Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Minä vuonna Suomi itsenäistyi?:
Mikä on Anna A:n sukunimi?:
Mikä puuttuu: Hupu, Tupu:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 22.10.2017 21:55:16 »

Nyt on kaikki valokuvat pantu taas kuntoon sen jälkeen, kun Photobucket lakkasi toimimasta ilman huimia vuosimaksuja. Myös Idols 2007 -linkit toimivat.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 01.11.2013 22:14:43 »

En kyllä sinänsä ymmärrä miksi näissä kisoissa ylipäätään edes PITÄISI hakea nimenomaan kansainväliseen tähteyteen pyrkivää artistia? Kyseessä on kuitenkin Suomen Idols ja Voice ja täältä on muutenkin erittäin vaikea ponnahtaa edes Euroopan suosioon, joten ymmärrän miksi sitä ei ensisijaisesti haeta. Suomen markkinoidenkin kunnollinen valloittaminen on jo saavutus sinänsä. Sitä paitsi, mikä estää pyrkimästä niille kansainvälisille markkinoille sen Suomen valloituksen jälkeen? Ovathan monet vaihtaneet kieltäkin siihen pyrkiessään, minkä järkevyydestä toki voi olla montaakin mieltä.

En vain tajua miksi täältäkin pitäisi tulla juuri niitä samanlaisia artisteja kuin mitä radiosta saa kyllästymiseen asti kuulla tätä upeaa "kansainvälistä" menoa.

Enkä välttämättä allekirjoittaisi väitettä, että suomalaisiin uppoaa vain suomenkielinen musiikki. Minusta tuntuu, että englantia saa kuulla enenevässä määrin koko ajan. Tosin voi olla, että se menee bändeillä helpommin läpi, kuin yksittäisillä artisteilla. Ja toisaalta, mitä pahaa ylipäätänä siinä on, että ihmiset haluavat kuunnella musiikkiakin omalla äidinkielellään? Onko englanti muka vain jotenkin siistinpää? Minä olen vain tyytyväinen, jos Suomeen tulee lisää HYVIÄ suomeksi tekeviä bändejä/artistaja.

Ihan siksi olisi mukava saada kansainvälisiä tähtiä että

- Artistit saisivat paljon paremman toimeentulon, kun levyjä myytäisiin enemmän ja tulisi ulkomaisia keikkojakin.

- Suomalaiset artistit saisivat tulevaisuudessakin paremmat mahdollisuudet päästä kansainvälisille areenoille.

- Suomalaiset säveltäjät oppisivat säveltämään kansainvälistä musiikkia.

- Suomi saisi ulkomailta rahaa musiikin viennin avulla. Sillä lailla Ruotsi saa nykyään suuret rahat, joilla maksaa esim. sosiaaliturvaa tai teiden kunnossapitoa.

- Suomi saisi positiivista mainetta ulkomailla, joka tekisi suomalaisten kulutustavaroiden myynnin helpommaksi ulkomaille. Tämä todellakin pitää paikkansa!

- Englanniksi on joka tapauksessa helpompaa laulaa menevää musiikkia kuin suomeksi.


Mutta tietysti se on vain haave, että Suomi saisi tätä kautta kansainvälisiä tähtiä. Ihan hienoa on tosiaan pelkkä Suomen valloittaminen vaikkapa Anna Abreun ja Anna Puun tapaan. Ja nyt Jesse Kaikuranta!

Kansainväliset menestyvät artistit eivät muuten ole yhtä ja samaa vaan keskenään hyvinkin erilaisia. Kyllä se tyypillisempää on, että suomalaiset artistit muistuttavat toisiaan.

Suomalaisiin uppoaa edelleenkin pääasiassa suomenkielinen musiikki, jos puhutaan siitä, mitä levyjä ostetaan ihan oikealla rahalla. Tottahan maailmantähdet myyvät Suomessakin, mutta suomalaisen on vaikea menestyä Suomessa laulamalla englanniksi. Tilanne on muissa Pohjoismaissa ihan eri tässä asiassa.

Eikä siinä mitään pahaa ole, että haluaa kuunnella musiikkia suomeksi. Se on vaan tarkoittanut liian usein Eppu Normaalin ja  Ilkka Alangon tapaista tylsyyttä. Isoja rahoja ei sillä tavalla kuitenkaan pysty tekemään helpolla. Minä soisisin isot rahat artisteille!

Lainaus
tätä upeaa "kansainvälistä" menoa.

Millä perusteella laitat sanan kansainvälinen lainausmerkkeihin, jos kerran kyseessä on musiikki, jota kuunnellaan kaikkialla maailmassa? Mitä sinä oikein vaadit kansainvälisyydeltä?  Entäs sanan "upea" käyttö väheksyvässä merkityksessä? Mikä nykyisin radioissa soiva musiikki on tällä tavalla "upeaa" mielestäsi? Entäs mikä musiikki on ihan oikeasti upeaa?
Mitä suomalaisia levyjä sinä olet viime aikoina ostanut?  Mill
Kirjoittanut: Guzaak
« : 01.11.2013 14:01:45 »

En kyllä sinänsä ymmärrä miksi näissä kisoissa ylipäätään edes PITÄISI hakea nimenomaan kansainväliseen tähteyteen pyrkivää artistia? Kyseessä on kuitenkin Suomen Idols ja Voice ja täältä on muutenkin erittäin vaikea ponnahtaa edes Euroopan suosioon, joten ymmärrän miksi sitä ei ensisijaisesti haeta. Suomen markkinoidenkin kunnollinen valloittaminen on jo saavutus sinänsä. Sitä paitsi, mikä estää pyrkimästä niille kansainvälisille markkinoille sen Suomen valloituksen jälkeen? Ovathan monet vaihtaneet kieltäkin siihen pyrkiessään, minkä järkevyydestä toki voi olla montaakin mieltä.

En vain tajua miksi täältäkin pitäisi tulla juuri niitä samanlaisia artisteja kuin mitä radiosta saa kyllästymiseen asti kuulla tätä upeaa "kansainvälistä" menoa.

Enkä välttämättä allekirjoittaisi väitettä, että suomalaisiin uppoaa vain suomenkielinen musiikki. Minusta tuntuu, että englantia saa kuulla enenevässä määrin koko ajan. Tosin voi olla, että se menee bändeillä helpommin läpi, kuin yksittäisillä artisteilla. Ja toisaalta, mitä pahaa ylipäätänä siinä on, että ihmiset haluavat kuunnella musiikkiakin omalla äidinkielellään? Onko englanti muka vain jotenkin siistinpää? Minä olen vain tyytyväinen, jos Suomeen tulee lisää HYVIÄ suomeksi tekeviä bändejä/artistaja.
Kirjoittanut: Anteater
« : 03.09.2013 15:47:25 »

^onhan toki Idolsissakin mahdollista nähdä isoja poikia... Pannaan taas poikki! Lokakuussa palataan asiaan.

Oliskohan muuten mahdollista päästä katsomaan Ääni ratkaisee -kuvauksiin?
Kirjoittanut: McKenzie
« : 23.08.2013 16:09:16 »

Antti Railio oli ulkoisesti 30-40-vuotias. :) Mitähän hänelle kuuluu? Ei ole kai ainakaan levyä tullut.
Olen asiasta eri mieltä. Antti on kookas mies, mutta kasvoistaan selkeästi alle kolmikymppinen.
Omasta levystä en tiedä, mutta Antti on ainakin tämmöisellä konserttikiertueella mukana: https://www.facebook.com/raskastajoulua
Kirjoittanut: Anteater
« : 23.08.2013 14:58:22 »

^Ja minähän aikoinaan nostin ajatuksen Mira Luodista valmentajana varmaan ensimmäisenä julkisesti esiin. ;)
Kirjoittanut: Negativ
« : 23.08.2013 14:55:16 »




Mira Luoti ja Anne Mattila ovat uudet tuomarit.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 08.08.2013 22:12:35 »

Juuri tuotahan mediaseksikkyys on. Ilmiö, joka kiinnostaa mediaa. VoF kiinnostaa mediaa enemmän kuin Idols, ja siitä kirjoitetaan paljon positiivisempaan sävyyn. Ruoditaan, miten mahtava taso VoF:ssa on ja miten se eroaa jo aikansa eläneestä Idolsista.

Olen lähinnä nähnyt juttuja siitä, miksi Mikko Sipola on flopannut ja onko Paula Koivuniemi jatkossakin valmentaja vai ei ole. Ei ainakaaan minua kauheasti säväytä.  :D
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 08.08.2013 22:10:40 »


Suvi Aalto ja Emilia Ekström antoivat todellakin toivoa Voicelle.

Millä tavoin he antoivat toivoa Voicelle? Kummastakaan ei ole kuulunut oikein mitään kisan jälkeen (mitä en ihmettele yhtään).

Ei sillä tavalla toivoa, että heistä olisi jotain kuultu! He antoivat vain toivoa siitä, että Voicessa voi kärkeen yltää muutkin kuin 30-40-vuotiaat iskelmää laulavat miehet (tai humpparokkia laulavat).
Kirjoittanut: Anteater
« : 08.08.2013 11:52:06 »


Suvi Aalto ja Emilia Ekström antoivat todellakin toivoa Voicelle.

Millä tavoin he antoivat toivoa Voicelle? Kummastakaan ei ole kuulunut oikein mitään kisan jälkeen (mitä en ihmettele yhtään).
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 08.08.2013 08:51:40 »

Antti Railio oli ulkoisesti 30-40-vuotias. :) Mitähän hänelle kuuluu? Ei ole kai ainakaan levyä tullut.
Ikenna Ikegwuonu pääsi pitkälle vain valmentajavoimin mikä aiheutti sen, että hänellä ei ollut kysyntää kisan päätyttyä.


Suvi Aalto ja Emilia Ekström antoivat todellakin toivoa Voicelle.

Ensimmäisen Voicen suurin synty oli se, että Eveliina Tammenlaakso ei päässyt edes finaaliin. Hänen olisi kuulunut voittaa koko kisa. Voicessa hänellä ei vaan ollut mahdollisuuksia.
Kirjoittanut: ddrukki
« : 08.08.2013 01:13:54 »

Ei kuitenkaan unohdeta, että myös VoF:ssa on huipulle päässyt muitakin kuin 30-40-vuotiaita iskelmälaulajia. Jos mietitään finalistinelikkoja, niin ekalla kaudella iskelmätähtien sekaan pääsi Saara Aalto (myös kansan tukemana, vaikka Monroe lopullisen sinetin antoikin).

Toisella kaudella finaalissa olivat Suvi Aalto, Emilia Ekström ja Ikenna Ikegwuonu. He olivat 17-23-vuotiaita, eikä kenenkään genre ollut iskelmä (Emilialla ehkä lähempänä). Kaikki olisivat sopineet ihan yhtä hyvin Idolsiinkin. (Edes Antti Railio ei muuten ole vielä 30-vuotias.)
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 08.08.2013 01:05:12 »

Levy-yhtiöt eivät etsi Idolsissa suomenkielisen popmusiikin esittäjää vaan sellaisia laulajia, joiden levyt myyvät.

Tuo virke tuollaisenaan oli totta Idolsin alkuvuosina. Ja pitää toki edelleenkin, mutta totuus vaan on se, että nykyään ne ovat nimeomaan suomenkieliset levyt, jotka myyvät. Englanniksi laulavia pop-laulajia on Suomessa kovin vähän.

Idolsissa ei vaan ole mitään mekanismia, millä levy-yhtiöt estäisivät kansaa äänestämästä englanniksi laulavaa laulajaa voittoon. Jätän noteeraamatta horinat äänestystulosten manipuloinnista. Se on eri asia, mitä musiikkia suomalaiset kuluttajat suosivat. Siihen vaikuttaa sekin, millaisia radioasemia Suomessa on. Meiltä puuttuu kokonaan radioasemat, joilla soivat englanniksi laulavien naisten levyt.

Jos laulaja haluaa saada kansainvälistä menestystä, hänen on unohdettava Suomen markkinat, koska Suomi on todellakin hyvin epäinnostava maa tässä mielessä. Mutta vain Idolsissa tällainen laulaja voi päästä kärkisijoille. Voicessa se on joka tapauksessa paljon hankalampaa. Voice on vaan enempi iskelmälaulukilpailu 30-40-vuotiaille ja Idols poplaulukilpailu 16-28-vuotiaille.

Kirjoittanut: ddrukki
« : 08.08.2013 00:50:53 »

Levy-yhtiöt eivät etsi Idolsissa suomenkielisen popmusiikin esittäjää vaan sellaisia laulajia, joiden levyt myyvät.

Tuo virke tuollaisenaan oli totta Idolsin alkuvuosina. Ja pitää toki edelleenkin, mutta totuus vaan on se, että nykyään ne ovat nimeomaan suomenkieliset levyt, jotka myyvät. Englanniksi laulavia pop-laulajia on Suomessa kovin vähän. Anna Abreu lienee tällä hetkellä heistä menestynein. Eihän Krista Siegfridsinkään levy myynyt, vaikka hänen ympärillään oli levyn julkaisun aikaan muuten poikkeuksellisen paljon mediahuomiota. Saara Aalto ei saanut levytyssopimusta, koska ei suostunut tinkimään kieliasiassa.

Levymyynti ja radiosoitto kulkevat hyvin pitkälti käsikädessä; suomenkielinen musiikki suomalaiselta artistilta menee helpommin kaupaksi niin radiopäättäjille kuin kuluttajille. Tosin levy-yhtiöthän eivät toivo artisteilleen ensisijaisesti radiosoittoa. Joku levy-yhtiön tyyppi joskus sanoi, että radioissa puhkikulutettu biisi menee heikommin kaupaksi. Esimerkiksi Anna Puun "Kolme pientä sanaa" oli radioiden ykkönen mutta ei menestynyt myynnissä, kun taas "Säännöt rakkaudelle" soi vähemmän radiossa mutta ihmiset ostivat sitä enemmän.

Diandrallakin on vaikeuksia lyödä itseään oikeasti läpi. Eka levy myi n. 15 000 kappaletta, mikä sinänsä on kohtuullinen saavutus, mutta ei mitenkään mullistavaa. Uusi sinkku "Lost" on saanut paljon vähemmän radiosoittoa kuin Idols-huumassa julkaistu "Outta My Head". Kysyntää tuonlaiselle musiikille on vain hyvin rajatulle yleisölle. Otan jälleen Saara Aallon esimerkiksi; "You Had My Heart" on loistava biisi, mutta ei päässyt radiosoittoon, koska "Sun sydän oli mun" myisi paremmin. Englanninkielinen musiikki kilpailee suoraan ulkomaalaisten huippuartistien kanssa.

Suomesta ei löydy yhtä taitavia lauluntekijöiltä kuin ulkomailta. Jotta suomalaisartisti saataisiin breikkamaan, siihen tarvittaisiin vetoapua ulkomailta. Pelkkä Beyoncen laulunopettaja ei riitä.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 08.08.2013 00:37:05 »

Ei VoF:ssa tietenkään ole mitään salaista suunnitelmaa että etsittäisiin sitä ja tätä. Formaatti vaan on sellainen, että sitä katsovat ja äänestävät ihmiset ovat hieman vanhempia naisia ja he äänestävät herkästi kärkisijoille 30-40-vuotiaita miehiä.

Kun  puhutaan siitä,  millaisia artisteja kummastakin on tullut, pitää tarkastella ehdottomaan kärkeen sijoittuneita. 2000 hakijan joukossa riittää tietysti porukkaa moneen lähtöön, mutta ei formaatilla ole porukan tulevaisuuden kanssa mitään tekemistä.  Vain kärkisijoille  sijoittuvat saavat kiittää tulevasta menestyksestään formaattia. Muut saavat kiittää omaa työtään. Sigfrids nyt oli pieni poikkeus.

Levy-yhtiöt eivät etsi Idolsissa suomenkielisen popmusiikin esittäjää vaan sellaisia laulajia, joiden levyt myyvät.  Kuten esimerkeillä todistin, englanniksi laulaneita on Idolsin menestyjissä ollut ja se on antanut edes mahdollisuuden kansainväliseen menestykseen. Idolsissa on siis mahdollisuus löytää parikymppinen mies tai nainen, joka laulaa englanniksi ja tähtää myös ulkomaille. Voicessa tähän ei ole juuri mahdollisuuksia halusivat levy-yhtiöt sitten mitä hyvänsä. Keski-ikä on vaan sen verran korkeampi ja erityisesti äänestävässä porukassa.

Kansainvälinen breikkaaminen ei ole helppoa, mutta Ari Koivusella, Anna Abreulla tai Diandralla se oli ainakin mahdollista. Mikko Sipolalla tai Antti Railiolla se ei ole mahdollista.

Lainaus
En näe mitään eroa siinä, tuleeko kilpailija VoF:sta vai Idolsista, kun mietitään mahdollisuuksia menestyä ulkomailla.

Nyt pitää siis tarkastella kärkeen sijoittuvia. Kuten edellä selitin, ero on tässä erittäin suuri Idolsin hyväksi.