Kirjoittaja Aihe: 2. finaali 10.4.  (Luettu 29126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #100 : 14.04.2011 06:50:33 »
;D Teidän riitelyt on aina niin huvittavia.

En ainakaan minä riitele vaan tämä asia on oikeasti asia, josta kannattaa keskustella. Kuinka keskustelua mistään voisi käydä, jos on oltava samaa mieltä kaikesta heti keskustelun alussa?

kun kerran halusitte tieteellisiä tutkimuksia, niin tässä!

http://deutsch.ucsd.edu/pdf/JASA-2006_119_719-722.pdf

Että tonaalisten kielten puhujilla on parempi sävelkorva meikäläisiin verrattuna. Tästä voi joko tehdä sen johtopäätöksen, että sävelkorva kehityy paremmaksi haastavissa olosuhteissa,

Totta kai se on näin, koska aivojen hermoverkosto kehittyy lapsuudessa (tai jo sikiöaikana) sellaiseksi, mikä vastaa ympäristön äänimaailmaa. Kiinan kielessä tarvitaan kykyä sävelkorkeuksien erotteluun ihan toisella lailla kuin esim. suomen kielessä.

Tuo tutkimus ei kuitenkaan vastaa sitä tutkimusta, mitä olen kaivannut. Tai en ala sitä sen kummemmin lukea, ellet sano sen olevan juuri sellainen tutkimus.

Mielestäni on vähän lapsellista väittää, ettei absoluuttista korvaa ole, sillä määritelmä kuuluu:

Absoluuttinen sävelkorva määritellään joko kyvyksi tunnistaa säveliä niiden äänenkorkeuden perusteella tai kyvyksi tuottaa määrätty äänenkorkeus ilman ulkoista referenssiääntä.

Jokainen pystyy (tietyllä tavalla vammautuneita lukuunottamatta) tähän, joten tuollaisesta "määritelmästä" ei ole paljoa iloa.  Jos kerran ominaisuus on jokaisella, ei sille ominaisuudella välttämättä tarvitse antaa omaa nimeä. No totta kai sävelten nimitykset pitää opiskella ensin, mutta ei kai se mikään kyky ole.

Jotkut ovat vain parempia kuin toiset tuossa tehtävässä mutta kukaan ei tee sitä virheettä.

Ok, kopsasin sen wikipediasta mutta perusperiaate pysyy samana. Ihmiset voivat keksiä mitä tahansa termejä ja jos termin määrittelyehdot toteutuvat, ne ovat aina oikeassa. Esimerkiksi jos värin määritellään olevan tietyn aallon pituuden suuruinen, niin sitten se on. Eikä pulliaisen auta ruveta vänkäämään että lautanen on punainen jos se ei sitä määrittelyehdon mukaan ole.

Totta kai se on näin. Jos tuo absoluuttisen sävelkorvan määrittely olisi ainoa oikea, mikäs siinä sitten. Mutta kun esim. tässä keskustelussa on viitattu siihen, että absoluuttisen sävelkorvan omistavilla on jokin erikoisen hienostunut kyky noiden temppujen tekemiseen. Wikipedian määritelmä ei taida olla se määritelmä, jota muualla käytetään, koska muuten ihmiset eivät sanoisi "minulla on absoluuttinen sävelkorva" yhtään sen useammin kuin "minulla on tuntoaisti".


jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #101 : 14.04.2011 07:11:10 »
Lainaus

Jokainen pystyy (tietyllä tavalla vammautuneita lukuunottamatta) tähän, joten tuollaisesta "määritelmästä" ei ole paljoa iloa.  Jos kerran ominaisuus on jokaisella, ei sille ominaisuudella välttämättä tarvitse antaa omaa nimeä. No totta kai sävelten nimitykset pitää opiskella ensin, mutta ei kai se mikään kyky ole.

Jotkut ovat vain parempia kuin toiset tuossa tehtävässä mutta kukaan ei tee sitä virheettä.

Itse en kyllä pysty sanomaan vieläkään, että mikä nuotti soi, vaikka olen tätä yrittänyt treenata jo pidemmän aikaa. :P ei vaan onnistu. Ja ei tulisi kuuloonkaan, että pystyisin läppärini huminan korkeutta päättelemään. Tunnen kyllä nuotit ja osaan soittaa nuoteista yhdellä kädellä, eli siitä ei ole kyse, ettenkö tietäisi nuottien nimiä. En vaan osaa sanoa korvakuulolta, että mikä nuotti milloinkin soi. Ja se on yksi osa abso-korvan määrittelemistä.
Pystyn kyllä tuottamaan vaikkapa keski C:n kun se soi samaan aikaan tai välittömästi sen jälkeen. Mutta jos minun pitäisi nyt hoilata keski C niin tuskinpa menisi lähellekään oikeaan. Ja absoluuttisen sävelkorvan omaava pystyisi sen tuottamaan lonkalta.

Eli absoluuttista sävelkorvaa ei todellakaan ole jokaisella, vaan tutkimusten mukaan sille on oma herkkyyskautensa (tai kriittinen kausi se taisikin olla), johon mennessä sen voi saada itselleen hankittua. :)  ja mitä olen näitä lukenut, niin tämän taidon voi oppia melkeinpä kuka tahansa, sillä (kuten olet sanonut) sävelkorkeuksien erottaminen on ihmiselle luontaista ja koska ihmisellä on selkeä kausi, jolloin heidän "audio-kykynsä" kehittyvät :D

Ja itse uskon vahvasti, että virheettömästi tuosta tehtävästä suoriutuvia ihmisiä on olemassa ;) Tällaisen kyvyn omaavalla ihmisellä ei välttämättä ole minkäänlaista musikaalista lahjakkuutta näin muuten, eli absoluuttinen sävelkorva ei vaadi erityislahjakkuutta. Mutta se vaatii sen, että se hankitaan ennen kuin ihminen täyttää 6. (http://www.nytimes.com/1998/02/03/science/perfect-pitch-is-linked-to-training-before-age-6.html ) toki geeniperimä voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti tuon oppii (tai musikaaliset sukulaiset innostaa ja virikkeistää lasta tehokkaasti) ja samoin myös kiinnostus: jos lapsi on EVVK jotain hiton sävelkorvatreenejä kohtaan niin tuskinpa hän oppii. Paitsi ehkä vahingossa :P

Enkku wikipedia tarjoaa tällaisia määrittelyjä:
Lainaus
Possessors of absolute pitch exhibit the ability in varying degrees. Generally, absolute pitch implies some or all of the following abilities when done without reference to an external standard:[4]

    * Identify by name individual pitches (e.g. A, B, C♯) played on various instruments
    * Name the key of a given piece of tonal music just by listening (without reference to an external tone)
    * Identify and name all the tones of a given chord or other tonal mass
    * Accurately sing a given pitch without an external reference
    * Name the pitches of common everyday noises such as car horns
    * Identify the numerical value in hertz of a given note.

Minä en pysty näistä mihinkään. Eli minulla ei ole abso-korvaa (vaikka absolutisti muuten olenkin ;)) eli IMO tämä nyt kertoo sen, ettei absoluuttista sävelkorvaa ole kenellä tahansa. Ja olisi ihan mielenkiintoista tietää, kuinka monta ihmistä tällä foorumilla on, jotka johonkin ylläolevista asioista pystyisivät? :)Kadehdin teitä! :D
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011 07:28:59 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #102 : 14.04.2011 07:11:32 »
Etskun ja jenskyn väittelyistä näyttää tulleen tämän kauden forkkailmiö!  ;D

Ainakin pysyy foorumi vilkkaana ;D
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

MariJii

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 10
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #103 : 15.04.2011 02:30:37 »
Aikaisemmin kirjoitin pikkusiskostani, jolla mielestäni on nimenomaan absoluuttinen korva. Sisko-parka tuossa juuri jutteli, että ko. korva on joskus suorastaan kirous. Esim. liikenneruuhka; miettikää miltä se kuulostaa, kun kuulee kaikkien autojen moottorit, piipaa-autot ym. sävelinä, jotka ovat vielä riitasoinnussa keskenään. Tai hänen keittiössään kuulemma jääkaappi ja pakastin surisevat jotenkin epävireisesti ja hermo menee ;D.

Sisko osoitti kykynsä siis n. 3-vuotiaana, ja ei, me emme olleet muusikkoperhe. Piano, jolla hän aloitti, oli 2-oktaavinen lasten lelupiano. Oikea piano hankittiin sitten vähän myöhemmin. Perheessä ei kukaan harrastanut musiikkia, eikä varmaan edes suuremmin kuunnellut musiikkia siihen aikaan. Joten kukaan ei opettanut kykyä siskolleni millään lailla. Luonnonlahjakkuus, siis  ;D.

Sävelkorvastaan huolimatta sisko on, tottakai, joutunut treenaamaan kovasti ja lujasti menestyäkseen muusikon ammatissa.

Mä myös pystyn pyydettäessä toistamaan sävelen heti sen kuultuani, tai vaikkapa pienen melodian pätkän, ja esim Karman testissä olen saanut korkeat pisteet. Mutta jos joku pyytäisi laulamaan tältä istumalta vaikka 1-viivaisen G:n, tenkkapoo tulisi  ;D.


jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #104 : 15.04.2011 03:19:08 »
Aikaisemmin kirjoitin pikkusiskostani, jolla mielestäni on nimenomaan absoluuttinen korva. Sisko-parka tuossa juuri jutteli, että ko. korva on joskus suorastaan kirous. Esim. liikenneruuhka; miettikää miltä se kuulostaa, kun kuulee kaikkien autojen moottorit, piipaa-autot ym. sävelinä, jotka ovat vielä riitasoinnussa keskenään. Tai hänen keittiössään kuulemma jääkaappi ja pakastin surisevat jotenkin epävireisesti ja hermo menee ;D.

Sisko osoitti kykynsä siis n. 3-vuotiaana, ja ei, me emme olleet muusikkoperhe. Piano, jolla hän aloitti, oli 2-oktaavinen lasten lelupiano. Oikea piano hankittiin sitten vähän myöhemmin. Perheessä ei kukaan harrastanut musiikkia, eikä varmaan edes suuremmin kuunnellut musiikkia siihen aikaan. Joten kukaan ei opettanut kykyä siskolleni millään lailla. Luonnonlahjakkuus, siis  ;D.

Sävelkorvastaan huolimatta sisko on, tottakai, joutunut treenaamaan kovasti ja lujasti menestyäkseen muusikon ammatissa.

Mä myös pystyn pyydettäessä toistamaan sävelen heti sen kuultuani, tai vaikkapa pienen melodian pätkän, ja esim Karman testissä olen saanut korkeat pisteet. Mutta jos joku pyytäisi laulamaan tältä istumalta vaikka 1-viivaisen G:n, tenkkapoo tulisi  ;D.



Jep, varmasti näitä luonnonlahjakkuuksiakin on olemassa. :) Olisi kiva itsekin olla luonnollisesti huippulahjakas jossain asiassa, mutta taas toisaalta on helppoa olla ihan tavallinen :D Eipä ainakaan pakastimen epävireinen surraus ota pattiin ja voi vaan kuvitella, kuinka hirveältä esim. baarien karaokeillat saattavat kuulostaa absoluuttisen sävelkorvan omaavalle ihmiselle ;D
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Luvia

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 46
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #105 : 19.04.2011 17:29:12 »
Luulen, että ehkä voisin tunnistaa pianolla soitetun sävelen ja luulen, että saattaisin osata laulaa pyydetyn sävelen. En ole ihan varma koska en ole testannut. :) Aika hurja tuo MariJiin pikkusisko, oon vähän kade... :D

Sain muuten tuosta sävelkorvatestistä "At 500 Hz, you can reliably differentiate two tones 0.675 Hz apart.", eli ilmeisesti ihan hyvä sävelkorva. ;) Tein testin kolmesti, ekalla kerralla en hoksannut, että äänet voi toistaa uudelleen ennen kuin päättää onko korkeampi vai matalampi, ja sain tulokseksi jotain 3 Hz. Kahdella jälkimmäisellä yrityksellä sain sitten tuon paremman tuloksen.

bumb

  • i
  • *
  • Viestejä: 269
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #106 : 19.04.2011 19:22:29 »
Luulen, että ehkä voisin tunnistaa pianolla soitetun sävelen ja luulen, että saattaisin osata laulaa pyydetyn sävelen. En ole ihan varma koska en ole testannut. :) Aika hurja tuo MariJiin pikkusisko, oon vähän kade... :D

Sain muuten tuosta sävelkorvatestistä "At 500 Hz, you can reliably differentiate two tones 0.675 Hz apart.", eli ilmeisesti ihan hyvä sävelkorva. ;) Tein testin kolmesti, ekalla kerralla en hoksannut, että äänet voi toistaa uudelleen ennen kuin päättää onko korkeampi vai matalampi, ja sain tulokseksi jotain 3 Hz. Kahdella jälkimmäisellä yrityksellä sain sitten tuon paremman tuloksen.

Sulla on superkorva! Mä pääsin pitkän harjoittelun jälkeen "very good eariin". Tosin rytmituloksesta sain ekalla kerralla jotain 89 %:D