersarkka
  • i
  • *
  • Viestejä: 5449
  • Karma: +11/-5
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #102 : 14.03.2012 00:28:25 »
No kyllä tuo musta pitäis ihan selkeästi laulaa korkeammalta.
Tuota kappaletta oon kuullu sen verran mitä sitä radiossa on soitettu (eli suht paljon) ja ihan sen perusteella tuon virheen ainakin huomas heti.

Kyllä mä oon samaa mieltä, että pitäisi mennä korkeammalta. Tuossa mullakin ekalla kuuntelukerralla tuli se auts-fiilis.

Kuunnelkaapa alkuperäisesitys! Siinä hämää se, että Jessien ääni on kirkkaampi kuin Inalla. Ei Jessiekään mitenkään korkealle mene rightissa kuten jo mainitsinkin.




Niin ei se siinä rightissa meekkään, mutta LEFTissa! Aivan selvästi.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #103 : 14.03.2012 00:31:11 »
^Voi pahuksen pahus, luin sinun boldauksesi päin honkia! Kun olin etukäteen ajatellut että ehkä tarkoitat rightia.

Sorry!  :'(

Palaan huomenna asiaan. Nyt täytyy lopettaa.


jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #104 : 14.03.2012 08:27:54 »
Hähää. Muistin juuri, että mullahan on Price tagin pianonuotit itselläni ja nyt oon sit soittanut mukana alkuperäisversiossa ja Inan versiossa. Molemmat laulaa samasta sävellajista on ÄÄRIMMÄISEN selvää, että Ina laulaa nuotin vieressä kaikki "Left" sanat ja myös ekalla kerralla "Everybody look to the". "Right" on hiinä ja hiinä. Tokalla kerralla Left on taas päin honkia, mutta "Everybody look to the" menee ihan jees, mutta "right" on väärin.

Toka säkeistössä Inalla tulee muutenkin enemmän puhtausvirheitä, kun hän alkaa tulkita ja esittää kappaletta enemmän, niin vire ei sit pysy niin hyvänä. Tosin eipä se haittaa, kun muuten on ihan hyvää laulua.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

menni

  • Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
  • Viestejä: 5633
  • Karma: +8/-3
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #105 : 14.03.2012 10:02:20 »
Mä sanon tähän sen verran, että oon viiman kanssa samaa mieltä tosta kohdasta.
Jos tota ensimmäistä "left, everybody" -kohtaa vertaa jälkimmäiseen (1:10) niissä on kyllä selkeä ero. Jälkimmäinen menee hyvin, ensimmäinen ei.
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"


jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #106 : 14.03.2012 10:30:57 »
Ja mitä tulee absoluuttiseen sävelkorvaan, niin onhan se ylimaallinen kyky verrattuna ns. tavalliseen ihmiseen ja harvinainen taito. Vähän sama kuin ilmiömäinen muisti: ylimaallinen kyky, joka on vain harvalla. Molemmat taidot ovat myös testattavissa ja molemmille on annettu tiukat kriteerit. Kuitenkin molempia voi kuka tahansa itselleen kehittää ja parantaa, mutta helpointahan olisi olla "born" with it, baby. 
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012 10:45:04 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

poppari

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 410
  • Karma: +2/-0
    • Profiili
Vs: TOP 24
« Vastaus #107 : 14.03.2012 13:43:48 »
 :P

All right tässä vähän kattelin uudestaan noita viime viikkoisia vetoja.
Päällimmäinen fiilis on:

Kimmo Härmä oli illan paras! Todella vahva lavakarisma, ja ääni on todella hyvä.
Ja iso plussa bändille. Aivan örinähevin hyvä sovitus biisistä! Kuinka täydellisen hieno kohtaus oli se kun Kimmo kävelee kädet levällään ja taustalaulajat kiekuu. Todella eeppistä  :-*

vviima

  • Ylin supersarkka
  • i
  • *
  • Viestejä: 5449
  • Karma: +11/-5
    • Profiili
Vs: TOP 24: Mike ja Lauri (9.3.)
« Vastaus #108 : 14.03.2012 15:34:16 »
Mä sanon tähän sen verran, että oon viiman kanssa samaa mieltä tosta kohdasta.
Jos tota ensimmäistä "left, everybody" -kohtaa vertaa jälkimmäiseen (1:10) niissä on kyllä selkeä ero. Jälkimmäinen menee hyvin, ensimmäinen ei.

Juuri niin! Se jälkimmäinen menee paljon paremmin, kun taas se ensimmäinen ei ihan yllä oikealle korkeudelle.

Mutta pakko siis ihan vielä korostaa, etten haluais kuulostaa miltään nipolta, ja esityksen miellyttävyyteen ei mun kohdalla tää yks vähän selkeämmin epävireinen kohta yhtään vaikuttanu. Yritän vaan todistaa, että niitä "harhanuotteja" kyllä oli, kerta tämmönen ihan tavallinen sohvaperunakin ne kuulee helposti.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: TOP 24: Mike ja Lauri (9.3.)
« Vastaus #109 : 14.03.2012 23:35:23 »
^Palaan vielä Inaan ja sohvaperunoihin.  ;D

Kuuntelin esitykset nyt sillä korvalla että kuinka hyvin ne toimivat LAULUkilpailun esityksinä (unohtaen idoliuspuolen).


Kimmo Härmä: Ei mitään todistutta sen puolesta, että soitto olisi tullut livenä. Mahtava nauhalta tullut taustakuoro.

Sanna Säntti: Vaikka Sannan laulu olikin kaunista, tehosteita käytettiin niin, että en Idolssiin hyväksyisi. Kaiku tuli Amandan tavoin eri aikaan Seijan laulun kanssa (”rakasta minua, rakasta minua”), loppuosan hiljaisemmat kohdat oli autotunetettu. Kauttaaltaan keinotekoinen saundi.

J-P Salo: Taustakuoro nauhalta mutta muuten kai ihan luonnollista laulua.

Antti Matikainen: Melkomoista kaikua varsinkin alussa.  ”Olkinainen, olkinainen” tuli kahdennettuna. Mutta lisää olisi tarvittu, koska eihän tuosta aneemisesta laulusta mitään irtoa.

Krista Siegfrids: Taustakuoro nauhalta. Muuta en havainnut. Se kuoro toi kuitenkin lisäpuhtia esitykseen.

Selja Felin: Puhdas luonnollinen esitys ilman helposti havaittavia tehosteita. Näin sen pitää mennä, jos kerran ÄR.

Toni Hiltunen: Tonilla on niin ainutlaatuinen ääni, että mahdotonta sanoa, tuliko ääni ihan ilman tehosteita! Mitään todisteita en sen puolesta kuitenkaan löytänyt.

Kim Koskinen: Kimin laulun voima ja saundikin luotiin osittain tehosteilla. Ei ollut ns. live-laulua vaikkei playbackina tullutkaan. Idols-lavalla kirkumiset olisivat kuulostaneet paljon vaatimattomammilta eli siis luonnollisilta. Konsertissa näin saa tehdä mutta ei laulukilpailussa. Mutta onhan Kim suuri suosikkini!

Mikko Herranen: En löytänyt muuta ”tehostetta” kuin se, että kaiuttimet oli säädetty aika kovalle. Veikkaan että katsomossa tarvittiin korvatulppia. Siitä en pitänyt Idolssin finaaleissakaan. Kaipa rokkiakin voisi laulaa ihan oman äänensä voimalla mikä toki sallii  mikrofonin käytön ja pienen vahvistuksen?

Valerie Nyholm: Valerie osaa varmasti laulaa mutta tässä esityksessä oli hieman liikaa tehosteita. Kaikua tietysti. Menevimmissä kohdissa musiikki pauhasi niin, että laulua oli vaikea arvioida. Mutta aivan kuin nousukohdissa apuna olisi ollut vähän dopingia. Minä olisin halunnut kuunnella Valerien esityksen puhtaana lauluna niin että vain akustinen taustabändi taustalla hiljaa tukisi.

Saara Aalto: Saara lauloi varmaan au naturel. Olisin halunnut kuulla sitä vaan ilman taustabändin mekastusta. Se esti lauluun keskittymisen. Kappale oli sellainen, jota American Idolissa kuullaan usein enkä niitä sielläkään oikein jaksa kuunnella.

Amanda Löfman: Amandankin laulua oli mahdottoman hankala seurata, kun musiikki ja taustat tulivat niin lujalla. Välillä ääni suorastaan katosi. Olisin halunnut nähdä Amandalta Idols-lava-esityksen. Kaikukohtausta ja taustakuoroa lukuun ottamatta Amandan laulu kuulosti tulevan myös au naturel. Liikaa tosin äänen vahvistusta.

« Viimeksi muokattu: 14.03.2012 23:41:46 kirjoittanut Etsku-Etana »

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: TOP 24: Mike ja Lauri (9.3.)
« Vastaus #110 : 14.03.2012 23:36:49 »
Etskulla taitaa olla Seija-syndrooma, kun sekä Sanna että Selja on kääntynyt Seijaksi. ;D