Kirjoittaja Aihe: Mitra Kaislaranta fan club  (Luettu 9978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Mitra Kaislaranta fan club
« : 05.01.2014 22:55:32 »
Ei kai idolslandiassa voi Idols-innostus niin vaisuksi mennä, ettei voittaja saa omaa seurailutopikkiaan? Joten aloitanpa sellasen sitten tällasella jaarittelulla.

Lämpenin kaudelle tooosi hitaasti, eikä suosikkia meinannut millään tulla tai olla, mut loppua kohden Mitra alkoi vaikuttaa ainoalta optiolta voittajaksi. Semifinaaliveto Flute of Shamen kanssa oli tietty omiaan innostamaan lisää (all-time-Idols-favorite ja kauden paras yhdessä. Not bad). Finaalissa Sanni-biisi oli aivan jäätävän hieno, ja voittokappalekin vaikutti varsin kelvolliselta. Nyt ehkä parikymmentä kuuntelua myöhemmin tykkään Äkkisyvästä aivan älyttömästi. Ei täs mihinkään fanitukseen oo varsinaisesti hurahdettu, mut levyä odottelen mielenkiinnolla.

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #1 : 07.01.2014 16:32:06 »
Ei kai idolslandiassa voi Idols-innostus niin vaisuksi mennä, ettei voittaja saa omaa seurailutopikkiaan? Joten aloitanpa sellasen sitten tällasella jaarittelulla.

Mahtaako vika olla Idolsissa vai voittajassa?  ;D

Kaitsu

  • Piruetteja potkiva viisukuningas
  • i
  • *
  • Viestejä: 19139
  • Karma: +18/-64
  • Porilainen urheilu <3
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #2 : 18.01.2015 23:11:31 »
Mitralta on tullut uusi kappale Kukka kaipaa valoa.

Kappale on ihan jees. Mitran ääni on kyl aivan ihana <3.

Mitran esikoisalbumi ilmestyy tänä vuonna.
i feel alive (bringing into play)
my whole life (going all the way)
i’m still alive (and i turn away)
from broken mirrors

Negativ

  • Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • Viestejä: 25273
  • Karma: +49/-31
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #3 : 18.01.2015 23:49:13 »
Yllättävän hyvä biisi. :)



~It feels good. Is that reason enough for you.~

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #4 : 19.01.2015 08:17:58 »
Hieno biisi Mitran komean kauniilla äänellä. Ekalla kerralla kun kuulin (autossa, lähes yllättäen - oli se spiikattu hieman aiemmin) koin jopa vähän kylmiä väreitä. Myöhemmällä kuuntelukerralla huomasin tosin kaipailevani hieman enemmän pehmeän skaalan sävyjä, mut kun tollasta poweria laulussa on, niin ei kai sitä passaa liikaa säästellä ;).

Jokunen kuukausi sitten kuulin Mitraa muutaman biisin akustisella keikalla, ja sillon en vakuuttunut - uudet biisit ei ainakaan heti auenneet. En usko, että tämä oli siinä setissä mukana, eli löydetty sitten sinkkubiisiksi paremmin kolahtava tapaus :)

Casper

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 760
  • Karma: +3/-1
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #5 : 19.01.2015 09:58:21 »
Kappas vaan, vähän kesti odottaa tältä artistilta musaa mutta kuulostaa siltä että odotus kannatti. Ehkä on hyvä ettei pusketa levyä heti kisavoiton jälkeen, tulee parempaa jälkeä.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #6 : 21.01.2015 21:18:41 »
Lainaus
Minne katosi Idols-voittaja 2013?

Muistatko vielä Mitra Kaislarannan, joka voitti Idols-laulukilpailun yli vuosi sitten?

Idols-voittajat ovat yleensä julkaisseet levyn mahdollisimman nopeasti voittonsa jälkeen. Silloin tv-julkisuus on päästy hyödyntämänä maksimaalisesti myös levymyynnissä.

Joulukuussa 2013 Idolsin 10. tuotantokauden voittanut oululainen Mitra Kaislaranta päätti toimia toisin. Voitonhuumassa ilmestyi Äkkisyvää-single, mutta sen jälkeen alkoi hiljaisuus.

Oulussa asuvaa Mitraa ei ole juurikaan nähty julkkiskinkereillä tai lehtien palstoilla. Kaikessa hiljaisuudessa hän valmistui viime vuoden keväänä muusikoksi Oulun konservatoriosta.

Viime viikolla hiljaiselo yllättäen päättyi, kun Mitran uusi Kukka kaipaa valoa -single ilmestyi. Samalla nainen kertoi, että on kaiken aikaa työstänyt tulevaa albumiaan. Sitä on vain tehty kaikessa rauhassa, tarkasti miettien.

- Haluan tehdä laadukasta ja minun näköistäni jälkeä, enkä levyä vain siksi, että voitin jonkun kilpailun. Se olisi kuuntelijoiden aliarvioimista, Mitra selittää.

Keväällä ilmestyvän levyn tuottajana toimii Jukka Immonen, joka tunnetaan muun muassa Jenni Vartiaisen menestyslevyistä.

Laulajalta on kyselty uudesta musiikista paljon, ja ihmiset ovat hänen mukaansa olleet malttamattomia. Silti Mitra uskoo, että fanit jaksavat kyllä odottaa vielä kevääseen.

- Tästähän urani vasta lähtee. Ja toivon mukaan mukaan levy tuo aivan uusiakin kuulijoita.

Kevään aikana Mitra myös muuttaa Oulusta Helsinkiin, missä työt ovat. Tutusta ja turvallisesta irtaantuminen jännittää, mutta jatkuvan matkalaukkuelämän päättyminen on helpotus.

- Elämässä pitää aina mennä eteenpäin. Nyt kun valmistuin koulusta ja työt ovat Helsingissä, niin miksi en lähtisi.

Kuuntele Mitran uusi kappale Kukka kaipaa valoa täältä:

(spotify-linkki jätetty tässä pois)

http://www.iltalehti.fi/popstars/2015012119060913_ps.shtml

AnGus

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 143
  • Karma: +4/-14
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #7 : 24.01.2015 23:39:08 »
Artisti tai sellaisen alku tietenkin itse valitsee väylänsä, mutta on melko naiivia nähdä etteikö nopealla aikataululla tehty levy voisi toimia. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että onko laulaja ollut riittävän selkeä sekä tietoinen "mistä tulen-missä olen-minne menen" -kuviostaan. Aina löytyy riittävän hyviä biisien tekijöitä jos artisti omaa itsetietoutta. Idols esimerkiksi on omannut jäätävän määrän tuuliviirejä jotka ovat sittemmin "hätälevyn" jälkeen ulisseet löysät lahkeissa. On myös hyvä muistaa että musiikkimaailmaan pyrkiessään on fiksua huomioida itsensä markkinoiminen. Idols-voitto takaa sen tietyn hetken parrasvaloissa ja samalla mahdollistaa tuoreen tapauksen mediahuomion. Mielestäni itse paholaisesta olevan musabisneksen kohdalla kannattaisi unohtaa sinisilmäisyys ja nähdä karun bisneksen ytimeen. Kukin tyylillään ja Mitra on oman tiensä valinnut. Kuitenkin surkuhupaisaa puhua esimerkiksi fanien aliarvioimisesta kun häntä äänestäneet tyypit ovat joutuneet odottamaan musiikkia jo yli vuoden.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015 10:33:51 kirjoittanut AnGus »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #8 : 26.01.2015 08:41:45 »
Lainaus
Kyse on vain ja ainoastaan siitä että onko laulaja ollut riittävän selkeä sekä tietoinen "mistä tulen-missä olen-minne menen" -kuviostaan. Aina löytyy riittävän hyviä biisien tekijöitä jos artisti omaa itsetietoutta. Idols esimerkiksi on omannut jäätävän määrän tuuliviirejä jotka ovat sittemmin "hätälevyn" jälkeen ulisseet löysät lahkeissa.


Sinä tässä olet sinisilmäinen, jos ajattelet, että kaikki hoituu sillä jos artisti tietää mitä haluaa. Että kyse olisi "vain ja ainoastaan siitä".  ::) Pyh. Musiikkibisnes on raakaa, mutta ei ole olemassa sellaista tekijää menestyksessä ja uran luomisessa, joka olisi se yksi ja ainoa.
 
Monet ovat tienneet joko ennen Idolsia tai oppineet tietämään sen jälkeen mitä haluavat. Jotkut olivat suunnitelleet vuosia sitä millaisen levyn haluavat tehdä, mutta kuitenkin joutuneet tielle, jolle eivät olleet halunneet. Ja kyllä minusta jos artistilla on sitä omaa matskua kasassa, niin riski kannattaisi ennemmin ottaa sen kanssa kuin ilman sitä. Vaikka levy tehtäisiin nopeastikin, niin olisi ainakin sellainen minkä artisti kokee omakseen.

(Vai sanotko nyt, että ei ole merkitystä sillä mitä artisti haluaa, kun levy-yhtiön tyypit tietävät kuitenkin paremmin? Miksi levy-yhtiön pitäisi päättää levyn sisältö TV-esitysten perusteella, jos artisti on koko ajan tiennyt mille linjalle haluaa lähteä? Ja miksi jonkun muun pitäisi tehdä ne biisit?)

Eikö Kristiankin ollut ennemmin rokkari kuin iskelmälaulaja? Mutta iskelmälevy tehtiin.
 

Ja mitä iloa on menestyksestäkään, jos menestyvä levy ja linja, jolle on tyrkätty ei ole oman näköinen eikä tuntuinen? Siitähän monet ovatkin luopuneet kun halusivat mieluummin tehdä omaa juttuaan omalla tavallaan. Kuten Koop ja Katri Ylander.

Mitran ratkaisu on minusta sellainen, joka kunnioittaa musiikkibisneksessä sitä musiikkia ja luovuutta. Ei nopeaa menestystä siten, että pitää julkaista äkkiä ennenkuin fanit kyllästyvät. Minkä varaan Idolsissa on laskettu.

Idols ei myöskään ole mielestäni oikealla tavalla tukenut artistin omaa tietä ja sen löytämistä. Tämä nähtiin Koivusen kohdalla. Ymmärrän nyt, että ei ollut mitään mieltä pistää laulamaan kaikkea, jos tietää kerran että on hevilaulaja. Jos haluaa kritiikkiä antaa, niin suuri osa siitä menee formaatille itselleen, etkö ole samaa mieltä?
« Viimeksi muokattu: 26.01.2015 08:57:17 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #9 : 26.01.2015 09:16:49 »
Löytyi muuten kätköistäni lehtiartikkeli, joka käsitteli Ari Koivusta ja levytysnopeutta. (18.11.2008)

"LEVYTTÄÄKÖ VAI EIKÖ LEVYTTÄÄ?

Toni Wirtanen neuvoo Idols-kisaajia kieltäytymään Sony BMG:n tarjoamasta levytyssopimuksesta. Hän ei ole ensimmäinen ammattimuusikko, joka antaa tuon suuntaisia ohjeita. Kun Ari Koivunen voitti Idolsin edellisen tuotantokauden, antoi eräs tunnettu kotimainen metallimuusikko hänelle ohjeen, että Arin pitäisi levyn tekemisen sijaan koota oma bändinsä ja vetäytyä pariksi vuodeksi kellariin harjoittelemaan ja tekemään kappaleita. Kahden vuoden hiljaiselon jälkeen Ari olisi neuvojan mukaan voinut aloittaa uransa puhtaalta pöydältä ilman Idols-leimaa.
 Ari ei neuvoa kuunnellut. Hän teki kuten muutkin Idols-voittajat eli julkaisi levyllisen muiden hänelle sävletämiä kappaleita sekä vielä Idols-voittajalle varta vasten sävelletyn voittokappaleen. Sen jälkeen Ariin on lyöt niin vahva Idols-leima, että hän pahoittaa aivan turhaan mielesnä, jos joku kutsuu häntä Idols-Ariksi.
 Ari ei noudattanut hänelle annettuja ohjeita, ja vaikeaa on kuvitella, että tämän vuoden kisaajatkaan niin tekisivät. Siitä ei heitä voi syyttää. Koko ikänsä levytys-urasta haaveilevan muusikonalun on lähes mahdotonta sanoa "ei" kun hänelle ojennetaan levytyssopimusta hopeatarjottimella -olivat sopimuksen ehdot millaiset tahansa."


Voisi ehkä skannata tänne koko jutun, jossa Toni Wirtanen kommentoi Idols-formaattia. Jos vain osaan sen tehdä.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #10 : 27.01.2015 20:39:08 »
Ari ei noudattanut hänelle annettuja ohjeita, ja vaikeaa on kuvitella, että tämän vuoden kisaajatkaan niin tekisivät. Siitä ei heitä voi syyttää. Koko ikänsä levytys-urasta haaveilevan muusikonalun on lähes mahdotonta sanoa "ei" kun hänelle ojennetaan levytyssopimusta hopeatarjottimella -olivat sopimuksen ehdot millaiset tahansa."

Ainakin Arin aikaan tilanne oli se, että voittaja sai käteensä 30000 euroa heti kisan päätyttyä ennakkomaksuna julkaistavasta levystä. Jos Ari ei olisi suostunut levyä tekemään, hän olisi varmaankin joutunut palauttamaan tuon rahasumman? Sehän ei siis ollut puhdas palkinto vaan vain ennakkomaksua tulevasta työstä. Tuskin levy-yhtiöllä olisi ollut motiivia jakaa pelkkää palkintorahaa vaan se olisi ollut TV-yhtiön tehtävä.

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #11 : 31.01.2015 14:27:05 »
Ari ei noudattanut hänelle annettuja ohjeita, ja vaikeaa on kuvitella, että tämän vuoden kisaajatkaan niin tekisivät. Siitä ei heitä voi syyttää. Koko ikänsä levytys-urasta haaveilevan muusikonalun on lähes mahdotonta sanoa "ei" kun hänelle ojennetaan levytyssopimusta hopeatarjottimella -olivat sopimuksen ehdot millaiset tahansa."

Ainakin Arin aikaan tilanne oli se, että voittaja sai käteensä 30000 euroa heti kisan päätyttyä ennakkomaksuna julkaistavasta levystä. Jos Ari ei olisi suostunut levyä tekemään, hän olisi varmaankin joutunut palauttamaan tuon rahasumman? Sehän ei siis ollut puhdas palkinto vaan vain ennakkomaksua tulevasta työstä. Tuskin levy-yhtiöllä olisi ollut motiivia jakaa pelkkää palkintorahaa vaan se olisi ollut TV-yhtiön tehtävä.



Niin olen itsekin ymmärtänyt, että näin olisi ollut tehtävä. Ja kyllä, se on mediassa selitetty, ainakin jossain vaiheessa tuli ilmi, että tuo 3000 on ennakkomaksu. Voittajan odotetaan tekevän levy heti. Ainakin tuohon aikaan laskettiin juuri sen nopeuden varaan.

Mutta monen musiikin ammattilaisen mielestä tämä ei ollut fiksua. Ja itsekin ajattelen, että tärkeämpää olisi tehdä ensimmäisestä levystä hyvä ja huolella tehty, kuin luottaa siihen TV-suosioon ja sen pohjalta odotettuun "fanitusmyyntiin".

Kiireessäkin voi tulla ihan hyvä levy. Mutta jos levy ei vastaa sitä mitä artisti itse haluaisi pitemmällä tähtäimellä tehdä, niin onko sillä ekan levyn myynnilläkään mitään merkitystä? Artistin kannalta, se voi ennemmin pilata jatkomahdollisuudet. Idols-formaatti voi hehkuttaa myyntilukuja, ja levy-yhtiökin saa ekasta levystä kivasti voittoa.
 Mutta mikä artistin kannalta olisi kannattavaa? Ymmärrän Mitraa, ja toivon, että moni olisi käyttänyt tuota mahdollisuutta. Tai se mahdollisuus olisi annettu muillekin.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2015 14:48:16 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #12 : 31.01.2015 14:42:46 »
Laitan nyt tähän vielä juttuja tuosta Ilta-Sanomien artikkelista, jossa Toni W ja muutamat muut ammattilaiset, puhui suunsa puhtaaksi.
 Minusta näkökulma oli fiksu, ja hän varmaan paljon kokeneena jotain asioista ymmärtää... Katson myös, että hän voi olla ennemmin kilpailijoiden "puolella" kuin levy-yhtiö ja Idols-formaatin tuotantoporukka, jotka haluavat tiettyjä juttuja, usein artistin kustannuksella.

Mielestäni kisan todelliset menestyjät, ensilevyn myynnistä riippumatta, ovat ne, jotka ovat uskaltaneet lähteä omalle tielleen, vaikka menestys on ollut vaatimattomampaa. Kuten Katri Ylander ja Koop. Kummankin kohdalla olisi mielestäni ollut parempi, että alusta lähtien olisi voinut tehdä sitä omannäköistä juttua.

Arikin sanoi ennen voittoa, että levymyynti ei ole tärkeää, kun vain saa laulaa sitä minkä kokee omakseen. (Tietysti siltä pohjalta että homma jotenkin pyörii) Ja yhteistyö levy-yhtiön kanssa jäi toisen levyn jälkeen hänenkin kohdallaan.


(IS 18.11. 2008)

"Wirtanen kauhisteli Idols-kisaajien ensilevytys-prosessia: "Sieltä tullaan kertomaan, että tässä olisi aika kovien nimien tekemiä biisejä kymmenen tai kaksikymmentä, että valitse noista ja niistä tulee sitten sun levy. Jos siihen lähtee mukaan, niin se oma tekeminen jää. Se on raateleva koneisto, jonka ainoa tehtä von neljännesvuosittain tehdä tulosta sellaisilla diileillä, että ei ole tottakaan. Taistelkaa nuoret, taistelkaa", Wirtanen kannusti.

"Muusikon liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen vahvistaa nuorten artistien levytyssopimuksissa olevan parantamisen varaa. Vaikka Idols-kilpailijoista jokainen voisi kieltäytyä allekirjoittamasta sopimusta, harva tekee niin. Haaveet pikatiestä tähteyteen loppuisivat siihen.
 "Heille ei jää muita vaihtoehtoja. Harva pystyy vaikuttamaan asiaan, kun on suuret levy-yhtiöt vastassa", Vänttinen sanoo IS:lle.

"Esiintyvien taitelijoiden yhdistyksen Solo ry:n hallituksen jäsen Peter Parviainen huolehti jo 2004 että ensimmäinen Idols-voittaja sidotaan huonoin ehdoin pitkään sopimukseen.
 "Pahimmillaan hänen sopimuksensa saattaa kattaa jopa neljä seuraavaa levyä, mikä tarkoittaa todellista orjadiiliä", Parviainen sanoi tuolloin IS:lle.

Wirtanen: "Peruskaarihan menee niin, että tehdään levy, mikä ei kuulosta yhtään siltä artistilta, eli se on tosi laimea, mutta myy paljon. Kakkoslevylle artisti saa sinne ne yhdet sanat tehtyä ja levy myy vähemmän. Kolmoslevy floppaa. Artisti on tyhjän päällä ja sen jälkeen alkaa Idols-tähden raunoista rakentamaan artistia itsestään. Ei, ei", Wirtanen sanoi päätään pudistellen. "Olisi ihanaa, että olisi sellainen Idols-voittaja, joka ei suostuisikaan tekemään sitä levyä", Wirtanen haaveili.



« Viimeksi muokattu: 31.01.2015 14:50:18 kirjoittanut TrueB »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #13 : 31.01.2015 17:37:16 »
Mutta monen musiikin ammattilaisen mielestä tämä ei ollut fiksua. Ja itsekin ajattelen, että tärkeämpää olisi tehdä ensimmäisestä levystä hyvä ja huolella tehty, kuin luottaa siihen TV-suosioon ja sen pohjalta odotettuun "fanitusmyyntiin".

Kiireessäkin voi tulla ihan hyvä levy. Mutta jos levy ei vastaa sitä mitä artisti itse haluaisi pitemmällä tähtäimellä tehdä, niin onko sillä ekan levyn myynnilläkään mitään merkitystä? Artistin kannalta, se voi ennemmin pilata jatkomahdollisuudet. Idols-formaatti voi hehkuttaa myyntilukuja, ja levy-yhtiökin saa ekasta levystä kivasti voittoa.
 Mutta mikä artistin kannalta olisi kannattavaa? Ymmärrän Mitraa, ja toivon, että moni olisi käyttänyt tuota mahdollisuutta. Tai se mahdollisuus olisi annettu muillekin.

Pitää kuitenkin muistaa, että levy-yhtiöt ovat liikeyrityksiä vaikka ne joskus roikottavatkin listoillaan artisteja, jotka eivät myy. Siksi Arin tapauksessa levy-yhtiön oli aika viisasta ottaa helpot rahat pois tekemällä Arin kanssa nopsaan kaksi levyä, jotka myivät hyvin. Ainakin se ensimmäinen. Idols ei siis ole paikka, jossa tehdään oma nimi tunnetuksi formaatin avulla ja sitten tehdään levyllinen omaa musiikkia ajan kanssa ja levy-yhtiö julkaiseee sen. Ainakin Anna Abreun tapauksessa formaatti toimi loistavasti ja hän sai ostetuksi asunnon ansioillaan. Myös Anna Puu menestyi hyvin. Arille tämä tie oli tietysti huono, koska hän halusi olla hevibändin laulaja ja siten, että bändi tekee omat kappaleensa ja kerää myös siitä koituvat voitot.

En sitten tiedä, ketkä ovat niitä Idols-menestyjiä, jotka ovat saaneet levytyssopimuksen Idolsin vuoksi ja tehneet Idols-levyn mutta jotka olisivat menestyneet paremmin ilman Idols-sopimusta? Idolsiinhan tulevat ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, jotka eivät osaa tehdä itse kappaleita tai joilla ei ole suhteita sellaisiin, jotka niitä osaavat tehdä.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21605
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #14 : 31.01.2015 17:42:01 »
"Esiintyvien taitelijoiden yhdistyksen Solo ry:n hallituksen jäsen Peter Parviainen huolehti jo 2004 että ensimmäinen Idols-voittaja sidotaan huonoin ehdoin pitkään sopimukseen."

Tämän luin niin, että Parviainen itse on tehnyt kaikkensa sen eteen, jotta Idols-voittaja sidottaisiin huonoon sopimukseen. :)


Wirtanen: "Peruskaarihan menee niin, että tehdään levy, mikä ei kuulosta yhtään siltä artistilta, eli se on tosi laimea, mutta myy paljon. Kakkoslevylle artisti saa sinne ne yhdet sanat tehtyä ja levy myy vähemmän. Kolmoslevy floppaa. Artisti on tyhjän päällä ja sen jälkeen alkaa Idols-tähden raunoista rakentamaan artistia itsestään. Ei, ei", Wirtanen sanoi päätään pudistellen. "


Tässä on kyllä paljon perää. Vaikka pari levyä myisikin ja niillä tulisi rahaa, se voi pilata sen jälkeisen uran. Laulaja kun muistetaan vain siitä, että hänen levynsä floppasi.

AnGus

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 143
  • Karma: +4/-14
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #15 : 01.02.2015 13:48:21 »
Tuskin kukaan onkaan eri mieltä siitä etteikö musiikkibisneksessä tai levy-yhtiöissä ole omat todella suuret ongelmansa. Bisnes ja taide kun valitettavan harvoin kävelevät luontevasti käsi kädessä.

On kuitenkin hyvä muistaa sekin näkökulma että tällaiset heti-tässä-nyt-supertähdeksi -formaatit tarjoavat sen ainutlaatuisen mahdollisuuden uran sujuvaan käynnistämiseen n. 5kk prosessilla. Saat luoda fanipohjaa, saat mahdollisuuden levydiiliin ja saat mahdollisuuden menestykseen. Musiikkibisneksen ohella katson siis kieroon myös näitä tiettyjä vinkujia jotka haluaisivat itse määritellä kaikki ehtonsa, mutta unohtavat sen mitä he puoli-ilmaiseksi saavat formaatilta/lafkalta.

En edelleenkään puolusta tätä bisnestä, mutta muistuttaisin ettei kyseessä ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Eikä varsinkaan silloin kun sinulle tarjotaan muutaman kuukauden prosessilla mahdollisuus huippumenestyksekkääseen uraan. Nämä Idolsissa olleet tietävät tämän tasantarkkaan ja ei ole sattumaa että nämä kitisijät ovat olleet monesti niitä jotka eivät ole lyöneet kunnolla läpi. Harva kultaa tai tuplaplatinaa vuorannut on itkenyt pelin raakuutta.

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #16 : 07.02.2015 10:09:21 »
AnGus:
Lainaus
On kuitenkin hyvä muistaa sekin näkökulma että tällaiset heti-tässä-nyt-supertähdeksi -formaatit tarjoavat sen ainutlaatuisen mahdollisuuden uran sujuvaan käynnistämiseen n. 5kk prosessilla. Saat luoda fanipohjaa, saat mahdollisuuden levydiiliin ja saat mahdollisuuden menestykseen. Musiikkibisneksen ohella katson siis kieroon myös näitä tiettyjä vinkujia jotka haluaisivat itse määritellä kaikki ehtonsa, mutta unohtavat sen mitä he puoli-ilmaiseksi saavat formaatilta/lafkalta.


Ehkä sinun mielestäsi tuollainen asia on "hyvä muistaa", mutta minä olen erimieltä. Idols ei tarjoa ainutlaatuista mahdollisuutta, koska ylipäätään Idolsin resepti, että menestyksen täytyy tulla heti tai muuten olet nolla, ei ole terve eikä realistinen.

Ja sinusta kilpailijoiden pitäisi olla vielä kiitollisia tästä :)  Vaikka kilpailijat itse ovat usein fiksumpia, maanläheisempiä ja realistisempia.

Kuten itse sanoit, ei Idols formaattina eikä levy-yhtiö ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Siksi juuri kilpailijat eivät olekaan minkäänlaisessa kiitollisuudenvelassa. Varsinkaan kun Idols-formaatti haluaa kilpailijoiden kautta vain kunniaa ja nostetta formaatille itselleen. Jotta formaatin maine "tähtientekijänä" säilyisi ja kasvaisi.

Ennemmin formaatti käyttää kilpailijoita hyväkseen. Ottaa kunnian näiden menestyksestä, jos sitä tulee, mutta jos ei tule, niin artisti ja vain artisti yksin on syyllinen. Joku jollain toisella forkalla sanoikin osuvasti, että "kilpailijoita moititaan huonoiksi, jos heitä ei onnistuta tuotteistamaan", lyhyellä aikavälillä kisan jälkeen.
 Julkisuus ennen uran luomista voi olla hyvä juttu, mutta joidenkin kohdalla Idols ja sen antama "tuomio" voi pilata lopullisesti ne mahdollisuudet, joita ehkä olisi ollut.

Kilpailijoiden edellytetään kilpailevan myös aikaa vastaan. Aikaa ei saa käyttää uran luomisessa hyväksi, vaan se esitetään vihollisena, joka on voitettava ennenkuin se "vie mahdollisuudet menestyä". Tämä on mielestäni hyvin epäterve asenne.

Musiikin ammattilaiset (kuten ylläolevissa sitaateissa voi nähdä) ymmärtävät miten asiat oikeasti menevät. Vaikka he tietävät myös musiikkibisneksen raadollisuuden. Nimenomaan formaatin taustajoukot eivät tunnu ymmärtävän mitä musabisnes oikeasti on.



AnGus:
Lainaus
En edelleenkään puolusta tätä bisnestä, mutta muistuttaisin ettei kyseessä ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Eikä varsinkaan silloin kun sinulle tarjotaan muutaman kuukauden prosessilla mahdollisuus huippumenestyksekkääseen uraan. Nämä Idolsissa olleet tietävät tämän tasantarkkaan ja ei ole sattumaa että nämä kitisijät ovat olleet monesti niitä jotka eivät ole lyöneet kunnolla läpi. Harva kultaa tai tuplaplatinaa vuorannut on itkenyt pelin raakuutta.



On turha mainita, että "kultaa ja platinaa myyneet eivät ole itkeneet pelin raakuutta". (Pointti oli mikä?) He ovat kuitenkin ehkä huomanneet myöhemmin mitä todellinen menestys on.
 
Jos sinulle formaatin jälkimainingeissa tuplaplatinaa myyneet levyt ovat todellista menestystä, jonka pohjalta artisti ansaitsee ihailua ja arvostusta ja kaiken kunnian, niin se on sinun arvomaailmasi, mihin sinulla on oikeus.
 Mutta ainoat vaihtoehdot eivät ole nopea huippumenestys tyylillä, jota ei lopulta koe omakseen tai sellainen asenne, että "mä oon täysi surkimus" kun levy ei myynyt yhtä paljon kuin jonkun toisen Idols-tähden.
 
Asenne, jolla aloitetaan harkitusti, rauhassa ja vähitellen, tehdään mikä tuntuu omalta ja oikealta ja katsotaan mihin se riittää on terve, realistinen ja aikuismainen asenne.
 Tämä on ollut ainakin Suomessa ilahduttavan monelta Idols-kilpailijalta. Joillakin on ollut tämä lähtökohta jo ennen ohjelmaan menoa, kuten ilmeisesti Mitralla. Tai se on tullut välittömästi ohjelman jälkeen tai parin vuoden kuluttua tai myöhemmin.

Tässä asiassa kannattaisi kuunnella nimenomaan niitä musiikin ammattilaisia. Mm. Danny sanoi muutama vuosi sitten lehtihaastattelussa: (mulla on näitä tallessa vaikka miten paljon :) )

"Aikaisemmin kun teki hyvän levyn, siitä tuli hitti, mutta nyt pitää voittaa joku Idols-kisa. Radioasemien ja TV-ohjelmien kautta levyjä manipuloidaan hiteiksi. Tarjonta määrää kysynnän eikä toisinpäin, kuten aikaisemmin."



AnGus: sanoisin että sinun on aivan turha esittää että "et puolustele Idols-formaattia", koska se on sinun mielestäsi näistä tahoista (levy-yhtiö, ammattiartistit, musiikkialan ammattilaiset vs. TV-viihdeformaatti) se, joka on oikeassa. Ja jota ei voi arvostella. Ja joka määrää ja määrittää kaiken muun arvon. Formaatti, (sen luojat, taustavaikuttajat, tuotanto ja edustajat) on se ainoa Asiantuntija, joka tietää.
 Idols-formaatti tuntuu olevan sinulle lähes jumalan asemassa. Idols on se, jonka antama "tuomio" on ainoa oikea. Sillä ei ole merkitystä, mitä musiikin ammattilaiset sanovat, eikä sillä mitä levy-yhtiö sanoo. Levymyynneistä ym. The Formaatti sanoo totuuden.

Eikä sinulla koskaan tunnu olevan muuta sanottavaa kuin se itsestäänselvyys, että "Idols ei ole hyväntekeväisyysjärjestö." Tai levy-yhtiö. Mitä kukaan ei ole väittänytkään ja tuskin luullutkaan. Ja "Musiikkibisnes on raakaa." Niin onkin, mutta juuri siksi musiikkibiseksen ammattilaisten pitäisikin antaa sanoa sanansa siitä mitä se oikeasti on.
 Idols on TV-viihdettä, ei musiikkibisnestä. Vaikka joku siellä itse asiasta jotain ymmärtäisikin pääpaino on siinä että "tähtientekoformaatti" säilyttää maineensa.

Tarkoitan sitä, että olet moneen kertaan viitannut Idolsiin formaattina mainitessasi että "musiikkibisnes on raadollista." Idols ei ole yhtä kuin musiikkibisnes, eikä Idolsin arvot ja tavoitteet ole yksi yhteen samat kuin arvot ja tavoitteet ("floppi"-määritelmät ja levymyyntitavoitteiden realistisuus, artistin imago ja sen muotoutuminen, ajan hyväksikäyttö, musiikin laadun merkitys, yleisön löytäminen jne.) musiikkibisneksessä. idolsilla on ennen kaikkea TV-viihdeohjelman tavoitteet. Ja siltä pohjalta se asettaa vaatimukset levymyynnille ym.


Sen vuoksi ei pidä ottaa ainoana totuutena sitä jaottelua ja "tuomioita", joita Idols-formaatti antaa. Siinä ketkä ovat niitä "menestyjiä" ja ketkä "floppeja". Usein Idolsin uutisoinnissa tätäkin on tarkoitushakuisesti vääristelty. Kuten esim. joidenkin levymyynti (kulta- ja platinarajat) on esitetty vanhan myyntirajapyykin mukaan, joidenkin uuden. Sen mukaisesti ketkä formaatti haluaa esittää hyvässä valossa tai huonossa.

Ennen Idolsia osattiin arvostaa sitä hyvää musiikkia, enemmän kuin levymyyntilukuja. Minullakin oli nuorempana vaikka mitä idoleita, eikä ole tänä päivänäkään mitään hajua paljonko niiden levyt myivät. Tietenkin sillä on biseksen kannalta merkitystä, mutta Idols on tehnyt siitä itsetarkoituksen. Jos levymyynti ei ole (riittävän) hyvä, millään ei ole mitään merkitystä. Mielestäni formaatin asia ei ole lainkaan painottaa sitä levymyyntiä, se on levy-yhtiön huoli.
 



 
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015 12:35:30 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #17 : 07.02.2015 11:14:19 »
No, tuli taas purkauduttua  ;)

Mutta oikeasti, minusta se miten Idols on muuttanut musiikkibisneksen arvomaailmaa, ja tavallisen kansan ja yleisön prioriteetteja, on harmillista. TV-viihteenä se on hyvinkin toimiva ja viihdyttävä. Mutta on väärin panna kilpailijoiden niskoille vastuu formaatin maineesta.

Tässä mielessä Voice on parempi. Vaikka siinä taas harmillinen puoli oli se miten lähes kaikille luvataan upeaa uraa. Pelkän lahjakkuuden perusteella. Vaikka menestykseen vaikuttaa sata ja yksi asiaa. Eikä formaatti tässä mielessä ketään pelasta tai lopulta välttämättä edes auta. Paitsi siltä osin, että se antaa sen näkyvyyden julkisuudessa. Minkä ei sinällään voi odottaakaan kantavan pitkälle.

Mitä "fanikunnan" saamiseen tulee, niin mielestäni ideaalitilanteessa se ensimmäinen levy tuo niitä uusia faneja. "Fani" ei ole sellainen, joka ostaa minkä tahansa huonon levyn mitä ohjelmassa esiintynyt idoli tekee. Tämänkaltainen fanitus ei kannattele uraa kuin hyvin pieneltä osin. Sen varaan Idolsissa pitkälti laskettiin, (että "fanit" ovat niitä jotka ostavat mitä tahansa missä on oman idolin nimi) ja lasku tästäkin virhearviosta ja yleisön aliarvioimisesta lankesi kilpailijoille.


Idols olisi voinut olla jotain hyvää, viihdyttävää ja hyödyllistäkin. Pidin siitä kyllä ohjelmaformaattina. Periaatteessa.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015 11:17:59 kirjoittanut TrueB »

AnGus

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 143
  • Karma: +4/-14
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #18 : 08.02.2015 10:34:18 »
Aivan turhaa, lapsellista ja todella säälittävää vöyhöttämistä sinulta kun et kykene näkemään isoa kuvaa. Ilmeisesti nykyajan kermaperseille pitäisi tarjota kaikki mahdollisuudet avoimine ovineen ettei vaan joutuisi itse kantamaan mitään vastuuta. Pelkistetysti sanottuna Idols lieveilmiöineen on ainutlaatuinen ponnahduslauta ja jokaisella täysikäisellä on henkilökohtainen vastuu jos tuota kautta lähtee uraansa luomaan. Riskit ja mahdollisuudet pitää kyetä punnitsemaan. Alaikäisten kohdalla viimeisen järjellisyyden pitää tulla vanhemmilta. Tämän vuoksi on tärkeää idolseihin mennessään tietää mistä tulet, missä olet ja minne olet menossa. Muussa tapauksessa on turha kitistä jos harrastaa ilkkajääskeläismäistä spedeilyä.

Eli ei, en puolusta bisnestä kun olen sen likaisuudesta jo aiemmin avautunut. En kuitenkaan ala myöskään lapselliseksi yhden totuuden taistelijaksi jos idoleille ei olekaan katettu pöytää koko uran ajaksi.

Ja minusta on hemmetin tekopyhää ruveta saarnaamaan kuin hellaripastori jos ei itse kykene ymmärtämään toisen puolen arvomaailmaa. Bisnes toimii tiettyjen normien mukaan ja se on vain todellisuutta. Tässä lajissa löytää harvemmin kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja ja silloin kultaista keskitietä lähimmäksi osunut on tyytyväisin.

Ennen Idolsia oli mahdollista hakeutua nollatason lauluskabojen kautta alalle tai duunata autotallissa se hikinen demo. Jälkimmäisessä tapauksessa piti vielä itse mennä setämiesten luo markkinoimaan ja myymään itseään. Nykyään tarvitsee laulaa n. 10 kertaa laulukisassa ja urasi voi olla jo valmis. Vähän siis perspektiiviä, kiitos.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015 12:21:51 kirjoittanut AnGus »

Anteater

  • Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
  • Viestejä: 7657
  • Karma: +9/-32
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #19 : 08.02.2015 13:24:43 »
Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

AnGus

  • Rivilauluissa säteillyt
  • Viestejä: 143
  • Karma: +4/-14
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #20 : 08.02.2015 13:30:03 »
Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

Juuri näin ja tarkoitukseni ei ollut lyödä Ilkkaa enempää. Hän vain toimii valitettavan hyvänä esimerkkinä siitä kun oikeasti aikuinen jätkä tulee mestoille vähän ihmettelemään ja pelleilemään. Sitten jälkikäteen kehdataan vinkua eikä oteta MISTÄÄN itse vastuuta. Pointtina se, että muiden syyttelemisen ohella kannattaa miettiä miten laadukas se oma panos asialle on ollut. Tämä pätee hyvin moneen idols-kisaajaan.

Artistin sokeankiihkoisa puolustaminen ei ole todellakaan hedelmällistä ja sen on historia osoittanut. Se on kuitenkin helppoa, koska tällä alalla uhriutuminen ja sympatiapisteiden kerääminen ei vaadi paljoakaan. Tämän tietyn tekopyhyyden lihallistumat ovat Anna Eriksson ja Anssi Kela. Molemmat kylpeneet huippumenestyksessä ja hykerrelleet matkalla pankkiin. Tuolloin ei alan raadollisuudesta puhuminen kiinnostanut, mutta menestyksen loputtua sitten hakeuduttiin lehtien sivuille uhriutumaan.

Kiittämättömyys ja peiliin katsominen, just saying.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015 13:37:15 kirjoittanut AnGus »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #21 : 14.02.2015 17:08:28 »
Lainaus
Aivan turhaa, lapsellista ja todella säälittävää vöyhöttämistä sinulta kun et kykene näkemään isoa kuvaa. Ilmeisesti nykyajan kermaperseille pitäisi tarjota kaikki mahdollisuudet avoimine ovineen ettei vaan joutuisi itse kantamaan mitään vastuuta. Pelkistetysti sanottuna Idols lieveilmiöineen on ainutlaatuinen ponnahduslauta ja jokaisella täysikäisellä on henkilökohtainen vastuu jos tuota kautta lähtee uraansa luomaan. Riskit ja mahdollisuudet pitää kyetä punnitsemaan. Alaikäisten kohdalla viimeisen järjellisyyden pitää tulla vanhemmilta. Tämän vuoksi on tärkeää idolseihin mennessään tietää mistä tulet, missä olet ja minne olet menossa. Muussa tapauksessa on turha kitistä jos harrastaa ilkkajääskeläismäistä spedeilyä.


Pahoittelen purkaustani. Mutta en todellakaan tarkoittanut, että kaikki pitäisi antaa valmiina. Miksi ihmeessä pitäisi? Sen sijaan ajattelen, että musiikkiuran luomiseen pitäisi saada käyttää sitä aikaa ja harkintaa. Jotta artisti voisi kantaa vastuunsa, käyttää harkintaa ja tehdä työtä, joka on mielekästä.
 Vain tältä pohjalta mielestäni artistille voidaan asettaa sitä vastuuta oman uran rakentamisesta. Idolsin taholta vaatimus juuri aikaan liittyen tuntuu kohtuuttomalta, kun kaiken pitäisi tapahtua heti, nopeasti ja olla alusta lähtien pelkkään nousukiitoa.

Tässä meillä on näkökulmaero.

Ilkka Jääskeläistä en tässä halunnut ottaa esiin, vaan puhua asiasta yleisemmin. Ja minusta todella pitäisi antaa hieman painoarvoa niidenkin lausunnoille, jotka todella ovat musiikkialalla! Ovat musiikkibisneksen ammattilaisia, joko levy-yhtiön tai muun tahon edustajina, tai ovat tehneet sitä pitkään.

Minä en näe mitään syytä panna Idols-formaatin edustajien asettamia vaatimuksia musiikkialan todellisten ammattilaisten lausuntojen edelle.
 Vaikka olen pitänytkin Idolsista viihdeohjelmana, sen asettamat tavoitteet ovat koko ajan tuntuneet kohtuuttomilta. Minkä nuo asiantuntijatkin tuossa edellä selvästi ilmaisivat.

Ilkan ohjelmassa esiintymistavasta voi olla monta mieltä, mutta hän tiesi mitä tahtoi. Hänellä oli levyyn materiaali valmiina, mutta hänen näkemyksiään ei kuunneltu.
 Tässäkin tulee esiin se näkökulma, että Idols viihdeohjelmana olisi yhtä kuin musiikkibisnes. Ei ole.

Idols on ennenkaikkea viihdeohjelma. Ja viihdeohjelmana se on haluttu esittää "tähtientekoformaattina", jonka asettamat ihanteet on tarkoitettu kannattelemaan ohjelman mainetta. Ja vastuu tästä on asetettu kilpailijoiden harteille.
 Tämä on väärin, mielestäni ja myös monen musiikin ammattilaisten mielestä. Joilla on realistisempi ote, ja tietävät mitä menestykseen vaaditaan. Se ei tule helpolla eikä voi odottaa että se tulisi helpolla, vain siltä pohjalta että on osallistunut Idolsiin ja saanut näkyvyyttä.



Lainaus
Eli ei, en puolusta bisnestä kun olen sen likaisuudesta jo aiemmin avautunut. En kuitenkaan ala myöskään lapselliseksi yhden totuuden taistelijaksi jos idoleille ei olekaan katettu pöytää koko uran ajaksi.


Ei ole mielekästä asettaa kahta ääripäätä ainoiksi vaihtoehdoiksi.
 Jos bisneksessä (tarkoittaen tässä sekä Idolsin että musiikkialan bisnestä) näkee likaisuutta, ei voi syyttää kaikesta artistia, jos kaikki ei mene alusta alkaen putkeen. Minusta "likaisuus" bisneksessä tai missä hyvänsä, tarkoittaa kieroa, epäreilua ja epätervettä toimintaa. Tätä täytyy kritisoida, ei riitä että "ei puolusta"sitä. Mutta ainoa kritiikki taholtasi kohdistuu kilpailijoihin.
 
Bisneksessä (missä hyvänsä bisneksessä) "raaka" ja "likainen" eivät siis ole minusta synonyymeja, vaikka sinusta ehkä ovat. Musiikkibisnes on raakaa: tulos tai ulos. Mutta se on raakaa sen mukaisesti mikä oikeasti kannattaa, mitä tarvitaan homman pyörittämiseen. Rahasta on kyse, mutta "likaisuutta" on se jos pelkkiä mielikuvia luomalla määritetään mikä on "tarpeeksi" hyvää menestystä ja mikä ei.
 Idols rakensi kilpailijoiden levymyyntilukuja esittelemällä vain omaa mainettaan. Ei muuta.
 
 
Tässä mielessä Idolsin meininki on likaista. Ja siksi kilpailijat ansaitsisivat tässäkin katsauksessa vähintään reilun "oikeudenkäynnin", ilman että kaikki mitä he sanovat tulkitaan valitukseksi kun "kaikkea ei annetukaan valmiina."
 Ura täytyy saada luoda rauhassa ja harkitusti. Sitähän Ilkkakin halusi. Myös Koop halusi alusta lähtien tehdä omannäköistään juttua vaikka pienemmälle yleisölle, kuten sanoi.



Lainaus
Ja minusta on hemmetin tekopyhää ruveta saarnaamaan kuin hellaripastori jos ei itse kykene ymmärtämään toisen puolen arvomaailmaa. Bisnes toimii tiettyjen normien mukaan ja se on vain todellisuutta. Tässä lajissa löytää harvemmin kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja ja silloin kultaista keskitietä lähimmäksi osunut on tyytyväisin.


Minkä "toisen puolen" tässä yhteydessä?

Se mitä olen ymmärtänyt musiikkibisneksestä ja sen arvomaailmasta, on tullut esiin juuri noissa lainaamissani musiikkibisneksen ammattilaisten lausunnoissa. Edelleen, Idols viihdeohjelmana on erilaista bisnestä.
 Idols ja musiikkialan ammattilaiset ja edustajat eivät ole täysin "samalla puolella".  Ei ole vain yhtä "toista puolta". Jos siis ajatellaan koko musiikkikenttää. Juuri yllä mainitsemani kommentit osoittavat sen. Siksi yritän saada selvää kummasta kulloinkin puhut, Idolsista ja sen asettamista vaatimuksista ja arvoista vai musabisneksestä?

Näen kyllä mitä Idols formaattina haluaa. Mutta en näe syytä pitää sitä ainoana totuutena, jonka rinnalla musiikkialan ammattilaisten lausunnot eivät merkitse mitään.


Lainaus
Ennen Idolsia oli mahdollista hakeutua nollatason lauluskabojen kautta alalle tai duunata autotallissa se hikinen demo. Jälkimmäisessä tapauksessa piti vielä itse mennä setämiesten luo markkinoimaan ja myymään itseään. Nykyään tarvitsee laulaa n. 10 kertaa laulukisassa ja urasi voi olla jo valmis. Vähän siis perspektiiviä, kiitos.


Mutta juuri näin sen ei minusta pitäisi mennä. Eikä varsinkaan pitäisi vaatia kestomenestystä siltä pohjalta, että on laulanut 10 kertaa laulukisassa.
 Nimenomaan sitähän nuo, jotka jotain musiikkibisneksestä tietävät, ovat sanoneet, että siten sitä uraa ei pitäisi luoda. Eikä sitä pitäisi keneltäkään odottaa.
 Se, johtaako Idolsissa menestyminen menestymiseen musiikkibisneksessä riippuu miljoonasta pienestä asiasta. Ammattiartistit ja levyalan ammattilaiset tietävät tämän. Mutta heitä ei kuunnella, sinäkään et välitä heidän näkökulmistaan lainkaan. Juuri tätä tarkoitin. Idols ja sen asettamat säännöt ja arvot menevät sinun päässäsi kaiken edelle.
 
Ja nähdäkseni on todella yleisön aliarvioimista, jos se ei saisi edes kunnollista ja harkittua, artistin näköistä huolella tehtyä levyä odottaa, kun kaiken pitää tapahtua niin nopeasti. Mitrankin kohdalla tämä olisi ollut harkitsematonta.
 Jos levy on hyvä, se löytää kohderyhmänsä. Sillä ei pitkällä tähtäimellä ole merkitystä kuinka monen suosikki artisti on kisassa ollut, paitsi naamana tuttuuden ja tähän pohjautuvan kiinnostuksen ja huomion osalta toki.

Otan myös Voice of Finlandin viihteen kannalta, enkä ajattele, että jos voittajan levy ei myy sen ja sen verran, niin voittajasta ei ole mihinkään. Se vain ei ole mielestäni terve eikä realistinen tapa suhtautua näihin kilpailuihin. Ne ovat viihdettä. Ne antavat julkisuutta, mutta ei kisassa esiintyminen vielä sinänsä anna minkäänlaista pohjaa menestymiselle.
 Minusta jokaisen pitäisi antaa kokeilla omalla tavallaan, joko menestyä tai flopata sillä omannäköisellään musiikilla. Sillä mitä on valmis tekemään pitkällä tähtäimellä.
 
Todellinen menestyminen ei minusta voi eikä pidä tarkoittaa sitä kuinka paljon on onnistunut saamaan kisan kautta sellaisia faneja, jotka ostavat mitä tahansa hätäisesti tehtyä, missä on idolin nimi. Tämän varaanhan Idolsissa on paljolti laskettu. Ja levy-yhtiö on lähtenyt nopean ja helpon rahan perään.
 Musiikkibisneksessä nyt vain pitäisi minun mielestäni olla vähän kyse siitä musiikistakin, ja artistin oman tien löytämisestä. Ja siihen saa ja siihen täytyy käyttää aikaa.

Tämä on Idolsissakin vasta vähitellen ymmärretty. Mutta hyvä niin. Kunpa linja vain alusta lähtien olisi ollut se.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015 07:58:43 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #22 : 14.02.2015 17:22:22 »
Idols on omanlaistaan "bisnestä", jolla on omat tavoitteensa. Mutta sen sijaan, että menee ohjelman luomaan ajattelumalliin mukaan, voisi katsoa toiseltakin kantilta. Ajatella vähän itse.
 Tässä on valittavana eri näkökulmia, ja terveellistä olisi mielestäni kokeilla ja arvioida niitä kaikkia. Idols ja sen tavoitteet ohjelmaformaattina, levy-yhtiö, kilpailija/artisti ja media.
 
Minun myötätuntoni on lähtökohtaisesti kaikkien Idolsiin osallistuneiden puolella, pidin heistä tai en. Juuri siksi, että he ovat täysin median ja valtavien koneistojen armoilla ja formaatin asettamien vaatimusten alla. Eivätkä voi puolustaa itseään mitenkään.
 Ja kaikki kritiikki katsotaan "ruikuttamiseksi" ja "uhriutumiseksi". Vaikka moni on halunnut vain aikaa, ja mahdollisuuden luoda ensimmäinen levy sellaiseksi kuin on todella halunnut.

Enkä kiellä etteikö "uhriutumistakin" voisi esiintyä ja artisti voi käyttää mediaa hyväkseen, vedota ihmisten myötätuntoon, mustamaalata yhteisyökumppaneita jne. Mutta ei voi pitää itsestäänselvänä että avautuminen olisi aina sitä. Eikä että Idolsin tuotanto ja levy-yhtiö tekevät aina kaiken oikein, ilman virheitä ja ilman (moraalista tai muutakaan) huomautettavaa.

Myös esim. Kalle Löfstömin kohdalla arviointi Idols-kisassa oli epäreilua. Joitakin toisia selvästi suosittiin, epäonnistuessaankin. Tuomarit itse valitsivat itse Kallen kisaan, mutta sitten olikin täysi surkimus. Eivätkä tuomarit ota tässä mitään vastuuta siitä, että itse ovat olleet ratkaisevassa roolissa siinä, että ko. tyyppi ylipäätään on ohjelmassa.
 Joko ovat epärehellisiä, eivät halua tunnustaa virhettään, tai sitten ohjelmaan nimenomaan halutaan mukaan niitä huonoja mollattaviksi. Ei vain alkukarsintoihin.

Kim Kuusi sanoi Ilkasta myöhemmin, että "tiesimme koko ajan ettei menesty." Mutta kuitenkin tuomarit valitsivat hänet aika monta kertaa jatkoon ennenkuin kansa pääsi äänestämään. Jone valitti myöhemmin, että "aina ei pitäisi antaa kansan päättää", vaikka oli itse ensimmäisenä päästämässä Ilkkaa alkukarsinnoista jatkoon.

Itse kylläkin, sekä Kallen että Ilkan kohdalla uskon, että tuomarit todella näkivät heissä potentiaalia. Mutta aavistivat myöhemmin että ei näistä ole suuriksi tähdiksi, ja suhtautuminen muuttui. Ja jälkeenpäin kun floppi-leima oli lyöty, kaikki olivat vaikeina tai selittelivät, että "Kyllä me tiedettiin koko ajan", ja annettiin ymmärtää, että pidettiin ohjelmassa vain viihteen vuoksi. Yrittivät siis pelastaa omaa nahkaansa.

Kalle ei oikeasti ollut huono, lauloi puhtaasti ja eli musiikille. Ja Ilkan levy ei, niin heikkotasoiseksi levyksi, myynyt ollenkaan huonosti, eli fanipohja olisi kantanut pitkällekin hyvällä levyllä ja ilman tarkoituksellista "floppi" -leimaa.

Kaikki tällainen pistää vihaksi. Ja ei, Kallea en erityisemmin fanita. Mutta näkemyksissäni ei ole kyse vain Ilkasta.


Idols tarvitsee menestyjiä, mutta se tarvitsee myös "floppeja", sellaisia, jotka voidaan esittää "varoittavina esimerkkeinä", käyttää vertailukohteina, sylkykuppeina ja kynnysmattoina. Kun mainitsin aiemmin tuosta että Idols uutisoinnissaan on vääristellyt levymyyntilukuja, se on aivan totta. Jotkut halutaan esittää suurempina tähtinä kuin ovatkaan, ja jotkut esitetään tarkoituksellisesti huonossa valossa.

Koko ohjelma alkukarsinnoista kisan jälkeiseen uutisointiin perustuu nolaamiselle, keskivertojen esittämiselle huonoina, ja valittujen yksilöiden esittämistä menestyjinä. Formaatti on koko matkan ajan tarvinnut "epäonnistujia", joita on käytetty häikäilemättä hyväksi.


Lainaus
Kiittämättömyys ja peiliin katsominen, just saying.

Tämä kiteytti asenteesi aika hyvin. Jos kaikki ei mene putkeen, se on pelkästään artistin/kilpailuun osallistuneen omaa syytä ja formaatille pitäisi olla pelkästään "kiitollinen". Anteeksi nyt, mutta et voi minusta samanaikaisesti myöntää, että peli on likaista, jos näkemyksesi todella on tuo.

Katson tässä jälleen asiaa niiden kannalta, joille Idolsin kautta on tullut "viimeinen tuomio", ja mahdollisuudet ehkä lopullisesti menneet. Tämä on minusta väärin. Idols voisi suhtautua kannustavasti kaikkiin kilpailun kautta artistiksi yrittäviin. Lannistamisen ja jälkimollaamisen sijaan.
  Ja ei, tämä ei tarkoita samaa kuin "hyväntekeväisyyslaitos." Tai että "silitellään päätä ja annetaan kaikki valmiina."

Ohjelmana Idols on viihdyttävä, reipas ja hauska. Mutta bisneksenä ei pelkästään "raaka". Vaan alusta loppuun ja pohjimmiltaan epäterve. Valitettavasti.
 
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015 08:02:59 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #23 : 14.02.2015 18:19:29 »
Romaanikirjailija taas vauhdissa mielipiteineen  :)

Mutta oikeasti, minulla on tietynlainen jatkuva "missio" kaikkea mediassa ja julkisuudessa tapahtuvaa epäreilua kiusaamista ja hyväksikäyttämistä kohtaan. Olen nähnyt työssä ja omassa elämässä riittävästi sitä mitä epäreilu kiusaaminen ja puolustuskyvyttömän mollaaminen tekee.

Sen vuoksi katson tätä ensisijaisesti kilpailijoiden, ja nimenomaan flopeiksi ja huonoiksi leimattujen kilpailijoiden osalta. Voi olla etten olisi näin kiihkeä asiassani, jos en olisi fanittanut Ilkkaa ja tullut tätä kautta huomanneeksi asiaa. Mutta olen laittanut myös mm. palautetta ja kommenttia Poppipoliiseille kun he ovat mielestäni epäreiluja (nykyisin) VOF-kilpailijoita kohtaan. Vaikkei minulla olekaan siellä ollut juurikaan suosikkeja ja fanituskohteita.
 Kun ohjelmasta puuttuu ilkeys ja mollaaminen, se pitää tuoda mukaan jotain kautta. Voicessa useinkin ylistetään turhankin paljon ja luvataan hienoa uraa, totta, mutta en silti näe sen tyyliä "lällynä". Vaikka petyin kyllä jossain määrin Mikko Sipolan kohteluun ekan Voicen jälkeen. Vaikken hänestäkään muuten juuri välitä.
 
Kilpailijat ovat tässä se kaikkein heikoin osapuoli. He panevat peliin elämänsä, ihmissuhteensa, itsetuntonsa ja mielenterveytensä. Ja media ja TV-formaatti päättävät miten heihin tulee suhtautua. Moni tietää vain levymyynnin, ja se riittää. Voicessa on se hyvä puoli, että se ei painota tavoitteita ja vaadi kestomenestystähuonoilla hätälevyillä.
 
Kuka keksisi pitää 15 000 levymyyntiä "floppina" jos Idols ei olisi opettanut ajattelemaan niin? Ja jos formaatin taholta ei olisi päätetty että levy pitää tehdä äkkiä, ohjelman jälkimainingeissa, vaikka olisi miten hätäisesti tehty ja vailla pointtia? Vaikka pitemmällä tähtäimellä ja harkitusti luotu ura olisi artistin kannalta fiksumpaa, kuten jo sanottua...

Juuri tätä mm. Toni Wirtanen kritisoi. Ja moni muukin. Eikö tämän tahon näkemyksillä ole oikeasti mitään merkitystä? Idols-formaatin taholtako tulee ainoa totuus siitä mitä voidaan vaatia? Ovatko kaikki soraäänet ja kritiikki TV-viihdeohjelmaa kohtaan vain "kateellisten valitusta" tai "uhriutumista"? Levy-yhtiökin toimi pitkään Idols-kaavan ja "sääntöjen" mukaisesti, kun ajatteli että resepti toimii heidänkin edukseen.
 Mutta Sonykin sai tarpeekseen, ja toivotti "hyvät" jatkot seuraajalleen Universalille.

Se tässä onkin ikävää kun levy-yhtiössä muuten homman ei tarvitsisi olla kuin "reilusti raakaa", mutta Idolsin kautta levy-yhtiönkin peli meni likaiseksi.
 "Idols-kisassa ylikansallinen levy-yhtiö käyttää pelinappuloinaan innokkaita nuoria, jotka vain haluavat laulaa", (Peter) Parviainen kritisoi. (Samassa IS:n numerossa kuin edellä)

« Viimeksi muokattu: 15.02.2015 08:13:33 kirjoittanut TrueB »

TrueB

  • Ryhmälauluissa loistanut
  • Viestejä: 158
  • Karma: +3/-0
    • Profiili
Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« Vastaus #24 : 15.02.2015 07:34:01 »
Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

Juuri näin ja tarkoitukseni ei ollut lyödä Ilkkaa enempää. Hän vain toimii valitettavan hyvänä esimerkkinä siitä kun oikeasti aikuinen jätkä tulee mestoille vähän ihmettelemään ja pelleilemään. Sitten jälkikäteen kehdataan vinkua eikä oteta MISTÄÄN itse vastuuta. Pointtina se, että muiden syyttelemisen ohella kannattaa miettiä miten laadukas se oma panos asialle on ollut. Tämä pätee hyvin moneen idols-kisaajaan.


Tähän vielä, että en tosiaan ymmärrä syytöstä siitä, että artisti ei ole ottanut "mistään" vastuuta jos artistilla todella on ollut oma näkemys levystään, ja visio siitä millaisen levyn haluaa tehdä. Ja keikkoja siltä pohjalta. Kuten Ilkan tapauksessa. Miksi siis pitäisikään odottaa kaikkien muiden "useiden ihmisten" alkavan luoda sitä uraa artistille, kun artistin nimenomaan pitäisi ANTAA luoda sitä itse?

Levy-yhtiöllä voi olla oma näkemyksensä ja tietoa mikä myy, mutta totta kai on artistin kannalta turhauttavaa, jos artistin omia näkemyksiä ei kuunnella vaan vain määrätään mitä pitää tehdä. (Kuten vaikkapa lastenlevy, jos artistin oma visio ei ole ollut se?) Ilkan tapauksessa yhteistyö levy-yhtiön kanssa päättyi näkemyseroihin.
 Tällöin yhteistyön minusta pitääkin päättyä. Eikä sitä pidä nähdä vain artistin "epäonnistumisena". Tässä tilanteessa on nimenomaan tehtävä ratkaisuja ja lähdettävä omalle tielle. Uusi yhteistyökumppani sitten löytyy tai ei löydy.

Näen noissa kommenteissanne vähän ristiriitaa: artistin pitäisi ottaa vastuuta mutta kuitenkin antaa muiden luoda hänelle sitä uraa? Ja olla siitä "kiitollinen" ja sitten syyttää vain itseään jos homma ei luista ??? Ei tuossa yhtälössä ole mitään mieltä eikä logiikkaa.

Idols-kisaajan esiintyminen ja käytös ohjelmassa voi ärsyttää miten paljon tahansa, mutta ei kerro sinänsä yhtään mitään asennoitumisesta musiikkiuraan ja halusta tehdä työtä sen eteen. Sen sijaan lausunnot ennen kisan ratkeamista, ja ennen levyn julkaisua tai juuri sen jälkeen, merkitsevät aika paljon.Niihin pitäisi ensisijaisesti kiinnittää huomiota habituksen, persoonan ja yleisen käytöksen sijaan. Tämä pitäisi jokaisen ymmärtää.
 Jos on antaa kisan aikaisen asennoitumistulkinnan tueksi suoraa sitaattia, niin sitä sitten kehiin eikä pelkkiä "ilmeisesti" ja "musta tuntuu" -tulkintoja.

Minun nähdäkseni se, että artisti ei ota mitään vastuuta ja odottaa saavansa "kaiken valmiina" tarkoittaisi sellaista asennetta Idolsia ja levy-yhtiötä kohtaan, että "sanokaas nyt millainen levy mun pitäisi tehdä kun mulla ei ole hajuakaan, ja tehkää siitä sellainen että se kanssa myy."
 En oikeastaan muista kuin yhden Idols-kisaajan joka olisi etukäteen hehkuttanut levymyyntiään: Pete Parkkonen. En nyt hänestäkään sen lopullisempia totuuksia sano, mutta useimmat muut ovat puhuneet mielestäni fiksusti hyvän musiikin tekemisestä ensisijaisen tärkeänä asiana. Ja halunneet käyttää siihen aikaa ja harkintaa, kuten myös Mitra. Mistä hatunnosto.
 Myös Ari Koivunen piti musiikkia myyntilukuja tärkeämpänä, ja hänenkin yhteistyö levy-yhtiön kanssa päättyi, ymmärtääkseni samoista syistä kuin monen muunkin. Näkemyseroihin.


Mutta tarkoitukseni ei ollut tässä ruveta taas kerran vääntämään Ilkka Jääskeläisestä. Näen Idols-formaatissa paljonkin kritisoitavaa nimenomaan musiikkiuraa ja bisnestä silmälläpitäen. Siksi en halua tuomita ylipäätään ketään siitä jos ei ymmärrä, hyväksy tai noudata "ohjelman ideaa".
 Enkä lähde sille linjalle, että Idolsissa ei voi mitenkään missään tapauksessa whatsoever olla mitään kritisoitavaa ja kaikkien pitäisi siksi noudattaa sen asettamia sääntöjä. Ja mitata menestystä ja rakentaa uraa formaatin asettamien vaatimusten mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015 09:26:39 kirjoittanut TrueB »