Idolslandia
Suomen Idols => Idols-arkisto => Idols 2012 => Aiheen aloitti: Anteater - 06.01.2012 12:21:01
-
Vesqdaan paluu innosti tämän topicin perustamiseen.;D Mielestäni Joensuussa oli huomattavasti parempi taso kuin Oulussa. Mitäpä mieltä Vesqdaa ja muut on tämän kerran tasosta?
-
Kummastakaan ei löytynyt sen suurempaa suosikkia ja jatkoon päässeet tuntuu olevan soundiltaan samaa keskiluokkaista massaa. Mutta olen siis vain telkkarista nähnyt, vois koittaa noi muutkin käydä tarkistamassa. Olenko valittanut aiemmin laulajien tasosta kun näin innostin :D? Hämärästi muistan jotain..
-
No mitä veikkaatte, löytyykö Vaasasta oikeasti parempia kuin vaikkapa Helsingistä, vai onko vain mainoskikka.
-
Eiköhän Vaasasta löydy ihan hyviä samoin kuin Helsingistä, mutta parhaat löytyy ehdottomasti Tampereelta. ;D
-
Yleensä kovin taso on lähes poikkeuksetta ollut Helsingissä, eikä mikään ihme, kun sillä suunnalla on eniten populaa ja myös alan koulutusta löytyy hyvin. Tosin Oulussakin on se Madetojan musiikkilukio ja olin aika yllättynyt, että taso silti oli suht. heikkoa :/Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
-
Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuo kuulostaa ihan urbaanilegendalta. ;D En oikein täysillä usko, että on laulajia, jotka oman lahjakkuutensa takia skippaavat Idolsin.
-
Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuo kuulostaa ihan urbaanilegendalta. ;D En oikein täysillä usko, että on laulajia, jotka oman lahjakkuutensa takia skippaavat Idolsin.
Itse tiedän useampia, jotka eivät millään hakisi Idolsiin jo sen leiman takia, minkä siitä saa ja joilla on kaikki mahdollisuudet pärjätä omillaankin. ;) Ja näkeehän sen tasostakin. Kun tätä vertaa VOF:iin niin tasoero on huikea, vaikka sielläkin muutama Idolsista tuttu on näkynyt. Ja toki VOF:iin pääsevät myös yli kolmikymppisetkin. Lisäksi kun itse kävin viime vuonna karaoken mm-kisojen Suomen finaalissa, niin siellä oli alle kolmikymppisissä vahvempi taso mikä Idolsin finaali-kierroksilla on koskaan ollut ja näistä hoilottajista en ketään ole Idolsissa nähnyt (vielä ainakaan).
-
Yleensä kovin taso on lähes poikkeuksetta ollut Helsingissä, eikä mikään ihme, kun sillä suunnalla on eniten populaa ja myös alan koulutusta löytyy hyvin. Tosin Oulussakin on se Madetojan musiikkilukio ja olin aika yllättynyt, että taso silti oli suht. heikkoa :/Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuotanto oli valinnu huonoja laulajia tuomareiden eteen Oulusta. Katsomosta ku katto niitä pätkiä missä lauleli muitakin niin joukossa oli suht.koht hyviä laulajiakin
-
Yleensä kovin taso on lähes poikkeuksetta ollut Helsingissä, eikä mikään ihme, kun sillä suunnalla on eniten populaa ja myös alan koulutusta löytyy hyvin. Tosin Oulussakin on se Madetojan musiikkilukio ja olin aika yllättynyt, että taso silti oli suht. heikkoa :/Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuotanto oli valinnu huonoja laulajia tuomareiden eteen Oulusta. Katsomosta ku katto niitä pätkiä missä lauleli muitakin niin joukossa oli suht.koht hyviä laulajiakin
Aika jännä, että tuotanto tiputtaa helmiä jatkosta :S
-
Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuo kuulostaa ihan urbaanilegendalta. ;D En oikein täysillä usko, että on laulajia, jotka oman lahjakkuutensa takia skippaavat Idolsin.
Itse tiedän useampia, jotka eivät millään hakisi Idolsiin jo sen leiman takia, minkä siitä saa ja joilla on kaikki mahdollisuudet pärjätä omillaankin. ;) Ja näkeehän sen tasostakin. Kun tätä vertaa VOF:iin niin tasoero on huikea, vaikka sielläkin muutama Idolsista tuttu on näkynyt. Ja toki VOF:iin pääsevät myös yli kolmikymppisetkin.
Totta kai tasoeroa löytyy, jos verrataan 16-vuotiaita laulajia 35-vuotiaisiin ammattilaisiin. Niin pitääkin löytyä. Mutta ei se tee vielä niitä taitavampia laulajia mielenkiintoisemmiksi, jos asiaa mitataan tulevalla levymyynnillä.
Idolsia ei tee myöskään huonoksi se, että jotkut välttelevät Idols-leimaa. Harvalla välttelijällä on kuitenkaan oikeasti rahkeita menestyä omin voimin. Levy-yhtiöiden levytyslistoille on vaikea päästä ellei itse osaa säveltää kappaleitaan. Ja jos osaa sen, harva osaa säveltää ns. hittikamaa.
Tämän vuoden Idolsissa on jo ennen Vaasaa ollut monta artistia, joka pystyy tekemään hyvän levyn, jos saa hyvän tuottajan. Lisäksi monella näistä riittää karismankin puolella.
-
Totta kai tasoeroa löytyy, jos verrataan 16-vuotiaita laulajia 35-vuotiaisiin ammattilaisiin. Niin pitääkin löytyä. Mutta ei se tee vielä niitä taitavampia laulajia mielenkiintoisemmiksi, jos asiaa mitataan tulevalla levymyynnillä.
Ei tietenkään. Mietitään vaikka Anna Abreu ja Antti Tuisku. Kumpikaan heistä ei uransa alkuaikoina ollut millään muotoa loistava laulaja, mutta karismaa ja esiintymiskykyä riitti vaikka muille jakaa. Tarkoitin vaan sitä, että harvoinpa ne parhaat laulajat edes tulevat Idolsiin, eikä se meinannut sitä, etteikö näistä kokelaista voisi tulevaisuuden supertähtiä tulla. Itse vaan alan pikkuhiljaa kyllästyä idoli-etsintään ja mieluummin näkisin ja kuulisin loistavia laulajia. Ehkä alan olla kasvanut Idols-iän yli? :P (henkisesti siis)
-
Itse vaan alan pikkuhiljaa kyllästyä idoli-etsintään ja mieluummin näkisin ja kuulisin loistavia laulajia. Ehkä alan olla kasvanut Idols-iän yli? :P (henkisesti siis)
Minusta se ei liity mitenkään ikään muuta kuin sillä lailla, että pienet lapset kokevat kunkin Idolsin ainutkertaisena huumana, koska eivät muista aiempia kausia. Jos siis Idolsin aikana perheessä televisio avataan ja laitetaan maikkarille.
Minusta on vaan hieno formaatti sellainen, jossa etsitään karismaattista ja taitavaa laulajaa "koko kansan suosikiksi". Se on sitten eri asia, että tuotanto mähläsi ainakin viime kaudella. Ei mainostanut Idolsia (nyt asia korjattiin), tuomarit tekivät virhevalintoja ja äänestäjät äänestivät "nallekarhu-Martin" voittoon ilman ensimmäistäkään aikomusta ostaa hänen levyjä. Erityisen tylyä oli nuorten laulajien käsittely. Teini-ikäiset karsittiin raa'alla kädellä melkein pilkkanaurujen kera.
Sekin sitten että Suomen rajallisille markkinoille ei mahdu kovin montaa uutta artistia vuodessa. Ei riitä ostajat eikä biisinkirjoittajatkaan. Lisäksi Idols-leimaan on hieman kyllästytty, koska Tuiskun ja Abreun tapaisia suosikkeja ei ole enää löytynyt.
-
Itse vaan alan pikkuhiljaa kyllästyä idoli-etsintään ja mieluummin näkisin ja kuulisin loistavia laulajia. Ehkä alan olla kasvanut Idols-iän yli? :P (henkisesti siis)
Minusta se ei liity mitenkään ikään muuta kuin sillä lailla, että pienet lapset kokevat kunkin Idolsin ainutkertaisena huumana, koska eivät muista aiempia kausia. Jos siis Idolsin aikana perheessä televisio avataan ja laitetaan maikkarille.
Minusta on vaan hieno formaatti sellainen, jossa etsitään karismaattista ja taitavaa laulajaa "koko kansan suosikiksi". Se on sitten eri asia, että tuotanto mähläsi ainakin viime kaudella. Ei mainostanut Idolsia (nyt asia korjattiin), tuomarit tekivät virhevalintoja ja äänestäjät äänestivät "nallekarhu-Martin" voittoon ilman ensimmäistäkään aikomusta ostaa hänen levyjä. Erityisen tylyä oli nuorten laulajien käsittely. Teini-ikäiset karsittiin raa'alla kädellä melkein pilkkanaurujen kera.
Sekin sitten että Suomen rajallisille markkinoille ei mahdu kovin montaa uutta artistia vuodessa. Ei riitä ostajat eikä biisinkirjoittajatkaan. Lisäksi Idols-leimaan on hieman kyllästytty, koska Tuiskun ja Abreun tapaisia suosikkeja ei ole enää löytynyt.
Omasta mielestänin olen kyllä vaan kasvanut yli siitä karismaattisten idolien ja valmiiden pakettien etsimisestä ja ihailemisesta. Nykyään itselleni merkkaa lähinnä se laulu ja musiikki mitä esitetään ja muutenkin fanittaminen on jäänyt vähälle.
"Koko kansan suosikilla" tarkoitettanee Idolsin kohdalla nuorten suosikkia ja "Teini-idolia". Suurin osa aiemmista Idols-menestyjistä ovat olleet niitä, jotka ovat vedonneet nuoriin ihmisiin enemmän kuin aikuisiin. Toki ajan kanssa heidänkin fanikuntansa on laajentunut ja sitten voipi jo puhua koko kansan suosikeista, mutta aika marginaalinen osa sen aseman saa näin pikkuruisessa maassa. Loput ovatkin sitten lähinnä Idols-sejase.
Tosin never say never. Stinastakin pidin viime kaudella hirveästi (ja edelleenkin) niin ehkäpä semifinaalien alkaessa sieltä nousee taas joku uusi suosikki, vielä ei ole koelauluista jäänyt kukaan erikoisemmin mieleen, vaikka vakuuttavia esityksiä toki on nähty.
Näitä talent-kisoja ei todellakaan pitäisi järjestää liian montaa peräjälkeä näin pienessä maassa. Hyvin olisi Idols voinut pitää välivuoden nyt kun Voice tuli, mutta vielä on liian aikaista sanoa floppaako kausi.
-
Omasta mielestänin olen kyllä vaan kasvanut yli siitä karismaattisten idolien ja valmiiden pakettien etsimisestä ja ihailemisesta. Nykyään itselleni merkkaa lähinnä se laulu ja musiikki mitä esitetään ja muutenkin fanittaminen on jäänyt vähälle.
Tarkennan sen verran, että en minä mistään fanittamisesta puhunut! Se ei siis ole fanittamista, että tuntee iloa seuratessaan jonkin alan lahjakkuuden uraa alkuhetkestä mahdolliseen menestykseen - osallistuen mahdollisesti siihen uraan ostamalla Idols-artistin tapauksessa hänen levyjään!
Minä ihailen hamaan loppuun asti eri alojen lahjakkaita ihmisiä. Heissä on ikäänkuin jotain maagista.
-
Alussa tämän Idols-kauden taso tuntui suorastaan mahdottoman huonolta, mutta ei enää. Vaasasta mukaan tuli sellaisia kykyjä, että Idolsin taso nousi kauaksi siitä, mitä se oli ollut ennen noita koelauluja. Mutta ei niitä finaalipaikkoja vielä vaasalaisille ole jaettu. Tampereelta löytyy ainakin pari sellaista tyyppiä, joiden epäilen tulevan vielä hämmentämään soppaa pahasti. Ja sittenhän on vielä edessä Hesan koelaulut, joissa on tunnetusti ollut aina kova taso. Tällä kaudella taitaa käydä niin, että hyviä putoaa teatterissa pois.
-
Alussa tämän Idols-kauden taso tuntui suorastaan mahdottoman huonolta, mutta ei enää. Vaasasta mukaan tuli sellaisia kykyjä,
Kyllä niitä kykyjä löytyi myös Joensuusta aika tavalla! Ja Oulustakin jokunen.
-
Alussa tämän Idols-kauden taso tuntui suorastaan mahdottoman huonolta, mutta ei enää. Vaasasta mukaan tuli sellaisia kykyjä,
Kyllä niitä kykyjä löytyi myös Joensuusta aika tavalla! Ja Oulustakin jokunen.
Tarkoitin sanalla "alussa" lähinnä aikaa Oulun jakson jälkeen. Oulun koelauluissa jollakin tavalla säväyttäneiden määrä on laskettavissa yhden käden sormin.
-
Vesqdaa ehti kehua Susanna Erkinheimon Ave Maria -vetoa. Onko tällä Idols-kaudella ollut jotain muuta, joka saa Vesqdaalta suitsutusta?
-
Pakko sanoa tuomarien puolustukseksi kuitenkin se, että luonnossa laulusuoritukset kuulostavat paremmilta kuin televisiosta kuunneltuna, eikä kaikkia virheitä ole helppo kuulla luonnossa. Siltä pohjalta pystyy ymmärtämään, miksi tuomarit joskus suitsuttavat esityksiä, jotka kotikatsomossa kuulostavat kauheilta. Toivottavasti teatterissa huonot jatkoonpääsijät saavat lähteä.
-
Joo tuo on kyllä totta. usein kun nauhoittaa esim. joltakin keikalta vaikka kameralla, niin se kuulostaa livenä aivan todella hyvältä, mutta sitten kun kuuntelee kameralta niin ihan kauheaa. Ehkä ne mikrofonit eivät sitten ole hyviä. Ja vaikuttaahan varmasti idolsissa joku tuollainen tilanne, että siinä voisi olla aika jäykkänä muutenkin. Ei varmaankaan ole paljoa aikaa käytettävänä.
-
Nyt kun loputkin teatteriviikonloppuun pääsijät on selvillä, niin voin todeta, että saatiin mukaan huikean potentiaalista materiaalia. Jokaiselta paikkakunnalta löytyi ainakin joku hyvä, Vaasasta kaikkein eniten (siis lukumääräisesti) hyviä. Miesten osalta tosin jatkoon pääsi muutama, joita en olisi päästänyt itse. Potentiaalisia miehiä on lukumääräisesti melko vähän. Kuitenkin muutamassa miehessä on potentiaalia runsaasti.
-
Mutta harvoinpa ne parhaat laulajat idolsiin ees hakee.
Tuo kuulostaa ihan urbaanilegendalta. ;D En oikein täysillä usko, että on laulajia, jotka oman lahjakkuutensa takia skippaavat Idolsin.
Pelkästään jo Metropolia on väärällään huippulahjakkuuksia, joita ei Idolsissa näy, ja tunnen henkilökohtaisestikin näitä, jotka eivät Idolsiin tahdo. Ei välttämättä Idols-leiman takia, vaan eivät vain ole kotonaan mainstream-musiikin parissa. Vaikka Idolsista saakin näkyvyyttä, kyllä tarpeeksi lahjakas laulaja hyvillä demoilla pääsee levy-yhtiösetien juttusille ilmankin.
-
Vesqdaa ehti kehua Susanna Erkinheimon Ave Maria -vetoa. Onko tällä Idols-kaudella ollut jotain muuta, joka saa Vesqdaalta suitsutusta?
Tämä viimeinen koelaulaja, joka Whitneytä veti. Jos saadaan stailattua vähän aikuisemmaksi, niin kyllä lähtee. Kaikkien aikojen veto mun mielestä.
-
Aika kova taso saatiin kuitenkin tänä vuonna, eikä siellä teatterissa ole yhtään väärää tyyppiä, vaikka en kaikista jatkoon pääsyistä ollutkaan samaa mieltä. Aikalailla fiilispohjalta tulee tehtyä ankarat arvioni.
-
Todella hyvä teatteritaso tosiaankin! En haluaisi olla tuomarina valitsemassa finalisteja. Näissä meidän omissakin äänestyksissä tekee pahaa tehdä valintoja!