Kirjoittaja Aihe: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.  (Luettu 23743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Memek

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 592
  • Karma: +4/-0
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #50 : 01.11.2013 23:09:01 »
Minäkin sain tämän jakson katsottua, ja tämähän oli aika selkeää, että ketkä onnistuivat ja ketkä eivät. Olen samaa mieltä enemmistön kanssa. Alma taitaa olla noussut ykkössuosikikseni tässä vaiheessa. Alkujaan Alma vaikutti enemmän rokkihenkiseltä, mutta taitaa tykätä kuitenkin aika mainstream-popista. Tämä voisi olla se Alman juttu: poppia rokkiasenteella.

Pojilla menee tosiaan heikosti eikä pelkkä korea ulkonäkö näytä riittävän. Kivahan Nikoa oli katsella, mutta kuunteleminen olikin sitten vähän toinen juttu.

 

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #51 : 01.11.2013 23:33:31 »
Alkujaan Alma vaikutti enemmän rokkihenkiseltä,

On aika vaikeaa elättää itseään Suomessa olemalla soolorockartisti ja vieläpä siten, että esittää muiden tekemiä kappaleita. Ei se olisi onnistunut Ari Koivuseltakaan tuosta vaan. Siksi on hyvä juttu, jos Alma on enempi pop!

YouTube-katselukertojen mukaan Alma on yleisön suosiossa team Stadissa:

Alma - 1470
Nomi - 215
Catharina - 64

Kyseessä siis LIVE 3 -esitysten katsojat. Nicolan ja Nikon esityksiä ei ole siellä mutta tuskinpa tilanne olisi muuksi muuttunut.


Musiikkikorva

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 13
  • Karma: +0/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #52 : 01.11.2013 23:54:11 »
Kyllä Alma oli ihan luonnonlapsi  :D!


Musiikkikorva

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 13
  • Karma: +0/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #53 : 01.11.2013 23:57:31 »
Nomikin lauloi nätisti ja esiintyi hyvin! :) :)

Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #54 : 02.11.2013 02:22:38 »
Niinno en tiedä onko tässä vaiheessa vielä ihan lukkoon lyötyä millainen kukin artisti tulee olemaan. Kaikki ehkä vielä hakee sitä suurinta itseään, eikä mausta sinänsä pysty päättelemään. Lisäksi eri teemat ovat tainneet rajoittaa valinoja roimasti. Niin se yleensä kyllä tahtoo olla, että rokki kuuluu enemmän bändeille mitä yksittäisille artisteille, tai sitten täytyy tehdä itse kappaleensa ja olla siten niskan päällä (kuten esimerkiksi vaikka Maija Vilkkumaa) Silloin se toimii parhaiten.

Mutta, vaikka Alman kappale tosiaan ihan poppia viimeksi oli siltikin minulle todella tuli tunne kuin olisin kuunnellut ja katsellut enemmän rokkia kuin poppia! Siltikin, vaikka kappale sisälsi jopa myös räp osion. Kai se sitten se asenne on kova sana :)   Poppia rokki asenteella kyllä voisi olla se hänen juttu :P

narinarinari

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 7
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #55 : 02.11.2013 03:54:00 »
Itse yllätyn yhä uudelleen Nomin äänestä. Laulaa hienosti! Harmi, että tosiaan on vaikeuksia eläytyä kunnolla. Toki tämä esitys oli mielestäni edistystä eläytymisenkin puolesta, mutta edelleen olisi hienoa, jos uskaltaisi/osaisi liikuttaa kroppaa enemmän, ja kasvoillekin enemmän tunnetta saada. Eleistä ei tullut aina samaa tunnetta, mitä ääni toi esille.

Alma ei taas sytytä. Onhan se luonnollinen ja herttainen joo, mutta en ole vakuuttunut laulamisesta. Räppi tuntuu olevan sen juttu enemmän.

Nicola voi yllättää vielä. Osaa myös laulaa, ja esiintyminenkin onnistuu.

Katriina, joo, osaa käyttää ääntänsä, mutta sillä ei loppuun asti selvitä. Muuhunkin pitää pystyä.

Yllätyin, että Niko tippui pois, kun luulisi tuolla ulkoisella olemuksella olevan kohtuullinen magneetti, vaikkei laulu kunnolla onnistukaan. Toki muistelisin, että joissakin kipaleissa oli hyväkin.

Itse fanitan siis tästä ryhmästä Nomia, mutta kyllä Landella on kovia kilpailijoita.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #56 : 02.11.2013 11:14:39 »
Niin se yleensä kyllä tahtoo olla, että rokki kuuluu enemmän bändeille mitä yksittäisille artisteille, tai sitten täytyy tehdä itse kappaleensa ja olla siten niskan päällä (kuten esimerkiksi vaikka Maija Vilkkumaa)

Maija Vilkkumaa on pop eikä rock!  :D


leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #57 : 02.11.2013 11:32:53 »
Sen vuoksi ehdotan kerrankin myös naisten kuuntelemista. Paljon parempaa musiikkia he tarjoavat kuin tuon poissa olevan (onneksi) ryhmän laulajat!

Onhan naisia nyt kuunneltava, jos tätä aikoo seurata, ja formatti on sen verran "rakas" että eihän siitä osaa luopua. Toistaseksi säväyttävimmät livet ollukin Nomin "pelastus" ja Mitran ainokainen, kun ei pojista tosiaan tänä vuonna tosiaan taida haastetta olla (ellei sitten suuri yleisö "osta" Niko B:n showta, joka ei minusta ainakaan vielä täysin aidolta vaikuta). Tää meni nyt ihan OT - enimmäkseen landea stadiryhmässä, mut Etsku yllytti (meinas vaan jäädä aiemmin huomaamatta, vaikka ilmiselvästi mulle osotettukin :) )


Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #58 : 02.11.2013 13:49:35 »
Tiedän, että Maijaa voisi luonnehtia myös popiksi, mutta on hänellä sen verran kova rokkiotekin tekemisissään. Eihän nämä aina mene ihan yksi yhteen. Suomirokkia nyt ainakin :P

Vähän sama juttu, että kun naiset Idolsissa yrittävät olla (tai pitää olla) asenteikas ja tuoda esitykseen rokkielementtejä he laulavat AINA Pinkiä, vaikka minusta se nyt ei sen kummemmin oikeasti ole sen rokkaavampaa, kuin keskiverto naisartisti ylipäätään.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2013 13:55:56 kirjoittanut Guzaak »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #59 : 02.11.2013 17:26:10 »
Sen vuoksi ehdotan kerrankin myös naisten kuuntelemista. Paljon parempaa musiikkia he tarjoavat kuin tuon poissa olevan (onneksi) ryhmän laulajat!

Onhan naisia nyt kuunneltava, jos tätä aikoo seurata, ja formatti on sen verran "rakas" että eihän siitä osaa luopua. Toistaseksi säväyttävimmät livet ollukin Nomin "pelastus" ja Mitran ainokainen, kun ei pojista tosiaan tänä vuonna tosiaan taida haastetta olla (ellei sitten suuri yleisö "osta" Niko B:n showta, joka ei minusta ainakaan vielä täysin aidolta vaikuta). Tää meni nyt ihan OT - enimmäkseen landea stadiryhmässä, mut Etsku yllytti (meinas vaan jäädä aiemmin huomaamatta, vaikka ilmiselvästi mulle osotettukin :) )



Hyvä jos et osaa luopua! Onhan laulajien taivalta kiva seurata, vaikka koskaan ei menisi heidän keikoilleen tai edes aikoisi ostaa levyä.

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #60 : 03.11.2013 21:43:15 »
Hyvä jos et osaa luopua! Onhan laulajien taivalta kiva seurata, vaikka koskaan ei menisi heidän keikoilleen tai edes aikoisi ostaa levyä.

Nimenomaan. Oppii seuraamaan Idolsia vaan viihdeohjelmana. Ostettavia tai ainakin kuunneltavia levyjä, ja VARSINKIN keikkoja mulla kyllä riittää ilman, että näistä skaboista löytyy uusia mielenkiintosia artisteja ;)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #61 : 03.11.2013 21:53:04 »
Hyvä jos et osaa luopua! Onhan laulajien taivalta kiva seurata, vaikka koskaan ei menisi heidän keikoilleen tai edes aikoisi ostaa levyä.

Nimenomaan. Oppii seuraamaan Idolsia vaan viihdeohjelmana. Ostettavia tai ainakin kuunneltavia levyjä, ja VARSINKIN keikkoja mulla kyllä riittää ilman, että näistä skaboista löytyy uusia mielenkiintosia artisteja ;)

Minä yleensäkin pidän miellyttävistä ihmisistä ja nämä laulukilpailuohjelmat antavat mahdollisuuden "tavata" suuren joukon loistavia persoonallisuuksia ja elää hetken heidän kanssaan heidän suurta hetkeään. Sama ilo sekä Idolsissa että esimerkiksi Voice Kidsissä. On aina ilo nähdä kuinka paljon niitä kiehtovia persoonallisuuksia onkaan. Ei oikein ole muita reality ohjelmia, jotka tarjoavat saman mahdollisuuden.

Toinen juttu on se, että laulukilpailut tarjoavat harmittoman yhteisen keskusteluaiheen netissä, joka kokoaa yhteen erilaisia ihmisiä. Toki keskustelijoiden määrä ei ole nykyään enää läheskään samaa tasoa kuin ennen. Eletään Facebook, Twitter, Instagram- ja älypuhelinaikaa.

Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #62 : 03.11.2013 23:08:50 »
Se on totta, Idolsia on mukava ihan vain seurata televisiosta, ja ihastella siistin oloisia ihmisiä (jos niitä on). Siksi minusta kyllä onkin jopa vähän surullista, että juuri koskaan heidän musiikkinsa kisan jälkeen ei tahdo minua kiinnostaa eikä koskettaa. Samalla tyyppikin ja hänen tulkintansa, josta olen kovasti pitänyt kisan aikana vaipuu minulle aika unholaan. Nykyään kokemuksen perusteella tiedän tämän, eikä Idolskaan sitten tarjoa minulle juuri muuta, kuin viikottaisen viihteen kotisohvalla. Onhan sitä ihan kiva katsoa, mutta ei sekään enää tunnu niin hohdokkaalta kuin vuosia sitten.

McKenzie

  • kadonneen mielenrauhan metsästäjä
  • i
  • *
  • Viestejä: 3358
  • Karma: +5/-2
  • Queen of fucking everything O:-)
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #63 : 10.11.2013 11:41:25 »
ksikään lauluista edustanut sellaista musiikkia, jota vapaaehtoisesti kuuntelisin

Minä olen onnellinen, että Idolsissa ei lauleta sellaista musiikkia, jota sinä vapaaehtoisesti kuuntelisit.  8)

Minä pidän iloisesta, menevästä, melodisesta musiikista. Esimerkiksi örinärokki ei olisi Idolsissa kovin kiehtovaa musiikkia, vaikka sitä esittämään riitttäisi tietysti miehiä paremmin.

Kukaaan ei muutu hajuttomaksi ja värittömäksi sillä perusteella, että sinä et heitä katso moneen viikkoon.

Mutta pohjimmiltaan kyseessä on vain viihdeohjelma. Ei siinä tarvitse syntyä uusia suuria kykyjä ja silti ohjelmaa on mukava katsoa.

Etsku kuvittelee tietävänsä minun musiikkiakuni, joka ei muuten ole örinäheviä.  ;) Onneksi jo heti seuraavassa jaksossa suurin osa biiseistä oli sellaisia, joista tykkään.
Musiikkimakuja on muuten monia. Se, että sinä tykkään ioisesta, menevästä, melodisesta musiikista, ei tee siitä automaattisesti maailman parasta tai kaikkien mielestä hyvää. Minustakin hyvä musiikki on melodista. Se, onko se iloista vai vai melankolista tai kenties jotain muuta, ei ole tärkeintä - tykkään kuunnella erityylisiä biisejä eri tilanteissa. Tärkeintä lauluissa ovat kuitenkin lyriikat, sisältö. Suurimmasta osasta ns. purkkapoppibiiseistä en tykkää, koska niissä ei sanota juurikaan mitään. Samasta syystä en tykkää suurimmasta osasta örinähevibiisejä. Laulu on hyvä, kun siinä on hyvät sanat, sanoihin sopiva melodia ja laulajan ääni sopii lauluun.

Ai joo, nämä idolskokelaan eivät ole muuttuneet hajuttomiksi ja värittömiksi - he ovat valitettavasti olleet minulle sitä ihan koko ajan. Tätä kautta ei tule katsottua siksi, että siellä olisi suosikkia tai laulajaa, jota fanittaa, vaan ihan aivojennollausviihteenä ja keinona rentoutua pitkän työpäivän jälkeen.  :)
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience. - Mark Twain -

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #64 : 10.11.2013 12:10:48 »
Etsku kuvittelee tietävänsä minun musiikkiakuni, joka ei muuten ole örinäheviä.  ;) Onneksi jo heti seuraavassa jaksossa suurin osa biiseistä oli sellaisia, joista tykkään.
Musiikkimakuja on muuten monia. Se, että sinä tykkään ioisesta, menevästä, melodisesta musiikista, ei tee siitä automaattisesti maailman parasta tai kaikkien mielestä hyvää. Minustakin hyvä musiikki on melodista. Se, onko se iloista vai vai melankolista tai kenties jotain muuta, ei ole tärkeintä - tykkään kuunnella erityylisiä biisejä eri tilanteissa. Tärkeintä lauluissa ovat kuitenkin lyriikat, sisältö. Suurimmasta osasta ns. purkkapoppibiiseistä en tykkää, koska niissä ei sanota juurikaan mitään. Samasta syystä en tykkää suurimmasta osasta örinähevibiisejä. Laulu on hyvä, kun siinä on hyvät sanat, sanoihin sopiva melodia ja laulajan ääni sopii lauluun.

Ei minun tarvitse kuvitella, koska käytät niin usein ilmaisua "en kuuntelisi tällaista musiikkia" tms. :)

Musiikkimakuja on monenlaisia mutta sitä en ymmärrä, että kuuntelemansa musiikin valitsee esimerkiksi itsensä korostamisen vuoksi. Tähän  viittaa aina tyhjän solvaustermin "purkkapoppi" käyttö, koska sillä halutaan kertoa, että termin käyttäjä on liian intelligentti kuuntelemaan sellaista musiikkia. Vai mitä muuta sisältöä termillä on?

Tietenkään musiikista ei tee maailman parasta se, että se on melodista ja iloista. Minähän olen vain sanonut, että musiikin iloisuus ja melodisuus ei tee siitä huonoa toisin kuin temin "purkkapoppi" käyttäjät väittävät. Ei ole mielestäni kovin intelligenttiä olla muka pitämättä iloisesta ja melodisesta musiikista siksi, että sillä koetaan saatavan fiksun maineen.

Koska kyseessä on musiikki, tärkeintä on luonnollisesti sävellys, soitto ja laulaminen. Jos lyriikka olisi tärkeintä, silloinhan riittäisi runojen tai novellien lukeminen. Asian huomaa siitä, että voi täysin vaivatta nauttia esim. espanjankielisestä musiikista vaikka ei osaisi espanjaa lainkaan. Silti hyvät sanat yhdistettynä hyvään musiikkiin on tietysti ekstraa.

Mitään suuria viisauksia ei sanoituksiin tarvitse keksiä ja silti laulun kuunteleminen tuottaa nautinnon.  Voit toki antaa muutaman esimerkin tyhjistä sanoituksista ja syvällisistä sanoituksista, jotta tietäisimme, mitä oikein tarkoitat. :)

Ai joo, nämä idolskokelaan eivät ole muuttuneet hajuttomiksi ja värittömiksi - he ovat valitettavasti olleet minulle sitä ihan koko ajan. Tätä kautta ei tule katsottua siksi, että siellä olisi suosikkia tai laulajaa, jota fanittaa, vaan ihan aivojennollausviihteenä ja keinona rentoutua pitkän työpäivän jälkeen.  :)

Tuo on hieman eikä niin hiemankaan ristiriidassa sen kanssa, että kirjoitit aiemmin näin:

Lainaus
Johtuuko sitten siitä, etten ole sattuneista syistä katsonut Idolsia moneen viikkoon, mutta tämän jakson finalistit olivat suurimmalta osin hajuttomia, värittömiä, mauttomia ja keskinkertaisia.

 :)
« Viimeksi muokattu: 10.11.2013 13:07:13 kirjoittanut Etsku-Etana »

Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #65 : 10.11.2013 15:14:29 »
Varmasti Etsku kyllä oikeasti ymmärsit mitä MCKenzie tuolla viimeisellä lainauksellasi haki takaa.

Mutta minä kyllä voisin sanoa, että sanoillakin voi musiikissa olla suurtakin merkitystä esimerkiksi eläytymisen kannalta. Kun on sanat, tietää mistä laulaa ja millainen tunne siihen sopii. Jos melodia, rytmi sovitus ja kaikki on oikeinkin surullista mutta siihen lauletaan päälle tyhjänpäiväisen kuulloisesti "laalaa party party" en usko, että se tunne tulee parhaimmalla mahdollisella tavalla esille.

Itsekin arvostan hyviä sanoja kappaleissa (joka voi olla _joillekin_ tärkeä osa musiikkiakin, olkoon vaikka sitten runonlausuntaa. Eivät kaikki muuten tykkää kuunnella sen kielistä musiikkia, josta ei itse ymmärrä, miksihän muuten lähes kaikki kansainvälisille markkinoille pyrkivät artistit valitsevat englannin laulukielekseen) se ei ole ainoa tekijä, mutta tärkeä ja täydentävä osa. Tästä voi kyllä päätellä, että sen sijaan en kauheasti anna kehuja, jos sanoihin ei ole viitsitty kiinnittää kunnollista huomiota ja lauletaan lähinnä diipadaapaa, mutta se ei tarkoita sitä ettenkö sallisi muiden kuunnella tällaista niin paljon kuin tahtoo, tai alkaisin erityisemmin arvostella heidän makuaan. Mielipiteeni toki sitten kerron, jos sitä kysytään.

Itsekin aika kärkkäästi tuosta örinähevistä aina muistat mainita :P
« Viimeksi muokattu: 10.11.2013 15:22:45 kirjoittanut Guzaak »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #66 : 10.11.2013 16:03:41 »
Varmasti Etsku kyllä oikeasti ymmärsit mitä MCKenzie tuolla viimeisellä lainauksellasi haki takaa.

Siksipä kommentoinkin kuten kommentoin.  8)

Jos melodia, rytmi sovitus ja kaikki on oikeinkin surullista mutta siihen lauletaan päälle tyhjänpäiväisen kuulloisesti "laalaa party party" en usko, että se tunne tulee parhaimmalla mahdollisella tavalla esille.

Jos tiedät jonkin tällaisen laulun, kerro ihmeessä. Minä en tiedä.

Eivät kaikki muuten tykkää kuunnella sen kielistä musiikkia, josta ei itse ymmärrä, miksihän muuten lähes kaikki kansainvälisille markkinoille pyrkivät artistit valitsevat englannin laulukielekseen)

Englanti on laulukielenä siksi, että sillä kielellä esitettyjä lauluja on totuttu maailmalla kuulemaan. Se takaa myös edes mahdollisuuden lyödä läpi USA:n ja Englannin rahakkailla markkinoilla, joissa saadun maineen avulla on paljon helpompaa markkinoida levyä muuallakin maailmassa. Toisin kuin luulet,  valtaosa maailman ihmisistä ei ymmärrä englanniksi lauletun laulun sanoja. Kieli tuntuu vain tutulta.  Ei sanoja ymmärrä useimmat suomalaisetkaan elleivät netistä käy sanoja lukemassa.

Itsekin aika kärkkäästi tuosta örinähevistä aina muistat mainita :P

Yleensä käytän sitä, kun jälleen  uusi Idolslandiaan rekannut käyttäjä haukkuu kaiken sen musiikin, jota enemmistö haluaa kuunnella. Kuulemma se on "purkkapoppia", pinnallista ja huonoa soopaa. Lähes poikkeuksetta he fanittavat neverheard hevibändejä, jotka ovat myyneet levyjään noin 1000 kpl. Varsinaisella örinähevillä tarkoitan todellakin örinäheviä, jossa musiikki on valtavalla voimalla tulevaa yksinkertaista sähkökitaran soittoa ja laulaja örisee jotain epäselvää. Nyt en jaksa etsiä YouTubesta esimerkkiä. Varsinainen musiikillinen hevi sitten erikseen. Kukaan ei kuuntele örinähevibändejä musiikillisen ilon vuoksi.

Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #67 : 10.11.2013 16:36:13 »
Ja tunnetustihan etenkin amerikkalaiset eivät suorastaan suostu kuuntelemaan muunkielistä musiikkia, kuin heidän omaa äidinkieltään (jopa elokuvista ja sarjoista täytyy tehdä amerikkalaiset versiot) joten sanoisin, että englanti valitaan juurikin siistä syystä mitä mainitsin. Se että menestyykö se sitten muuallakin, on varmasti kyllä sidoksissa Amerikan menestykseen ainakin osittain.

Minua taas örinähevisi vähän huvittaa, koska en usko, että olettamuksesi on ollenkaan oikea. Jos joku ei tykkää siitä top20 radiohittimusiikista ei tarkoita, että neverhööd hevibändit olisivat se ainoa toinen vaihtoehto :P   Musiikkia kun on olemassa aika paljon. En muutenkaan usko, että kukaan truu hevari pahemmin missään Idolslandiassa pyörisi. Ai niin, se että sinä et ole koskaan kuullut näistä mystisistä rokkibändeistä ei tarkoita sitä etteivätkö ne saattaisi oikeasti olla hyvinkin suosittuja alakulttuurissaan ja myyneet enemmän kuin 1000 kpl ja yllättävän paljonkin. Ne eivät ole vain yhtä esillä varsinkaan radiossa, jossa yleensä soitetaan vain tietynlaista musiikkia ;)

Örinähevisi mitä tarkoitan ovat muuten nimityksiltään luultavasti black-ja deathmetallia. Blackmetalli taitaa olla se kaikkein äärimmäisin tästä. Joten örinähevihän voisi olla aika hyvin verrannollinen purkkapop nimitykselle, mutta sitähän sinä luultavasti juuri takaa haitkin :P

En muuten ole vielä kertaakaan nähnyt kenenkään täällä haukkuvan kaikkea valtavirtamusiikkia.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2013 16:39:00 kirjoittanut Guzaak »

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #68 : 10.11.2013 16:50:45 »
Ja tunnetustihan etenkin amerikkalaiset eivät suorastaan suostu kuuntelemaan muunkielistä musiikkia, kuin heidän omaa äidinkieltään (jopa elokuvista ja sarjoista täytyy tehdä amerikkalaiset versiot) joten sanoisin, että englanti valitaan juurikin siistä syystä mitä mainitsin. Se että menestyykö se sitten muuallakin, on varmasti kyllä sidoksissa Amerikan menestykseen ainakin osittain.

Totta kai. Heillä on varaa vaatia että laulut lauletaan englanniksi.

Mutta en jaksa sinulle enää vielä kerran selittää, että muut kuin englantia äidinkielenään puhuvat eivät ymmärrä englanniksi laulettujen laulujen sanoja. Se ei siis selitä niiden suosiota.

Mutta englanti valitaan kieleksi myös silloin, kun halutaan markkinoida levyä mihin tahansa maahan.

Analyysisi laulukielen merkityksestä oli siis virheellinen.

Minua taas örinähevisi vähän huvittaa, koska en usko, että olettamuksesi on ollenkaan oikea. Jos joku ei tykkää siitä top20 radiohittimusiikista ei tarkoita, että neverhööd hevibändit olisivat se ainoa toinen vaihtoehto :P   Musiikkia kun on olemassa aika paljon. En muutenkaan usko, että kukaan truu hevari pahemmin missään Idolslandiassa pyörisi. Ai niin, se että sinä et ole koskaan kuullut näistä mystisistä rokkibändeistä ei tarkoita sitä etteivätkö ne saattaisi oikeasti olla hyvinkin suosittuja alakulttuurissaan ja myyneet enemmän kuin 1000 kpl ja yllättävän paljonkin. Ne eivät ole vain yhtä esillä varsinkaan radiossa, jossa yleensä soitetaan vain tietynlaista musiikkia ;)

Ei kyseessä ole olettamus vaan tieto. Saa sitä kuunnella mitä haluaa, mutta minun silmissäni ne ovat typeryksiä, jotka väittävät nimenomaan enemmistön musiikkimakua typeräksi. :)

Örinähevisi mitä tarkoitan ovat muuten nimityksiltään luultavasti black-ja deathmetallia. Blackmetalli taitaa olla se kaikkein äärimmäisin tästä. Joten örinähevihän voisi olla aika hyvin verrannollinen purkkapop nimitykselle, mutta sitähän sinä luultavasti juuri takaa haitkin :P

En muuten ole vielä kertaakaan nähnyt kenenkään täällä haukkuvan kaikkea valtavirtamusiikkia.

Jokainen joka käyttää sanaa "purkkapoppi", tarkoittaa sillä sitä, että hän itse on fiksumpi kuin muut ja kuuntelee jotain "aitoa" musiikkia. ;)

Örinähevi laajemmalti tarkoittaa "musiikkia", jossa musiikilla on vähän tekemistä. Siis musiikkia jota kuka tahansa voisi tehdä mutta

- jota miehet seuraavat, koska maskuliiniset miesesiintyjät saavat heidät tuntemaan itsensä maskuliinisiksi myös
- jota naiset seuraavat, koska maskuliiniset nahkahousumiehet vetoavat heihin.

Näin se vaan on. Hyvä ammattitaitoa vaativa rokki sitten erikseen.

Guzaak

  • Teatteriin selvinnyt
  • Viestejä: 62
  • Karma: +6/-2
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #69 : 10.11.2013 17:15:50 »
Ei sinun tarvitse kieli asiaa montaa kertaa selittää kun luin jo aikaisemmin mitä selitit. Mutta jos ensisijainen pyrkimys on menestyä markkinoilla joihin VAADITAAN heidän äidinkieltään laulukieleksi niin totta ihmeessä kyse on nimenomaan silloin siitä, että lauletaan kielellä jota kohde ymmärtää. Ja vaikka muut eivät englantia TÄYDELLISESTI ymmärtäisikään, sitä ymmärretään joka tapauksessa PAREMMIN. Ihan varmasti Suomessakin on ihmisiä, jotka ymmärtävät ihan hyvin englanniksi laulettua sisältöä. Kyllähän täällä myös tehdään sen kielistä musiikkia.

Onpa hienoa, että sinä tiedät kaikista asioista paljon paremmin kuin mitä asianomaiset itse tietävät  ;D Kiinnostaisi ihan todella mistä sinä tämän kaiken tiedon aina revit vain omaan haltuusi. Osaat varmasti nyt analysoida senkin mistä musiikista minä eniten pidän?

Olen aivan varma, että kuka tahansa ei pysty soittamaan black-ja deathmetallia. Ne saattavat olla todella haastavia.
Minusta sinun on ihan turha valittaa ja väittää niitä typeryksiksi, jotka eivät valtavirtamusiikista välitä, koska teet itsekin ihan samaa. Aliarvioit ja väität perusteettomasti miksi kukin raskaampaa matskua kuuntelisi. Tuskin tiedät siihen oikeasti vastausta, jos sinulla kerran ei ole minkäänlaista intohmioakaan sellaiseen. Kuunteletko/kuuntelisitko Britney Spearsia, koska hänen pikkuhousunsa ovat vetävät? Vai oliko se sittenkin niin, että nimenomaan valtavirtamusiikkia ei saa kritisoida, mutta muuta saa?






« Viimeksi muokattu: 10.11.2013 17:19:28 kirjoittanut Guzaak »

sepe

  • Idols-keskustelijat
  • Viestejä: 160
  • Karma: +4/-1
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #70 : 10.11.2013 17:19:04 »
^ Ei "örinäheviä" voi kuka tahansa tehdä. Esim. se "öriseminen" vaatii oikeasti aikamoista taitoa, ei se ole mitä tahansa ääntelyä ja korisemista mikkiin. Ei sillä, että itse sitä kuuntelisin tai siitä hirveästi tajuaisin, mutta pisti vaan silmään tuo.

Muiden musiikkimakujen haukkuminen on hölmöä, oli se muiden musiikkimaku mitä tahansa, vaikka sitten "purkkapoppia" tai "örinäheviä" tai jotain tuntemattomia indie-bändejä. Keskustella toki aina voi, mutta keskustelun olisi parasta olla objektiivista ja muiden mielipiteitä kunnioittavaa ollakseen hyvää keskustelua. Tietysti musiikista on aika vaikea keskustella asiantuntevasti ja monipuolisesti muiden kuin niiden, jotka siitä erittäin laaja-alaisesti tietävät ja tuntevat eri genret valtavirtamusiikista aina sinne tuntemattomiin örinäbändeihin saakka. Itse en tunne.

Lapua1

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 14
  • Karma: +5/-1
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #71 : 11.11.2013 01:15:13 »
Lainaus
Jokainen joka käyttää sanaa "purkkapoppi", tarkoittaa sillä sitä, että hän itse on fiksumpi kuin muut ja kuuntelee jotain "aitoa" musiikkia.

Ei pidä paikkaansa!

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #72 : 11.11.2013 08:10:10 »
Ei sinun tarvitse kieli asiaa montaa kertaa selittää kun luin jo aikaisemmin mitä selitit. Mutta jos ensisijainen pyrkimys on menestyä markkinoilla joihin VAADITAAN heidän äidinkieltään laulukieleksi niin totta ihmeessä kyse on nimenomaan silloin siitä, että lauletaan kielellä jota kohde ymmärtää. Ja vaikka muut eivät englantia TÄYDELLISESTI ymmärtäisikään, sitä ymmärretään joka tapauksessa PAREMMIN. Ihan varmasti Suomessakin on ihmisiä, jotka ymmärtävät ihan hyvin englanniksi laulettua sisältöä. Kyllähän täällä myös tehdään sen kielistä musiikkia.

Itse asiassa useimmat englanniksi laulavat eivät laula englanniksi siksi, että edes haaveilisivat tosissaan Amerikan valloitusta. He laulavat englanniksi siksi, että englanniksi laulettu musiikki on niin suositttua kaikkialla. He eivät siis laula englanniksi siksi, että heidän pitäisi laulaa englanniksi, jotta kuuntelijat ymmärtäisivät sanat.

Englanniksi laulaminen Amerikan valloituksen vuoksi on toki joillekin lisämotiivi mutta kansainvälinen peruselanto tulee useimmiten Euroopasta tai ehkä Japanista, missä suomeksi laulamisella ei voi menestyä. Siitä riippumatta, että kuuntelijoiden enemmistö ymmärtää lähes saman verran laulujen sanoista kummallakin kielellä. PAREMMIN ymmärtäminen ei riitä mihinkään, jos tarkoituksena on ymmärtää laulujen sanoma. Edellähän juuri hehkutettiin hienoja lyriikoita, joita "purkkapopissa" ei ole. Kyllä minäkin ymmärrän paremmin venäjäksi laulettua laulua kuin kiinaksi laulettua, mutta en minä silti lyriikoista saa mitään selvää.

Totta kai Suomessa on ihmisiä, jotka ymmärtävät kaikki englanniksi laulettujen laulujen sanat. Olennaista on kuitenkin se, että useimmat eivät ymmärrä. Ja niiden "useimpien" varassa elanto lepää radiosoiton, levyjen myynnin ja keikkailun merkeisssä.

Onpa hienoa, että sinä tiedät kaikista asioista paljon paremmin kuin mitä asianomaiset itse tietävät  ;D Kiinnostaisi ihan todella mistä sinä tämän kaiken tiedon aina revit vain omaan haltuusi. Osaat varmasti nyt analysoida senkin mistä musiikista minä eniten pidän?

No mistähän minä sitten tiedän jotakin? Sinusta tiedän ainakin sen, että koet musiikin yhdeksi tavaksi "erottua" muista.

Olen aivan varma, että kuka tahansa ei pysty soittamaan black-ja deathmetallia. Ne saattavat olla todella haastavia.
Minusta sinun on ihan turha valittaa ja väittää niitä typeryksiksi, jotka eivät valtavirtamusiikista välitä, koska teet itsekin ihan samaa. Aliarvioit ja väität perusteettomasti miksi kukin raskaampaa matskua kuuntelisi. Tuskin tiedät siihen oikeasti vastausta, jos sinulla kerran ei ole minkäänlaista intohmioakaan sellaiseen. Kuunteletko/kuuntelisitko Britney Spearsia, koska hänen pikkuhousunsa ovat vetävät? Vai oliko se sittenkin niin, että nimenomaan valtavirtamusiikkia ei saa kritisoida, mutta muuta saa?

En minä puhunut soittotekniikasta vaan sävellyksistä ja laulamisesta. Koska "raskaassa musiikissa" on niin helppo tehdä "biissejä", melkein jokainen koulupoikien bändi tekee omat biisinsä. Jos pop-laulaja yrittäisi tehdä saman tasoisia kappaleita, sävellysten huonous tulisi kirkkaasti ilmi, koska kaikkea ei voi jyrätä valtavan metelin alle.

Enhän minä sanonut sellaisia ihmisiä typeryksiksi, jotka eivät pidä valtavirtamusiikista. Minä pidän ainoastaan niitä typerinä, jotka kokevat itsensä fiksuiksi haukkumalla valtavirtamusiikista pitäviä typeriksi käyttämällä naurettavia termejä kuten "purkkapop" tms. Minä en sen sijaan ole sanonut ketään sellaista typerykseksi, joka pitää "raskaammasta matskusta". Ei se ole typerää, että nimenomaan naiset fanittavat raavaita karjuvia miehiä ja että myös miehet fanittavat heitä (tosin eri syistä).  Tästähän on esim. Tuska-festivaaleilla kysymys.  Ns. valtavirtamusiikkia kuunnellaan sen sijaan, koska sitä on kiva kuunnella radiosta.

Onhan sillä herranen sentään merkitystä, onko musiikkikappaleessa sävellys ja laulaako laulaja vai karjuu!

Valtavirtamusiikkia saa "kritisoida", jos on jotain järkevää sanottavaa. Eli silloin pitää kertoa esimerkiksi kappaleen tarkkuudella, mikä sävellys on huono. Vastavuoroisesti pitää kertoa kappaleen tarkkuudella mikä "raskaan musiikin" sävellys on hyvä. Yksikään "raskaan musiikin" kuuntelija ja "purkkapop"-sanaa käyttänyt kirjoittaja ei ole vielä selvinnyt tällaisesta testistä.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #73 : 11.11.2013 08:19:35 »
^ Ei "örinäheviä" voi kuka tahansa tehdä. Esim. se "öriseminen" vaatii oikeasti aikamoista taitoa, ei se ole mitä tahansa ääntelyä ja korisemista mikkiin. Ei sillä, että itse sitä kuuntelisin tai siitä hirveästi tajuaisin, mutta pisti vaan silmään tuo.

Muiden musiikkimakujen haukkuminen on hölmöä, oli se muiden musiikkimaku mitä tahansa, vaikka sitten "purkkapoppia" tai "örinäheviä" tai jotain tuntemattomia indie-bändejä. Keskustella toki aina voi, mutta keskustelun olisi parasta olla objektiivista ja muiden mielipiteitä kunnioittavaa ollakseen hyvää keskustelua. Tietysti musiikista on aika vaikea keskustella asiantuntevasti ja monipuolisesti muiden kuin niiden, jotka siitä erittäin laaja-alaisesti tietävät ja tuntevat eri genret valtavirtamusiikista aina sinne tuntemattomiin örinäbändeihin saakka. Itse en tunne.

Jokainen osaa öristä. Joillakin on vain matalampi ääni kuin toisilla. Se ei tee örisemisestä musiikkia, että osaa öristä paremmin kuin useimmat muut.

Örinäheviä saa tietysti kutsua örinäheviksi, jos laulaja nimenomaan örisee!

Ei mitään genrejä tarvitse tuntea musiikista puhumiseen. Riittää kun tuntee kappaleita. Minä itse ainakin pidän kappaleista enkä niinkään artisteista. Jos kehuu jotain indie-bändiä, pitää pystyä kertomaan edes yksi (1) bändin kappale, jonka sävellys on hyvä. Jonka tekeminen ei onnistuisi keneltä hyvänsä muutamassa minuutissa. Minä voin sanoa helposti, että en pystyisi säveltämään niin hyviä kappaleita mitä on Miley Cyrusin uusimmalla levyllä. Tai Sannin levyllä! Jos ei pysty kertomaan tällaisia kappaleita, fanitus perustuu todennäköisesti muuhun kuin musiikkiin.

Maailmassahan on vaikka kuinka paljon hyvää musiikkia, joka ei pääse radiosoittoon. Ei jonkin hitin arvostaminen merkitse väitettä, että tuntematon musiikki olisi huonoa.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21733
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #74 : 11.11.2013 08:20:43 »
Lainaus
Jokainen joka käyttää sanaa "purkkapoppi", tarkoittaa sillä sitä, että hän itse on fiksumpi kuin muut ja kuuntelee jotain "aitoa" musiikkia.

Ei pidä paikkaansa!

Kyllä se pitää paikkansa. Ainakin jos puhutaan nykyajan musiikista. Joskus 50-60-luvuilla termin merkitys oli eri.