Kirjoittaja Aihe: Jone Nikulan pohjanoteeraus  (Luettu 15750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Jone Nikulan pohjanoteeraus
« : 14.03.2011 12:28:05 »
Jone Nikula veti kaikkien aikojen pohjat arvioidessaan Anna Paateron esitystä 2. semifinaalissa. Ensin Jone raivosi Annalle siitä, että esityksen alku jäi kuulematta katsomoon. Kun Nina vihjaisi, että syy oli tekniikan pojissa, Jonen raivo senkun yltyi oman typerän kömmähdyksen jälkeen. Sen jälkeen saatiin kuulla hötönhöttöä "pastissista" ja Jonen sekavaa filosofointia aiheesta. Aivan kuin Jone olisi syönyt sieniä. Tuli sääliksi Annaa, joka joutui kuuntelemaan tällaista roskaa hienon esityksensä jälkeen.  >:(

Tässä Jonen arvostelu:

http://www.youtube.com/watch?v=jNADJLtcol8
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011 20:51:15 kirjoittanut Etsku-Etana »

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #1 : 14.03.2011 13:40:49 »
^Linkistä avautuu mahdollisuus kirjoittaa uusi aihe?

Minusta Jone kyllä osoitti alussa arvostelunsa ihan teknikoille, jo kysymällä, että "Oliko vika siinä, jonka piti avata mikkilinjat vai siinä joka lauloi mikkiin?" (<-ymmärrettävä kysymys sinänsä, kun saattoi ajatella, että Annalla oli itsellään ääni kateissa aluksi)
Nina: Vika ei ollut nyt laulajassa
Jone: Okei, tää on tullut siis telkkarista ulos, which is nice. Täällä se meni snadisti poskelleen, mutmut...

Eli kritisoi teknikkojen toimintaa, kun ei hommat toiminut ja alku kuulunut katsomoon. Muutenkin minusta Jone ei vaikuttanut hitustakaan raivostuneelta :D Hänhän vain sanoi, ettei Annan ääni taipunut nyt kovin hyvin tuohon biisiin nyt, vaan Anna hyppi Jonen mielestä liian selkeästi pehmeästä äänestä kovaan ääneen, eikä ns. "liukunut" vaihdoksia pehmeästi, mikä olisi joidenkin mielestä parempi tapa. Ja sen kyllä ainakin itsekin kuulen Annan esityksestä, joten omasta mielestäni kritiikki oli ymmärrettävää. Ei hän Annaa lyttyyn haukkunut laulajana, vaikka hänestä biisivalinta ei ollut onnistunut. :)
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #2 : 14.03.2011 20:54:33 »
No nyt on linkki korjattu! Tein aiheen hieman liian kiireellä ja leikekirjassa oli väärä linkki. :)

Jonen varsinainen arvostelu oli pelkkää "pastissista" puhumista, mikä oli vain sanahelinää ilman mieltä.

En voi sille mitän, jos joku ei näe videolla Jonen tunnetiloja,  8)

Ellu87

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 815
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #3 : 15.03.2011 03:35:10 »
Jone puhui kyllä suoraan sanottuna pelkkää Matti Vanhasta!

Thesugarangel92

  • Potkiva irokeesi-fanaatikko
  • i
  • *
  • Viestejä: 21974
  • Karma: +16/-30
  • Restless heart syndrome
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #4 : 15.03.2011 08:24:55 »
No hyvä Annan esitys ei ainakaa ollu : D

panama

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 14
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #5 : 15.03.2011 09:54:45 »
Eikö??? Huomattavasti parempi kuitenkin kuin yhdenkään muun tytön! No, mielipidehän toki on sallittu :D. Jonen kommentoinnin koin minäkin kummalliseksi, ja jopa Nina joutui Annaa puolustelemaan teknisten ongelmien vuoksi. Se, ettei Jone kuullut/ ymmärtänyt on harmillista, mutta ei todellakaan esiintyjän syy. Pientä epävirettä laulussa toki oli, mutta esiintyminen sinänsä ja erityisesti äänen tekninen käyttö oli loistavaa. Muiden tyttöjen tekninen osaaminen laulajana ei ole lähellekään Annan tasoa. Harmittaa, kun Annan esityksiä ei nähty teatteriviikonlopuilta juuri ollenkaan, pelkkiä mokia vaan, vaikka nainen lauloi loistavasti. Anna tuli semeihin suoraan puskista. Moni oli siihen mennessä jo suosikkinsa valinnut. Annasta ei myöskään näytelltty minkäänlaista inserttiä, joka nähtiin joakisesta muusta semifinalistista teatteriviikonlopun aikana.

Yhäkin ihmettelen, miten laulukilpailussa voi olla mukana joku Lotan kaltainen "laulaja", jonka ääni on aivan käsittämättömän heikko, epävireinen, eikä mitenkään erottuva, jos radiossa soisi... Vaan eipä auta ihmettely. Lotta osaa esiintyä, ja nykymaaimla ihannoi lähes anorrektikolta näyttävää naisvartaloa. Pikkutyttöjen äänillä Lotta ratsastaa, ei laulutaidoillan. Ikävää. Sama juttu Stinan suhteen... täysin yhdentekevä laulajana. Hennariikka ja Fatima sentään jotakin! Paitsi Hennariika pärjäisi varmasti paremmin iskelmä-kilpailuissa tai jopa tangomarkkinoilla. Fatimassa idoli-ainesta!

Thesugarangel92

  • Potkiva irokeesi-fanaatikko
  • i
  • *
  • Viestejä: 21974
  • Karma: +16/-30
  • Restless heart syndrome
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #6 : 15.03.2011 09:55:33 »
Mielipiteet onneks tosiaan sallittuja, enkä kiellä niitä siis muiltakaan (:

panama

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 14
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #7 : 15.03.2011 09:58:56 »
Kenen esitystä pidit parempana kuin Annan ja kerro ihmeessä myös perustelusi näkemykseesi.

jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #8 : 15.03.2011 10:07:41 »
Pidin itse kaikkien muiden esitystä parempana kuin Annan viime semmareissa ja tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin Annaa huonona laulajana. Hällä oli vain huono päivä omaan korvaani.

Fatima-Anna: Fatiman ääni kantoi koko biisin ja soi kauniisti. Biisi sopi äänelle ja Fatima otti biisin omiin nimiinsä ja hänellä myös onnistui äänellä kikkailu.

Stina-Anna: Stinalla oli liian matala sävellaji, mutta hänenkin äänensä soi paljon paremmin kuin Annalla (minun mielestäni). Lisäksi hän pysyi nuotissa paremmin. Myös Stinan tumma, pehmeä ääni ja intensiivinen ote laulamiseen iskee meikäläiseen.

Hennariikka-Anna: Taas - Hennariikan ääni soi paremmin. Toki Annan veto oli persoonallisempi, mutta omaa korvaani Hennariikan veto miellytti enemmän vireongelmasta huolimatta. Sääli kun Anna ei ollut täysin terveenä.

Lotta-Anna: Ihme kyllä myös viime semmareissa Lotan ääni kuulosti korvaani paremmalta kuin Annan, vaikka Anna on PALJON parempi laulamaan kuin Lotta. Annan narina haittasi nyt enemmän kuin Lotan soinnuttomuus. Annalla  samaa ongelmaa kuin Lotalla, eli ero pehmeästä kovaan tapahtuu hieman liian radikaalisti ja ei vaan toimi MINUSTA.

Annan laulutekniikka on hyvä, mutta viimeksi se ei vaan soljunut niinkuin normaalisti ja ääni töksähteli paikasta toiseen. Edelleen: minun mielestäni ;)

Eri mieltä olen Lotan äänen persoonattomuudesta: kyllä sen tunnistaisi radiosta helpostikin, mutta sitä ei jaksaisi kuunnella :P


Ja edelleen: Jonen kritiikki oli paikallaan ja asiantuntevaa mielestäni. Toki esityksessä oli myös positiivisia puolia, mutta eipä sitä kaikkea tarvi ehtiä edes sanomaankaan, etenkin kun Nina alkoi puhua  Jonen päälle kritiikkiä annettaessa :P

« Viimeksi muokattu: 15.03.2011 10:13:54 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Thesugarangel92

  • Potkiva irokeesi-fanaatikko
  • i
  • *
  • Viestejä: 21974
  • Karma: +16/-30
  • Restless heart syndrome
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #9 : 15.03.2011 10:11:48 »
Kenen esitystä pidit parempana kuin Annan ja kerro ihmeessä myös perustelusi näkemykseesi.

no oikeestaan kaikkien muitten, paitsi Lotan. Lotan persoonalliosuudesta en tosin tykkää muutenkaan, ni ehkä sekin vaikutti omaan arvioon Lotan esityksestä.

En sano Annaa huonoks laulajaks, mutta mun korviin sen viime esitys kuulosti narisevalta ovelta. Fatima loisti upealla laulullaan (tosin ei säteilly erityisesti lavaesiintymisessä), Hennariikka ja Stina on henk.koht. suosikkeja muutenki ja molemmat veti loistavat esitykset. Hennariikan ääni on ihanan kuulas ja Stinan taas rosoinen (: Tiiän, ettei mielipiteet kaikkien kanssa täsmää, mutta eipä voi mitään.

Ite en oo Annasta tykänny tällä kaudella oikeestaan ollenkaa, mutten oo silti arvostellu kauheesti sen laulutaitoa; pakkohan sen on hyvä olla jos on semeihin päässy. Viime kerralla Anna vaan auttamatta oli mun korvaan tylsä ja huono.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #10 : 15.03.2011 10:38:47 »
Mielipiteet onneks tosiaan sallittuja, enkä kiellä niitä siis muiltakaan (:

Olen panaman kanssa samaa mieltä siitä, että Idols-palstalla seuraavanlaiset onelinerit eivät ole oikeastaan "mielipiteitä", ne ovat ennemminkin floodaamista:

""No hyvä Annan esitys ei ainakaa ollu : D"

Erityisesti kun tämä aihe liittyi alunperin Jonen kritiikkiin, joka ainakin minun mielestäni oli aivan naurettava. Se ei ollut aivan merkityksetöntä, koska kohtuullisen moni sai siitä kimmokkeen toistaa mantraa "Anna oli huonoin". Nimittäin aiempienkin kausien Idols-keskusteluissa on usein tapahtunut, että Jonen mielipiteet esitetään omina eikä edes itse sitä huomata. Joskus muidenkin tuomareiden kommenteille tehdään samoin - erityisesti jos tuomari on moittinut laulajan virettä.

Jos haluaa sanoa jotain laulajaa  huonoksi, minimivaatimus "mielipiteelle" on se, että jaksaa seurata kyseisen laulajan esityksen huolella ja sitten kertoa, mikä siinä oli huonoa. Se ei muuten ole "huonoa", että laulajan ääni ei satu miellyttämään.


Thesugarangel92

  • Potkiva irokeesi-fanaatikko
  • i
  • *
  • Viestejä: 21974
  • Karma: +16/-30
  • Restless heart syndrome
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #11 : 15.03.2011 10:44:09 »
^ : DD no se nyt on mun mielipide, etten tykänny Annan esityksestä. Ja tiedän, ettet sitä hyväksy, koska palvot maata Annan jalkojen alla, mutta se on musta huonoa, jos jonku ääni sattuu mun korviin, eikä laulu miellytä. Ihan sama mitä mieltä sä oot, lapselliseen väittelyyn sun kanssas en TAAS kyllä ala.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #12 : 15.03.2011 11:06:47 »
mutta se on musta huonoa, jos jonku ääni sattuu mun korviin,

Entäpä jos kirjoittaisit mielipiteitä ihan tosiasioiden varassa?

Vai eikö "Anna oli huonoin"-"mielipiteesi" kestäkään lainkaan lähempää tarkastelua, kun hiillyit jo niin suuresti?  8)




jensky

  • i
  • *
  • Viestejä: 2215
  • Karma: +10/-3
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #13 : 15.03.2011 23:00:11 »
mutta se on musta huonoa, jos jonku ääni sattuu mun korviin,

Entäpä jos kirjoittaisit mielipiteitä ihan tosiasioiden varassa?

Vai eikö "Anna oli huonoin"-"mielipiteesi" kestäkään lainkaan lähempää tarkastelua, kun hiillyit jo niin suuresti?  8)





Mikä Annan esityksessä sitten tosiasioiden mukaan oli parempaa kuin muilla? Nuotissa Anna pysyi huonommin viime esityksessä huonommin kuin Stina ja Fatima (ehkä myös Lotta piti vireen paremmin, pitää tarkistaa). Lisäksi hänellä oli selviä ongelmia äänenkäytössään verrattuna hänen aikaisempiin esityksiin eli ei laulanut samalla tasolla kuin ennen. Ja sen huomasi etenkin ylä-äänistä, joista puuttui äänen soiminen lähes kokonaan = samanlaisia kuin Lotalla.

Ja kyllä minusta on ihan oikein sanoa, että jonkun esitys oli siksi huonoin kun se omaan korvaan kuulosti huonoimmalta. Mielipiteitä saa ja pitää olla ja se pitäisi sallia myös heille, jotka ovat eri mieltä. Etenkin kun Thesugarangelin mielipide oli hyvin perusteltu.

Uskonpa, että tällä palstalla on paljon omilla aivoilla ajattelevia ihmisiä, jotka osaavat luoda omat mielipiteensä ilman Nikulan Joneakin. Itse olen harrastanut laulamista lähemmäs kymmenen vuotta ja vaikka sävelkorvani ei hyvä olekaan, niin kuulen vireongelmat ja myös osaan tunnistaa äänenkäytön ongelmat. En tarvi tuomaria tukemaan ajatuksiani. :P

Minua alkaa jo hieman pänniä tällä foorumilla näkyvä meininki, jossa joillakin on nähtävästi oikeus heittää perustelemattomia mielipiteitä, kun taas eri mieltä olevilta niitä perusteluita vaaditaan ihan viimeisen päälle ja useaan kertaan. Itselläni oma suosikkini on Stina, mutten ole hyökännyt kenenkään Stinaa haukkuneen kurkkuun, sillä ei mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että muut voivat olla eri mieltä ilman sen kummempia perustelujakaan. En myöskään ala teiltä vaatimaan perusteluja siihen, että miten Anna VIIME esityksessään oli teknisesti laulajana onnistuneempi kuin muut tai miten Jone muka "raivosi" tai edes syytti Annaa tekniikan tekemästä viasta sen jälkeen, kun hänelle tuli tieto, että vika oli nimenoman teknikoissa. TAI miten Jonen antama palaute olisi ollut pelkkää roskaa ja Matti Vanhasta? Siksikö, että on itse Jonen kanssa eri mieltä vai siksikö, kun ei itse pysty kritisoimaan omaa suosikkiaan tai hyväksymään muiden antamaa kritiikkiä? :P

Ja yllä olevat kysymykset ovat ihan retorisia, en odota niihin vastausta, enkä muutenkaan jaksa alkaa tingata täällä. Sanonpahan vaan, että keskustelupalstoilla yleensä keskustelijoiden olisi hyvä saada olla samanarvoisia ilman, että joku/jotkut ovat päällepäsmäreinä Ainoiden Oikeiden Mielipiteittensä kanssa  ;) Olisi mukavampi fiilis olla täällä. :)

« Viimeksi muokattu: 15.03.2011 23:13:59 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #14 : 15.03.2011 23:59:47 »
Rauhaa Jensky, rauhaa!  :D

Idols-keskusteluihin kuuluvat hyvät keskustelut ja jopa väittelyt. Mutta Sugarin seuraava onelineri ei ollut asiallinen kommentti edeltäviin kommentteihin - varsinkin kun muistamme mikä oli aiheena:

"No hyvä Annan esitys ei ainakaa ollu : D"

Sellaisen kommentin pystyy kirjoittamaan palstalle rekisteröitynyt robotti. Vasta keskustelun kautta selviää, onko kyseessä ihminen vai robotti. Myöskään se ei ollut asiallinen mielipide, että Annan esitys muka koski hänen korviinsa. Se on 100-prosenttisen varmasti valhe, joten miksi sellaista esitää "mielipiteenä" keskustelussa? Ei minusta ole mukavaa, että positiivisiin, kehuviin arvioihin vastataan tuolla tavalla.

Mikä Annan esityksessä sitten tosiasioiden mukaan oli parempaa kuin muilla? Nuotissa Anna pysyi huonommin viime esityksessä huonommin kuin Stina ja Fatima (ehkä myös Lotta piti vireen paremmin, pitää tarkistaa).

En tiedä, kenelle tarkoitit kysymyksen,mutta nyt kai keskusteltiin siitä, kenen kuului pudota. Ei siitä kuka oli paras. Toisaalta Idolsissa ei etsitä sitä, joka laulaa parhaiten nuotilleen. Sellaista kykyä saatetaan etsiä Sibelius Akatemian pääsykokeessa. En tosaalta tiedä eikä kukaan ole kertonut sitä, missä kohtaa esitystään Anna lauloi pahemmin nuotin vierestä.

Ja kyllä minusta on ihan oikein sanoa, että jonkun esitys oli siksi huonoin kun se omaan korvaan kuulosti huonoimmalta. Mielipiteitä saa ja pitää olla ja se pitäisi sallia myös heille, jotka ovat eri mieltä. Etenkin kun Thesugarangelin mielipide oli hyvin perusteltu.

Minusta ei ole oikein sanoa niin. Samalla lailla en sano, että joku voimistelija on huono, koska en ole kiinnostunut voimistelusta. Eli kuuntelijan oma kiinnostamattomuus tai musiikkityyli ei tee vielä laulajaa huonoksi. Eri asia on, että se voi tehdä laulajan sellaiseksi, kenet haluaa äänestää pois. Huono laulaja on osaamaton laulaja, mutta laulajasta ei tule osaamatonta vain sillä, että joku ei pidä hänen äänestään.

Ja todellakin pitää paikkansa pitkän ajan kokemusten mukaan, että onelinerit "Matti oli hyvä" ja "Liisa oli huono" toistavat yleensä tarkkaan tuomarien mielipiteen. Eli kovin moni huijaa jopa itseäänkin sillä, että hakee mielipiteelleen arvostusta olemalla samaa mieltä kuin kuuluisa tuomari. Tämän huomaan usein itsessänikin seuratessani American Idolia. Siksi on tärkeää, että keskustelupalstalla ei tarvitse tyytyä toisten kirjoittajien yhden rivin (mollaaviin) kommentteihin vaan saa kysyä tarkempia perusteluita. Jos yhden rivin kommentin kirjoittaja ei niitä halua antaa, se antaa sellaisen kuvan, ettei hänen kommentissaan ollutkaan paljoa sisältöä. Mahtoiko hän edes katsoa laulajan esitystä? Minua harmittaa ihan yleisestikin se, että ihmiset ovat valmiita arvostelemaan taitavien ihmisten työtä ilman että edes vaivautuisivat seuraamaan sitä huolellisesti.

Minua alkaa jo hieman pänniä tällä foorumilla näkyvä meininki, jossa joillakin on nähtävästi oikeus heittää perustelemattomia mielipiteitä, kun taas eri mieltä olevilta niitä perusteluita vaaditaan ihan viimeisen päälle ja useaan kertaan.

Minä en ole sitä huomannut. Tässä aiheessa esimerkiksi sinulta ei ole kysyttty mitään.

TAI miten Jonen antama palaute olisi ollut pelkkää roskaa ja Matti Vanhasta? Siksikö, että on itse Jonen kanssa eri mieltä vai siksikö, kun ei itse pysty kritisoimaan omaa suosikkiaan tai hyväksymään muiden antamaa kritiikkiä? :P

Siksi että siinä ei ole mieltä, että jos Jonen oman sekaisen ajatusmaailman mukaan Annan kappale muka oli joku ihme pastissi ja sen mukaan Annan olisi ollut pakko esittää kappale jollain Jonen haluamalla tavalla. Ja kun ei esittänyt, Anna oli huono. Miten ihmeessä asia niin olisi? Miksi ihmeessä Annan velvollisuus olisi esittää kappale jollain tavalla, jota Jone sisäisesti haluaa? Tämä on aina ollut Jonen vika tuomarina. Hän sotkee omat mieltymyksensä arvosteluun. Esimerkiksi siten, että ne koelaulut ovat huonoja, joissa esitetään musiikkia, jota hän ei siedä.

ja jos et Jonen äänensävystä huomaa suurta ärtymystä, siitä sitten vaan.  8)

bumb

  • i
  • *
  • Viestejä: 269
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #15 : 16.03.2011 04:18:54 »
"Siksi että siinä ei ole mieltä, että jos Jonen oman sekaisen ajatusmaailman mukaan Annan kappale muka oli joku ihme pastissi ja sen mukaan Annan olisi ollut pakko esittää kappale jollain Jonen haluamalla tavalla. Ja kun ei esittänyt, Anna oli huono. Miten ihmeessä asia niin olisi? Miksi ihmeessä Annan velvollisuus olisi esittää kappale jollain tavalla, jota Jone sisäisesti haluaa? Tämä on aina ollut Jonen vika tuomarina. Hän sotkee omat mieltymyksensä arvosteluun. Esimerkiksi siten, että ne koelaulut ovat huonoja, joissa esitetään musiikkia, jota hän ei siedä.

ja jos et Jonen äänensävystä huomaa suurta ärtymystä, siitä sitten vaan.  Cool"

Hei hei Etsku, rauhoituhan vähän! Vaikuttaa vähän siltä ettet ole tajunnut ollenkaan Jonen kommentteja. Ei hän väitä, että Annan esitys olisi pastissi. Hän esittää mielipiteensä, että ALKUPERÄINEN (Tervomaan versio) on pastissinomainen, eli lainaa musiikillisia vaikutteita... Jostain. Mistä, siitä ei ole aavistustakaan. Ja sitten Jone väittää, että Annan esitys kuulostaa siltä, että hän olisi ottanut kappaleen "tosissaan" ja esittänyt sen tavalla, jota Jonna alunperin hienovaraisesti pilkkasi. Jone oli mielestäni harvinaisen asiallinen, ei tullut kommentteja tyyliin "mun mummo laulais ton paremmin niinku peruna suussa ja niinku stygesti revittäis biisin satatuhatta kertaa paremmin kun sä"

Itse pidin Annan esitystä jo sitä kuunnellessani tylsänä, kun tahtomattani vertasin häntä Jonnaan. Samaa energisyyttä ja humorisuutta ei löytynyt. Paatero ei ollut mielestäni mitenkään häiritsevän epävireinen, kertosäkeissä vähän falskasi. Varsinkin viimeisessä fraasissa. Vaikka Lotta on laulutaidollisesti mielestäni jäljessä Paateroa, kokonaisuutena hänen esityksensä oli mielestäni sunnuntaina viihdyttävämpi. Ehkä jos Paatero olisi vetänyt hurjaa tanssishowta lavalla, esitys olisi ollut pelastettavissa.

Kuka ihminen oikeasti uskoo sokeasti tuomareihin? Hennariikkaakin parjattiin säälimättömästi, vaikka mielestäni( ja ilmeisesti myös muiden katsojien mielestä) hän oli ihanan herkkä ja suloinen. Tulkinta oli ehkä samantyyppinen kuin Laura Närhen, mutta mielestäni Hennariikalla oli enemmän tunnetta pelissä, vaikka sitähän on vaikea arvioida.

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #16 : 16.03.2011 10:43:06 »
Hei hei Etsku, rauhoituhan vähän! Vaikuttaa vähän siltä ettet ole tajunnut ollenkaan Jonen kommentteja. Ei hän väitä, että Annan esitys olisi pastissi.

Sinä et ymmärtänyt sitä, mitä kirjoitin. En minä väittänyt, että Annan esitys oli pastissi.  Minähän ERITTÄIN selvästi sanoin, että Jonen mielestä Anna oli huono, koska hänen esityksensa EI OLLUT pastissi. Sellaisessa mielipiteessä ei taas ole mitään järkeä. Ei Annan velvollisuus ollut esittää kappaletta jonkin hienon filosofian mukaan, jota Tervomaa noudatti. Eihän sellainen ole mikään luonnonlaki, että jokaisen laulajan pitää kopioida mahdollisimman tarkasti laulun orginaaliesittäjää. Anna esitti laulusta oman version ja Annalle siitä kiitos. Minä en edes välittäisi seurata mitään "hienovaraista pilkkaa" lauluesityksessä. Sketsit erikseen.

Katsele ihmeessä video uudelleen. Jonen arvostelun alku oli käsittämätön töppäys ja Ninan oikaistua häntä Jonen ääni muuttui kerrassaan ärtyneeksi. Ja sitten hän suolsi sisällötöntä hölynpölyä "pastissista". Hienon sanan on Jone oppinut, ei siinä mitään. Sääliksi kävi vain Annaa, koska erikoisesti Jonea fanittavat katsojat varmasti kääntyivät viimeistään silloin Annaa vastaan. "Puhuuhan Jone aina niin viisaita". Minun mielestäni Jone ei useinkaan puhu viisaita ja hän ymmärtää musiikista varsin vähän.

Minä en verrannut Annaa Jonnaan, kun itse kappalekin oli tuiki tuntematon, mutta Anna esitti sen hyvin. Ja erityisesti viimeinen "fraasi" oli upea ja rohkea. Erinomaista! Ei ollenkaan tyypillistä naislaulajalle.

Ja ettäkö kuka ihminen oikeasti uskoo sokeasti tuomareihin?  :D En tiedä miten paljon olet aiempina vuosina seurannut netin Idols-keskusteluita, mutta aivan hirveän usein kirjoittajat ovat kerrasta toiseen samaa mieltä kuin tuomarit. Jopa samoja sanoja käytetään omissa kommenteissa ilman lähdeviittauksia. Mutta kun minä sanon näin, en väitä että JOKAINEN tekee niin ja että JOKAINEN esim. Idolslandiaan kirjoittava tekee niin. Ei siis pidä loukkaantua. Mutta MONI suomalainen Idols-keskustelija on kuitenkin kautta aikojen niin tehnyt. Voittajien vankkuriin on kiva hypätä.

Montakohan Jonen viisautta kehuvaa kirjoitusta tähänkin aiheeseen vielä tulee?  ;D
« Viimeksi muokattu: 17.03.2011 08:44:04 kirjoittanut Etsku-Etana »

Milmu

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 17
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #17 : 17.03.2011 03:07:55 »
Olen pitkälti samaa mieltä Etskun kanssa siitä, että Jonen kommentointi vaikutti katsojiin, ja se tulkittiin niin, että "Anna on huono". Ja nimenomaan juuri siinä tilanteessa, kun esitys tuli ulos TV:stä. Jälkikäteen katsottuna kommentti voi tuntua joltain muulta, mutta tunnelma livetilanteen jälkeen oli juuri tuo "Anna on huono". Ja kun tuomarin suusta heti kättelyssä tulee tuolla lailla, se ensimmäinen tunnelma otetaan siitä. Näin se valitettavasti on elämässä muutoinkin. Mutta mikä tilanne olisi, jos Jone olisi ollut viimeinen tuomareista, joka arvioi? Jaa-a.

Mikko

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 30
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #18 : 17.03.2011 03:16:03 »
Suurin osa tuomareiden kommenteista vaikuttaa katsojiin, ja sen takia mun mielestä semifinaaleissa tai VIIMEISTÄÄN finaaleissa tuomareiden pitäisi pystyä olemaan suht. neutraaleja.

leena

  • 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Viestejä: 568
  • Karma: +1/-7
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #19 : 17.03.2011 04:55:42 »
Suurin osa tuomareiden kommenteista vaikuttaa katsojiin, ja sen takia mun mielestä semifinaaleissa tai VIIMEISTÄÄN finaaleissa tuomareiden pitäisi pystyä olemaan suht. neutraaleja.

Mikä "tuomari" se ois jos ois neutraali? Minusta tämä(kään) asia ei ole niin yksinkertanen. Jos tuomarit haukkuu niin ihmiset joko uskoo ja jättää äänestämättä, tai protestoi äänestämällä entistä innokkaammin. Vastaavasti kehut voi mennä överiksi ("tota tuomarien lellipentua en ainakaan äänestä!").

bumb

  • i
  • *
  • Viestejä: 269
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #20 : 17.03.2011 08:28:03 »
Sori Etsku, luin sun viestin ehkä vähän hätäisesti kun se ärsytti niin kovasti.  Luulen että pastissi on sanana Jonelle aika tuttu, sillä ilmeisesti hän on toiminut jonkin sortin musiikki toimittajana aika monta vuotta... Tuskin hän on voinut välttyä siltä. Musta on hyvä että tuomarit kommentoi laulajien suorituksia,ja sanoo oman mielipiteensä. Voihan ne olla välillä vähän julmia, mutta... Kai se on vähän saama asia kuin teatteriviikonlopun kanssa: jos ei kestä sitä, niin kestääkö olla koko kansan idolikaan. Kai se koko asetelma on sinänsä vähän keinotekoinen, otetaan puskasta laulajia joista jotakuta kansan sit pitäisi alkaa palvoa. Ei ihme että Lassi vierasti ajatusta. Sen uus haastattelu on muuten ihan mahtava :D

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #21 : 17.03.2011 08:53:03 »
^Ei se mitään bumbero!  :D

Olen itsekin aina silloin tällöin sortunut hätäiseen kommentointiin.  8)

Minusta Jone keikaroi sanalla "pastissi", kun hänellä ei oikeasti ollut mitään järkevää sanottavaa. Käsi pystyyn kaikki: kuinka moni on elämässään käyttänyt sanaa "pastissi"? Kuinka moni on sen lukenut lehdestä? Kuinka moni sen sanan yleensä tietää? Miksi ihmeessä Jone ei voinut selittää asiaa selvällä suomen kielellä? No ei selittänyt, koska silloin hänen ajatuksensa onttous olisi ollut vielä selvempää.

Totta kai tuomarit saavat sanoa mielipiteensä laulajista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että laulaja ei ole huono, jos

1) Tuomari haukkuu, koska laulaja ei plagoinut 100-prosenttisesti alkuperäisen esittäjän tulkintaa.
2) Tuomari haukkuu, koska laulaja esitti musiikkia, jonka tyylisestä tuomari ei pidä.
3) Tuomari haukkuu, koska laulaja ei noudattanut esityksessään jotain sekavaa tuomarin itse keksimää filosofiaa.

Jone on parhaimmillaan hauskaa kuultavaa. Silloin menee kuitenkin metsään että ropisee, kun hän luulee että hänellä o jotain hienoa ja ylevää sanottavaa musiikista ja vaikkapa Idols-esityksistä.

Luvia

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 46
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #22 : 17.03.2011 12:08:24 »
Myöskään se ei ollut asiallinen mielipide, että Annan esitys muka koski hänen korviinsa. Se on 100-prosenttisen varmasti valhe, joten miksi sellaista esitää "mielipiteenä" keskustelussa? Ei minusta ole mukavaa, että positiivisiin, kehuviin arvioihin vastataan tuolla tavalla.
Kyllä muuten voi sattua korviin jonkun esitys. Mulla esimerkiksi on tosi herkkä kuulo ja kovat äänet ei oo kivoja, etenkään jos ne tulee yllättäen. Annaahan kritisoitiin tuossa esityksessä mm. siitä, että siirtyi pehmeistä äänistä koviin liian töksähtelevästi, ns. "hyppi". En ihmettele, että sattuu korviin jos telkkari on ollut valmiiksi isolla ja sitten laulaja yhtäkkiä lisää volyymia ääneen. Melkein kuin joku kiljahtaisi suoraan korvaasi.

Minusta ei ole oikein sanoa niin. Samalla lailla en sano, että joku voimistelija on huono, koska en ole kiinnostunut voimistelusta. Eli kuuntelijan oma kiinnostamattomuus tai musiikkityyli ei tee vielä laulajaa huonoksi. Eri asia on, että se voi tehdä laulajan sellaiseksi, kenet haluaa äänestää pois. Huono laulaja on osaamaton laulaja, mutta laulajasta ei tule osaamatonta vain sillä, että joku ei pidä hänen äänestään.
Miten sitten pitäisi sanoa? "Pidin XXX esityksestä vähiten" ? Eli toisin sanoen XXX esitys oli mielestäni huonoin, eikö? ;) Se, että on tuosta porukasta huonoin, ei tarkoita että olisi silti huono laulaja, se tarkoittaa vain sitä, ettei ole ihan niin hyvä kuin muut. Jonkun mielestä. :)

En oikein ymmärrä tuota, että on vain yksi ainoa ja oikea tapa perustella mielipiteitä. Toiset tykkää erilaisesta, ei kaikkea voi arvostella objektiivisesti.

Siksi että siinä ei ole mieltä, että jos Jonen oman sekaisen ajatusmaailman mukaan Annan kappale muka oli joku ihme pastissi ja sen mukaan Annan olisi ollut pakko esittää kappale jollain Jonen haluamalla tavalla.
Sinä et ymmärtänyt sitä, mitä kirjoitin. En minä väittänyt, että Annan esitys oli pastissi.  Minähän ERITTÄIN selvästi sanoin, että Jonen mielestä Anna oli huono, koska hänen esityksensa EI OLLUT pastissi
Eikö tässä nyt ole pientä ristiriitaa?

ja jos et Jonen äänensävystä huomaa suurta ärtymystä, siitä sitten vaan.  8)
Jone nyt kuulostaa aina ärtyneeltä. 8)

Etsku-Etana

  • Pää Beruna
  • i
  • *
  • Viestejä: 21692
  • Karma: +21/-167
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #23 : 17.03.2011 12:25:17 »
En ihmettele, että sattuu korviin jos telkkari on ollut valmiiksi isolla ja sitten laulaja yhtäkkiä lisää volyymia ääneen. Melkein kuin joku kiljahtaisi suoraan korvaasi.

Se että sinun telkkarisi volyymi on isolla, ei tee laulajaa huonoksi, jos korvaasi sattuu sen vuoksi. Tiedämme siitä vain sen, että sinulla on tapana pitää äänenvoimakkuutta liian isolla. Jos joku on "huono", niin sitten sinä.

Laulajalla on toki lupa lisätä äänenvoimakkuutta kesken laulun.

Miten sitten pitäisi sanoa? "Pidin XXX esityksestä vähiten" ? Eli toisin sanoen XXX esitys oli mielestäni huonoin, eikö? ;) Se, että on tuosta porukasta huonoin, ei tarkoita että olisi silti huono laulaja, se tarkoittaa vain sitä, ettei ole ihan niin hyvä kuin muut. Jonkun mielestä. :)

Tässä on kyse ihan suomen kielen oikeasta käyttämisestä.  Laulaja ei ole "huono", jos laulaa esimerkiksi sen tyylistä musiikkia, josta sinä et pidä. Juuri sillä tavoin erityisesti kovasta rokkimusiikista pitävät ovat aina käyttäneet sanaa väärin kuvatessaan pop-musiikkia laulavia "huonoiksi" - koska nämä eivät laula kovaa rokkia.

Oikein on sanoa (jos kyseessä ei ole oikeasti taitamaton ja osaamaton laulaja):
"Kannatin tämän laulajan putoamista, koska hän laulaa sellaisella tyylillä, josta en pidä"
tai
"En pidä hänen äänestään".
tai
"Hän ei onnistunut niin hyvin kuin muut".
tai
"Hän epäonnistui".

Mutta ei esim. Celine Dionista voi käyttää sanaa "huono" vaikka ei pitäisikään hänen äänestään tai tavastaan laulaa.

En oikein ymmärrä tuota, että on vain yksi ainoa ja oikea tapa perustella mielipiteitä. Toiset tykkää erilaisesta, ei kaikkea voi arvostella objektiivisesti.

Vrt. edellä. Kyse on suomen kielen oikeasta käyttämisestä. Ilmeisesti on kadonnut tieto siitä, mitä suomen kielen sana "huono" tarkoittaa eli muka kaikki se on "huonoa", mistä joku ei pidä.

Toisaalta se on sitten eri asia, jos haluaa pudottaa teknisesti vähiten onnistuneen laulajan. Sitten voi sanoa "vähiten hyvä eli huonoin" mutta ei "huono" - ne ovat eri asioita. Mutta en usko, että monellakaan on kykyä arvioida sitä, montako Singstar-pistettä kukin olisi esityksestään saanut.

Jone nyt kuulostaa aina ärtyneeltä. 8)

Tässä tapauksessa ärtymystä ilmaisi myös puhenopeus ja puheen rytmitys.

Anna oli kaikista 2. semifinaalin laulajista ainoa, jota joku tuomari haukkui tylyllä tavalla. Sääli Annan kannalta. Varsinkin kun arvostelu oli kuin liikaa sieniä syöneen mölinää.

Mutta varsinainen bottom line on se, että aiheeseen, josta keskustellaan Jonen mahdollista ärtymystä, ei ole sopivaa heittää väliin onelineria "Anna oli huono". Hieman kärjistettynä.


Luvia

  • Koelaulaja
  • Viestejä: 46
  • Karma: +0/-0
    • Profiili
Vs: Jone Nikulan pohjanoteeraus
« Vastaus #24 : 17.03.2011 13:07:01 »
Se että sinun telkkarisi volyymi on isolla, ei tee laulajaa huonoksi, jos korvaasi sattuu sen vuoksi. Tiedämme siitä vain sen, että sinulla on tapana pitää äänenvoimakkuutta liian isolla. Jos joku on "huono", niin sitten sinä.
Sanoin että mulla on herkkä kuulo ja en pidä kovista äänistä, en sitä että säädän töllön aina täysille. ;) Voisit ehkä lukea viestit paremmin, jottet erehdy loukkaamaan aiheettomasti toisia. Jos joku on huono, niin se olet sitten sinä, väittelemisessä nimittäin. 8)

Tässä on kyse ihan suomen kielen oikeasta käyttämisestä.  Laulaja ei ole "huono", jos laulaa esimerkiksi sen tyylistä musiikkia, josta sinä et pidä. Juuri sillä tavoin erityisesti kovasta rokkimusiikista pitävät ovat aina käyttäneet sanaa väärin kuvatessaan pop-musiikkia laulavia "huonoiksi" - koska nämä eivät laula kovaa rokkia.

Oikein on sanoa (jos kyseessä ei ole oikeasti taitamaton ja osaamaton laulaja):
"Kannatin tämän laulajan putoamista, koska hän laulaa sellaisella tyylillä, josta en pidä"
tai
"En pidä hänen äänestään".
tai
"Hän ei onnistunut niin hyvin kuin muut".
tai
"Hän epäonnistui".

Mutta ei esim. Celine Dionista voi käyttää sanaa "huono" vaikka ei pitäisikään hänen äänestään tai tavastaan laulaa.
Ilmeisesti huono sanan käyttö on kielletty tällä foorumilla. :( Varmaan pitää varoa myös sanojen "hyvä" ja "paras" käyttämistä.

Tässä tapauksessa ärtymystä ilmaisi myös puhenopeus ja puheen rytmitys.

Anna oli kaikista 2. semifinaalin laulajista ainoa, jota joku tuomari haukkui tylyllä tavalla. Sääli Annan kannalta. Varsinkin kun arvostelu oli kuin liikaa sieniä syöneen mölinää.
Aika tylystihän Jone sanoi myös Hennariikalle. "Meillä on jo Laura Närhi".

Mutta varsinainen bottom line on se, että aiheeseen, josta keskustellaan Jonen mahdollista ärtymystä, ei ole sopivaa heittää väliin onelineria "Anna oli huono". Hieman kärjistettynä.
No tässä olen samaa mieltä, että nuo one-linerit on vähän turhia, varsinkin jos eivät liity itse aiheeseen. Ei varmaan enää pitäiskään jankata tästä. :)


Siksi että siinä ei ole mieltä, että jos Jonen oman sekaisen ajatusmaailman mukaan Annan kappale muka oli joku ihme pastissi ja sen mukaan Annan olisi ollut pakko esittää kappale jollain Jonen haluamalla tavalla.
Sinä et ymmärtänyt sitä, mitä kirjoitin. En minä väittänyt, että Annan esitys oli pastissi.  Minähän ERITTÄIN selvästi sanoin, että Jonen mielestä Anna oli huono, koska hänen esityksensa EI OLLUT pastissi
Edelleen tämä jäi ihmetyttämään.