Kirjoittaja Aihe: 1. finaali (11.3.2012)  (Luettu 28465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ville

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 724
  • Karma: +4/-5
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #100 : 11.03.2012 23:30:55 »
Suurin pettymys: Torsten.
 - Nyt jotenkin tuli selväksi, että poika on silti vielä liian ujo, eikä ota lavaa haltuun. Lisäksi se on nyt laulanut tuollain samalla lailla kaksi biisiä. Kummassakaan ei ole ollut mitään nostetta. Toivon, että petraa ensi viikolla. Tosin kylläpä taitaa ääniä saada muutenkin..
Mulla vähän sama fiilis. Teatteriviikonlopun ja erinäisten youtube-pätkien jälkeen (joita häneltä löytyy aika monta Idolsin ulkopuolelta) odotukset olivat korkealla, mutta nyt on kaksi kertaa ollut vähän tylsää menoa. Mä pidin häntä etukäteen jopa voittajakandidaattina, mutta tämä taso ei siihen riitä.

superitoli

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 127
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #101 : 11.03.2012 23:31:10 »
Diandra ei kuulostanut ihan niin hyvältä kuin olin odottanut.

Tuo ei välttämättä takoita sitä, että Diandra olisi laulanut huonosti. Epäilen, että miksaukset olivat pielessä.

Miten miksaus sun mielestä vaikuttu hänen suoritukseen?

Tuotannolla on selkeät suosikit joita tuodaan esille kaikin keinoin.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #102 : 11.03.2012 23:32:54 »
^Musiikki tuli liian kovaa ja peitti siten Diandran ääntä alleen.

superitoli

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 127
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #103 : 11.03.2012 23:37:22 »
^Musiikki tuli liian kovaa ja peitti siten Diandran ääntä alleen.

Olis jännä tietää kuinka paljon muutoksia tehdään harjotusten jälkeen vai mennäänkö samoilla asetusilla myös live. Silloin vastuu jätetään esiintyjälle.

Huomasin tänään myös sen, että käytössäoli korvamonitorointi. Monilla laulajilla se aiheuttaa sen, että laulavat hiljempaa kuin normaalisti

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #104 : 11.03.2012 23:38:55 »


Olis jännä tietää kuinka paljon muutoksia tehdään harjotusten jälkeen vai mennäänkö samoilla asetusilla myös live. Silloin vastuu jätetään esiintyjälle.

Tuon kieltämättä mäkin haluaisin tietää.

ville

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 724
  • Karma: +4/-5
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #105 : 11.03.2012 23:40:13 »
^Musiikki tuli liian kovaa ja peitti siten Diandran ääntä alleen.
Mä jouduin tosiaan vääntämään lisää volaa kun Diandra aloitti, kun laulu alkoi niin hiljaa. Tosin oiskohan äänitaso säädetty sen mukaan, että kun kertosäkeessä lauletaan korkealta ja kovaa, niin ei sitten tule liian kovaa verrattuna bändiin. Mä en kyllä kokenut, että bändi olisi peittänyt laulua alleen.


laa

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 120
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #106 : 11.03.2012 23:40:36 »
Diandra... se nyt vaan oli niin Diandra. Ihan eri sarjassa kuin nää muut. Illan ekat kylmät väreet tulivat siitä, kun Diandra alkoi laulaa voimalla sitä kertsiä. Tyylilaji ei ole omaan musiikkimakuuni ihan se omin, mutta siitä huolimatta kuuntelen tällaisia esityksiä huomattavasti mielummin kuin suurinta osaa muista kokelaista.

Täydellisen samat tuntemukset!

superitoli

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 127
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #107 : 11.03.2012 23:40:48 »


Olis jännä tietää kuinka paljon muutoksia tehdään harjotusten jälkeen vai mennäänkö samoilla asetusilla myös live. Silloin vastuu jätetään esiintyjälle.

Tuon kieltämättä mäkin haluaisin tietää.

Jotenkin veikkaisin et samoilla säädöillä mennään, koska tuotantokulut pitää saada mahdollisimman alas.

Vesqdaa

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 301
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #108 : 11.03.2012 23:57:58 »
Samaan tapaan kuin TOP 15 showssa, vähän muistiinpanoja tässä sitä mukaan kun esityksiä tulee:

Heikki Tuomi:
- Hyvin vedetty, falsetit ja kaikki, mutta biisi ei mennyt tyyliltään mun ytimiin, ja kylmältä kalskahtava fiilinki jäi. Veikkasin Heikkiä tippuvaksi ensimmäisenä, mutta luulisi tällä esityksellä vielä jatkavan.

Niina Kähönen:
- Kaunis, mutta tasapahkuhko Finglish-tulkinta. Tuomareilta hyvät palautteet.

Tähän väliin välikommentti: Jotenkin mälsää että kaudesta toiseen samat vanhat patut on taustahäärääjinä. H-R Siitosella on aina näppinsä pelissä, milloin treenaajana, milloin taustalaulajana. Ja sit Leri Leskinen Varre Vartiaisineen. Samaa kaavaa toistetaan ja vedetään umpiammattimaisella rutiinilla haukotellen. The Voice of Finlandilla loistava ajoitus energisine taustajoukkoineen.

Torsten Borg:
- Aika epävireistä, mutta ihan leppoisaa menoa. Munaa ei löytynyt vieläkään tarpeeksi, kuten ei löytynyt koelauluissakaan.

Tiina Puska:
- Rauhaton ja epävireinen alku, vire korjaantui aika pian onneksi. Rauhattomuuteen olis ehkä auttanut lyhyemmät fraasit, tässähän hengästyy kuunnellessakin :o. Toivottavasti tulee jotain vähän mieleenpainuvampaa settiä, persoonaahan Tiinalla riittää. Ja mitä IHMETTÄ! Siis Niina Heralan ja Tiina Puskan kokoero tuossa loppuhaastattelussa :D! Niina näyttää ihan amatsoonilta..

Ina Forsman:
- Nyt selvisi se kieroonkatsomisjuttu. Luulin, että Inalla olis ollut jokin silmävamma tms., hienoa, että kyseessä vain esiintymistilanteen luoma juttu :-). Nyt oli kiva stailaus Inalla. Näytti upealta vihreässä puvussa! Mä en tämän tyyliseen musaan useinkaan lämpene, enkä lämmennyt nytkään. Hyvin laulettu, hyvin esitetty, mutta päinvastoin mitä Tommi sanoi, mä en ihan usko Inaan artistina, ja veikkaan että tuomarit joutuvat pelastamaan Inan kertaalleen tämän kisan aikana.

Petri Piippo:
- Mitenköhän Idols-yleisö lämpeää tällaiseen. Aika taattua Petriä, mutta hailakaksi jäi. Huono biisivalinta, toimi ehkä koelauluissa.

Susanna Erkinheimo:
- Pullo Jägeriä, kyllä :D! Ei tätä biisiä.. höh. Susanna oli nyt vähän sykkyrässä, häviää ikävä kyllä 100-0 Winehouselle. Tän rytmitys pitäis vetää paljon härskimmin, nyt oli vähän nuotista opetellun kuuloinen, töks, töks, töks. Ei liidannut bändiä, harmi. Näköjään Nikula puhuu täyttä asiaa.

Arttu Kettunen:
- Voi Mooses näitä biisejä. En tiedä olisko tätä voinut mitenkään pelastaa. Enkku parempaa kuin viimeksi, ihan hienosti laulaa, mutta tähänkään en usko artistina. Nikulalta ääretön monologi!

Sini Tuominen:
- Vähän hengästynyt veto tämäkin. Aikaisemmilta kerroilta tuttu rytminen takakeno, josta pidin ja tuomarit eivät, on nyt poissa, höh. Töks töks. Hyvin kuitenkin laulettu ja esiintyminen oli luontevampaa kuin suurimmalla osalla finalisteista, eri mieltä Nikulan kanssa.

Diandra Flores:
- Voisin sanoa kuuntelematta, että Diandra veti hyvin :P, mutta kuunnellaan nyt. Joo siis AAAAHHH vihdoinkin! Diandran tasoero muihin on vaan niin käsittämättömän iso, ettei mitään rajaa. Kylmät väreet, huhhuh. Toivottavasti yleisö ei pidä Diandran jatkoonmenoa itsestään selvänä ja siksi äänestä kakkosvaihtoehtoa.

Noin yleisesti ensimmäisestä finaalista sanoisin, että keskimäärin kilpailijat eivät ylittäneet itseään, ja tuomarien suht negatiivinen meininki läpi illan oli ihan oikeutettua.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #109 : 12.03.2012 00:59:04 »
Heikki Tuomi
Ainakin ensi kuulemalta Heikin esitys oli hieman tylsähkö.  Ei oikein ollut mitään sellaista, joka olisi ilahduttanut sen enempää.Harmaahko.

Niina Kähönen
Varmaan joku muukin on asiasta sanonut, mutta olipas Niinalla laitettu melkoinen peuhko tukkalaitteeksi.  Esitys ei koskaan noussut oikein lentoon.  Oli hieman liian vaisu tai vähäeleinen. Tai ehkä siitä kappaleesta ei vaan ole täysmittaiseen esitykseen Idolsissa. Kappaleen ”sanomalla” ei ole tässä mitään merkitystä.

Torsten Borg
Memfiksestäkään ei oikein irtoa Idols-näytöksi. Liian vaatimaton, jotta sillä saisi yleisön hurmaantumaan. Olen siis samaa mieltä mitä Tommi, joka puhui nukahtamisesta.  Hiljaisella laulelemisella ei ehkä menesty. Vähän unettavaa.

Tiina Puska
Kaunis esitys Tiinalta. Oli hyvä idea laittaa sävellajia ylemmäksi. Tiinan äänen kauniita puolia tuli esiin.  Illan paras tähän asti. Laulun pitäisi ehkä tulla vielä aavistuksen luonnollisemmin, johon Jonekin taisi viitata.

Ina Forsman
Upea ja kappaleeseen loistavasti sopiva stailaus! Mutta loistava esitys muutenkin! Hienoa Ina! Ihan uutta Idolsissa! Tommin kanssa samaa mieltä: illan paras tähän mennessä.

Petri Piippo
Taas haittasi se, että kappale oli tylsä – tai sitten sovitus oli umpiouto. Minä en vaan saa tällaisesta musiikista mitään irti. Mutta ei Petrikään siihen oikein saanut mitään henkeä laitettua. Kunhan lauleli.

Susanna Erkinheimo
Ehkäpä illan parasta laulua? Erinomainen esitys teknisesti mutta aavistuksen liian vakavaa! Siksi Ina olkoon edelleen ykkönen. Ihan samaan Susanna ei yltänyt kuin TOP 15 Showssa. Lauran kanssa samaa mieltä: leikkisyyttä lisää ja vähemmän tuimuutta. Susannan stailauskin oli vähän liian kova.

Arttu Kettunen
Artun ääni oli illan paras miesääni. Varsin mukava esitys mutta minä en pitänyt Artunkaan kappaleesta. Viime viikkoisesta Artusta pidin enemmän. Se oli nykyaikaisempaa. Tällaista Arttua en kuuntelisi radiosta (musiikin vuoksi), mutta viime viikkoista kylläkin. Englannin lausumisella ei ole merkitystä tässä vaiheessa. En minä halua, että jatkossa Arttu jollottaa vain suomeksi, mikä sitten merkitsee Uniklubia jne.

Sini Tuominen
Sini oli onnekseen valinnut hyvän kappaleen koelauluihin! Kranaatti on vaan niin hyvä! Sini ei ehkä saanut kuitenkaan esitystä nousemaan sille tasolle, mitä olisin toivonut. Hieno esitys, hyvää laulua ilman muuta, mutta laulussa olisin kaivannut pientä ”rytminvaihdosta”. Liian tasaista. Laulun dramaattisissa osissa olisi vaan pitänyt olla enemmän puhtia. Siis niissä kranaatin parhaissa kohdissa.

Diandra Flores
Diandra häikäisi jälleen! Todella suurenmoista ja kaunista! Diandra vei tämän illan.

Olkoon illan järjestys vaikka tällainen:

1.Diandra Flores
2. Ina Forsman
3. Susanna Erkinheimo
4. Sini Tuominen
5. Tiina Puska
6. Arttu Kettunen
7. Heikki Tuomi
8. Niina Kähönen
9. Torsten Borg
10. Petri Piippo

Ja Petrihän sitten putosikin aivan oikeutetusti!

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #110 : 12.03.2012 01:14:56 »
Top 15 lähetyksessä ei kyllä ollu vastaavia ongelmia. Vofi oli kyllä muutenkin "teknisesti" viihdyttävämpää katsottavaa.

Suomennettuna: musiikkki tuli tietokoneelta (siis ihan oikeasti) ja laulajan ääntä vahvistettiin, lisättiin kaikuja ja ehkäpä autotuneakin.

Minä arvostan sen sijaan live-soittoa ja -laulua laulukilpailussa. Siksi Idols on hyvä juuri sellaisenaaan. Erikseen sitten maksavalle yleisölle järjestetty konsertti.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #111 : 12.03.2012 01:23:05 »
Hävisi kokonaisuutena (sekä tuotannon että suoritusten puolesta) kirkkaasti VOF:lle, vaikka on silti ehkä toimivin Idols-kausi vuosiin ja mielelläni tätä seuraan jatkossakin.

Ehkä näin jos laulukilpailussa tärkeintä on välkkyvät valot ja live-laulun välttäminen.  8)

Näitä kahta ohjelmaa ei vaan pidä vertailla keskenään. Idolsissa kilpaillaan laulussa ja esiintymisessä, VOF on sen sijaan konsertti, jossa saa vapaasti käyttää kaikenlaista dopingia, jota käytetään maksullisissa konserteissakin.

Mutta enpä montaakaan erityisen hyvää esitystä muista viime perjantain VOF:sta. Mitkähän ne esitykset olivat?
« Viimeksi muokattu: 12.03.2012 10:16:13 kirjoittanut Etsku-Etana »

ddrukki

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 564
  • Karma: +8/-2
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #112 : 12.03.2012 02:13:43 »
Hävisi kokonaisuutena (sekä tuotannon että suoritusten puolesta) kirkkaasti VOF:lle, vaikka on silti ehkä toimivin Idols-kausi vuosiin ja mielelläni tätä seuraan jatkossakin.

Ehkä näin jos laulukilpailussa tärkeintä on välkkyvät valot ja live-laulun välttäminen.  8)

Näitä kahta ohjelmaa ei vaan pidä vertailla keskenään. Idolsissa kilpaillaan laulussa ja esiintymisessä, VOF on sen sijaan konsertti, jossa saa vapaasti käyttää kaikenlaista dopingia, jota käytetään maksullisissa konserteissakin.

Mutta enpä montaakaan erityisen hyvää esitystä muista viime perjantain VOF:sta. Mitkähän ne esitykset olivat?

VoF:n parhaat esitykset perjantaina: Saara, Mikko, Amanda, Krista, Kim. Suurimman osan Idolsin 1. finaalin esityksistä ylittäneet esitykset: Toni, Selja, Kimmo.

Kyllähän VoF voittaa Idolsin aivan mennen, tullen ja palatessa. Laulajat (ja tuomarit) ovat tasokkaampia, minkä lisäksi ulkoisesti näkyy tuotannon vahva panostus. Idolsissa mennään väsyneellä meiningillä feat. Leri Leskisen "bändi" ja H-R Siitonen soittamassa tamburiinia.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2012 10:15:53 kirjoittanut Etsku-Etana »
Dogs bark. Fish swim. I bitch grin.

superitoli

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 127
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #113 : 12.03.2012 09:52:36 »
Top 15 lähetyksessä ei kyllä ollu vastaavia ongelmia. Vofi oli kyllä muutenkin "teknisesti" viihdyttävämpää katsottavaa.

Suomennettuna: musiikkki tuli tietokoneelta (siis ihan oikeasti) ja laulajan ääntä vahvistettiin, lisättiin kaikuja ja ehkäpä autotuneakin.

Minä arvostan sen sijaan live-soittoa ja -laulua laulukilpailussa. Siksi Idols on hyvä juuri sellaisenaaan. Erikseen sitten maksavalle yleisölle järjestetty konsertti.

Tota kyllähän siellä vofissa ihan oikea bänditaustalla soittaa. Rahaa tuntuu nelosella olevan enemmän käytössä. toi idolsin lava on kyllä taas jotain ihan hirveää verrattuna vofiin. Kunttu vois jäädä eläkkeelle ja suunnittelemaan valoja taidepaskaan ennemmin ku näihin tv juttuihin.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #114 : 12.03.2012 10:15:00 »
Top 15 lähetyksessä ei kyllä ollu vastaavia ongelmia. Vofi oli kyllä muutenkin "teknisesti" viihdyttävämpää katsottavaa.

Suomennettuna: musiikkki tuli tietokoneelta (siis ihan oikeasti) ja laulajan ääntä vahvistettiin, lisättiin kaikuja ja ehkäpä autotuneakin.

Minä arvostan sen sijaan live-soittoa ja -laulua laulukilpailussa. Siksi Idols on hyvä juuri sellaisenaaan. Erikseen sitten maksavalle yleisölle järjestetty konsertti.

Tota kyllähän siellä vofissa ihan oikea bänditaustalla soittaa. Rahaa tuntuu nelosella olevan enemmän käytössä. toi idolsin lava on kyllä taas jotain ihan hirveää verrattuna vofiin. Kunttu vois jäädä eläkkeelle ja suunnittelemaan valoja taidepaskaan ennemmin ku näihin tv juttuihin.

Klipeissä nähtiin kyllä että VoF:n lavalla on joku bändi siellä varjoissa ja lähti siitä ääntäkin kait. Mutta paljon äänistä taisi tulla syntetisaattorista tai nauhalta. Äänet eivät siis olleet ihmisen soittamisen oloisia.

Laulukilpailussa laulaminen on minulle paljon tärkeämpää kuin upea ja välkettä ja vilkettä täynnä oleva lava. Joka haluaa pyrotehosteita ja epilepsiakohtauksen aiheuttavaa välkettä ja kokee sen tärkeäksi, voi toki aina katsoa Euroviisu-fnaalia. Idolssin tapauksessa minulle tärkeintä on tosiaan laulaminen ja mielellään live-soitto.

Minusta Idolssin lava on muuten hieno!

sepe

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 160
  • Karma: +4/-1
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #115 : 12.03.2012 10:28:24 »
^ Ite en oo kattonu Voice of Finlandia että sinänsä mun on vähän turha sanoa tähän mitään, mutta sanon silti  ;D Ei mun mielestä Idolsin bändi tai lava huono ole, ihan sopiva moiseen tarkoitukseen. En ylipäänsäkään pidä erityisemmin mistään kovin erikoisista keikoista. Siis just näistä missä on hirveästi jotain pyrotekniikkaa, ihmeellisiä valoja tai teatteria lavalla. Parhaat näkemäni keikat on olleet poikkeuksetta niitä, joissa on ollut lavalla bändi ja ne ovat sitten soittaneet ja vähän välispiikanneet siellä. Jos bändi tai laulaja on riittävän hyvä, niin kyllä sen pitäisi yksistään riittää kiinnostavaan ja mukaansatempaavaan esitykseen. Tietysti makuja on monia, mutta mun mielestä kaikki ylimääräinen härpäke on turhaa. Tän takia en jaksa innostua isoista stadionkeikoista muutenkaan, koska niissä on melkein aina kaikkea ihme kikkailua. Voin mä mennä teatteriin tai vaikka sirkukseen, jos haluan nähdä sellasta. Intiimit klubikeikat on yleensä parhaita :)

Kaitsu

  • Piruetteja potkiva viisukuningas
  • i
  • *
  • Viestejä: 19139
  • Karma: +18/-64
  • Porilainen urheilu <3
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #116 : 12.03.2012 20:03:52 »
Diandra oli ekan finaalin ehdottomasti paras! Aivan upeasti hän veti Whitney Houstonin I Have Nothingin <3. Hänellä on niin mahtava ääni & tuskin maltan odottaa hänen tämän viikon esitystään.

Tiina yllätti eilen! Hän veti niin hyvin Use Somebodyn :). Inakin oli tosi hyvä. Artun esityksestä pidin yllättävän paljon & hyvin hän vetikin Stairway To Heavenin. Illan suurin pettymys oli Susanna, joka ei mielestäni kauhean hyvin vetänyt Rehabiä & lisäksi hän oli aika vaisu. Sini taas oli illan huonoin & hän olisi saanut pudota Petrin sijasta. Sini ei vaan vakuuttanut mua yhtään. Ei se Petrinkään esitys kyl mua vakuuttanut, mutta hän veti ihan ok hyvin. Heikki oli aika vaisu..
i feel alive (bringing into play)
my whole life (going all the way)
i’m still alive (and i turn away)
from broken mirrors

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #117 : 12.03.2012 20:04:38 »
Luin päivän Ilta-Sanomat. Lehden Idols-aukeamasta suurimman osan täytti kirjoitus, joka keskittyi Diandran hehkuttamiseen. Sen alla oli lyhyesti arviotu kunkin laulajan esityksen plussat ja miinukset. Diandran kohdalla miinus oli "vaikea keksiä oikein mitään parannettavaa". Eipä jäänyt epäselväksi, kuka on Ilta-Sanomien toimittajan suosikki.

Vesqdaa

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 301
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #118 : 13.03.2012 00:49:06 »
The Voice of Finlandissa on kyllä ihan Lenni-Kalle Taipaleen luotsaama livebändi, joka on oikeesti aika iso. Kokoonpanoon kuuluu tietysti myös syntikoita, mutta ihan tavalliset soittajat niitäkin näpelöi. Ainoat "taustanauhat" ovat lähinnä tahdin mittaisia rumpukonelooppeja, jotka laitetaan vaan on/off, kuten oli siinä Saara Aallon biisissä. Niitäkin esiintyy harvemmin. Lauluja ei ole tunetettu. En tiedä, miten asian perustelen tai todistan, mutta olen itse tunettanut lauluja sen verta paljon, että tunnistan jäljen vaikka unissani. TVOF-laulajat vain vetävät paremmassa vireessä, johtui se sitten taidoista tai paremmasta kuuntelusta (siis että kuinka hyvin he kuulevat lavalla itseään ja taustaa).

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #119 : 13.03.2012 00:58:10 »
^ Eräänlaista tunettamista on jo kaiun lisääminen (esim. Amanda). Haluaisin että muuta keinotekoista ei ole kuin laulajan äänen vahvistaminen sopivassa määrin. Ei kuitenkaan niin, että hennosta äänestä tehdään "vahva" ääni laittamalla sata ääniraitaa päällekkäin kuten Britneylle tehdään levytettäessä.

VoF-laulajien vireestä on paha sanoa mitään kun varsinkaan ns. rokkihuutamiseen vire ei liity lainkaan (sanokoot rokki-ihmiset mitä tahansa). Idolsissa sen sijaan lauletaan oikeasti - ainakin tänä vuonna.

Se on minulle vain olennaista, kummassa lauletaan miellyttävämmin. Toistaiseksi Idols on siinä suhteessa ollut varsin ylivoimainen.

Tunettamista ei kai kenenkään korva pysty erottamaan, jos se tehdään niin, että äänen taajuutta vain lasketaan tai nostetaan pienessä määrin. Tuloksenahan on 100-prosenttisen luonnollinen ääni eikä mitään keinotekoista. Tosin en tiedä juuri mitään tunettamistekniikasta, joten enpä osaa sen enempää spekuloida,

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #120 : 13.03.2012 01:14:29 »
Rokkihuutaakin voi joko oikeassa sävellajissa tai sitten ei ;) Jokaisella äänellä on oma sävelkorkeutensa, eli laulutapa tai ääni mikä hyvänsä ja se on joko taustaan verrattuna oikealla korkeudella tai sitten ei.

IMO vof:ssa laulun miellättävyys on ylivoimaista, mutta se ei tarkoita sitä, että Idols saisi korvat vuotamaan verta. Päinvastoin. Loistavia esityksiä sekin ohjelma on tarjonnut, vaikka itse nautin enemmän VOF:in suorituksista. :)

Kaiun lisäyksessä en näe mitään ongelmaa, kun selvää oli, että kyseinen lisäys tehtiin livenä ja vaatii taitavaa ääniteknikkoa. Tai en nyt tiedä tarviiko sitä niin taitava olla, karaokessakin kun noita joskus näkee jos esiintyjä ja karaokeisäntä/emäntä tietävät toisensa ja isäntä/emäntä sitten lisää jujuja tutun esiintyjän tsipaleeseen. Onnistuu siis hieman alkeellisimmillakin vempaimilla.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #121 : 13.03.2012 08:29:05 »
Tämä keskustelu täytynee taas erottaa omaksi aiheekseen!

Rokkihuutaakin voi joko oikeassa sävellajissa tai sitten ei ;) Jokaisella äänellä on oma sävelkorkeutensa, eli laulutapa tai ääni mikä hyvänsä ja se on joko taustaan verrattuna oikealla korkeudella tai sitten ei.

IMO vof:ssa laulun miellättävyys on ylivoimaista, mutta se ei tarkoita sitä, että Idols saisi korvat vuotamaan verta. Päinvastoin. Loistavia esityksiä sekin ohjelma on tarjonnut, vaikka itse nautin enemmän VOF:in suorituksista. :)

Kaiun lisäyksessä en näe mitään ongelmaa, kun selvää oli, että kyseinen lisäys tehtiin livenä ja vaatii taitavaa ääniteknikkoa. Tai en nyt tiedä tarviiko sitä niin taitava olla, karaokessakin kun noita joskus näkee jos esiintyjä ja karaokeisäntä/emäntä tietävät toisensa ja isäntä/emäntä sitten lisää jujuja tutun esiintyjän tsipaleeseen. Onnistuu siis hieman alkeellisimmillakin vempaimilla.

Ei tässä nyt mistään "sävellajista" ole kysymys vaan "vireongelmista", jotka näissä arvioissa esiintyvät yleisimmin ainoastaan arvioijan omassa päässä. 8)  Enpä muista, että monestikaan joku olisi huomauttanut rokkihuutajan vireongelmista mutta sen sijaan lähes jokainen poppia laulava nuorehko nainen kärsii kuulemma niistä melkein aina. Varsin outoa mielestäni.

VoF-lausuntosi on ymmärrettävä kaikille niille, jotka menivät täysillä ja "suvaitsevaisuuden hurmoksessa" mukaan formaatin tarjoamaan huijaukseen, jonka mukaan "ääni ratkaisee".  Ja toinen temppu oli sitten se, että televisiolähetyksiin mukaan kutsuttujen laulajien bändin kanssa esitettyjä esityksiä verrattiin Idolsin koelaulujen a cappella -pätkiin. Ennen kuin jonkin tekemillä VoF/Idols-vertailuilla on minulle mielenkiintoarvoa, hänen on tunnustettava nämä formaatin huijaukset tai ominaisuudet. Minulle itselleni VoF:n laulun miellyttävyyttä on vähentänyt se, että siinä elektroniikan osuus on hieman liian suuri. Eri asia on että televisio-ohjelmana VoF on ollut mielenkiintoista seurattavaa.

Itse "hylkään" Idolssin siinä vaiheessa, kun siinä aletaan käyttää elektronisia temppuja laulajan äänen suhteen.


Kaiun lisääminen on ongelmallista laulukilpailussa, mikä Idols on. Se antaa väärän todistuksen laulajan tekemän esityksen nautittavuudesta ja siksi sellaista ei saa kilpailussa käyttää. VoF ei sen sijaan ole kilpailu vaan konsertti, joten siksi kaikua ja muita temppuja saa toki käyttää. Mutta eipä silloin formaattia pidäkään mainostaa kilpailuna eikä verrata sitä Idolssiin! Kaiun käyttö herättää muuten heti kysymyksen: mitä muita temppuja onkaan käytetty esityksen "mahtavuuden" lisäämiseksi? Onko lisätty kirkkautta, kuulautta, voimakkuutta? Edelleen rinnastan VoF:n X-Factoriin tässä suhteessa.

ville

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 724
  • Karma: +4/-5
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #122 : 13.03.2012 08:49:27 »
Ai Voice of Finland on huono kun siinä on lisätty kaikua, kun taas Idols on ihQ kun siinä ei ole? Jos nyt kuuntelee vaikka Diandran tai Tiinan esityksen viime sunnuntailta, niin joko tila kaikuu ihan hemmetisti tai sitten ääneen on lisätty kaikua selvästi. Mä kyllä veikkaan että on keinotekoista.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #123 : 13.03.2012 09:37:44 »
Lainaus
Ei tässä nyt mistään "sävellajista" ole kysymys vaan "vireongelmista", jotka näissä arvioissa esiintyvät yleisimmin ainoastaan arvioijan omassa päässä. 8)  Enpä muista, että monestikaan joku olisi huomauttanut rokkihuutajan vireongelmista mutta sen sijaan lähes jokainen poppia laulava nuorehko nainen kärsii kuulemma niistä melkein aina. Varsin outoa mielestäni.

No voi lolleropollero ja lukemisen ymmärtämisen vaikeus <3 Rokkihuutajallakin voi olla vireongelmia, jos hän rokkihuutaa epävireessä. Esim. viime kaudella Ilpolla meni suurin osa rokkikarjunnasta aivan nuotin vierestä ja siitä useampi kuin yksikin mainitsi. Jos VOF:in laulajia pohdit, niin kyseisissä rokimmissa esityksissä vireongelmia ei pahemmin ollut niin miksi niistä valittaisi? Herrasella niitä toki oli ja siitäkin moni taisi myös mainita, niin missäs tää sinun näkemä ongelma nytten on?

Lainaus
VoF-lausuntosi on ymmärrettävä kaikille niille, jotka menivät täysillä ja "suvaitsevaisuuden hurmoksessa" mukaan formaatin tarjoamaan huijaukseen, jonka mukaan "ääni ratkaisee".  Ja toinen temppu oli sitten se, että televisiolähetyksiin mukaan kutsuttujen laulajien bändin kanssa esitettyjä esityksiä verrattiin Idolsin koelaulujen a cappella -pätkiin. Ennen kuin jonkin tekemillä VoF/Idols-vertailuilla on minulle mielenkiintoarvoa, hänen on tunnustettava nämä formaatin huijaukset tai ominaisuudet. Minulle itselleni VoF:n laulun miellyttävyyttä on vähentänyt se, että siinä elektroniikan osuus on hieman liian suuri. Eri asia on että televisio-ohjelmana VoF on ollut mielenkiintoista seurattavaa.

Ai tykkään VOF:ista siksi, että siinä ääni ratkaisee, enkä siksi, että siinä on MINUN MIELESTÄNI loistavia esityksiä, formaatti on toimiva kokonaisuus ja ohjelma on muutenkin toteutettu todella hyvin?
Minä en missään vaiheessa ole kieltänyt, että esityksissä on käytetty paljon äänitekniikkaa ja esinauhoitetuissa jopa jälkikorjauksia. Minulle se ei kuitenkaan ole mikään maailman luokan ongelma ja olen edelleen sitä mieltä, että VOF:in taso on parempi kuin Idolsin niin laulajien kuin tuotannonkin puolesta. Ole ihan vapaasti eri mieltä omista syistäsi 8) Kuten varmasti olet.
Lainaus
Kaiun lisääminen on ongelmallista laulukilpailussa, mikä Idols on. Se antaa väärän todistuksen laulajan tekemän esityksen nautittavuudesta ja siksi sellaista ei saa kilpailussa käyttää. VoF ei sen sijaan ole kilpailu vaan konsertti, joten siksi kaikua ja muita temppuja saa toki käyttää. Mutta eipä silloin formaattia pidäkään mainostaa kilpailuna eikä verrata sitä Idolssiin! Kaiun käyttö herättää muuten heti kysymyksen: mitä muita temppuja onkaan käytetty esityksen "mahtavuuden" lisäämiseksi? Onko lisätty kirkkautta, kuulautta, voimakkuutta? Edelleen rinnastan VoF:n X-Factoriin tässä suhteessa.

Kaikilla esiintyjillä on samat teknikot taustanaan, eli kaikilla kisaajilla on samat temput käytössään ja näin ollen kilpailu on täysin reilu. IMO. Tosin kyllähän VOF on myös konsertti, kun siinä lähes jokainen esitys oli äärimmäisen nautittavaa kuultavaa ja ammattitaitoisesti vedetty ;) I liked it! Joku tykkää enempi Idolsin meiningistä enkä minä ala niin ajattelevaa ihmistä arvostelemaan tai hänen motiivejaan epäilemään. Ihmisillä kun on oikeus omaan mielipiteeseen.

Myös Idolsissa käytetään kaikua ja äänen voimakkuuteen vaikutetaan, varmasti myös muutenkin. Esimerkiksi viime esityksessä Torstenin ääntä selkeästi voimistettu kun taas Diandran hillitty ja nimenomaan siksi, että toisen ääni on luonnostaan niin kantava, että biisi kuulosti paremmalta, kun ääni on miksattu suhteessa musiikkiin hieman hiljaisemmaksi. On sinisilmäistä olettaa, että idolsissa kisaajille vaan tökätään samat mikit käteen ja sen jälkeen kaikki on laulajasta itsestään kiinni ja harjoituksissa ei ole katsottu säätöjä yms. siihen mallille, että esityksestä saadaan paras mahdollinen ja reilua vertailukohtaa muihin nähden.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012 09:45:39 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

ville

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 724
  • Karma: +4/-5
    • Profiili
Vs: 1. finaali (11.3.2012)
« Vastaus #124 : 13.03.2012 10:06:05 »
Minulle se ei kuitenkaan ole mikään maailman luokan ongelma ja olen edelleen sitä mieltä, että VOF:in taso on parempi kuin Idolsin niin laulajien kuin tuotannonkin puolesta.
VOF:n taso on kyllä mahtava, vaikka muutamia vaatimattomiakin esityksiä väliin on tullut. Laulajien osalta pitää kyllä sanoa, että lähtökohtakin on erilainen. Idols on varsin amatöörilähtöinen, kun taas VOF:ssa osa esiintyjistä on ollut erinäisissä bändihommissa jopa vuosikymmeniä, vaikka eivät olekaan päässeet ihan pinnalle.

Mielenkiintoista kyllä nähdä, että millaista musaa VOF:n voittaja saa tehdä ja onko tulos ja myynti hyviä. Idolsin voittajasta nyt tiedetään aina etukäteen, että ihan luokatonta tuubaa sieltä tulee, kun äkkiä pitää saada jotain markkinoille.    :(