Kirjoittaja Aihe: Onko laulajien ääni aito?  (Luettu 5547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Onko laulajien ääni aito?
« : 21.01.2012 10:07:50 »
Koska keskustelussa on verrattu koko ajan Idolsia ja Voice of Finlandia, pitää ottaa pari asiaa huomioon.

Idolsin koelauluissa lauletaan ilman säestystä siinä missä Voice vastaa Idolsin finaaliviikkoja. Säestys tekee esityksestä kuin esityksestä paremman kuuloisen ihan psykologisista syistä. Myös laulaja pääsee helposti korkeampiin sfääreihin, kun säestys tukee.

Olen lisäksi kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että Voicen laulajia näytetään läheltä vain muutaman sekunnin murto-osan verran. Juuri sen verran, ettei ehdi tutkia, tuleeko laulu playbackina vai aitona. Koska laulajien kasvoja ei tahdota näyttää, tuntuu epäilyttävältä.

Huom: epäilys ei ole ollenkaan aiheetonta tällaisissa Idolsin kanssa kilpailevissa formaateissa. Epäilin samaa USA:n X-Factorin suhteen, kun laulu tuli niin luonnottoman vahvana ja hyvänä. No sittenhän paljastuikin, että X-Factorissa todella käytettiin playbackia.

Se ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että Voicessa on käynyt laulamassa todella hyviä laulajia, joita on kuunnellut mielellään. Mutta formaattien välinen kilpailu on kovaa.



I-Dolly

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 134
  • Karma: +1/-0
  • Boop-boop-de-boop!
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #1 : 21.01.2012 20:22:41 »
Hei jees! Mä ajattelin ihan samaa. VoF laulajat vaikuttavat aivan uskomattoman taitavilta verrattuna Idols untuvikkoihin, mutta todellakin on epäreilua verrata juurikin Etskun mainitsemasta syystä ja myös syystä että kaikki VoFiin osallistujat ovat jonkin asteen ammattilaisia, ikärajaa ei ilmeisesti ole, huomenna siellä taitaa kisata joku 4-kymppinen mies, jolla on jo keikkavuosia takana huikea määrä, kuten muillakin varttuneimmilla kilpailijoilla.

Ei millään pahalla VoF kilpailijoita kohtaan, mutta heidänkin esiintymisestä jäisi paljon pois ilman säestystä ja vastaavasti ääneltä vaadittaisiin enemmän. Jotenkin tuntuu myös, en siis tosiaankaan tiedä, mutta tuntuu että laulajien on myös helpompi esiintyä ja eläytyä musiikin säestyksellä.

En ole hirveän vaikuttunut kaikista jatkoon päässeistä vielä, mutta ohjelma vaikuttaa ainakin näin alkuun aika hauskalta ja kiinnostavalta. Onkohon tuomarien välinen kinastelu käsikirjoitettu, esim. Tähkän ja Elan kuittailut toisilleen. Anteeksi Paula-fanit, mutta mä olen jotenkin pettynyt Paulan esiintymiseen, jotenkin laimeaa, mutta toivotaan että parantaa kun varsinainen mentorointi alkaa. Tosin arvostan Paulassa sitäkin, ettei ole aina suunapäänä niinkuin juurikin edellämainitut herrat ja mitä ihmettä Mike Monroe, vähän pettynyt olen häneenkin, alkaako ikä painaa vai mikä, odotin verbaalista ilotulitusta, mutta ehkä olen sekoittanut hänet johonkin toiseen..? ;D



Sex is not the answer. Sex is the question. "Yes" is the answer.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #2 : 21.01.2012 20:31:08 »
mitä ihmettä Mike Monroe, vähän pettynyt olen häneenkin, alkaako ikä painaa vai mikä, odotin verbaalista ilotulitusta, mutta ehkä olen sekoittanut hänet johonkin toiseen..? ;D

Minäkin olen pettynyt häneen aika kovasti. Ei saa oikein mitään sanotuksi.

Matti Nykänen olisikin ollut verbaalisessa mielessä loistava tuomari!. Häneltäkinhän löytyy musiikkitaustaa.  8)

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #3 : 21.01.2012 20:53:37 »
Lainaus
Hei jees! Mä ajattelin ihan samaa. VoF laulajat vaikuttavat aivan uskomattoman taitavilta verrattuna Idols untuvikkoihin, mutta todellakin on epäreilua verrata juurikin Etskun mainitsemasta syystä ja myös syystä että kaikki VoFiin osallistujat ovat jonkin asteen ammattilaisia, ikärajaa ei ilmeisesti ole, huomenna siellä taitaa kisata joku 4-kymppinen mies, jolla on jo keikkavuosia takana huikea määrä, kuten muillakin varttuneimmilla kilpailijoilla.

Mielestäni on ihan ok verrata näiden formaattien laulajien tasoa keskenään, kunhan muistaa sen, että näissä myös haetaan hivenen eri asioita. Idolsissa etsitään alusta asti tähtipotentiaalia ja jujuna on nähdä kehityskaaria yms. Voicessa taas valmiiksi lahjakkaat ja enemmän ja vähemmän menestyneet kisaavat vastakkain, eikä samanlaista kehityskaarta ole odotettavissa.
Lainaus
Ei millään pahalla VoF kilpailijoita kohtaan, mutta heidänkin esiintymisestä jäisi paljon pois ilman säestystä ja vastaavasti ääneltä vaadittaisiin enemmän. Jotenkin tuntuu myös, en siis tosiaankaan tiedä, mutta tuntuu että laulajien on myös helpompi esiintyä ja eläytyä musiikin säestyksellä.

Säestys ei suoraan tee esityksestä parempaan. Sävelpuhtauden huomaa paremmin ja lisäksi laulun ja musiikin kontrasti tulee esille jos ne ovat ristiriidassa. Esim. jos musiikki lähtee "lentoon", mutta ääneen ei tule yhtään enempää voimaan niin se kuulostaa huomattavasti pahemmalta niin kuin, että se olisi vedetty ilman säestystä. Lisäksi mikrofoni tuo esille äänenmuodostuksen mahdolliset virheet paremmin. Toki taustamusiikki helpottaa eläytymistä ja esiintymistä, mutta toisaalta se tuo myös paineen nimenomaan Esiintyä :)
Mutta samoin itsestäni Idolsin esikarsintatilanne tuntuisi pahemmalta paikalta kuin VOF:in ääniratkaisee-jaksossa mukana oleminen.

Lainaus
En ole hirveän vaikuttunut kaikista jatkoon päässeistä vielä, mutta ohjelma vaikuttaa ainakin näin alkuun aika hauskalta ja kiinnostavalta. Onkohon tuomarien välinen kinastelu käsikirjoitettu, esim. Tähkän ja Elan kuittailut toisilleen. Anteeksi Paula-fanit, mutta mä olen jotenkin pettynyt Paulan esiintymiseen, jotenkin laimeaa, mutta toivotaan että parantaa kun varsinainen mentorointi alkaa. Tosin arvostan Paulassa sitäkin, ettei ole aina suunapäänä niinkuin juurikin edellämainitut herrat ja mitä ihmettä Mike Monroe, vähän pettynyt olen häneenkin, alkaako ikä painaa vai mikä, odotin verbaalista ilotulitusta, mutta ehkä olen sekoittanut hänet johonkin toiseen..? ;D

Itseäni alkaa ärsyttää Lauri todella :P se jatkuva keskeyttäminen ja huudahteleminen. Plääh. Mike Monroe on ollut myös pettymys, tosi laimea ainakin vielä. Elastinen on yllättänyt positiivisesti, vaikka onkin suunapäänä, mutta ei silti riehu niin kuin Lauri :)

Samaa mieltä siitä, että Paula on myös jäänyt jotenkin syrjään. Silti hän tuntuu mentoreista ammattitaitoisimmalta ja jotenkin "vakuuttavimmalta". Sen toki näkee kunnolla vasta kun kaksintaistelu-vaihe alkaa :)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

I-Dolly

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 134
  • Karma: +1/-0
  • Boop-boop-de-boop!
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #4 : 21.01.2012 21:08:05 »
mitä ihmettä Mike Monroe, vähän pettynyt olen häneenkin, alkaako ikä painaa vai mikä, odotin verbaalista ilotulitusta, mutta ehkä olen sekoittanut hänet johonkin toiseen..? ;D

Minäkin olen pettynyt häneen aika kovasti. Ei saa oikein mitään sanotuksi.

Matti Nykänen olisikin ollut verbaalisessa mielessä loistava tuomari!. Häneltäkinhän löytyy musiikkitaustaa.  8)

Repesin  ;D ;D ;D Etsku sä oot niin BAD!


Sex is not the answer. Sex is the question. "Yes" is the answer.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #5 : 21.01.2012 21:11:23 »
Itse näkisin Marco Hietalan mielellään tuomarina ;D Samoin olisi mielenkiintoista nähdä joku nuori artistikin valmentajana, Anna Abreu/Antti Tuisku, vaikka toisaalta ymmärrän kyllä, miksi valmentajiksi usein helpommin otetaan vähän varttuneempia artisteja. Uskoisin silti, että jollain nuorellakin olisi paljon annettavaa ja kullan arvoisia neuvoja annettavana.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

I-Dolly

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 134
  • Karma: +1/-0
  • Boop-boop-de-boop!
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #6 : 21.01.2012 21:18:37 »

Mielestäni on ihan ok verrata näiden formaattien laulajien tasoa keskenään, kunhan muistaa sen, että näissä myös haetaan hivenen eri asioita. Idolsissa etsitään alusta asti tähtipotentiaalia ja jujuna on nähdä kehityskaaria yms. Voicessa taas valmiiksi lahjakkaat ja enemmän ja vähemmän menestyneet kisaavat vastakkain, eikä samanlaista kehityskaarta ole odotettavissa.

Totta tuokin. Hyvä pointti.

Lainaus
Säestys ei suoraan tee esityksestä parempaan. Sävelpuhtauden huomaa paremmin ja lisäksi laulun ja musiikin kontrasti tulee esille jos ne ovat ristiriidassa. Esim. jos musiikki lähtee "lentoon", mutta ääneen ei tule yhtään enempää voimaan niin se kuulostaa huomattavasti pahemmalta niin kuin, että se olisi vedetty ilman säestystä. Lisäksi mikrofoni tuo esille äänenmuodostuksen mahdolliset virheet paremmin. Toki taustamusiikki helpottaa eläytymistä ja esiintymistä, mutta toisaalta se tuo myös paineen nimenomaan Esiintyä :)
Mutta samoin itsestäni Idolsin esikarsintatilanne tuntuisi pahemmalta paikalta kuin VOF:in ääniratkaisee-jaksossa mukana oleminen.

Joo, varmaan noinkin, mutta itse katselen ja kuuntelen täysin maallikon näkökulmasta ja niin varmaan suurin osa muistakin katsojista, luulisin. Minulle säestetty esitys toimii aina paremmin ja tuntuu jotenkin "suuremmalta". Toki rakastan rajattomasti Rajattomia ja a capellaa myös. Ehkä kuulemme myös VoF kilpailijoilta a capellaa jossain vaiheessa?  ;D



Sex is not the answer. Sex is the question. "Yes" is the answer.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #7 : 21.01.2012 21:30:41 »


Joo, varmaan noinkin, mutta itse katselen ja kuuntelen täysin maallikon näkökulmasta ja niin varmaan suurin osa muistakin katsojista, luulisin. Minulle säestetty esitys toimii aina paremmin ja tuntuu jotenkin "suuremmalta". Toki rakastan rajattomasti Rajattomia ja a capellaa myös. Ehkä kuulemme myös VoF kilpailijoilta a capellaa jossain vaiheessa?  ;D



Se olisi mahtavaa ja olisi myös todella hyvä mittari laulajan taidoista! :) Toinen olisi, että kaksintaistelussa pistettäisiin molemmat kilpailijat laulamaan sama kappale, jolloin erot taidoissa/tulkinnassa tulisi selkeämmin esille (kuka tekee biisistä oman ja kuka vaan vetää ns. karaokeversion)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #8 : 25.01.2012 23:45:17 »
Tuotanto käytännössä myönsi että autotunea käytetään.

Taisi olla viikonlopun Iltalehti.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #9 : 26.01.2012 09:32:12 »
Mia Renwallin esityksestä on puhuttu, että sitä on alun osalta säädetty (epäpuhtaus korjattu)
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/voice-finland/kaikki-videot?vt=video&vid=218552 Kyllä sen kuuleekin nyt kun osaa kuunnella. Mielestäni on aika turhaa korjailla näitä esityksiä, jotka pääsevät jatkoon :P

No, onneksi livenä lauletaan livenä.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #10 : 27.01.2012 19:07:39 »
Tämä liittyy X-Factoriin mutta voiko 10-vuotias pikkutyttö mitenkään tuottaa tuon äänen livenä:

http://www.youtube.com/watch?v=TVGrcy8wQHk&feature=related

Vaikuttaisi enemmänkin levyversiolta.

Mutta miten vaan, aika upeaa!

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #11 : 29.01.2012 11:41:48 »
Oliko se Virve Rostin tytär siis äänittäessään hermostunut, kun hänen äänestään kuului hermostuneisuus? Itse en pidä nauhalta tulevaa laulua huonona asiana, sillä nauhoitus tuo paremmin esille virheet. Luonnossa laulu kuulostaa yleensä paremmalta.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #12 : 29.01.2012 11:53:13 »
Ei se laulu nauhalta tule, vaan livenä ja joitain esityksiä joidenkin mukaan on auto-tunattu, eli sävelpuhtautta korjailtu tietyissä kohdissa.

Virve Rostin tytär oli todella hermostunut, ääni ja käsi vapisivat aivan hirvittävän paljon. Mielenkiinnolta odotan, jos kaksinkamppailuvaiheessa olisi rennompi ja saisi kuulla paremmin millainen ääni hällä on :)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #13 : 30.01.2012 21:55:09 »
Itse en pidä nauhalta tulevaa laulua huonona asiana, sillä nauhoitus tuo paremmin esille virheet. Luonnossa laulu kuulostaa yleensä paremmalta.

No eihän se niin mitenkään voi olla! Nauhoitus voidaan ottaa monta kertaa uudelleen ja virheitä voidaan korjata myös elektronisesti. Koelaulu livenä on kerrasta poikki. Ei pääse korjaamaan virheitään.

Eikä laulu mitenkään kuulosta livenä paremmalta kuin nauhalta tuleva virheetön esitys. Sama laulajan ääni kummassakin, jos samasta laulajasta on kysymys.


Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #14 : 30.01.2012 22:04:53 »
Ei se laulu nauhalta tule, vaan livenä ja joitain esityksiä joidenkin mukaan on auto-tunattu, eli sävelpuhtautta korjailtu tietyissä kohdissa.

Mitään sellaista tietoa ei ole tarjolla, jonka avulla voisit sanoa "ei se laulu nauhalta tule, vaan livenä".

Sen sijaan on vahvoja vihjeitä siihen suuntaan, että muutakin hämärää on takana kuin autotune. Edellähän jo kerroin siitä, että laulajaa ei näytetä juuri ollenkaan. On siis mahdollista, että televisiolähetykseen laulu nauhalta mutta laulaja toki laulaa livenä. Sitä ääntä ei vaan johdeta minnekään. Lähikuvaan on valittu sitten ne kohdat, joissa suun liikkeet vastaavat nauhalta tulevaa laulua.

Tämä on siis spekulointia mutta ei ihan tyhjän päälle rakennettua spekulointia.

Formaattien välisessä sodassa taistellaan katsojien suosiosta. Idolsissa lauletaan livenä ja ilman säestystä. Siispä Voicessa lauletaan säestyksenn kera ja mahdollisesti playbackina. Eivät tällaiset formaatit mitään rehellisyyskilpailuja ole vaan bisnestä. Idolsin kanssa voi kilpailla vain, jos tarjoaa jotakin mahtavamman kuuloista. Ja tottahan bändin kanssa laulettu autotunetettu ja mahdollisestiu playbackatty ja vahvistettu laulu kuulostaa upeammalta kuin puhdas livelaulu ilman säestystä.

X-Factorhan on jo jäänyt kiinni playbackista. Jos kerran X-Factorissa, miksei Voicessa?

Voicen ääniteknikolta tai miksaajalta kysyttin autotunen käytöstä. Hän vastasi, että hänellä ei ole lupa puhua mistään ja käski kysymään tuottaja Ahomaalta. Sitten kysyttiin Ahomaalta ja hän kierteli vastaten ettei hän ymmärrä tekniikasta mitään ja asiaa pitäisi kysyä ääniteknikoilta! Mutta hän kuitenkin sanoi: "totta kai me pyrimme tuottamaan mahdollisimman vaikuttavan kokemuksen katsojalle".



« Viimeksi muokattu: 30.01.2012 22:26:29 kirjoittanut Etsku-Etana »

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #15 : 30.01.2012 22:18:59 »
Etenkin viime jaksossa laulajat tekivät niin selkeitä virheitä laulaessaan, etten usko playbackiin. Lisäksi useampi laulajan hymynaurahdus kuuluu laulussa kun joku tuomari kääntyy.

Itse uskon vahvasti, että laulajat laulavat livenä :) Itse olen ennenkin kuullut livenä laulettavan amatöörien ja puoliammattilaisten toimesta ihan mielettömiä ja jopa virheettömiä suorituksia, niin uskon sellaisten olevan täysin mahdollisia. Mutta toki aina epäillä saa jos siltä tuntuupi.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #16 : 30.01.2012 22:28:05 »
^ No en minäkään usko, että kaikki tulee pahimmassakaan tapauksessa nauhalta. Mutta jotain jekkuja on voitu tehdä joissakin esityksissä.

Se on tietysti olennaista, että taitavia laulajia ne ovat joka tapauksessa.

Taustalla kuitenkin on koko ajan bisnespuoli, joka ei välttämättä ole kiinnostunut rehdistä kilpailusta.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #17 : 30.01.2012 22:55:36 »
Itse en pidä nauhalta tulevaa laulua huonona asiana, sillä nauhoitus tuo paremmin esille virheet. Luonnossa laulu kuulostaa yleensä paremmalta.

No eihän se niin mitenkään voi olla! Nauhoitus voidaan ottaa monta kertaa uudelleen ja virheitä voidaan korjata myös elektronisesti. Koelaulu livenä on kerrasta poikki. Ei pääse korjaamaan virheitään.

Eikä laulu mitenkään kuulosta livenä paremmalta kuin nauhalta tuleva virheetön esitys. Sama laulajan ääni kummassakin, jos samasta laulajasta on kysymys.



No, se on tietenkin eri asia, jos niitä nauhoituksia otetaan monta otosta. Kunpa olis niin, että nauhoitus kerrasta poikki.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #18 : 24.03.2012 16:50:43 »
Ainakin Anna Eriksson lauloi vierailessaan VoF:ssä ihan selvästi playbackina. Aikamoinen pettymys muutenkin tuo hänen esityksensä, kun en pitänyt biisistäkään.

rosanna

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 38
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #19 : 24.03.2012 17:25:52 »
Ainakin Anna Eriksson lauloi vierailessaan VoF:ssä ihan selvästi playbackina. Aikamoinen pettymys muutenkin tuo hänen esityksensä, kun en pitänyt biisistäkään.

Hyvänen aika se oli kamala. Mutta esim. Toni ei ainakaan laulanu playbackina, niin epävireistä se oli...

ddrukki

  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 564
  • Karma: +8/-2
    • Profiili
Vs: Onko laulajien ääni aito?
« Vastaus #20 : 24.03.2012 19:06:18 »
Kyllä minä uskon siihen, että VoF:n esitykset tulevat 95-prosenttisesti livenä. Ne välillä kuuluvat massiiviset kuorot tulevat tietenkin nauhalta, ja voi olla jotakin muitakin pieniä juttuja. Mutta kyllä niissä jokaisessa esityksessä on aina kohta tai pari, jotka paljastavat laulun tulevan livenä.

Anna Eriksson nyt on oma tapauksensa, ja se esityshän oli hirveä.
Dogs bark. Fish swim. I bitch grin.