Kirjoittaja Aihe: Katoaako X-Factorinkin jälkeen unholaan omia suosikkejaan kannattaneet ihmiset?  (Luettu 61506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PhineasMcClintock

  • Vieras
En tiedä kuuluuko tämä aihe suoranaisesti tänne ja onko tästäkin olemassa joku puhtaasti tähän aiheeseen kohdistunut keskustelu, mutta heitänpä tällaisen nyt ilmoille.

Itse olen huomannut, että sinänsä valitettavasti nämä itse kisassa tapahtuvat fanitukset eivät ole ainakaan meillä Suomessa paria poikkeusta lukuunottamatta kestäneet itse kisan jälkeen. Onko siis todettava radikaalisti, että tosiaan nämä äänestyskilpailut ovat oma maailmansa ja kisan jälkeiset tapahtumat sitten aivan omansa? Viittaan tällä nyt aiempiin Idolseihimme. Ja kyllä. Olen tietoinen mikä maailmalla on tilanne ja musiikkia ladataan laittomasti varmasti paljon. Vai onko se vain niin, että "yksi sadasta" menestysajattelu osuu kohdilleen? Tarvitaan tuuria ja hyvin muokattu tuote.

Levynmyynnit, tuo ikuinen kirosana, johon ei pitäisi vedota. Nostan esiin oman suosikkini Ari Koivusen. Huikeasti myynyt ensimmäinen levy ei jatkanut menestystään toisen albumin osalta ja nyt Arin liityttyä Amoraliin, on mies palannut takaisin aiemmin tuttuun meininkiin, vaikkakin upeasti sai Euroopan kiertueen vetää. En usko, että Ari pelkillä lausunnoillaan olisi menettänyt fanejaan kuitenkaan noin järjettömästi. Musiikin ainakin pitäisi puhua ensisijaisesti.

Samaan ihmetykseen nostan Koop Arposen ja Pete Parkkosen. Koop kuitenkin jyräsi ylivoimaiseen idols-voittoon, mutta homma ei sitten lähtenyt odotetulla tavalla liikkeelle. Sama Parkkosella, vaikkakin kummankin albumit myivät hyvin, muttei mm. levy-yhtiön asettamia odotusarvoja.

Kaiken edellämainitun rikkoo kuitenkin Anna Abreu, jolla keikkoja riittää ja levyt myyvät järestään pitkälti yli platinaa. Myöskin Antti Tuisku on hyvä esimerkki, että homma toimii edelleen.


Miten käy siis X-Factor -kilpailijoiden?





Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Sellaisia omia suosikkeja on kilpailun jälkeen vaikea "fanittaa", jotka katoavat kokonaan kuvasta. Vaikka kuinka toivoisi heidän tulevan joskus vielä takaisin, eivät he tule.

Finalistien suhteen tilanne on toinen ainakin silloin, kun he pääsevät levyttämään. Mutta kuinka kauan sitä kestää? Kuinka kauan levy-yhtiö haluaa satsata ja hankkia kunnon kappaleita levylle? Eli sille ei vaan voi mitään, että 1-2 levyn jälkeen useimmat katoavat. Ei hyvää levyä tuosta vain tehdä. Ei sittenkään, vaikka osaisi itse säveltää.

Koop Arponen ja Pete Parkkonen tulivat aika kyllästetylle kentälle. Jonkinlainen uupumus vallitsi kisayleisössä. He eivät saaneet sellaista asemaa kuin joskus aiemmin olisivat ehkä saaneet. Toivottavasti molemmat kuitenkin jatkavat. Pidän kummankin radioäänestä. Samoin Anna Puun äänestä.

Totta kai musiikin varastaminen vaikuttaa asiaan. On hankalampi saada aikaiseksi asiallista levymyyntiä, kun niin monet suomalaiset ovat muuttuneet varkaiksi (tosin nimittäen sitä sievistellen "lataamiseksi"). Niinpä raha pitää saada keikkailemalla. Se on kuitenkin aika vaikeaa, koska kilpailu on niin kovaa.

Anna Abreulla voisi olla mahdollisuuksia kansainväliseenkin levymyyntiin. Hänelle tehdyt kappaleet ovat vaan aidosti hyvää kansainvälisen tason pop-musiikkia. Koska kukaan muu suomalainen pop-laulaja ei ole siinä aiemmin onnistunut, se ei ole Annallekaan helppoa. Suomen uskottavuus pop-musiikissa on ulkomailla noin nolla.






Jolanne

  • Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
  • Viestejä: 10064
  • Karma: +13/-23
    • Profiili
Ehkä se Idolsin mahdoton sarjatuotanto-meininki söi faneja aika monilta. Jos joka vuosi puskettiin uutta artistia ulos, niin vanhat unohtui aika nopeasti ja siinä samassa sitten ne uudetkin, kun on huomattukin että se kiinnostus artistia kohtaan johtuikin lähinnä ohjelmasta. Anna Abreu ja Antti Tuisku on molemmat olleet jotain uutta Suomessa ja suomalaisessa musiikkiteollisuudessa, heillä on ihan selvästi ollut markkinarakoa.. Samaten Anna Puulla on ollut ihan hyvää saumaa, mutta toisaalta Anna Puumaisia artisteja (Chisu, Jippu) kuitenkin on.

Koop innosti vanhempaa ikäryhmää ja vaikka Pete tekeekin ihan hyvää musaa, niin varmaan suurin hypetys oli kuitenkin pikkutyttöjen osalta Idolsissa ja Peten tekemä musa ei sitten ehkä kolahtanutkaan siihen ikäryhmään kun levy putkahti ulos.

Kristiina Brask tuli huonoon aikaan "pinnalle", suomeksi laulavia naisartisteja on paljon jo ennestään..

Ari Koivusen tapaus.. Joskus mietin että tekiköhän Ari itselleen sellaista pissapää-imagoa ihan tahallaan jotta pääsisi pois formaatti-statuksesta. Itse kannatin Aria pitkään vielä ohjelman jälkeenkin, mutta kyllä liika on liikaa ja niitä älyttömiä kommentteja sieltä suunnalta tuli silloin vähän liikaa.

Sami

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 269
  • Karma: +0/-0
  • Hey, Lifesaver, I'm drowning in despair
    • Profiili
    • last.fm
 ??? Minulla on suosikit Idolsin ajoilta pysyneet, Koop ja Kristiina ovat lempiartistejani vieläkin, vaikka suosio ei ole paisunut liikaa.
Kristiinan levyt molemmat omistan, ja kuuntelen niitä todella tiheään.
Koopia kuuntelen vielä enemmän, ja heti Idolsin jälkeen alkoi minullakin keikoilla käynti.

Joten uskon, että fanitan vielä Yrjänää (nykyinen suosikki) X Factorin jälkeen, jos hän levyn tekee.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2010 22:50:03 kirjoittanut Sami »

PhineasMcClintock

  • Vieras
Onko se ongelma kuitenkin sitten itsessään tuolla "ketkä säveltävät, sanoittavat, sovittavat jne jne kappaleet artisteille" -osastolla. Ei siis luultavasti osata vain yksinkertaisesti tehdä näille "tosi-tv:n kautta tulleille nobody-jengille" sopivia biisejä. Kuitenkin kaikkihan me sen tiedämme, että varsinkin uran alkuvaiheissa on hyvin vähäistä se, että mm. idols-tähdet vaikuttavat itse omiin biiseihinsä kuin sen prosentin verran.

Tähän vertauskohtana on Amerikka. Sieltä on tuutattu millon minkäkinlaista tyyppiä idolseista voittajaksi ja siellä se homma toimii. Heille osataan sorvata sopivat biisit. Chris Daughtry oli paras esimerkki debyyttinsä tiimoilta, vaikkei voittanutkaan. Hyvä taustajoukko Chrisin vaikutuksella osasi tehdä levyn, josta tulikin sitten vuoden 2007 eniten myydyin levy Amerikassa(liekkö koko maailmassa kun lasketaan yhteen euroopan ja muun maailman myynti) lähes 5 miljoonan levyn myynnillä pelkästään Jenkkilässä. Ja kyseessä oli vielä rock-musiikki, tosin hyvinkin kaupallinen sellainen. Mutta se oli kova temppu jättää taakseen mm. nosteessa oleva Taylor Swift ja Amerikassa jylläävä hiphop-musiikki.

David Cookin voitto ennakkosuosikki Archuletasta on myös hyvä esimerkki. Cookin albumiankin on jo yli miljoona kappaletta myyty mikä tosiaan on saavutus näinä aikoina.

Tuhottomasti on myös muita esimerkkejä sieltä. Toki varmasti siellä tiedetään mikä myy, mikä ei, mutta ei tämä meillä Suomessakaan nyt niin mahdoton asia pitäisi olla. Vai onko sittenkin?

No anyway. Veikkaan etteipä tästä meidän X-Factorin tarjonnasta synny yhtään kestävämpää tarinaa. Toki olisi tässäkin mukava olla täysin väärässä.
 

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
No anyway. Veikkaan etteipä tästä meidän X-Factorin tarjonnasta synny yhtään kestävämpää tarinaa. Toki olisi tässäkin mukava olla täysin väärässä.

Ei American Idolkaan tarjoaa kovin helppoa pysyvää megamyyntiä.

Chris Daughtry: 4.653.000 - 994.000

Ruben Studdard: 1.790.000 - 483.000 - 238.000 - 44.000

Kellie Pickler: 854.000 - 397.000
David Archuleta: 751.000 - 211.000
Elliott Yamin: 527.000 - 81.000 - 27.000 - 49.000

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Idol_alumni_album_sales

Monien myynti liikkuu tuhansissa.


Suomen 10000 levyn myynti vastaa n. 600.000 levyn myyntiä USA:ssa.

capri

  • Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Viestejä: 18333
  • Karma: +6/-3
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
Carrien kaikki levyt on sentään myynyt yli miljoonan :)
Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

PhineasMcClintock

  • Vieras
Joo Etsku oot ihan kartalla kyllä noiden listojen kanssa. Ei se ole helppoa toki sielläkään.

Tosin tuo Daughtryn albumihan napsi tuossa viime kauden Idolsissa kun esiintyivät ja heidät siellä palkittiin, niin sen yli 6 000 000 myyneen levyn palkinnon, miten monin kertaista platinaa se sitten meinasikaan.

Mutta laskusuhdannetta on ilmoilla silti.

Carrie Underwood siis tosiaan on poikkeus. Häntä voi kuvata kestotähtenä tuon ohjelman tiimoilta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Jotenkin minusta tuntuu, että monen AI-laulajan taustalta puuttuu tiimi, joka osaisi tehdä iskevää, radiosoittoon kelpaavaa musiikkia.

PhineasMcClintock

  • Vieras
Jotenkin minusta tuntuu, että monen AI-laulajan taustalta puuttuu tiimi, joka osaisi tehdä iskevää, radiosoittoon kelpaavaa musiikkia.

Niinno. Yleisesti en tiedä miten moni siellä on päässyt levyttämään, mutta tässäkin ehkä sattumana sopassa ollut tuo Daughtryn debyytti, josta lohkaistiin lähes joka biisistä sinkku, joka soi hyvin radioissa ja menestyi. Olihan albumi kokonaisuudessaankin pitkälle yli toista sataa viikkoa Billboardin virallisella listalla muutoinkin.

Mutta käsittääkseni ainakin Cookin, Archuletan ja Clarksonin biisit ovat pärjäilleet radiosoitoissa hyvin, vaikka albumit itsessään ollut laskusuhdanteessa. Cookia tosin on vaikea vielä noteerata laskusuhdanteeseen, koska toinen albumi tullut aika tuoreeltaan vasta.

Aina noita muutamia(no 1-2kpl) hittejä löytyy varmasti lähes jokaisen AI:n kautta levyttäneiden artistien osalta, mutta kokonaisuus sitten ei ole toiminut.

Ellu87

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 815
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Itse fanitan edelleen Anna Abreuta jollakin tasolla. Tai siis tykkään vain Annan äänen soundista ja yleensä melkein kaikista hänen kappaleistaan. Esim. Annan toinen levy oli ihan loistava. Kuuntelin sitä varmaan päivittäin pitkän, pitkän aikaa. Fanitukseni alkoi hänen Broken-vedostaan Idolsissa, ja sitten kun häntä syytettiin pissikseksi jne, niin se sai minut vain entistä vakaammin hänen taakseen. ;D Anna on osoittanut osaavansa handlata julkisuuden tosi hyvin. Hän on maanläheinen ja hauska haastateltava ja hänestä tehdään mielellään haastatteluja (päin vastoin kuin esim. Arista, joka ei ole oikein mediataitoinen ihminen). Hänestä ei ole myöskään ollut mitään sen kummempia kohujuttuja, toki ero Panu Larnoksesta herätti mielenkiintoa mediassa, mutta senkin he hoitivat ihan kunnialla.

Anna Puun musiikista olen alkanut tykkäämään. Hanna Pakarisesta tykkäsin joskus, mutta hänellä oli vain pari biisiä joille lämpesin, eikä sellaista uutta musaa ole tullut, josta tykkäisin. En siis seurannut 1. Idolsia enkä myöskään viimevuotista.

Aika paljon on markkinoinnistakin kiinni, mutta eniten ratkaisee kappaleet, laulajan ääni ja uniikkius sekä persoona.



Hepsankeikka

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 97
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Hanna Pakarisen ura on jotenkin surullinen. Niin ihana laulaja - ja niin huonot biisit! Olen usein miettinyt, että uskooko Hanna itsekään omiin biiseihinsä. En usko. Hannan pitäisi laittaa kova kovaa vasten ja vaatia levy-yhtiöltä parempia biisejä.

Idolsin merkitys suomalaisessa popmusiikissa on valtava. Miettikääpä, kuinka monta poplaulajaa on Suomeen saatu sitten Idolsin alkamisen ohjelman ulkopuolelta. Kaksi, ne edellä mainitut Chisu ja Jippu.

Vesqdaa

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 301
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Kyllä ainakin Suomessa Idols-tyyppiset kilpailut elävät omaa elämäänsä ja "musiikkimarkkinat" omaansa. Voittoon menee joku joka vertailussa muihin kilpailijoihin on ykkönen, mutta menestyminen jatkossa vaatii oikeaa ajoitusta ja sitä, että ollaan askeleen edellä muita. Tämän haasteen pudotan lähinnä niille, jotka toimivat artistille esim. tuottajina ja lauluntekijöinä. Tuomarit tietenkin koittavat ottaa myös markkinatilanteen huomioon valitessaan kilpailijoita jatkoon, mutta ikävä kyllä Suomen Idolseissa ja X-Factorissakin valinnanvaraa oikeasti hyvistä laulajista on NIIN vähän. Tilannetta kuvaa hyvin se, että nytkin Suomen X-Factorissa finaaliin on otettu persoonia jopa laulutaidon kustannuksella. Jenkeissä, ja jo Ruotsissa korkea laulutaito on selviö jo pitkään ennen finaaleita, jolloin tuomaristolla on oikeasti valinnanvaraa. Olisiko Koop päässyt pinnalle lähettämällä oman demonsa levy-yhtiölle?

Tähti voi syttyä myös hitaasti. Gimmelkin teki sopimuksen mukaan 2 Matti Vanhasta umpiammattilaismusabisnes-scheisse -levyä (kattokaa ny näitäkin Risto Asikaisen "hienoja" sanoituksia http://www.youtube.com/watch?v=tYslRgIBrdg). Nyt Jenni Vartiainen tauon jälkeen kokeili onneaan sooloartistina, oli aikaansa edellä ja mikä lopputulos? Ihmisten edessä, Tunnoton..

Ehkä Koopkin päästessään pois tosta koneistosta löytää oman polun, josta ura aukeaa ihan eri tavalla. Anna Puu ei onnekseen voittanut, vaan pääsi tekemään heti täysin omaa juttuaan kahden loistavan biisinkirjoittajan, Knipin ja Lasse Kurjen kanssa. Mä kuitenkin uskon Koopin menestykseen jatkossa, sillä on kuitenkin ihan oma saundi.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Menneet Idols-kaudet ovat osoittaneet, että tuotantoyhtiö ei pysty tekemään valintaa voittajasta. Kansan on  tehtävä se itse.
Huonoksi valintaperusteeksi olen todennut sen, kuka on äijien äijä.

Jolanne

  • Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
  • Viestejä: 10064
  • Karma: +13/-23
    • Profiili
Koopin suurin ongelma on se, etten minä ainakaan tiedä onko se lintu vai kala. Että yrittääkö se nyt olla nuorten suosikki vai soitetaanko sitä vaan Iskelmä-radiossa... Joskus joku tarjos jotain sellasta vaihtoehtoa että "jotain sekä äidille että tyttärelle", mutta voin kyllä kertoa ettei liiemmin meidän äiti, enkä minä koskaan lämmennyt kun se musiikki oli jotain liian hämärää.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Mutta käsittääkseni ainakin Cookin, Archuletan ja Clarksonin biisit ovat pärjäilleet radiosoitoissa hyvin, vaikka albumit itsessään ollut laskusuhdanteessa. Cookia tosin on vaikea vielä noteerata laskusuhdanteeseen, koska toinen albumi tullut aika tuoreeltaan vasta.

Eikun tarkoitin niitä hieman alemmilla sijoilla olleita laulajia! Noilla mainitsemillasi laulajilla ei toki ole ollut ongelmia.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Adam Lambert ei ole myynyt vielä kultaa. :o

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Hanna Pakarisen ura on jotenkin surullinen. Niin ihana laulaja - ja niin huonot biisit! Olen usein miettinyt, että uskooko Hanna itsekään omiin biiseihinsä. En usko. Hannan pitäisi laittaa kova kovaa vasten ja vaatia levy-yhtiöltä parempia biisejä.

Hannalle ostettiin kai kappaleet ruotsalaisista kappaletehtaista.  Oliko musiikki kuitenkin sellaista, millä on Suomessa rajallinen suosio? Matalahkolla äänellä laulettua pop-rockia?`Minusta Hannalla oli ihan hyviä kappaleita, mutta tiedän tosin vain ne, joita on radiossa soitettu.


Idolsin merkitys suomalaisessa popmusiikissa on valtava. Miettikääpä, kuinka monta poplaulajaa on Suomeen saatu sitten Idolsin alkamisen ohjelman ulkopuolelta. Kaksi, ne edellä mainitut Chisu ja Jippu.

Todella hyvä pointti! On ollut äärimmäisen vaikea nousta yleisön suosioon tai tietoisuuteen ilman Idolsissa saatua mahtimainostusta. Ei ole ihmekään, että niin monet sinne pyrkivät.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Tärkeää on löytää sellainen laulaja, jonka musiikkia kuunnellaan ihan oikeasti.

Vesqdaa

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 301
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Mä en itse koe Hanna Pakarista kovin vetovoimaisena. Jotenkin todella epäkiinnostava henkilö, mutta ootteko huomannut, että Hanna näyttää SEKÄ kuulostaa nykyään Paula Koivuniemeltä :P? Sen pitäs vaihtaa iskelmään mun mielestä..

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Kyllä Paulan ja Hannan samannäköisyys on huomattu. Oikeastaan hehän kerran olivat linnanjuhlissa toistensa seurassa. Muistan yhteishaastattelun.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Tänään tiedämme, miten Koopin levy on sijoittunut.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Kanadan Idolsin myyntiluvut eivät ole kovin kaksisia.

Sami

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 269
  • Karma: +0/-0
  • Hey, Lifesaver, I'm drowning in despair
    • Profiili
    • last.fm

Idolsin merkitys suomalaisessa popmusiikissa on valtava. Miettikääpä, kuinka monta poplaulajaa on Suomeen saatu sitten Idolsin alkamisen ohjelman ulkopuolelta. Kaksi, ne edellä mainitut Chisu ja Jippu.

Todella hyvä pointti! On ollut äärimmäisen vaikea nousta yleisön suosioon tai tietoisuuteen ilman Idolsissa saatua mahtimainostusta. Ei ole ihmekään, että niin monet sinne pyrkivät.


Näkeehän tuon jo listoilta, uusimalla Latauslistalla ei ole muita suomalaisia pop-laulajia kuin Chisu ja Jippu (ja Samuli Edelman). Toki Ilkka Alanko (kuoronsa kanssa) on siellä myös, mutta tämäkin vain Kuorosodan ansiosta.