Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - AnGus

Sivuja: [1] 2 3 ... 6
1
2015 / Vs: Finaali 28.2.
« : 02.03.2015 07:14:16 »
Kukaan ei kaiketi ole väittänytkään kappaletta miksikään mestariteokseksi. Kuten ei voi väittää yhtäkään ehdolla ollutta.

En ole punkin ylin ystävä, mutta minulle tuosta Kurikoiden touhusta välittyi asennetta, välittömyyttä sekä kaikelle yleiselle sovinnaisuudelle keskisormen näyttämistä 90 sekunnin yksiulotteisella renkutuksella. Punkkia siis puhtaimmillaan. Sanoin jo aiemmin Kurikoiden olevan enemmän kuin osiensa summa ja sitä he ovat. Heiltä löytyy missio sekä erottuvuuteen liittyvä twisti. Tuskin heitä koskaan tullaan arvioimaan pelkästään musiikillisen tekemisen vuoksi, mutta niin se vain menee. Itsekin kyllä kannatan ajatusta että paras biisi voittaisi, mutta näinhän se harvemmin on ollut. Hyväksyttävä tämä vallitseva meininki. 

2
2015 / Vs: Finaali 28.2.
« : 01.03.2015 13:48:35 »
Ja lyhytkestoinen on myös tämä viisurupeama. Sen vuoksi äänestävä yleisö Kurikat sinne halusikin. Menestyshalu yhdistyy potentiaaliseen edustajaan(vaikkakin valitettavan harvoin) ja tällöin ei ole järkeä lähettää viisuihin mitään Oradise Paskaria jämäsijoille lojumaan.

Aurinkolaseilla varustettu hevipiiska on Mikko Herranen ja hän on oikeasti pätevä laulaja eikä tarvitse näkövammaisuudesta tukea asialleen. PKN sen sijaan on kehno punk-kyhäelmä, mutta enemmän kuin osiensa summa. Omalla tavallaan Suomen partanainen.

3
2015 / Vs: Finaali 28.2.
« : 01.03.2015 12:29:52 »
Näyttäisi täälläkin ottavan oletettavasti suvaitsevaisten keskuudessa koville. Oliko ongelma nyt siinä ettei homomissiota ollut mahdollista viedä eteenpäin tänä keväänä? Kaikilla on oikeus ja suvaita täytyy, mutta ei mitään "kehareita". Vai oliko ongelma siinä että biisi oli umpikuraa? Onneksi voimme aina muistella kuinka upeasti ollaan pärjätty mm. Siegfriedsillä, paratiisi-Oskarilla, Pernillalla, Waldolla tai oikeastaan paria poikkeusta lukuunottamatta jokaisella edustajallamme. Historiaamme peilaten tämä ininä on todella surkuhupaisaa. Sen sijaan tulisi olla tyytyväinen siihen ettei viisuihin ole taas menossa geneeristä kuraa sijoille ynnämuut. High risk, high reward ja PKN on loistava valinta kun oletettavasti halutaan menestystäkin hakea. Jaxuhaleja silti, voimillehan tällainen ottaa.

4
Idols 2013 / Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« : 15.02.2015 12:21:53 »
Minä en aseta hirveästi painoarvoa mm. ikikapina-Wirtasen lausunnoille. Hän provosoi TARKOITUKSELLA musiikkibisnekseen liittyvää keskustelua ja on tehnyt niin aina. Nykyisin sävy on vähän toinen kun oma firma takoo järjettömästi rahaa ja bisnes rullaa. Silti olisi oltava vähän kapinallinenkin, koska Apulanta from 90-luku. Nuo hänen lausuntonsa pitävät sisällään sen saman kliseisyyden mitä jokainen tavallinenkin tallaaja tajuaa. Ne ovat myös samalla yksiulotteisia sekä oma-etu-edellä meneviä. Sama pätee näihin kaikkiin kritiikin jakajiin. On oman edun mukaista tylyttää karua bisnestä ja saada tällä tavoin "rotaatiota". Isoon kuvaan sen sijaan ei oteta kantaa, koska se söisi omaa leipää.

Case Ilkka Jääskeläistä ei voi selittää mitenkään miehen eduksi. Hän aivan itse päätti sen linjan millä promosi itseään Idolsissa. Hän olisi voinut ajaa biisivalinnoillaan itseään sinne pehmeämmän popherkistelyn suuntaan ja pitäytyä siellä arikoivusmaisesti. Tehdä siis asiansa selväksi niin hyvin kuin se omalta osaltaan oli mahdollista. Tuon jälkeen vastuu ja mahdollinen kritiikki olisi oikeutetusti voinut suuntautua levy-yhtiön urpoille. Ei se ole ihan sattumaa miksi hänelle ehdoteltiin lasten levyjä tai joululevyjä. Hän oli itse kuoppansa kaivanut ja kuka ottaa sinut vakavasti ellet sinä itse? Niinpä.

Artistin ei tarvitse myötäillä ja hymistellä bisnekselle, mutta artistin pitää ymmärtää realiteetit. Ala ei ole ole mustavalkoinen eikä sellaiseksi muutu. Voit vaikuttaa ainoastaan siihen miten tuot itsesi julki esimerkiksi Idolsissa. Miten markkinoit omaa linjaasi ja miten osoitat sen lafkan sedille. Levy-yhtiöistä löytyy paljon tuottoisia&valmiita artisteja ja tällöin Idols-nousukkaan tulee hakea se jalansija. Levy-yhtiön kiinnostus katoaa kuin tuhka tuuleen ellei sinusta puske läpi se millainen artisti haluat olla. Eli kyllä se vastuu kuuluu myös artistin alulle itselleenkin. Nämä tietyt Idols-kermaperseet vain kitisevät kitisemisen ilosta. Yksikään ei ole ottanut itse vastuuta tilanteestaan.

Tämän maan ihmiset ovat pirun tietoisia omista oikeuksistaan, muttei velvoitteistaan&vastuistaan. Pätee myös tässä Idols-kontekstissa. Tätä tarkoitan kun en hyväksy musiikkibisneksen tai formaatin asenteiden täydellistä demonisoimista. Ei ymmärretä vastakkaisen osapuolen motiiveja vaikka ne ovat olleet AINA päivääkin selkeämmät. Edelleen voit vaikuttaa vain siihen miten tuot itsesi esille ja julki. Tällöin voit olla tyytyväinen kun olet oman panoksesi asialle tuonut. Sen sijaan perseilemisen ja pelleilyn voit ottaa vain omalle kontollesi jos sen myötä sinua ei oteta vakavasti tai lafkat eivät halua panostaa epätietoiseen laulajaan. Se on sitten sanahelinää esimerkiksi Ilkan tapauksessa kun jälkikäteen mussutetaan että "oli biisejä ja kyllä minä tiesin mitä olen" -tyyliin. Tuon olisi pitänyt näkyä jo silloin kun itseään promosi Idolsissa ja keräsi lafkasetien huomiota. Et sinä yhdeltä istumalta voi muuttua pintaliitoisesta koomikosta sydänverellä eläväksi draamanäyttelijäksi.

Summasummarum: musiikkialalla on paljon mätää, mutta niin on sinne pyrkijöissäkin.

5
Idols 2013 / Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« : 08.02.2015 13:30:03 »
Ainakin siitä olen AnGusin kanssa samaa mieltä, ettei Idols ole leikkipaikka. Ilkka Jääskeläinen ilmeisesti kuvitteli, että Idolsiin voi tulla pitämään hauskaa vailla minkäänlaista vastuuta tulevasta. Ohjelman jälkeen useat ihmiset tekevät töitä voittajan uran eteen, joten ei siinä velttoilemaan voi ruveta. Ilkalle ohjelman idea ei tainnut olla ihan selvä.

Juuri näin ja tarkoitukseni ei ollut lyödä Ilkkaa enempää. Hän vain toimii valitettavan hyvänä esimerkkinä siitä kun oikeasti aikuinen jätkä tulee mestoille vähän ihmettelemään ja pelleilemään. Sitten jälkikäteen kehdataan vinkua eikä oteta MISTÄÄN itse vastuuta. Pointtina se, että muiden syyttelemisen ohella kannattaa miettiä miten laadukas se oma panos asialle on ollut. Tämä pätee hyvin moneen idols-kisaajaan.

Artistin sokeankiihkoisa puolustaminen ei ole todellakaan hedelmällistä ja sen on historia osoittanut. Se on kuitenkin helppoa, koska tällä alalla uhriutuminen ja sympatiapisteiden kerääminen ei vaadi paljoakaan. Tämän tietyn tekopyhyyden lihallistumat ovat Anna Eriksson ja Anssi Kela. Molemmat kylpeneet huippumenestyksessä ja hykerrelleet matkalla pankkiin. Tuolloin ei alan raadollisuudesta puhuminen kiinnostanut, mutta menestyksen loputtua sitten hakeuduttiin lehtien sivuille uhriutumaan.

Kiittämättömyys ja peiliin katsominen, just saying.

6
Idols 2013 / Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« : 08.02.2015 10:34:18 »
Aivan turhaa, lapsellista ja todella säälittävää vöyhöttämistä sinulta kun et kykene näkemään isoa kuvaa. Ilmeisesti nykyajan kermaperseille pitäisi tarjota kaikki mahdollisuudet avoimine ovineen ettei vaan joutuisi itse kantamaan mitään vastuuta. Pelkistetysti sanottuna Idols lieveilmiöineen on ainutlaatuinen ponnahduslauta ja jokaisella täysikäisellä on henkilökohtainen vastuu jos tuota kautta lähtee uraansa luomaan. Riskit ja mahdollisuudet pitää kyetä punnitsemaan. Alaikäisten kohdalla viimeisen järjellisyyden pitää tulla vanhemmilta. Tämän vuoksi on tärkeää idolseihin mennessään tietää mistä tulet, missä olet ja minne olet menossa. Muussa tapauksessa on turha kitistä jos harrastaa ilkkajääskeläismäistä spedeilyä.

Eli ei, en puolusta bisnestä kun olen sen likaisuudesta jo aiemmin avautunut. En kuitenkaan ala myöskään lapselliseksi yhden totuuden taistelijaksi jos idoleille ei olekaan katettu pöytää koko uran ajaksi.

Ja minusta on hemmetin tekopyhää ruveta saarnaamaan kuin hellaripastori jos ei itse kykene ymmärtämään toisen puolen arvomaailmaa. Bisnes toimii tiettyjen normien mukaan ja se on vain todellisuutta. Tässä lajissa löytää harvemmin kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja ja silloin kultaista keskitietä lähimmäksi osunut on tyytyväisin.

Ennen Idolsia oli mahdollista hakeutua nollatason lauluskabojen kautta alalle tai duunata autotallissa se hikinen demo. Jälkimmäisessä tapauksessa piti vielä itse mennä setämiesten luo markkinoimaan ja myymään itseään. Nykyään tarvitsee laulaa n. 10 kertaa laulukisassa ja urasi voi olla jo valmis. Vähän siis perspektiiviä, kiitos.

7
Idols 2013 / Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« : 01.02.2015 13:48:21 »
Tuskin kukaan onkaan eri mieltä siitä etteikö musiikkibisneksessä tai levy-yhtiöissä ole omat todella suuret ongelmansa. Bisnes ja taide kun valitettavan harvoin kävelevät luontevasti käsi kädessä.

On kuitenkin hyvä muistaa sekin näkökulma että tällaiset heti-tässä-nyt-supertähdeksi -formaatit tarjoavat sen ainutlaatuisen mahdollisuuden uran sujuvaan käynnistämiseen n. 5kk prosessilla. Saat luoda fanipohjaa, saat mahdollisuuden levydiiliin ja saat mahdollisuuden menestykseen. Musiikkibisneksen ohella katson siis kieroon myös näitä tiettyjä vinkujia jotka haluaisivat itse määritellä kaikki ehtonsa, mutta unohtavat sen mitä he puoli-ilmaiseksi saavat formaatilta/lafkalta.

En edelleenkään puolusta tätä bisnestä, mutta muistuttaisin ettei kyseessä ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Eikä varsinkaan silloin kun sinulle tarjotaan muutaman kuukauden prosessilla mahdollisuus huippumenestyksekkääseen uraan. Nämä Idolsissa olleet tietävät tämän tasantarkkaan ja ei ole sattumaa että nämä kitisijät ovat olleet monesti niitä jotka eivät ole lyöneet kunnolla läpi. Harva kultaa tai tuplaplatinaa vuorannut on itkenyt pelin raakuutta.

8
Ahaa, onko siis minkä tahansa sellaisen äänen tuottaminen laulua ja musiikkia, jota kaikki eivät pysty tuottamaan?  :)

Asian voisi kärjistetysti sanoa noin, koska "örinä" tai tässä tapauksesa CoBin kaltainen metalli on sävellystyönsä vaatinutta musiikkia ja se vaatii laulajaltaan tyylilajille kuuluvat normit. Tähän voisi nimetä myös lukemattoman määrän "örinäbändien" laulajia jotka tuon epämusiikkinsa lisäksi myös laulavat varsin kliinillä hevisoundilla. Tämähän ei siis ole mikään mielipidekysely että onko tuollainen laulutaitoa vaativaa musiikkia vaiko eikö. Ymmärrän täysin ettei helposti avautuvaa peruspoppia kuunteleva tapaus tällaisesta saa mitään irti ja silloin on hyvä pysyä arianagrandejen parissa. Niin teen minäkin pääasiallisesti kun ei esimerkiksi dimmuborgirit ole se oma juttu. En kuitenkaan näe syytä vähätellä tällaista musiikkia tai lätistä kuraa ettei se pidä sisällään melodiaa. Tuo VOFissa kuultu biisi oli nyt vielä tavalliselle tallaajallekin varsin helposti avautuvaa, kuten CoB ylipäätään. Alexi Laihoa on uransa varrella syytetty jopa liian melodisesta biisihakuisuudesta. 


9
Idols 2013 / Vs: Mitra Kaislaranta fan club
« : 24.01.2015 23:39:08 »
Artisti tai sellaisen alku tietenkin itse valitsee väylänsä, mutta on melko naiivia nähdä etteikö nopealla aikataululla tehty levy voisi toimia. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että onko laulaja ollut riittävän selkeä sekä tietoinen "mistä tulen-missä olen-minne menen" -kuviostaan. Aina löytyy riittävän hyviä biisien tekijöitä jos artisti omaa itsetietoutta. Idols esimerkiksi on omannut jäätävän määrän tuuliviirejä jotka ovat sittemmin "hätälevyn" jälkeen ulisseet löysät lahkeissa. On myös hyvä muistaa että musiikkimaailmaan pyrkiessään on fiksua huomioida itsensä markkinoiminen. Idols-voitto takaa sen tietyn hetken parrasvaloissa ja samalla mahdollistaa tuoreen tapauksen mediahuomion. Mielestäni itse paholaisesta olevan musabisneksen kohdalla kannattaisi unohtaa sinisilmäisyys ja nähdä karun bisneksen ytimeen. Kukin tyylillään ja Mitra on oman tiensä valinnut. Kuitenkin surkuhupaisaa puhua esimerkiksi fanien aliarvioimisesta kun häntä äänestäneet tyypit ovat joutuneet odottamaan musiikkia jo yli vuoden.

10
Paolo oli myös tosi miellyttävä ja Ari aika ammattimaisen oloinen.

IndX-Ari oli juuri niin tylsä kuin sopia odotti ja seuraavassa jaksossa nähty Liukkonen veti juhatapiot siihen malliin että nappasi tiukan otteen kauden tylsästä mies-kitara-olematon -iskelmäkisaajasta.

Paolo taasen oli näitä tapauksia jotka vetävät ihan kivan puhtaasti ujolla hevisoundilla, mutteivat kykene ottamaan roolia. Vaikea nähdä tuollaiselle kaverille pitkää historiaa VOFissa kun Railio tämän kisan on selkeästi kovemmalla otteella jo kerran hoitanut päätyyn saakka.

11
Kiiahan on tuttu vuoden 2008 Idolsista ja silloinkin nuorta neitiä hypetettiin voimakkaasti. Lähes seitsemän vuotta myöhemmin talentti ei ole muuttunut miksikään, mutta hehkutus säilynyt. Jäi Idolsissa teatteriviikonloppuun ja jäisikö tällä kertaa jo battlevaiheeseen? Joku voisi puhua puhkeavasta kuplasta.

12
,
Kun aloin pelätä hevikirkumista.

Tai oikeastaan heviörinää.

Michael sanoi että tätä tarvittiin mutta minusta ei tarvittu. Ei se ollut laulua.

Jokaisen maku olkoon klassisempaa tai pintaliitopopimpaa, mutta on valheellista väittää etteikö nk. "örinähevi" olisi laulamista. Se vaatii omalla osa-alueellaan osaamista ja tervemenoa vain kokeilemaan miten sujuu kun laulaa vaikkapa yhden CoBin biisin sujuvasti. Yhtä naurettavaa olisi lässyttää klassisen laulamisen tai muiden vastaavien vaatimustasoista. Tai vähätellä niitä.

Minusta tällaiselle ei ole laulullisesti tarvetta näinkin sisäsiittoisessa formaatissa, mutta se tuo viihdearvoa ja yllättävyyttä. Lisäksi näistä "örisijöistä" useimmat kykenevät myös suorittamaan kliinimminkin. Eli Monroen huomassa tältä kaverilta saattaa irrota muutakin ja asiaa mielestäni tuki se kun päämäärä oli hakeutua Redraman tiimiin. Ilmeisesti jotain sen omimman jutunkin ulkopuolelta haluttiin hakea.

Vai olisiko kivaa jos kuunneltaisiin koko kausi aripuroja?

13
Korjasin vain virheelisen tietosi.

Ketjun otsikko ja sisältö eivät jätä kamalasti tulkittavaa mistä puhutaan. Toki olisin voinut alleviivata Idols-voittaja -termiä vielä useampaankin kertaan, mutta tämä jääköön synnikseni.

Toistuva valehtelu sitä, mitä toinen kirjoittaja on sanonut, on trollausta. Älä jatka sellaista.

Juuri näin.

14
niin laita nyt sitten Ilkka, Diandra ja Martti. Kun sinulla oli niin paljon asiantuntevaa sanottavaa jokaisesta.

Siis (suhteellisella) levymyynnillä mitatun menestyksen perusteella, numerojärjestys, paras ensimmäiseksi. Ottaen huomioon ajankohdan, ja ennakko-odotukset / -hehkutukset. Arvaan järjestyksen, mutta lähinnä perustelut kiinnostavat.

Miksi kysyt minulta tällaista minkä voit todentaa virallisten kanavien kautta ihan itsekin?

15
Ensiksi sanottava keskustelun olevan tältä osin ohi. Sinä näet asian kohdalla noin ja minä kerroin mihin perustan omat näkemykseni. Molemmat fine with me(vaikka oikeassa olenkin, köh).


Diandra ja Ilkka ovat floppeja

Ajatteletko oikeasti noin?

Toisen saa näyttämään miten hölmöltä tahansa kun irroittelee asiat kontekstista mielensä mukaan. Muilta osin tarpeetonta kommentoida jo kommentoituja asioita.

Anna Abreu "ikipissis".

Tällaiset kommentit kertovat vain kirjoittajan itsensä ääliömäisyydestä ja tähän(kin) olen myöntänyt sortuvani toisinaan. Se on ilmeisesti pirun upeata lukea vain ne kohdat mitkä palvelevat omaa agendaa. Idols-historiamme toiseksi eniten levyjä myynyttä menestystarinaa en edes minä voi kritisoida järkevästi. Levynmyynnin radikaali romahduskaan ei tuota tulospohjaista faktaa poista.

Tästäkään huolimatta Anna Abreu ei liity tähän keskusteluun mitenkään vaikka palstan haltija häntä yritti keskusteluun ajaa sisään ilman mitään yhteyttä otsikkoon tai aiemmin tämän aiheen ympärillä aaltoiluun. Abreu ei ole koskaan Idolsia voittanut eikä tule voittamaan.

Omista ylilyönneistäni varoivainen käden nostaminen virheen merkiksi, Etsku!

Mutta mitä Koivusen supermenestykseen tulee, spekulaatiota ja väitteitä oli aikoinaan siitäkin kun tokan levyn jälkeen yhteistyö ja sooloura alkoi takkuilla. Väitettiin että lensi Sonylta pihalle tai kiinnostus loppui kun levymyynti romahti.

Ensiksi sanottava että tutustu vähän termeihin joita olen Koivusta kritisoidessani käyttänyt. Kyllä se hehkutus on melko kovaa vastapainoakin saanut.

Sitten todettava tuon jutun olevan varmasti osa totuutta. Toinen levy suhteessa ensimmäiseen jäi kaupan hyllyille ja johonkin suuntaanhan Arinkin oli matkaa jatkettava. Se suunta löytyi Amoralista.

16
Jos ja kun Ilkalle tarjottiin kahtakin uutta projektia, niin mitä järkeä siinä olisi ollut? Hänhän olisi voinut vaikka suostua!  :o Joten sellainenkaan selitys ei ole uskottava, että halusivat nimenomaan noilla ehdotuksillaan ajaa jäbän talosta.

http://www.iltasanomat.fi/idols/art-1288339277824.html

Tuossa nyt yksi linkki jonka kautta "tulkitsin omiani" kun pohjasin väitettäni tuolle levy-yhtiö vs Ilkka -tilanteelle. Minusta tilanne tuolloin vaikutti erittäin tulehtuneelta enkä usko levy-yhtiön hirveän riemuissaan olleen Ilkan antaessa heidän kuulla kunniansa.

"Ensin minulle haluttiin jouluksi joku iloinen tonttulevy, mutta en suostunut, koska aikataulu oli ihan liian kiireinen. Sitten minulle ehdotettiin, että tekisin sellaisen skidimadakkeduu-levyn lapsille, jotka ovat just saaneet tutin pois suustaan"

En ole psykologi, mutta itse tulkitsisin tuollaiset ehdotukset "lievänä" sviiduiluna artistille joka on vakavissaan ehdottanut omia biisejään levytettäviksi. Tuo Ilkan sävykään ei vaikuta kovin riemuisalta.

Muistan elävästi saman. Tuo on kaikki vain omaa tulkintaasi. Josta olet jälleen kerran täysin varma ja tiedät mitä ihmiset oikeasti ajattelevat. Muutenkin nettikeskusteluissa aina nostaa vähän karvat pystyyn kun jotain esitetään faktana, ja perustellaan vain sillä, että "jäi vähän sellainen maku".

Pyrin perustamaan väitteeni kyllä jollekin pohjalle aina. Välillä osuu paremmin, välillä huonommin, mutta sinä vedit palvikasvit sieraimiin nyt täysin turhaan. Harmi vain kun netistä tuota lehtijuttua ei löytynyt, mutta minusta on pääpiirteittäin järjetöntä selitellä asioita "Olit ihan hyvä, mutta silti ihan huono" -tyyliin. Jos oltiin sitä mieltä että Ilkka ansaitsi kehut, olisi asia voitu särmästi todeta parilla lauseella.

Huonoista perusteluista olen samoilla linjoilla ja sorrun niihin itsekin välillä. Toisaalta nämä "jäi vähän sellainen maku" -tilanteet voisi välttää puhumalla siihen tyylin ettei varaa tulkinnoille jää. 

Ymmärtääkseni uskot myös, että sillä käytännöllä, että "Idols-voittajan levyn pitäisi myydä näin ja näin paljon, koska Idols-voittajan levyä ostetaan, koska se on Idols-voittajan levy", on jotain todellisuuspohjaa. Saat vapaasti uskoa siihenkin.

No minähän en tätä asiaa ole keksinyt enkä alunperin määrittänyt. En kyllä toisaalta tajunnut mitä ajoit nyt takaa, mutta olkoot. Olen jo aiemmin ilmaissut mihin pohjaan väitteet odotetusta levynmyynnistä yms. Tällä ei ole mitään tekemistä omien mieltymysteni kanssa.
 
End of discussion.

Its over vasta kun eräs leidi on laulanut.

17
Kun kaikki sen kuitenkin tietää ja myöntää (jopa minä) niin mitä haittaa sen sanomisesta olisi ollut?

Valtanen edusti levy-yhtiötä ja samoilla apajilla kilpailee myös muita lafkoja. Jokainen voi miettiä millaisen kuvan antaisi kommentit jossa epäonnistujalle sanotaan suorat sanat. Varmastikin jatkossa olisi aika "innoissaan" kyseiselle lafkalle uudet artistit ylipäätään menossa. Imagojuttuja, sanoisi joku. Yksityishenkilöllä ei sen sijaan ole mitään riskejä kommentoida tätä asiaa törkeänkin rehelliseen sävyyn.
 
Minun nähdäkseni hän kertoi täysin rehellisen mielipiteensä levymyynnistä ammattilaisen näkökulmasta.

No ei kyllä kertonut. Muistan vieläkin elävästi kun luin eräästä iltaroskan aviisista Valtasen kiemurtelua Jääskeläisen kohdalla. Ilkan ei hänen mielestään mm. tarvinnut hävetä suoritustaan ja itseään voi kuulemma katsoa peilistä ihan kivasti. Muutenkin mies pyöritteli tätä asiaa kuin gigolo bambilolitaa. Väistämättä jäi sellainen maku että haluttiin sanoa kivasti, muttei missään nimessä kehua. Muutoinhan Ilkan suorituksen olisi voinut vain sanoa olleen hyvä ja piste.

18
Ja siellä ei lytätty Ilkan levyn myyntiä, joka edelleenkään ei ollut ihan surkea. Itse asiassa Kimmo Valtanen vaikutti mielestäni yllättyneeltä kun myi niinkin hyvin.

No Valtanen olisi kaivanut omaa hautaansa kertomalla tylyn totuuden ettei Ilkka ollutkaan mikään järjetön menestystarinan alku. Ison lafkan ison kihon pelisilmää olla näennäisesti kohtelias, muttei överisti. Ilkalle 20 000 myytyä levyä lisää ja Valtanen olisi antanut Jääskeläisen tehdä vaikka mykkälevyn. Nyt ei ollut tarvetta pitää rampautunutta kilpahevosta enää radalla.

No, minä olen tehnyt töitä eka-tokaluokkalaisten kanssa aika kauan. On yhdessä seurattu Idolsia eri kausilla (silloin kun lapsetkin sitä seurasivat innokkaasti), ja kyllä ne pienokaiset valitsevat suosikkinsa ennen kuin kisaa on ratkaistu, väitän ma.

Ei pidä väheksymän mielikuvamarkkinoinnin voimaa, sanon ma.

Ei tämä ole yhden totuuden asia, mutta status ja juurikin mielikuvamarkkinointi ovat järjetön voima. Tämän asian kohderyhmällä viittaan 2-16wee tapauksiin joihin on helppo vaikuttaa.

19
No olen minäkin tuon kuullut. Mutta mielestäni ei ole järkeä asettaa tavoitteita voittajan levymyynnille pelkästään siltä pohjalta että kyseessä on Idols-voittajan levy. Ikäänkuin levyn laadulla ja musiikkityylin markkinapotentiaalilla ei olisi merkitystä.

Suomalainen tyytyy aina pistesijoihin. Ikävä asenne. Levy-yhtiön kannalta on varsin luonnollista asettaa artistille jotain tulosvastuutakin. He eivät kuitenkaan ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö.

Kuka oikeasti ostaa Idols-voittajan levyn vain siksi että se on voittajan levy? Varsinkin kun äänestyskäytäntökin on mikä on.

Väittäisin että melko monille pienokaisille status määrittää laatuakin enemmän. Idols-voittajan levy jo pelkkänä terminä oli joskus iso myyntivaltti.

Mitä mieltä Koivunen muuten on? Onko hänelle levymyynti itsetarkoituksellisen tärkeää laulajanurassa? Muistaakseni sanoi aikoinaan että kultalevykin kelpaisi. (Silloinen raja 15 000)

Arin kaltaiselle hulivilille lienee tärkeintä että on vain saanut tehdä musiikkia paljon ja esiintyä. Hänen mielipiteensä ovat kuitenkin tässä keskustelussa unrelevantteja. Hän on tuloksensa tehnyt hyvässä ja huonossa.

20
No, Idolsin toisen kauden yleisesti ottaen melko laiha levymyynti ei kyllä oikein tue tätä. Se, että Katrinkin myynti jäi aika kauas silloisesta platinarajasta ei oikein kerro toisen kauden valtavasta hypestä, vaan ennemmin suvantovaiheesta verrattuna ekaan kauteen.

Idolsin toinen kausi oli varsin huono vuosikerta kaikkinensa. Tätä asiaa oli pirun hankala ennakoida ja lopulta ensimmäisen kauden jämäkin kykeni toisella kaudella sijoittumaan kolmanneksi. Toisen kauden myynnillistä potentiaalia tämä ei kuitenkaan poista vaikkei sieltä oikeastaan edes välttävään loistoon noussut kuin Katri. Idolsin suvantovaiheesta on turha puhua. Katsojia ja potentiaalisia faneja formaatille riitti edelleen ja toisen kauden alkaessa oli paljon oleellisia ja positiivisia tekijöitä ilmassa. Tuleeko toisen kauden voittamaan mies? Millainen tyyli puree tällä kertaa? Jne.

Jos ajatellaan esim. Kristian Meurmania, niin hänhän taisi alun alkaen olla enemmän rokkarityyppiä, ja käsittääkseni olisi itse halunnut sillä linjalla jatkaa. Mutta vetäisi sen Lapin kesän kaiken muun ohessa, niin hänestä päätettiinkin tehdä iskelmätähti. Samoin Marttia alettiin muovata iskelmän suuntaan, vaikka artistin oma näkemys olisi voinut olla toinen.

Nämä Kristianit ja Martit ovat malliesimerkkejä miten hukassa sen oman linjansa suhteen voi olla. Heidän onnekseen joku muu sen linjan tuli kertomaan ja asioita lähdettiin viemään sinne suuntaan. Tämä(kään) ei sulje pois sitä miten artistin tulisi edelleen itse tietää millainen on ja mihin suuntaan hommaansa haluaa viedä. Muiden ohjeistamisen varaan laskeminen on riskitekijä ja luo helposti epäaitoutta.

Sinä tunnut näkevän tässä vain sen puolen mitä artisti itse haluaa. Sen linjan, jonka artisti kisan aikana itse valitsee. Ikäänkuin levy-yhtiö itsestäänselvästi tarttuisi siihen ja tekisi artistin toiveiden mukaan. Ei se kyllä ihan niin mene.

Tämä on ideaalitilanne. Itsetietoinen ja määrätietoinen artisti on aina helpompi tapaus kuin tuuliviiri jonka eteen joudutaan tekemään hemmetisti epäoleellista työtä. Et voi väittää etteikö levy-yhtiö herkuttele tilanteella jossa heillä on käsissään linjakas artisti jota tarvitsee lähinnä hienosäätää.

Toki sillä on merkitystä että fanit tietävät mitä odottaa. Mutta ajatteletko oikeasti, että se kuva minkä artisti kisassa antaa ja mitä linjaa vetää, ratkaisee kaiken?

Ei ratkaise kaikkea, mutta helpottaa hemmetisti asioita. Tämä siis silloin jos artisti tosiaan ilmentää itseään aidosti omannäköisellä musiikilla.

Enkä oikein muuta syytä keksi sillekään että Idolsissa ylipäätään on sukkahousuhevi- ja discoteemat. Ainakin silloin oli.

Tämä on Idolsin syöpä ja täysin vehkeestä. Siellä tuotannossa puupäät heittävät tikkaa eri teemojen kohdille ja sen mukaan niitä valitaan. Tuo discoilta on yksi Idols-historiamme kamalimmista. Olen tämän jo sanonutkin, mutta tällaiset tarkkaan rajatut teemat eivät palvele tulevaa artistia niinkin hektisessä ympäristössä kuin Idols. Uransa onnistumisen kannalta olisi erittäin tärkeää saada tuoda Idolsissa esille sitä musiikkityyliä mitä myös jatkossa haluaa tehdä.

Jarkko Valtee(jostain käsittämättömästä syystä sai olla Idols-tuomarina) aikoinaan tahattomasti kiteytti Idolsin perusongelmaa Ilkan kautta. Homma on välillä kuin pikaruokaa ja kukaan ei kaipaa sitä huomenna. Tämä on se suurin riski kun tehdään viihdettä vain viihteen nimissä ja kilpailijoista luodaan marionetteja.


21
Sorry, ei kelpaa.  Voit toki tehdä vaikka oman webbisivun, jossa väität levyä myydyn 5 miljoonaa. Minä kerroin viralliset luvut. Ne ratkaisevat pelin. Saat jatkaa tätä yksiksesi.
Juurikin näin.

Minuakin harmittaisi ihan hemmetisti jos oma ikisuosikki liisanen ei Idolsin voittoon asti aikoinaan ole yltänyt. Vielä enemmän harmittaisi voittajiin liittyvässä keskustelussa jäädä urpoksi kun ei kompetenssi faktoina riitä. Ari 57 - Anna 43.. Tosiaan harmi kun oma liisasi ei sovellu tähän keskusteluun. Hymyile silti kun Anna myynyt paljon levyjä muttei koskaan voittanut Idolsia.


22
Anna linkki, jos sinulla on parempaa tietoa kuin tuo.

http://www.huuto.net/kohteet/ari-koivunen---fuel-for-the-fire-2-cd-edition/282323240

Becomingia en tähän laita, koska alle 20 keijoa on liian vähän. Tuotakin silti myyty yli tuon 15keijoa, eli 100 keijoa lähenee.

23
Silti kommenttisi oli virheellinen. Mutta nytpä virhe on korjattu ja elämä jatkuu!

Kyllä. Unohdin mainita Arin myyntiluvut kohdilleen.

24
Tuloksena kotimaamme Idolsin kaikkien aikojen ylivoimaisesti eniten myynyt debyytti listaennätyksineen.

Koska et rajannut tuota Idols-voittajien levyihin, on huomautettava, että Anna Abreun debyytti myi 85 000 kappaletta  eli reilusti enemmän kuin Ari Koivusen 70 000.

Pahoittelut tästä, mutta edes etäisesti omilla abreumasturboinnella et saa fantasiaasi lokeroitua tähän ketjuun. Ja kyllähän minä jo pelkkien nimien osalta rajasin keskustelua nimenomaan voittajiin. Sinulle lienee edelleen kova paikka kun yksi hevarirattijuoppo kyykytti iki-pissiksesi... Ei se minustakaan kivalta tuntuisi.

Edit. Ari Koivusen levyä on mm. wikipedian mukaan myyty tähän päivään mennessä yli 85 000kpl.

25
Tuloksena kotimaamme Idolsin kaikkien aikojen ylivoimaisesti eniten myynyt debyytti listaennätyksineen.

Koska et rajannut tuota Idols-voittajien levyihin, on huomautettava, että Anna Abreun debyytti myi 85 000 kappaletta  eli reilusti enemmän kuin Ari Koivusen 70 000.

Pahoittelut tästä, mutta edes etäisesti omilla abreumasturboinnella et saa fantasiaasi lokeroitua tähän ketjuun. Ja kyllähän minä jo pelkkien nimien osalta rajasin keskustelua nimenomaan voittajiin. Sinulle lienee edelleen kova paikka kun yksi hevarirattijuoppo kyykytti iki-pissiksesi... Ei se minustakaan kivalta tuntuisi.

Sivuja: [1] 2 3 ... 6