Kirjoittaja Aihe: Vanhoja vai uusia biisejä? (Vs: Semifinaali 1 - 1.11.)  (Luettu 7861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
SIIRSIN TÄMÄN KESKUSTELUN 1. SEMIFINAALI -AIHEESTA OMAKSI AIHEEKSEEN!

Juu, totta kai klassikoita saa olla välillä kunhan ovat edes jotenkin tuoreita eikä täysin kulahtaneita (kuten Yesterday jne). Aika selvältä vaikuttaa, että on tuotannon päätös, että lauletaan vanhoja kappaleita. Toivottavasti linja ei säily loppuun asti. Muuten Suomen Voice Kidsistä katoaa mielenkiinto paitsi Ääni ratkaisee -osuutta, jossa laulajat ovat saaneet valita itse, mitä laulavat.

Tällainen musiikki ei tee hyvää ainakaan tulevan voittajan mahdollisen levyn myynnille, kun laulaja ei pysty näyttämään taitojaan kunnolla nuorekkaamman musiikin avulla. No, vielä on toinen semifinaali ja finaali jäljellä!
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 23:29:53 kirjoittanut Etsku-Etana »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Aika haikea olo, kun muisteli viime kauden 1. semifinaalien tunnelmia ja kappalevalintoja:

Kelly Draffan - Domino (2011)
Molly Rosenström - Jar of Hearts (2010)
Tuuli Piltonen - Lintu ja lapsi (1977)
Aino Mäkelä - Tinakenkätyttö (1999)
Tuuli Laaksonen - Baden Baden (2009)
Viktorio Angelov - Moves like Jagger (2011)
Leevi Lehtisyrjä  - Enkeleitä toisillemme (2008)
Alli Untala - Born This Way (2011)
Sara Bejedi - When I Was Your Man (2012)

Onkohan sillä merkitystä, että tuotantoyhtiö on muuttunut. Ennen Solar Television Oy ja nyt Banjay Oy.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Mut summa summarum: oikea jatkoonmenijä joka ryhmästä. Tällasena vanhuksena en protestoi biisien vanhuuttakaan - suurin osa noista vanhoista oli kuitenkin vähän yllättäviä eikä liian "kisakuluneita"

Minä taas haluan, että pojat menisivät finaaliin laulutaidolla plus laulamalla nykyajan hittejä. Koska näin ei ollut, Lotan tai Ajlinin olisi pitänyt ehdottomasti mennä finaaliin. Kaikki kunnia toki Iirolle, jonka esitys oli vauhdikas mutta kun minä odotan Voice Kidsiltä jotain ihan muuta. Olisi laulanut vaikka Lady Gagaa samalla energialla, sitten olisi nähty paremmin. Revittely 50-80-lukujen suomalaisten hittien tahtiin ei vaan ole kovin elähdyttävää. Tenavatähdessä nähtiin vähän samaa aina kun pojat esiintyivät.

Totta kai Suomesta löytyy ihmisiä, joiden mielestä Voice Kidsissä pitäisi laulaa virsiä, kansanlauluja tai operetteja. Mutta kun Voice Kids menettää makunsa, jos lapset ja nuoret pakotetaan laulamaan tällaisen väestönosan haluamaa musiikkia. Siksi minä ainakin haluaisin, että mentäisiin laulajien ehdoilla. He saisivat laulaa sitä musiikkia, jota he kuuntelevat ja josta he tykkäävät. Tietysti tuotanto voisi silti auttaa heitä sopivien kappaleiden etsimisessä.

Uudet hitit eivät suinkaan ole kisakuluneita, koska ei niitä ole missään ehditty laulaa. Pave Maijanen on sen sijaan tosi kulunut radiosoiton vuoksi.

Jos samalla linjalla jatketaan, Voice Kids Suomi onnistui tuhoamaan brändinsä yhdessä vuodessa. Se mielletään humppaohjelmaksi, jossa lapset ja nuoret laulavat 30-80-lukujen musiikkia 30-lukuun painottuen.

Satunnainen kävijä

  • Vieras
Valinnoista: Jos ääni yksin ratkaisisi tässä vaiheessa, niin Alyssia olisi heittämällä jatkossa, vaikka Kristan ryhmä oli muutenkin kovatasoisin. Lavaesiintyminen ei ollut nyt oikein luontevaa. Muut ryhmät olivat hieman tasapaksuja. 2. semifinaali mielestäni ennakkoon kokonaisuutena kovempi. 

Uusista/vanhoista biiseistä: toki useat laulajat varmasti tykkäisivät laulaa tuntemiansa tämän hetken hittejä, koska ovat hittikanavien kasvatteja. Mutta jos halutaan erottuvaa ja omaperäisempää artistia, niin jäljittelemällä ja coveroimalla nykystaroja vain siksi, että ne on pop just ny, hukkuu massaan. Hetken hypellä ja kilpailumenestyksellä voi myydä yhden levyn, mutta jos musiikki on yhdentekevää, ainakin tenavatähdet unohdetaan parin vuoden päästä. Se on sitten kaupallisten radiokanavien ongelma, jos eivät uskalla soittaa "vanhanaikaista" kamaa. Muoti ja musiikki erikseen! 

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Minä taas haluan, että pojat menisivät finaaliin laulutaidolla plus laulamalla nykyajan hittejä. Koska näin ei ollut, Lotan tai Ajlinin olisi pitänyt ehdottomasti mennä finaaliin. Kaikki kunnia toki Iirolle, jonka esitys oli vauhdikas mutta kun minä odotan Voice Kidsiltä jotain ihan muuta. Olisi laulanut vaikka Lady Gagaa samalla energialla, sitten olisi nähty paremmin. Revittely 50-80-lukujen suomalaisten hittien tahtiin ei vaan ole kovin elähdyttävää. Tenavatähdessä nähtiin vähän samaa aina kun pojat esiintyivät.

Totta kai Suomesta löytyy ihmisiä, joiden mielestä Voice Kidsissä pitäisi laulaa virsiä, kansanlauluja tai operetteja. Mutta kun Voice Kids menettää makunsa, jos lapset ja nuoret pakotetaan laulamaan tällaisen väestönosan haluamaa musiikkia. Siksi minä ainakin haluaisin, että mentäisiin laulajien ehdoilla. He saisivat laulaa sitä musiikkia, jota he kuuntelevat ja josta he tykkäävät. Tietysti tuotanto voisi silti auttaa heitä sopivien kappaleiden etsimisessä.

Pave Maijasen hitistä on sentään vielä jonkun matkaa virsiin, ja kun Iiro (suht varmasti) valitsi itse, niin oli vielä vanhempi biisi ja GOSPELIA :o Enkä puhuisi pakottamisesta, kun ei tiedä yhtään miten biisi on valikoitunut (vai onko kerrottu, että tuomarit/tuotanto valitsee tässä vaiheessa?). Toivoisi tietysti, että lapset saisivat itse vaikuttaa JA saisivat hyviä neuvoja valinnan tueksi. Tuon ikäiset voi varmaan kuunnella aika pitkälti mitä vaan, ehkä samaa kuin vanhemmat tai ehdottomasti ihan muuta.

Kuluminen on kovin suhteellista - onhan tuollasta Maijas-hittiä toki soitettu valtavasti vuosien mittaan, mutta tänä vuonna ei juurikaan (tsekkasin biisit.info:sta tilastot, ja sen mukaan vain Radio Sun soittanut - Radio Suomi ei tuolla kylläkään näy). Eli nykypäivän hitit ois mun mielestä radiosoittonäkökulmasta "kuluneempia" (ei silti huonompia).

En mie tiedä, Iiro oli hurmaava tällä biisillä - ehkä se oli hieman turhan samantyylinen kuin aiempi Kirka, mut silti erittäin jees. Lady Gaga ois kyllä kieltämättä voinut olla jännä, ja toivotaan toki modernimpaa finaaliin... mut jos vanha biisi sopii ja toimii niin siitä vaan :)

PS. Satunnainen kävijä ehti tähän väliin, ja lausahti biisivalinta-aiheesta paljon fiksummin kuin mie oisin osannu :)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
jos musiikki on yhdentekevää,

Eivät nykyhitit ole yhdentekevää musiikkia. :)

Mollyn levy on ehdottoman nykymusiikkia ja nykysaundilla ja levy on täynnä hyvää musiikkia. Mutta se on sitten tietysti eri asia, mistä musiikista kukin pitää. Ei tietenkään elantoa voi helpolla tehdä jullkaisemalla levyn, joka perustuu cover-versioihin. No, Hectorhan julkaisi taas levyn, jolla on ainakin yksi cover-versio. Mutta jos Voice Kids -laulajat eivät ole sinut nykymusiikin kanssa eivätkä osaa sitä laulaa, on kohtuu hankala tehdä levyä, joka myy. Sen vuoksi veikkaan, että ainakin muissa Pohjoismaissa Voice Kids -ikäluokan laulajat ovat kuin kala vedessä nykymusiikin kanssa ja saavat sitä myös laulaa ohjelmassa mutta Suomessa pakotetaan laulamaan 70-80-luvun musiikkia.

Nykymusiikin laulaminen ei ole mielestäni jäljittelyä sen enempää kuin vanhemmankaan musiikin laulaminen.

Siitähän ei voi lainkaan väitellä, mitä kukin haluaa katselijana kuunnella Voice Kidsissä laulettavan. :) Siksi yritänkin aina muistaa lisätä omiin kommentteihini "minun mielestäni". Siitä kuitenkin voidaan keskustella enemmän, mitä musiikkia vaikkapa Mollyn kannatti omissa oloissaan ja kilpailuissa lauleskella, jos hän halusi tulla englanniksi ja nykymusiikkia laulavaksi artistiksi - niin vaikeaa kuin se Suomessa onkin erityisesti nuorille naisille.

No tästä aiheestahan varmasti keskustelua syntyisi kuten yleensä on aina syntynytkin. :)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Pave Maijasen hitistä on sentään vielä jonkun matkaa virsiin, ja kun Iiro (suht varmasti) valitsi itse, niin oli vielä vanhempi biisi ja GOSPELIA :o Enkä puhuisi pakottamisesta, kun ei tiedä yhtään miten biisi on valikoitunut (vai onko kerrottu, että tuomarit/tuotanto valitsee tässä vaiheessa?). Toivoisi tietysti, että lapset saisivat itse vaikuttaa JA saisivat hyviä neuvoja valinnan tueksi. Tuon ikäiset voi varmaan kuunnella aika pitkälti mitä vaan, ehkä samaa kuin vanhemmat tai ehdottomasti ihan muuta.

Aino kertoo Voice Kids -sivujen clipissä, että hän ei saanut valita kappalettaan vaan se annettiin hänelle. On mielestäni mahdotonta, että Ainolle määrätään kappale mutta Iiro saa valita sen itse. Muutenkin on mahdotonta, että jokainen laulaja olisi päätynyt valitsemaan 1939-1986 vuosien musiikkia. Luulisi että edes yksi olisi halunnut laulaa 2000-luvun musiikkia, koskapa lauloivat sitä Ääni ratkaisee -vaiheessakin. Tuotanto valitsi Iirolle kappaleen varmasti siksi, että se on 1) suomeksi ja 2) siinä on helppo olla energinen lavalla. Ei tietenkään Pave Maijanen ole lähellä virsiä mutta tarkoitinkin sitä ideaa yleisesti, että olisi tuotanto pakottanut laulajat laulamaan sitten mitä hyvänsä, Suomessa olisi ollut ihmisiä, joiden mielestä se on hyvä asia. Oma kantani on taas se, että tuotannon pitäisi antaa laulajien laulaa sitä musiikkia, mitä nämä muutenkin laulavat ja mistä pitävät. Ei tässä mitään teemajaksoja tarvita.  Tottakai tuon ikäiset voivat kuunnella mitä vaan mutta totuus on se, että valtaosa ei kuuntele sellaista musiikkia, mitä nyt oli valittu laulettavaksi.  Tuon ikäiset eivät myöskään valitse musiikkia sen mukaan, mitä vanhemmat eivät kuuntele. Ei näin ole koskaan ollut. Sen sijaan vanhemmat eivät kuuntele sitä musiikkia, mitä heidän lapsensa kuuntelevat vaan sitä musiikkia, jota soitettiin kun he itse olivat teini-ikäisiä.

Minusta vanhat hitit ovat kuluneita laulukilpailuja ajatellen vaikka niitä ei olisikaan soitettu juuri nyt radiossa. Minun mielestäni laulukilpailuissa pitää olla tuoreutta, eikä laulaa ajasta ikuisuuteen niitä vanhoja hittejä. Vain sillä tavalla pop-lauluharrastus voi levitä Suomessa ja Suomi voi joskus nousta samalle tasolle kuin edes Norja tai Tanska Ruotsista nyt puhumattakaan.

Totta kai Iiro oli parhaimmillaan tällä kappaleella ja se sopi hänelle. En vain voi edes ajatella, että Voice Kids -voittaja tulisi voittajaksi tällaista musiikkia laulamalla. En voi myöskään kuvitella voittajan levyä, joka perustuisi tällaiseen musiikkiin. Ajlin on puolestaan täysin ajassa kiinni vaikka tuotanto ei antanutkaan hänelle minkäänlaista mahdollisuutta. Lotta oli enemmän omilla vahvuusalueillaan, koska hänen kuvitteellinen voittajalevynsä olisi perustunut varmastikin kauniiseen suomalaiseen musiikkiin (ei Pave Maijasta, ei Kirkaa, ei Eppu normaalia).

Casper

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 760
  • Karma: +3/-1
    • Profiili
En näe kyllä järkeä siinä, että kilpailijat eivät saa valita biisejään itse (jos eivät saa kuten näyttäisi olevan?). Hehän haluavat esittää parhainta osaamistaan ja sitä kautta pärjätä kisassa mahdollisimman hyvin - ja näin myös itse ohjelmasta tulee mahdollisimman viihdyttävä katsojillekin. Kuka hyötyy siitä jos heille tungetaan puoliväkisin inhokkibiisi? Parempi olisi niin että kilpailija esittää vaikka muutaman vaihtoehdon josta sitten coach ja laulaja valitsevat yhden; näin tulisi huomioiduksi se ettei kaikilla laulajilla ole ihan samantyyppistä biisiä ja saadaan kisaan vaihtelua.

Kyllä tämä kisa on jo kärsinyt siitä ettei näin toimita. Laulajat eivät pääse täysillä elementtiinsä epäsopivien kappalevalintojen myötä ja sitä kautta voivat ihan turhaan pudota jatkosta. Toisaalta joidenkin kohdalla valmentajan valinta on toiminut hyvinkin, se on tuuripeliä miten sattuu käymään.

Satunnainen kävijä

  • Vieras
Täsmennän vielä aiempaa kommentiani, kun näköjään keskusteluakin syntyi. Uusi musiikki ei toki ole automaattisesti yhdentekevää ja voi vanhakin olla huonoa - mutta jos haluaa erottua edukseen niin tässä kisassa kuin oikeassa elämässä artistina, voisi tehdä jotain toisin kuin mikä on valtavirran trendi. Painotan, etten edes ole perinteisen suomi-pop/rock/iskelmän fani (ulkomaisen kylläkin), mutta esim Iiron vedot ovat jääneet mieleen juuri erilaisen genren ja ilmeen ansiosta. Hän ei ole laulajana paras, mutta hänellä on oma valtti ja väittäisin, että vieläpä omasta halustaan.

Lasten kohdalla ei itse asiassa ole kyse siitä, että "pappa-musaa" inhottaisiin, sitä ei vaan pääsääntöisesti tunneta. MINUN MIELESTÄNI ;) laulajat, jotka ovat esittäneet aivan omina valintoinaan (heitäkin on ollut) joko vanhoja tai muuten vaan vähemmän soivia kappaleita osoittavat sekä rohkeutta "meloa vastavirtaan", ikäisekseen laajaa musan tuntemusta että myös pelisilmää kilpailussa. 

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Tervetuloa keskusteluihin, Satunnainen kävijä!  :D

MINUN MIELESTÄNI ;)

 :D

Ettei jää vaan väärää käsitystä, se "minun mielestäni" kohdistui vain itseeni. Halusin korostaa, etten ole esittämässä makuasioista yleisiä totuuksia. En siis syyllistänyt sinua siitä! :) Tämä varotoimeni tuli ihan reflekseistä, koska Idolsin ja muiden laulukilpailuiden ympärillä käydyissä tämän foorumin keskusteluissa on vuodesta 2006 alkaen käyty kipakoitakin keskusteluita ja usein nimenomaan musiikkityyleistä.

Totta kai artisti voi erota valtavirrasta, mutta ainakaan minulle ei tule mieleen nuoria artisteja, jotka olisivat päässeet pinnalle turvautumalla vuosikymmenten takaiseen musiikkityyliin. Minusta se ei ole edukseen erottautumista se, että palaa menneisyyteen yksi yhteen -menetelmällä. Edukseen kannattaa pikemmin erottua tekemällä jotain uutta. Kuten esimerkiksi Sanni. Enkä kyllä näe mitään pahaa valtavirrassakaan, mikä tuntuu usein olevan "paha" vain suomalaisille vaan ei ruotsalaisille, tanskalaisille ja norjalaisille.

Lainaus
Uusi musiikki ei toki ole automaattisesti yhdentekevää ja voi vanhakin olla huonoa

Se pitää tietysti paikkansa, että jokainen uusi kappale ei ole parempi kuin vanhan musiikin ikivihreät.  :)

Minä itse en kaipaa "erilaiseksi genreksi" sitä, että laulaa vuosikymmenten takaista musiikkia. Jo Tenavatähdessä oli ongelma, että tytöt lauloivat ajankohtaista musiikkia mutta pojat sitten turhan usein rillumareitä. Seuraava video symboloi tätä selkeästi:

https://www.youtube.com/watch?v=aqn4HjnizMw

Varmasti erilainen genre ja vanhaa musiikkia, mutta miksi Suomen pitäisi olla ainoa maa maailmassa (varmasti), jossa Voice Kids olisi tällaista? Entä saavatko vain pojat tehdä saman? Jos tyttö laulaa Puhelinlangat laulaa, onko sekin sitten piristävä erilainen genre? Minä ainakin torkahtaisin TV:n eteen. :)

Totta kai Iiro osaa laulaa vaikka Lotta ja Ajlin olivatkin häntä parempia siinä. Näistä musiikkityyleistä keskusteleminen ei siis tarkoita hänen väheksyntäänsä laulajana! Mutta en minä näe, että hänellä olisi jokin "valtti", vaikka olettaisimme, että hän on päässyt valitsemaan kappaleensa itse. Jos Logomon yleisön enemmistö on 35+ naisia, on tietysti selvää, että hän on menestynyt yleisöäänissä ja voi vaikka menestyä finaalissakin. Mutta siihen se sitten jää, koska olen ihan varma, että sen genren levyllä ei ole kysyntää. Se jää sitten vain menestymiseksi tässä kilpailussa ja hienoahan sekin toki on!

Miksi ihmeessä lasten pitäisi harrastaa "pappa-musaa"? Mikseivät saa harrastaa nykymusaa? Ovatko sitten papat vastavuoroisesti kiinnostuneita nykymusasta? Eivätkö? Mikseivät? Miksi se ei ole ihan OK, että lapset fanittavat elossa olevia ja edes samalla ikäplaneetalla olevia artisteja sen sijaan, että vain Frank Sinatra, Tapio Rautavaara ja ehkä Tapani Kansa (elossa) olisivat sallittuja?  8)

Eli juuri lasten ja nuorten pitäisi tuntea SEKÄ nykymusiikki ETTÄ 5-100 vuotta vanha musiikki. Miksi ihmeessä? Eivät American Idolinkaan laulajat useinkaan tunne vanhempaa musiikkia vaikka olisivat kuinka hyviä laulajia sinänsä.

Missä kilpailussa joku on menestynyt vanhoja kappaleita valitsemalla? En muista sellaista Idolsista, X-Factorista, Voicesta tai KidSingistä. Tämä semifinaalihan ei kelpaa esimerkiksi, koska tuotanto pakotti kaikki laulajat laulamaan vuoden 1986 tai vanhempia kappaleita. Sama jatkunee toisessakin semifinaalissa. Ei se ole minusta rohkeutta, että laulaa suomeksi vanhan kappaleen.  Vähäsen kulahtanutta se kyllä on. Mutta nämä ovat siis niitä mielipidekysymyksiä! :) Minä kaipaan tuoreutta ja jos Voice Kidsissä siihen ei anneta mahdollisuutta laulajille missä sitten?


leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Missä kilpailussa joku on menestynyt vanhoja kappaleita valitsemalla? En muista sellaista Idolsista, X-Factorista, Voicesta tai KidSingistä.

Nyt just en ehdi paneutua enempää tähän mielenkiintoiseen keskusteluun, mut yks ainakin yksi Idols-voittaja lauloi Tapio Rautavaaraa, taatusti omasta tahdostaan. Aika pitkälle on päästy myös Lapin kesällä ja Karjalan kunnailla, eli oikein kunnon "pappamusiikilla" :)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Missä kilpailussa joku on menestynyt vanhoja kappaleita valitsemalla? En muista sellaista Idolsista, X-Factorista, Voicesta tai KidSingistä.

Nyt just en ehdi paneutua enempää tähän mielenkiintoiseen keskusteluun, mut yks ainakin yksi Idols-voittaja lauloi Tapio Rautavaaraa, taatusti omasta tahdostaan. Aika pitkälle on päästy myös Lapin kesällä ja Karjalan kunnailla, eli oikein kunnon "pappamusiikilla" :)

En minä sitä tarkoittanut, että Idols-kilpailussa mieskilpailija (aina mies) laulaa yhden 10 kilpailukappaleestaan ns. pappamusiikkia. Nyt oli puhe laulajan päägenrestä kilpailussa eli siitä, että valtaosa kilpailukappaleista olisi tätä genreä. Ali Elkharam lauloi "Karjalan kunnailla" ja sen jälkeen ihan muuta (OK, kerran vielä Tapani Rautavaaraa). Koska naiset tykkäsivät Alista muutenkin, hän olisi saanut laulaa ihan mitä hyvänsä ja ääniä olisi paukkunut. Tosin hän oli mukana Idols-historian heikoimmalla eli ns. marttisaarinen-kaudella. Kristian Meurman oli rakentanut suosionsa rähjärokilla, mutta halusi osoittaa herkemmän puolensa ja lauloi kerran sitten tämän Lapin kesän ja naisäänestäjät tykkäsivät:

Idols-Kristian sai naiset kyyneliin

Koop Arponen lauloi Tapani Rautavaaraa kerran kai osoittaakseen osaavansa laulaa suomeksi. Hän oli kuitenkin voittanut naisäänestäjät puolelleen jo tätä ennen, joten fanit olisivat hyväksyneet ihan mitä hyvänsä. Muuten hänen genrensä oli joku muu.

Tässä on selkeä ero mies- ja naiskilpailijoiden välillä, ja se pätee Voice Kidsiin saakka. Mieskilpailija saa laulaa vaikka Ukko Nooaa kerran tai pari ja ihquttavat naisfanit äänestävät puhelimet kuumina. Naiskilpailija ei voi tehdä samaa, koska silloin myös ihquttavat miesfanit hylkäävät hänet puhumattakaan naisfaneista, koska heitä on muutenkin vähän. Kysymys kuuluukin: voiko mieskilpailija mennä pitkälle vaikka laulaakin 1-2 laulua 10:stä ns. pappamusiikkia?

Voice Kidsissä yksinlauluja on korkeintaan kolme, joten siinä ei voi laulaa pappamusiikkia vaihtelun vuoksi. Siihen ei ole varaa - ellei sitten ole poika.

No jaa, ehkä Idolsissa joku nainen on laulanut Katri Helenaa.  :) Mutta kuinka on pärjännyt? En muista.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 09:10:02 kirjoittanut Etsku-Etana »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Pave Maijasen hitistä on sentään vielä jonkun matkaa virsiin, ja kun Iiro (suht varmasti) valitsi itse, niin oli vielä vanhempi biisi ja GOSPELIA :o Enkä puhuisi pakottamisesta, kun ei tiedä yhtään miten biisi on valikoitunut (vai onko kerrottu, että tuomarit/tuotanto valitsee tässä vaiheessa?). Toivoisi tietysti, että lapset saisivat itse vaikuttaa JA saisivat hyviä neuvoja valinnan tueksi. Tuon ikäiset voi varmaan kuunnella aika pitkälti mitä vaan, ehkä samaa kuin vanhemmat tai ehdottomasti ihan muuta.

Aino kertoo Voice Kids -sivujen clipissä, että hän ei saanut valita kappalettaan vaan se annettiin hänelle. On mielestäni mahdotonta, että Ainolle määrätään kappale mutta Iiro saa valita sen itse.


leena taisi tuossa Iiron valinnasta puhuttaessa viitata siihen, että Ääni ratkaisee -vaiheessa Iiro lauloi "Swing low, sweet chariot", joka oli aika yllättävää tuon ikäiseltä. Aivan ilmeisesti Iiro nautti sen kappaleen laulamisesta samoin kuin tuosta "Pidä huolta" -biisistäkin, josta otti kaiken irti.

Muuten en osaa ottaa kantaa mitä tässä vaiheessa "kannattaisi" laulaa, tulevaa mahdollista uraa ajatellen. Itseäni vanhat hitit enemmän ilahduttavat kuin harmittavat. Ehkä näin "vanhuksena" tunnenkin nykymusiikkia vähän nuorisoa huonommin, enkä niiden kohdalla osaa niin verrata alkuperäiseen tulkintaan...

Ja ilahduttaa kieltämättä sekin, että lapset voivat löytää ikivihreiden viehätyksen (ei lainkaan mahdotonta, ja kysyy rohkeutta) ja pidän sinänsä pelkästään positiivisena asiana, että laulavat musiikkia, jonka vanhemmat ja jopa isovanhemmat muistavat ja tunnistavat.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 09:19:11 kirjoittanut TrueB »

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Kysymys kuuluukin: voiko mieskilpailija mennä pitkälle vaikka laulaakin 1-2 laulua 10:stä ns. pappamusiikkia?

Siis tarkotit varmaan naiskilpailija? Koska mieskilpailijathan tuota ovat jo tehneet. Hm... hätäseen tulee mieleen 2008 kauden Anna-Kaisan Walking in Memphis (1961) - mun mielestä maagisimpia naiskilpailijoiden vetoja näissä kisailuissa kautta aikojen. Edelleenkin tuen Satunnaista kävijää siinä, että pointti ei ole biisin ikä, vaan se biisi itse, ja millaisen version kilpailija siitä tekee (en näe täällä hirveetä valitusta Over the Rainbowsta ;) )

Hm... jotenkin minusta tuntuu, että JOS Iiron biisivalinnassa (tai hänelle valitussa biisissä) oli joku ongelma, niin ennemmin se, että sai lisäetua yleisöönmenevästä biisistä. Ajlinin hieno veto jäi varmaan monelle etäisemmäksi ja vieraammaksi. Tämä taas liittyy iänikuiseen ongelmaan siitä kannattako valita takuutunnettu biisi, ja riskeerata vertailua alkuperäiseen, vai joku vieraampi, joka ei ehkä uppoa yleisöön samalla tavalla kertakuulemalla. Ja tyttö-poika-juttu vaikuttaa varmasti - toki Voice kidsissä, missä on valtavan iso enemmistö tyttöjä, yksittäinen riittävän taitava ja valloittava poika saa pientä etua (tässä ei tosin TV-yleisön pinkit puhelimet pääse vaikuttamaan). Mut minkäs se poika sille mahtaa (Iirolle vain parasta onnea matkaan. Vaikka sitten vetäis edelleen "pappabiisin" kun tyyli kerran hänelle sopii).

Lisäänpä tonne aikuisten Voice 2013 Tartu mikkiin -ketjuun pienen kommentin biisivalinnoista (ei ole itsestäänselvää, että kaikille "määrätään" biisi, vaikka yhdelle niin tehtäisikin). Edit: ah, tuo Tartu mikkiin -ketju olikin Voice 2014 aiheen alla, vaikka 2013 finalistit kisaamassa.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 09:24:44 kirjoittanut leena »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
leena taisi tuossa Iiron valinnasta puhuttaessa viitata siihen, että Ääni ratkaisee -vaiheessa Iiro lauloi "Swing low, sweet chariot", joka oli aika yllättävää tuon ikäiseltä. Aivan ilmeisesti Iiro nautti sen kappaleen laulamisesta samoin kuin tuosta "Pidä huolta" -biisistäkin, josta otti kaiken irti.

Muuten en osaa ottaa kantaa mitä tässä vaiheessa "kannattaisi" laulaa, tulevaa mahdollista uraa ajatellen. Itseäni vanhat hitit enemmän ilahduttavat kuin harmittavat. Ehkä näin "vanhuksena" tunnenkin nykymusiikkia vähän nuorisoa huonommin, enkä niiden kohdalla osaa niin verrata alkuperäiseen tulkintaan...

Totta kai Iiro lauloi Ääni ratkaisee -vaiheessa 160 vuotta vanhan kappaleen. Haluaisinpa kuitenkin nähdä, että tyttö voi tehdä saman ja tulee valituksi.  Joo, Iiro tykkäsi laulaa "Pidä huolta" ja se olisi ollut OK, jos kaikki olisivat saaneet laulaa sitä, mitä halusivat mutta kukaan ei saanut. Iirolle vain sattui sopimaan tuotannon pakottama pappamusiikki-linja.

Kuten jo aiemmin totesinkin, jokainen toki kuunnelkoon sitä musiikkia mistä tykkää ja olkoon iloinen, jos Voice Kids -laulajat laulavat sitä musiikkia. En kuitenkaan voi mitenkään ymmärtää sitä, jos joku kannattaa sitä, että lapset ja nuoret pakotetaan Voice Kidsissä laulamaan pappamusiikkia - ja vain sitä.

Ei kai se ole kovin vaikea ottaa kantaa, mitä tässä vaiheessa kannattaisi laulaa, jotta voisi olla levyttävä artisti jo nuorena Robinin tai Isac Elliotin tapaan. Naiset saattaisivat ostaa pappamusiikkia sisältävän poikavoittajan levyn mutta löytyisikö keikkamahdollisuuksia tai fanipohjaa pitemmälle? Entä onnistuisiko se tytöltä? En todellakaan usko. No, tytöltä uran luominen ei tahdo onnistua vaikka laulaisi mitä. Ei Jenni Jaakkola eikä Molly soi radiossa. Jenni sentään joskus. Erityisesti nuoret kuuntelijat odottavat tämän hetken musiikkia suosikiltaan. Ei Tapio Rautavaaraa, ei Frank Sinatraa. Eikä kukaan odota tytöiltä Katri Helenaa.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Kysymys kuuluukin: voiko mieskilpailija mennä pitkälle vaikka laulaakin 1-2 laulua 10:stä ns. pappamusiikkia?

Siis tarkotit varmaan naiskilpailija? Koska mieskilpailijathan tuota ovat jo tehneet.

Tarkoitin sitä, että tässä keskustellaan vain siitä, mitä mieskilpailija voi tehdä. Kaikille kun on selvää, että naiskilpailija ei voi menestyä laulamalla pappamusiikkia. Ei yleensä edes sitä yhtä kertaa.

Hm... hätäseen tulee mieleen 2008 kauden Anna-Kaisan Walking in Memphis (1961) - mun mielestä maagisimpia naiskilpailijoiden vetoja näissä kisailuissa kautta aikojen. Edelleenkin tuen Satunnaista kävijää siinä, että pointti ei ole biisin ikä, vaan se biisi itse, ja millaisen version kilpailija siitä tekee (en näe täällä hirveetä valitusta Over the Rainbowsta ;) )

Walking in Memphis on englanninkielinen ja upea kappale ja itse asiassa varsin ajaton. Samalla lailla Over the Rainbow oli englanninkielinen - mutta äärimmäisen kulahtanut. Jos oikein ymmärsin, biisin ikä ei kiinnosta sinua niin kauan kuin se on pappamusiikkia.  8)  Nuoret laulajat haluavat kuitenkin useimmiten laulaa uudempaa musiikkia, jossa rytmi ja meininki on erilainen. Joissa kappaleen levyttäneet ovat tuttuja ja joiden videoita voi katsoa YouTubesta. Over the Rainbowista valitin kyllä. Se sattui tosin olemaan varsin ainomainen mutta en itse halua kuulla sitä enää koskaan laulukilpailuissa.

Hm... jotenkin minusta tuntuu, että JOS Iiron biisivalinnassa (tai hänelle valitussa biisissä) oli joku ongelma, niin ennemmin se, että sai lisäetua yleisöönmenevästä biisistä. Ajlinin hieno veto jäi varmaan monelle etäisemmäksi ja vieraammaksi. Tämä taas liittyy iänikuiseen ongelmaan siitä kannattako valita takuutunnettu biisi, ja riskeerata vertailua alkuperäiseen, vai joku vieraampi, joka ei ehkä uppoa yleisöön samalla tavalla kertakuulemalla. Ja tyttö-poika-juttu vaikuttaa varmasti - toki Voice kidsissä, missä on valtavan iso enemmistö tyttöjä, yksittäinen riittävän taitava ja valloittava poika saa pientä etua (tässä ei tosin TV-yleisön pinkit puhelimet pääse vaikuttamaan). Mut minkäs se poika sille mahtaa (Iirolle vain parasta onnea matkaan. Vaikka sitten vetäis edelleen "pappabiisin" kun tyyli kerran hänelle sopii).

Totta kai salissa olleet aikuiset ihmiset tykkäsivät, kun tunnistivat Pave Maijasen kappaleen. Äänestivät sitten Iiroa. Tuttu kappale, kiva kuunnella. Ei siitä ole kysymys. Ajlinia ei voi kritisoida, koska tuotanto oli pakottanut hänelle kappaleen, joka ei antanut hänelle mahdollisuutta. Ei se Iiron vika ole, että hän hyötyi uuden tuotantoyhtiön linjasta, jonka mukaan kilpailijoiden on pakko laulaa pappamusiikkia. Minähän olen puhunut vain siitä, että on väärin tyttöjä kohtaan, että he eivät saa valita sitä, mitä haluavat laulaa. Samalla pojalle sitten valitaan mahdollisimman optimaalinen laulu sen sijaan, että hänet olisi pakotettu pois mukavuusalueeltaan. Miksei pantu laulamaan englanniksi vaikka jotain Motown-klassikkoa?

(ei ole itsestäänselvää, että kaikille "määrätään" biisi, vaikka yhdelle niin tehtäisikin).

On se selvää. Tästä asiasta on minusta aika turha spekuloida. Toisenlainen toiminta olisi aivan järkyttävää vääryyttä. Lisäksi jos jokainen yhdeksästä Voice Kids -semifinalistista laulaa laulun, joka on vuodelta 1986 tai vanhempi, kyseessä ei voi olla laulajien oma valinta.

Miksi tytöt eivät saa laulaa musiikkia joka on vuodelta 1987 tai uudempi? Tämä on se kysymys.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Miksi tytöt eivät saa laulaa musiikkia joka on vuodelta 1987 tai uudempi? Tämä on se kysymys.

Asia muuttuu tietysti, jos selviää, että tytöt olivat saaneet valita kappaleensa itse Ainoa lukuun ottamatta. Tosin ihmettelisin sitä kovasti. Miksi semifinalistit halusivat vuonna 2013 laulaa uutta musiikkia mutta kaikki vuoden 2014 semifinalistit rakastavat 28 vuotta tai vanhempaa musiikkia ja valitsivat kappaleensa sen mukaisesti? Mitä tapahtui vuoden 2013 jälkeen paitsi se, että tuotantoyhtiö ja tuottaja vaihtuivat?

Sinänsä ymmärtäisin, että juuri Ainolle on yritetty yhteisvoimin löytää ainomainen kappale. Silti tässä mättää joku.  :)

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Jos oikein ymmärsin, biisin ikä ei kiinnosta sinua niin kauan kuin se on pappamusiikkia. 
...
Miksi tytöt eivät saa laulaa musiikkia joka on vuodelta 1987 tai uudempi? Tämä on se kysymys.

En tiedä ymmärsitkö oikein, kun en tiedä itsekään mitä tässä pitäisi ymmärtää. Mikä on pappamusiikkia? Täytyy tunnustaa, että pidin I'll Be There-biisiä suht modernina, mut sehän onkin näköjään vuodelta 1970, vielä vanhempi kuin Pidä huolta. Mut ei sit kai kuitenkaan pappamusiikkia, jos sen pitää olla just kotimaista suomi-rock-iskelmä-osastoa?? (disclaimerina mainittakoon, että noista mainituista Idols-pappa-esimerkeistä olen intoillut vain Koopin vedosta. Lapin kesä oli toki hieno, mut en lumoutunut siitä niinkuin moni muu, ja Karjalan kunnaat oli muistaakseni aika plaah - hyvin pitkälti tietty kiinni siitä kisaajasta. Jos tykkää tyypistä, se voi laulaa mitä vaan)

JOS tuolla tosiaan on tehty tuotannon päätös, että vain vanhoja biisejä semiin, niin aika tylsää, ettei sitä ole yleisölle kerrottu. Mut tuskin tuossa nyt kuitenkaan on tarkoituksella laitettu yhdelle "hyvää" ja toiselle "huonoa" biisiä, vaan jotenkin kunkin tyyliin sopiva (harmi kun ei tätä semiä voi toistaa niin, että Ajlin vetäis Pavea ja Iiro vanhaa Jacksonia, noin niinku testimielessä ;) ). Edelleenkään en ihan ymmärrä, oliko Pidä huolta Etskun mielestä huono (kulunut) valinta vai liian hyvä (yleisöäkosiskeleva) - ehkä vähän molempia? ;)

Ja edelleen sanoisin, että tuolla VOI olla eroa siinä miten paljon kukin kilpailija voi itse vaikuttaa biisivalintoihin - tavallaan epäreilua, mut tavallaan hyvin luontevaakin. Tuomarit voi olla erilaisia, toinen kuuntelee mielipiteitä enemmän kun toinen, ja lisäksi joku kisaaja voi tuurilla ehdotella "sopivia" biisejä kun taas toinen ei. Toinen voi napata ehdotuksen heti omakseen ja olla tosi tyytyväinen, ihan kuin olisi itse alunperinkin valinnut, ja toinen sitten enempi sillä fiiliksellä, että "joutui" laulamaan jotain vastentahtoista. Ei voi tietää.  Ymmärsin, että ainakin aikuisten Voicessa periaatteessa oli se idea, että tuomarit valitsee biisit, mutta tässä ei ole silleen selvästi tullut esille kuka "virallisesti" valitsee. Vai onko, en tiedä (oon viime jaksoissa pikakelannut kertauksia ja höpinöitä, ja keskittynyt biiseihin ja niiden arvosteluun)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 12:43:11 kirjoittanut leena »

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
No jaa, ehkä Idolsissa joku nainen on laulanut Katri Helenaa.  :) Mutta kuinka on pärjännyt? En muista.

Tähän pitää vielä tarttua, että ehkäpä erityisesti Voice Kidsissä kannattaisi laulaa juurikin Katri-Helenaa. Äidit tai ehkä erityisesti mummot yleisössä äänestäs intopinkeänä :)

Ei minusta voi yleistää niin, että poikakilpailijat voi laulaa pappamusiikkia ja tytöt ei (vai olisiko se silloin mummomusiikkia?). Ehkä jotkut pojat/miehet on edenneet nimenomaan siksi, että ovat erottuneet sillä Lapin kesällään tms, siinä missä tytöt on yrittäneet enempi "normaalilla" pop-laulukisamateriaalilla, ja hukkuneet massaan?

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Jos oikein ymmärsin, biisin ikä ei kiinnosta sinua niin kauan kuin se on pappamusiikkia. 
...
Miksi tytöt eivät saa laulaa musiikkia joka on vuodelta 1987 tai uudempi? Tämä on se kysymys.

En tiedä ymmärsitkö oikein, kun en tiedä itsekään mitä tässä pitäisi ymmärtää. Mikä on pappamusiikkia? Täytyy tunnustaa, että pidin I'll Be There-biisiä suht modernina, mut sehän onkin näköjään vuodelta 1970, vielä vanhempi kuin Pidä huolta. Mut ei sit kai kuitenkaan pappamusiikkia, jos sen pitää olla just kotimaista suomi-rock-iskelmä-osastoa?? (disclaimerina mainittakoon, että noista mainituista Idols-pappa-esimerkeistä olen intoillut vain Koopin vedosta. Lapin kesä oli toki hieno, mut en lumoutunut siitä niinkuin moni muu, ja Karjalan kunnaat oli muistaakseni aika plaah - hyvin pitkälti tietty kiinni siitä kisaajasta. Jos tykkää tyypistä, se voi laulaa mitä vaan)

Sanoit ettei biisin iällä pitäisi olla väliä. Minä ymmärsin muusta tekstistäsi sen näin: "ei biisin iällä ole väliä kunhan biisi on vanha". :D Otin käyttöön Satunnainen kävijä -kirjoittajan lanseeraaman termin "pappamusiikki". Tässä keskustelussa voidaan ehkä laittaa kaikki noin 30 vuotta ja sitä vanhempi musiikki sen alle.

Aivan, niinhän se on, että monien mielestä kilpailija saa laulaa mitä tahansa, jos hänestä tykkää - kunhan kilpailija on mies. Ainakin tämä pätee naisäänestäjien mielestä. Jos Ari Koivunen olisi alussa laulanut yhden rokin ja sen jälkeen pelkkää Katri Helenaa, en usko, että niin moni mies olisi kannattanut häntä mutta naisista en ole ihan varma.  8)

Eihän tuotanto mitään kerro kappalevalinnoista. En myöskään huomannut, että olisi sanottu erikseen, että kilpailijat ovat itse valinneet kappaleensa.   Varmaankaan ei tarkoituksella ole laitettu kenellekään huonoa kappaletta ja toiselle hyvää. Silti sekä Marie että Ajlin saivat huonon kappaleen, jossa eivät päässeet ollenkaan oikeuksiinsa. Ajlinin oli erittäin vaikeaa saada I'll Be There soimaan kunnolla, koska se vaatii Michael Jacksonin lapsen äänen kirkkautta ja kuoronahan jacksonit sitä lauloivat muuten.

https://www.youtube.com/watch?v=b0yNdCCubyI

"Pidä huolta" on vaan niin junttimaisen kulahtanut Voice KIDS -kilpailuun vaikka pidänkin siitä Pave Maijasen laulamana. Vähän kuin Kirkan hitit. Se oli myös niin selkeän yleisöä kosiskeleva kuin pojalle valittu kappale voi ikinä olla ja ilman, että juuri kukaan haluaisi sellaista myöhemmin omilla rahoillaan ostamaltaan levyltä kuunnella.  Edelleenkään en kritisoi Iiroa, joka järjesti hulvattoman shown! :)

(Käytän seuraavassa termiä "teinit" 10-14-vuotiaista lyhyyden vuoksi)

Tarkemmin sanottuna näen "Pidä huolta"-kappaleen sellaisena musiikkina, jota en tahdo Voice Kidsiin tuotannon valitsemana, koska haluan että myös Suomessa teinit voivat - niin halutessaan - laulaa sitä samaa nykypoppia, jota teinit kaikissa muissakin maissa laulavat. Miksi Suomen pitää aina olla kaikessa niin ahdasmielinen peräkylä, että teinit eivät kertakaikkiaan saisi laulaa uudempaa musiikkia kuin 28 vuotta vanhaa? Miksi ainoana maana Euroopassa - ja varmasti Pohjoismaissa - aikuiset vaativat, että teinien on laulettava sitä samaa musiikkia, jota he itse tai heidän isovanhempansa kuuntelivat saman ikäisenä? Miksi teinit eivät saisi päättää ihan itse, mitä haluavat laulaa? Minulle tämä on vaan niin ahdistavaa. Radiossa soi koko ajan englanninkielinen pop, joka on peräisin Ruotsista, Norjasta tai Tanskasta mutta ei Suomesta. Tai Anna Abreu ainoa poikkeus. Sillä musiikilla saataisiin kuitenkin vientituloja ja laulaja paljon paremman elannon, jos löisi läpi.

Minusta olisi ollut tosi törkeää panna Ajlin laulamaan Pave Maijasta tilanteessa, jossa hän saa yhden ainoan tilaisuuden näyttää, mitä osaa. Tosin olen aika varma, että myös Ajlin olisi järjestänyt siitä aikamoisen shown!  ;D Itse asiassa nyt tulin ihan uteliaaksi, mitä Ajlin olisi tehnyt Paven kanssa.

En usko, että edes tähtivalmentajat valitsivat kappaleet. Edelleen viittaan sen epätodennäköisyyteen, että kaikki kappaleet olivat 28 vuotta vanhoja tai sitä vanhempia. Ettäkö Diandrakaan ei olisi halunnut laulattaa mitään uudempaa musiikkia? Joten kyllä tuotannon sedillä ja -tädeillä on ollut sormet vahvasti pelissä.

Tosiaankaan mitään ei ole kerrottu mutta tuotanto selvästikin haluaa antaa vaikutelman suurelle yleisölle, että laulajat ovat itse valinneet kappaleensa.

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Sanoit ettei biisin iällä pitäisi olla väliä. Minä ymmärsin muusta tekstistäsi sen näin: "ei biisin iällä ole väliä kunhan biisi on vanha". :D Otin käyttöön Satunnainen kävijä -kirjoittajan lanseeraaman termin "pappamusiikki". Tässä keskustelussa voidaan ehkä laittaa kaikki noin 30 vuotta ja sitä vanhempi musiikki sen alle.

Jos pitäs poimia tästä jaksosta paras BIISI, siis ihan vaan biisi, ilman mitään esiintyjä-esiintymisjuttuja, niin kyllä se mulle olis TSNEH, eli jakson uusin biisi (kai?). Ei varmaan ihan sentyylistä tuoreempaa, mitä Etsku kisaan kaipailee, mut jos tuotannolla oli "vain vanhaa musaa" -sääntö, niin ei se ainakaan ihan aukoton ollut :)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Sanoit ettei biisin iällä pitäisi olla väliä. Minä ymmärsin muusta tekstistäsi sen näin: "ei biisin iällä ole väliä kunhan biisi on vanha". :D Otin käyttöön Satunnainen kävijä -kirjoittajan lanseeraaman termin "pappamusiikki". Tässä keskustelussa voidaan ehkä laittaa kaikki noin 30 vuotta ja sitä vanhempi musiikki sen alle.

Jos pitäs poimia tästä jaksosta paras BIISI, siis ihan vaan biisi, ilman mitään esiintyjä-esiintymisjuttuja, niin kyllä se mulle olis TSNEH, eli jakson uusin biisi (kai?). Ei varmaan ihan sentyylistä tuoreempaa, mitä Etsku kisaan kaipailee, mut jos tuotannolla oli "vain vanhaa musaa" -sääntö, niin ei se ainakaan ihan aukoton ollut :)

SORRY! Olet oikeassa! Jostain syystä tuo Janetten laulama kappale painui minulta unholaan heti sen jälkeen, kun olin tehnyt listan lauletuista lauluista.  :D Siis oikeasti kappalevalinnat olivat (1 x 2013  + 8 x PAPPA).

Mutta kun se Juha Tapion kappale oli yhtä PAPPA kuin Juha Tapion nimi, niin lasken sen tähän kategoriaan!  On äärimmäisen vaikeaa uskoa, että Janette oli valinnut kappalettaan itse, koska niin tehokkaasti se tuhosi hänet.

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili

SORRY! Olet oikeassa! Jostain syystä tuo Janetten laulama kappale painui minulta unholaan heti sen jälkeen, kun olin tehnyt listan lauletuista lauluista.  :D Siis oikeasti kappalevalinnat olivat (1 x 2013  + 8 x PAPPA).

Mutta kun se Juha Tapion kappale oli yhtä PAPPA kuin Juha Tapion nimi, niin lasken sen tähän kategoriaan!  On äärimmäisen vaikeaa uskoa, että Janette oli valinnut kappalettaan itse, koska niin tehokkaasti se tuhosi hänet.

Heh, niinpä. Eli onko biisin iällä loppujen lopuksi väliä? ;) :)

Ja vielä: nythän "kaikkien" kisojen hallitsevat voittajat ovat naisia/tyttöjä (Mitra, Siru, Molly, Jenni), joten en ihan ymmärrä miksi tää biisinvalintakeskustelu vääntyy muotoon "pojat saa laulaa mitä vaan ja aina äänestetään, tytöt ei". Ehkä erityisesti Voice Kidsissä tosiaan pitäs olla tyttöjen ja poikien sarja erikseen, niin ei Iiro ja Pave-biisi joutus yksin edustamaan kaikkia poikia/miehiä ;)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Heh, niinpä. Eli onko biisin iällä loppujen lopuksi väliä? ;) :)

No enhän minä sitä väittänyt, että PAPPA-musiikki tulee paremmaksi Voice Kidsiä ajatellen, vaikka se on tehty ja levytetty parin viime vuoden aikana! Tarkoitin musiikkityyliä ja sitä, mitä teinit (potentiaaliset levyn ostajat ja keikoille tulijat) kuuntelevat. Se tekee PAPPA-musiikin huonoksi. Juha Tapion musiikki ei tietenkään ole niin kulahtanutta ja arkisen oloista kuin Pave Maijanen.

Aivan, naiset/tytöt ovat vieneet voitot viime aikoina. Ansaitusti! Mutta harrastavathan naiset pop-musiikin laulamista niin paljon enemmän kuin miehet. Ja kun Idolsiin sitten tulee miehiä, tämä aiemmin antamani video kuvasta hyvin heitä:

https://www.youtube.com/watch?v=aqn4HjnizMw

Ei muissa Pohjoismaissa miehet ole tällaisia!

Minä soisin ILOMIELIN sekä Voice Kidsin että aikuisten kisojen voiton pojalle/miehelle, jos hän vain laulaisi jotain muuta kuin Jätkän humppaa tai rähinärokkia, jolla ei soololaulajana voi oikein uraa tehdä.

Voice Kidsissä poika pääsee finaaliin vanhalla renkutuksella, mutta tyttö ei. Idolsissa mies voi hupailla laulamalla välillä "Jänis istui maassa" ja suosio sen kuin kasvaa. Jos  nainen tekee saman, hän on tuhonnut itsensä.

Poikien lauluharrastuksen lisäämiseksi voisi todella olla erikseen tyttöjen ja poikien sarja. Se tosin sortaisi tyttöjä, joita on 10-100 kertaa enemmän kuin poika ja heidän tasonsakin on paljon kovempi.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21596
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
No olihan Roosa Karinkin laulu vuodelta 2004.  ;D

Eli pappabiisitilastointini meni vähän pieleen senkin suhteen. Pisteen olin kait lokeroinut siihen lokeroon kappaleen uskomattoman koelaulukulahtaneisuuden vuoksi.