Jokainen pystyy (tietyllä tavalla vammautuneita lukuunottamatta) tähän, joten tuollaisesta "määritelmästä" ei ole paljoa iloa. Jos kerran ominaisuus on jokaisella, ei sille ominaisuudella välttämättä tarvitse antaa omaa nimeä. No totta kai sävelten nimitykset pitää opiskella ensin, mutta ei kai se mikään kyky ole.
Jotkut ovat vain parempia kuin toiset tuossa tehtävässä mutta kukaan ei tee sitä virheettä.
Itse en kyllä pysty sanomaan vieläkään, että mikä nuotti soi, vaikka olen tätä yrittänyt treenata jo pidemmän aikaa.
ei vaan onnistu. Ja ei tulisi kuuloonkaan, että pystyisin läppärini huminan korkeutta päättelemään. Tunnen kyllä nuotit ja osaan soittaa nuoteista yhdellä kädellä, eli siitä ei ole kyse, ettenkö tietäisi nuottien nimiä. En vaan osaa sanoa korvakuulolta, että mikä nuotti milloinkin soi. Ja se on yksi osa abso-korvan määrittelemistä.
Pystyn kyllä tuottamaan vaikkapa keski C:n kun se soi samaan aikaan tai välittömästi sen jälkeen. Mutta jos minun pitäisi nyt hoilata keski C niin tuskinpa menisi lähellekään oikeaan. Ja absoluuttisen sävelkorvan omaava pystyisi sen tuottamaan lonkalta.
Eli absoluuttista sävelkorvaa ei todellakaan ole jokaisella, vaan tutkimusten mukaan sille on oma herkkyyskautensa (tai kriittinen kausi se taisikin olla), johon mennessä sen voi saada itselleen hankittua.
ja mitä olen näitä lukenut, niin tämän taidon voi oppia melkeinpä kuka tahansa, sillä (kuten olet sanonut) sävelkorkeuksien erottaminen on ihmiselle luontaista ja koska ihmisellä on selkeä kausi, jolloin heidän "audio-kykynsä" kehittyvät
Ja itse uskon vahvasti, että virheettömästi tuosta tehtävästä suoriutuvia ihmisiä on olemassa
Tällaisen kyvyn omaavalla ihmisellä ei välttämättä ole minkäänlaista musikaalista lahjakkuutta näin muuten, eli absoluuttinen sävelkorva ei vaadi erityislahjakkuutta. Mutta se vaatii sen, että se hankitaan ennen kuin ihminen täyttää 6. (
http://www.nytimes.com/1998/02/03/science/perfect-pitch-is-linked-to-training-before-age-6.html ) toki geeniperimä voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti tuon oppii (tai musikaaliset sukulaiset innostaa ja virikkeistää lasta tehokkaasti) ja samoin myös kiinnostus: jos lapsi on EVVK jotain hiton sävelkorvatreenejä kohtaan niin tuskinpa hän oppii. Paitsi ehkä vahingossa
Enkku wikipedia tarjoaa tällaisia määrittelyjä:
Possessors of absolute pitch exhibit the ability in varying degrees. Generally, absolute pitch implies some or all of the following abilities when done without reference to an external standard:[4]
* Identify by name individual pitches (e.g. A, B, C♯) played on various instruments
* Name the key of a given piece of tonal music just by listening (without reference to an external tone)
* Identify and name all the tones of a given chord or other tonal mass
* Accurately sing a given pitch without an external reference
* Name the pitches of common everyday noises such as car horns
* Identify the numerical value in hertz of a given note.
Minä en pysty näistä mihinkään. Eli minulla ei ole abso-korvaa (vaikka absolutisti muuten olenkin
) eli IMO tämä nyt kertoo sen, ettei absoluuttista sävelkorvaa ole kenellä tahansa. Ja olisi ihan mielenkiintoista tietää, kuinka monta ihmistä tällä foorumilla on, jotka johonkin ylläolevista asioista pystyisivät? :)Kadehdin teitä!