Sinä olet tuota mieltä, tuomarit eri mieltä, minä myös eri mieltä. Eli kyllä minusta tietynlainen biisi vaatii tietynlaisen asenteen ja yleensä rokkipuolen ihmisillä se asenne on jo itsessään.
Omien mielipiteiden nimittämistä "rakentavaksi kritiikiksi" ei vaan minusta ole järkevää. Eli sellaiset mielipiteet, jotka eivät auta tekemään esitystä paremmaksi. Vain mahdollisesti erilaiseksi. Ja tuo asennejuttu on siis pelkkää sanahelinää. Anteeksi vain!
En ole koskaan havainnut sellaista, että rokkipuolen ihmisillä olisi jotenkin "asenne jo itsestään". Heillä on tosin paljon erilaisia rokkimaneereita, jotka ilmeisesti ovat sitten sitä asennetta. Esimerkiksi jalan pitäminen kaiuttimen päällä ja kitaran rikkominen. Minä en kaipaa sellaista maneereihin perustuvaa "asennetta" muuhun musiikkiin.
Ja sen olen kyllä huomannut, että olet samaa mieltä kuin tuomarit.
ja tuo on sinun mielipiteesi, minä esitin eroavan mielipiteeni. Ja sinun mielipiteesi on se, ettei se ole rakentavaa kritiikkiä että pyydetään kilpailijoita miettimään kisabiisinsä TARKKAAN sen mukaan, että millaista he voivat uskottovasti vetää KILPAILUSSA. Tosin Lottahan on monta kertaa hokenut olevansa rokkityttö, niin kaipa hän luulee omaavansa rock-asennetta. Ja ehkä sinä näet sen. Minä en näe. Mutta mielipide-eroja saa olla.
Ei, et esittänyt eroavaa "mielipidettä". Sinähän nimität tuomareilta omaksumaasi mielipidettä "rakentavaksi kriitiikiksi" vaikka se mielipide ei perustu mihinkään todellisuudessa tapahtuneeseën. Eli et pysty kertomaan, mitä Lotan olisi pitänyt tehdä tarkkaan ottaen toiisin. "Rakentava kritiikki" viittaa siihen, että mielide olisi jotenkin erityisen fiksu jopa niin, että laulajan olisi sitä syytä kuunnella. Vaikka tämä "asenne"juttu olisikin fiksu mielipide, siitä ei ole mitään apua, ellei kerrota tarlemmin, miten sitä "asennetta" olisi pitänyt oikein ilmentää.
Vihainen? Miten Let me entertain you -biisissä pitäisi laulaa vihaisesti ja vakavasti? C'moon. On rock-asenne jotain muutakin kun otsan rypistelyä ja rääkymistä. Lotta on loistava esiintyjä, mutta nyt hänen kasvoiltaan paistoi puhdas epävarmuus, jonka ainakin minä huomasin. Ja kuten sanoin: ymmärrettävää noin jännässä tilanteessa ja kun sanat meinaa kadota päästä.
Enhän minä väittänyt, että Lotan olisi pitänyt olla vihainen. Kunhan kysyin, koska sinusta iloisella ilmeellä tehty esitys ei ollut hyvä. Epävarmuushavaintoja saat toki tehdä jokaisesta esiintyjästä, jota "inhoat". Tässä tapauksessa ne eivät ole kuitenkaan Lotan vika.
Huoh. Vänkää niin paljon kuin lystät, olen edelleen eri mieltä. Lotan olisi pitänyt laulaa täydestä sydämestään ja olla uskottava. As I said: hänen naamastaan paistoi epävarmuus suurimman osan ajasta, ja se nyt ei vaan sovi tuohon biisiin. Ja jos sinä et sitä nähnyt niin voivoi. Meikä näki. Tämäkin siis nähtävästi mielipideasia tai sitten sinä et tunnista kasvojen ilmeitä kovin hyvin?
Tunnistan kasvojen ilmeet hyvin, mutta minä en koe tarpeelliseksi harrastaa keittiöpsykologiaa ja telepatiaa laulajiin, joita inhoan. En sitäpaitsi inhoakaan ketään.
Aivan, Nina oli sitä mieltä, että Lotta ei laulanut täydestä sydämestään. Ja nyt sinä olet samaa mieltä. Olisitko sitä mieltä - noilla sanoin - jos Nina ei olisi puhunut asiasta?
Heijastit omista aivoistasi epävarmuusilmeitä Lotan naamalle - koska et pitänyt hänestä. Ja edelleen sinulta jäi vastaamatta, mitä Lotan olisi tarkkaan ottaen pitänyt tehdä, jotta hänen esityksensä olisi tullut "suoraan sydämestä".
Lotta mokaili sanojen kanssa useampaan otteeseen ja vire katoili alusta loppuun. Eiköhän se ole mokailua biisin läpi, vaikka biisissä oli myös onnistumisen hetkiä.
Ei pahemmin mokaillut aiemmin. Tarkastin asian vertaamalla laulun sanoja laulun lyriikkaan . Tein sen moneen kertaan. Joku yksittäinen sana muuttui toiseksi etkä sitä taatusti huomannut. Muutamassa kohdassa Lotta yhdisteli sanoja sellaiseksi pötköksi, ettei siitä tahtonut saada selvää. Mutta sellaista unohtelua ei ollut, että sinä olisit voinut huomata. Ja sellaisella unohtelulla ei ole väliä, mikä havaitaan vasta jälkeenpäin.
Ja pah tuota inhoamisesta. Tuo se vasta keittiöpsykologiaa on, kun ajatellaan, ettei kenenkään asennetta voi kritisoida paitsi jos inhoaa... HUOH.
Asenne"kritiikki" kohdistetaan valitettavasti aina sellaisiin laulajiin, joista ei pidä. Niistä laulajista, joista ei pidetä, etsitään keinolla millä hyvänsä kritisoitavaa. Niistä joista pidetään etsitään jotain kehuttavaa. Tämä näkyy usein esimerkiksi mies- ja naisartisteja arvioitaessa tähän tapaan (arvioija pitää Matista ja inhoaa Maijaa).
Matin laulussa on loistavat sanat! (jos sävellys huono)
Maijan laulussa on surkea sävellys! (jos sanat loistavat)
Matin laulussa on loistava sävellys (jos sanat huonot)
Maijan laulussa on surkeat sanat (jos sävellys loistava)
Nyt tuosta kolmikosta minusta puuttui asenne ja MINULLE se on tärkeä osa biisin esittämistä, etenkin rockpop -biiseissä ja rockissa muutenkin.
Niin, Nina puhui asiasta, mutta älä ota Ninan puheita totuutena. Ellet sitten pysty kertomaan, miten Lotan olisi pitänyt muuttaa esitystään.
Ja taas tuo on sinun mielpiteesi ja se ei tarkoita sitä, että kritiikki ei olisi rakentavaa. Sami on musiikin ja laulun huippuammattilaisia, joten uskon, että hän kyllä osaa "kuvitella" sen, mikä sävellaji kellekin sopisi. Ja nyt olen samaa mieltä, koska Lotan alaäänet eivät todellakaan kantaneet ja vire katosi niissä pahiten. TODENNÄKÖISESTI korkeampi sävellaji olisi tuonut biisiin enemmän puhtautta ja sointia. Lotalla olisi riittänyt ääniala vetää yhtä korkeammalta hyvinkin, joten todennäköisesti hän olisi vetänyt laulun paremmin tai yhtä "hyvin" kuin nyt ILMAN niitä alaääniyrityksiä.
En kopoi tuomarien mielipiteitä omikseni , sorry. Lotan alaäänet menivät viihdyttävyyden kannalta ihan hyvin eikä vire kadonnut mihinkään. Tai jos olet eri mieltä, kerro missä kohtaa laulua vire katosi. Voin tietysti muuttaa mielipidettänikin, jos osaat täsmentää.
Ei ole "mielipide" se, että mielipiteet eivät ole rakentavaa kritiikkiä sellaisenaan. Se on itsestään selvyys ja fakta. Muutenhan laulajan pitäisi ottaa rakentavana kritiikkinä samaan aikaan esimerkiksi mielipiteet "lauloit liian matalalta" ja "lauloit liian korkealta". Tai "lauloit liian hiljaa" ja "lauloit liian lujaa". Miten laulajan siis pitäisi mielestäsi muuttaa esitystään tällaisen "rakentavan kritiikin" jälkeen?
Tarkat tekniset ja muut ohjeet esityksen parantamiseksi ovat rakentavaa kritiikkiä. Korkeamman äänen vaatiminen Lotan tapauksessa ei ole sellainen etenkään, jos ei tiedä, kuinka hyvin Lotta pystyy laulamaan tuollaisen kappaleen korkeammalta.
MIESMÄISEMMIN?! Kuka sammakon kutu sitä nyt täällä pyytää? Tai kuka sanoi, että mahtipontinen rokkilaulanta on taidon mittari tai huipentuma? Ei yhtään kukaan. Mainitsinpa vaan, että Hennariikka on jo niin lahjakas laulamaan, ettei hänen tarvitse kuin hieman treenata mm. belttausta ja saada itsevarmuutta, niin tällainenkin biisi menisi vielä paremmin.
Sitten jää kokonaan avoimeksi se, minkälainen Hennariikan pitäisi olla ollakseen "mahtipontisempi" laulaessaan rokkia. Ja edelleenkään "mahtipontinen rokkilaulanta" ei ole mikään laulajan taidon mittari vaikka sellaista kyllä vihjasit edellisessä viestissäsi.
Kuitenkin pääasiassa laulajien on hyvä kehittää laulamistaan monin tavoin, että kykenee laulamaan erityylisiä lauluja.
Tällainen vaatimus kohdistetaan aina (ihan aina) vain poppia laulaviin naisiin. Eli heidän pitäisi hallita myös örinähevi ollakseen "parempia laulajia", mutta örinäheviä harrastavien miesten ei pitäisi osata laulaa kuin Kristiina Brask, esimerkiksi.
Eiköhän täällä suurin osa ihmisistä osaa ajatella omilla aivoillaan. Tuo, että pidetään totena sitä, kun tuomarit haukkuvat inhoamaansa laulajaa on AIVAN YHTÄ lapsellista kuin se, että pitää automaattisesti Matti Vanhasena sitä kun he "haukkuvat" laulajaa, jota itse sattuu "rakastamaan".
Valitettavasti moni ei ajattele sillä tavalla omilla aivoillaan.
Ei ole myöskään lapsellista kertoa sellaista yksinkertaista totuutta, että monet katsojan nyökkäilevät automaattisesti tyytyväisenä, kun tuomarit haukkuvat heidän jo ennestään "inhoamaansa" laulajaa. Sanoivat tuomarit sitten mitä hyvänsä.
Ja sinun kannattaisi jättää Ninan sanat huomioimatta, kun hän perustaa kritiikkinsä väitteeseen, että hän hallitsisi telepatian.