Kirjoittaja Aihe: Mitra Kaislaranta fan club  (Luettu 10050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnGus

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 143
  • Karma: +4/-14
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #25 : 15.02.2015 12:21:53 »
Minä en aseta hirveästi painoarvoa mm. ikikapina-Wirtasen lausunnoille. Hän provosoi TARKOITUKSELLA musiikkibisnekseen liittyvää keskustelua ja on tehnyt niin aina. Nykyisin sävy on vähän toinen kun oma firma takoo järjettömästi rahaa ja bisnes rullaa. Silti olisi oltava vähän kapinallinenkin, koska Apulanta from 90-luku. Nuo hänen lausuntonsa pitävät sisällään sen saman kliseisyyden mitä jokainen tavallinenkin tallaaja tajuaa. Ne ovat myös samalla yksiulotteisia sekä oma-etu-edellä meneviä. Sama pätee näihin kaikkiin kritiikin jakajiin. On oman edun mukaista tylyttää karua bisnestä ja saada tällä tavoin "rotaatiota". Isoon kuvaan sen sijaan ei oteta kantaa, koska se söisi omaa leipää.

Case Ilkka Jääskeläistä ei voi selittää mitenkään miehen eduksi. Hän aivan itse päätti sen linjan millä promosi itseään Idolsissa. Hän olisi voinut ajaa biisivalinnoillaan itseään sinne pehmeämmän popherkistelyn suuntaan ja pitäytyä siellä arikoivusmaisesti. Tehdä siis asiansa selväksi niin hyvin kuin se omalta osaltaan oli mahdollista. Tuon jälkeen vastuu ja mahdollinen kritiikki olisi oikeutetusti voinut suuntautua levy-yhtiön urpoille. Ei se ole ihan sattumaa miksi hänelle ehdoteltiin lasten levyjä tai joululevyjä. Hän oli itse kuoppansa kaivanut ja kuka ottaa sinut vakavasti ellet sinä itse? Niinpä.

Artistin ei tarvitse myötäillä ja hymistellä bisnekselle, mutta artistin pitää ymmärtää realiteetit. Ala ei ole ole mustavalkoinen eikä sellaiseksi muutu. Voit vaikuttaa ainoastaan siihen miten tuot itsesi julki esimerkiksi Idolsissa. Miten markkinoit omaa linjaasi ja miten osoitat sen lafkan sedille. Levy-yhtiöistä löytyy paljon tuottoisia&valmiita artisteja ja tällöin Idols-nousukkaan tulee hakea se jalansija. Levy-yhtiön kiinnostus katoaa kuin tuhka tuuleen ellei sinusta puske läpi se millainen artisti haluat olla. Eli kyllä se vastuu kuuluu myös artistin alulle itselleenkin. Nämä tietyt Idols-kermaperseet vain kitisevät kitisemisen ilosta. Yksikään ei ole ottanut itse vastuuta tilanteestaan.

Tämän maan ihmiset ovat pirun tietoisia omista oikeuksistaan, muttei velvoitteistaan&vastuistaan. Pätee myös tässä Idols-kontekstissa. Tätä tarkoitan kun en hyväksy musiikkibisneksen tai formaatin asenteiden täydellistä demonisoimista. Ei ymmärretä vastakkaisen osapuolen motiiveja vaikka ne ovat olleet AINA päivääkin selkeämmät. Edelleen voit vaikuttaa vain siihen miten tuot itsesi esille ja julki. Tällöin voit olla tyytyväinen kun olet oman panoksesi asialle tuonut. Sen sijaan perseilemisen ja pelleilyn voit ottaa vain omalle kontollesi jos sen myötä sinua ei oteta vakavasti tai lafkat eivät halua panostaa epätietoiseen laulajaan. Se on sitten sanahelinää esimerkiksi Ilkan tapauksessa kun jälkikäteen mussutetaan että "oli biisejä ja kyllä minä tiesin mitä olen" -tyyliin. Tuon olisi pitänyt näkyä jo silloin kun itseään promosi Idolsissa ja keräsi lafkasetien huomiota. Et sinä yhdeltä istumalta voi muuttua pintaliitoisesta koomikosta sydänverellä eläväksi draamanäyttelijäksi.

Summasummarum: musiikkialalla on paljon mätää, mutta niin on sinne pyrkijöissäkin.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015 12:26:08 kirjoittanut AnGus »

Iita

  • Tittelintuura
  • i
  • *
  • Viestejä: 13828
  • Karma: +15/-7
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #26 : 21.08.2015 18:13:00 »
Mitran esikoisalbumi julkaistiin tänään! Toivottavasti saan tuon jossain vaiheessa ostettua omaksi :)
Sometimes the dreams that come true are the dreams you never even knew you had.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #27 : 21.08.2015 22:40:15 »
^Hienoa! Aloin jo pelätä, että sitä albumia ei tule koskaan. Aion kyllä ostaa!

Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #28 : 22.08.2015 17:20:17 »
En katsonut tätä Mitran Idols-kautta, mut kuuntelin levyn tänään läpi! Ja oli kyl tasaisen hyvä. :)



~It feels good. Is that reason enough for you.~

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #29 : 24.08.2015 07:22:02 »
Komea levy on kyllä - en ole varma tuleeko ostettua, mutta kuunneltua ainakin. Jo aiempi Jotain pysyvää -sinkku on ollut kesän vakiosoittolistalla - tykkään jotenkin paljon enemmän tuosta iloisemmasta menosta kuin Kukka kaipaa valoa -draamasta (mut levyllä toki hienoa balladiosastoakin).