Kirjoittaja Aihe: Parhaat leffat  (Luettu 1401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rico

  • Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
  • Viestejä: 6014
  • Karma: +14/-53
    • Profiili
Parhaat leffat
« : 16.03.2009 00:26:23 »
Eli keskustelua mielestäsi parhaista elokuvista =)


Tällähetkellä mun mielestä aivan parhaat elokuvat on The Matrix, Serenity, Reservoir Dogs, Scanner Darkly, Finding Neverland ja Butterfly Effect.

Capri oli kyllä oikeessa että vaikea vertailla jotain valtaisaa sci-fispektaakkelia johonkin köykäiseen komediaan. Joten teen tämmösen pienen listauksen genreittäin:

Science fiction:
Vaikka yleensä aika marginaalinen genre, mulle se on kuitenkin draaman ohella se kaikkein tärkein =). Scifistä pitää nostaa esille erityisesti The Matrix ja Serenity. The Matrix on vaan monella tapaa niin loistava elokuva. Siinä on niin eeppistä meininkiä että ihan hirvittää. Järjestelmän Agentteja parempia actionpahiksia ei ole tehtykään (no ok t1000 on vähintään samaa tasoa). Kaikki näyttelijät on viimesen päälle, toimintakohtaukset on suunniteltu todella tarkkaan, ohjaus on selkeää ja tuo hienosti esille sitä tyyliteltyä actionia. Mutta sitten kuitenkin itse juoni on se kaikista hienoin osa. Vaikka leffa onkin audiovisuaalista karkkia alusta loppuun, tarinassakin on sisältöä. Serenityssä taas parasta on ehdottomasti hahmot. Vaikka se on sellainen huumorin sävyttämä seikkailuscifi, ne hahmot on vaan kaikki niin hienoja. Monta hahmoa jotka kuitenkin kaikki tuodaan hienosti esille vaikka ne ei ole mitään karikatyyrisiä. Ja sitten se nokkela huumori on aivan parasta :thumbsup.

Rikos/toiminta:
Toiminta ei varsinaisesti ole mun ystäväni, mutta rikosleffoista pitää antaa kunniamaininta Reservoir Dogsille. Tarantinon ehdottomasti parhaalle leffalle. Ne hahmot ja se dialogi.. Ei voi kuin ihmetellä miten loistava se on, varsinkin kun kattoo mitä tuubaa Tarantino nykyään tekee. Myös Sin Cityn vois laskea tähän kategoriaan, vaikka se on paljon kaikkea muutakin. Siinä on todella hieno sarjakuvamainen look, jota on koitettu kopioida moneen leffaan, mutta missään ei olla onnistuttu saamaan yhtä tyylikästä mutta tylyä tunnelmaa.

Komedia:

Komediastakin löytyy pari helmeä erikseen mainittavaksi. Kiss Kiss Bang Bang (joka tulee Subilta reilun viikon päästä maanantaileffana) on tappohauska komedia, jossa on kuitenkin hienosti punottu dekkarijuoni. Harvoin näkee niin hauskaa komediaa, saati sellaista missä on vielä juonikin. Ehdoton klassikko ja kuuluu aina mun lemppareihin. ZAZ-porukka teki lukuisia hulvattomia komedioita 70-80-luvuilla, mutta minusta yksi ylitse muiden on Top Secret!. Leffan juoni on todella ohkainen, mutta Top Secret!issä on niinpaljon vitsejä että, vaikka se on 25-vuotta vanha, se naurattaa enemmän kuin kaikki senjälkeen tehdyt komediat yhteensä :lol:.

Draama:
Tästä Genrestä löytyykin sit vähän enemmän noita suosikeita. Ainakin Finding Neverland, Billy Elliot, Scanner Darkly, Requiem for a Dream, Citizen Kane ja The Butterfly Effect. Vaikka noistakin Scanner Darkly ja Butterfly Effect on scifiä, niistä pidän nimenomaan sen loistavan draaman takia 8) hyvät hahmot/näyttelijät ja juoni. Billy Elliot on juoneltaan aika perusleffa, mutta jotenkin se tapa millä tää leffa on tehty on niin hieno. Ja Jamie Bell on aivan loistava. Requiem for a Dream taas on niin synkkä ja ahdistava, että se on jo sentakia hyvä kun joku leffa voi oikeasti olla niin inhottavaa katsoa =). Citizen Kane taas on elokuvan merkkiteos ja aika ei ole yhtään vähentänyt sen hienoutta. Loppukohtaus on yks parhaista mitä leffoissa on koskaan, vaikkei se loppujenlopuks mikään huikea käänne tai sellanen ole. Onpahan vaan pysäyttävä.

%D.. Tulipas röyhkeän pitkä postaus, no jos joku lukis edet puolet niin iha kiva =D.

Jennu

  • Phoeben sanoittaja
  • i
  • *
  • Viestejä: 2895
  • Karma: +0/-1
    • Profiili
Re: Parhaat leffat
« Vastaus #1 : 17.03.2009 16:58:28 »
Mä nyt vaan listaan tähän mun mielestä parhaita leffoja ja kirjoitan pienet perustelut. En tee mitään listaa koska se on tosi hankalaa, koska on niin erityyppisiä leffoja.

American History X
Upea leffa. Upeat näyttelijät. Ehdottomasti ihan parhaiden leffojen parhaimpia. :D
Hienosti käytetty mustavalkoista ja värillistä kuvaa. Tää pistää oikeesti miettimään omaa suhtautumista rasismiin ja muutenkin kaikkea siihen liittyvää.
Ja mistä pidän ehkä eniten tässä leffassa; vaikka leffassa kuvataan uusnatsismi pahana juttuna, niin ei tummaihoisiakaan puolustella. Eli molemmat, valko- ja tummaihoiset kuvataan "pahoina".

About a Boy
Tää leffa jotenki iskee muhun ihan täysillä. Jotenkin niin ihana sympaattinen leffa ja musta huumori ja sarkastisuus on loistavaa ;D
Nicholas Hoult tekee tosi hyvän pääroolin ja sopii siihen täydellisesti, Hugh Grantista en yleensä tykkää mutta pakko myöntää, et sopii rooliinsa tosi hyvin.

Eternal Sunshine of Spotless Mind
Tätä mainostetaan romanttisena komediana, mut mun mielestä tää ei oo sitä laisinkaan. Tää on liian omaperäinen siihen muottiin :D
Todella hieno ja hauska ja vähän tyhmältäkin kuulostava idea, mistä on saatu kuitenkin hyvä tarina aikaan melkeinpä pelkästään takaumien avulla.
Kate Winslet ja Jim Carrey on loistavia.

Forrest Gump
Tosi koskettava tarina joka kertoo Forrest Gumpin vaiherikkaasta elämästä.
Forrestin elämä on ehkä vähän epäuskottava, mut tosi mielenkiintonen ja vielä kun kaikki muu on leffassa melkein täydellistä (erityisesti Tom Hanksin roolisuoritus) niin ei tästä voi olla pitämättä.

Moulin Rouge!
Mun mielestä tää on kaikista ihanin romanttinen elokuva. Nicole Kidman ja Ewan McGregor on loistavia rooleissaan.
Musiikki on tosi hyvää, vähän erilaista kuin musikaaleissa yleensä. Ja tota noinaan. Loistava :D

Stand by me
Ihana leffa, mitä en oo kuitenkaan nähny pitkään aikaan.
Tosi symppis leffa neljästä kaveruksesta tien päällä. Tosi hyvää huumoria kans tässä leffassa. Ihana <3

Requiem for a Dream
Tosi kauhee leffa. Ei voi muuta tehdä ku istua sohvalla, tapittaa ruutua ja ahdistua. Ellen Burstyn ja Jared Leton näyttelijänsuorituksetkin on niin aitoja, että se vielä lisää ahdistavuutta.

Fight Club
Kaikessa outoudessaan tosi hieno leffa ja loppuratkaisu. Edward Norton ja erityisesti Brad Pitt tekee tosi hyvät roolit. Brad Pitt on tosi ihQ tässä. Ah <3
Tykkään tässä leffassa kaikista pienistä ja hauskoista ja vähän omituisistakin jutuista, ja Edward Nortonin hahmon, Jackin, pohdiskelusta.

Varmasti on joitain muitakin, mut nää nyt alkuun. Muoksin sit vielä jos tulee jotain mieleen.
We've all been sorry, we've all been hurt
But how we survive, is what makes us who we are.