Vastaan aluksi popparin kohtia 1-4 koskevia kommentteja lainaamatta hänen tekstiään.
1. Niina saa ylimääräisiä ääniä naisilta, jotka samastuvat häneen.
- Tällä tarkoitan muuta kuin oman idolin etsimistä. En kuitenkaan avaa asiaa enempää. Eli oman idolin etsiminen ei liity asiaan ihan suoraan vaan kyseessä on lopulta äänestäminen muita vastaan.
2. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat osoittaa ulkonäkösuvaitsevaisuutensa kaikelle maailmalle ja nostaa itsensä "pinnallisten" äänestäjien yläpuolelle.
Emel tai Johanna EIVÄT saa samalla lailla ylimääräisiä ääniä ihmisiltä, jotka haluavat osoittaa suvaitsevaisuuttaan. He äänestävät siksi koska ovat sitä mieltä mitä ovat, suvaitsevaisuuttaan julkituovat ihmiset eivät toimi oikeiden ajatustensa mukaan. Heillä ei välttämättä edes ole mielenkiintoa koko Idolssiin eikä Niinaankaan mutta suvaitsevaisuus pitää tuoda julki. Ja ei, Haaviston arvoihin ei kuulu suvaitsevaisuus sen enempää kuin esim. Niinistön arvoihin. Mutta se ei ollutkaan pointti vaan se, että Haavistoa äänestettiin paljon vain jotta pystyttiin julistamaan omaa suvaitsevaisuutta koko maailmalle - ilman että olisi tiedetty Haaviston ajamista asoista yhtään mitään. Saa äänestää millä lailla tahansa mutta minun silmissäni sellainen ihminen on typerä, joka valitsee äänestyskäyttäytymisensä sen mukaan, mitä mieltä muut ihmiset ovat siitä.
3. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat painaa kauniita nuoria naisia alas olemalla tietämättä heistä mitään ja puhumalla vain Niinasta ja äänestämällä häntä.
En tiedä mitä oikein halusit sanoa tähän. Mutta tämäkään kohta ei ole symmetrinen Emelin ja Johannan kanssa. Kukaan ei äänestä heitä siksi, että haluaisivat painaa alas vähemmän kauniita. Heitä saatetaan äänestää koska he ovat nuoria ja kauniita - mutta sepä onkin eri asia.
4. Niina saa ylimääräisiä niiltä rock-henkisiltä äänestäjiltä, jotka eivät voisi ajatella äänestävänsä kaunista nuorta naista joka ei laula rokkia, koska tämä ei olisi riittävän katu-uskottavaa.
Nämä ovat sen vuoksi ylimääräisiä ääniä, että äänestys tapahtuu jälleen muiden mielipiteiden vuoksi. Sitähän katu-uskottavuus tarkoittaa. Nykyään vain miesten esittämään rokkiin liittyy ihmeellinen katu-uskottavuuden käsite ja heimo. Heimoon kuuluvien KUULUU sanoa, että he eivät arvosta kauniita nuoria poppia laulavia naisia. He eivät sano niin siksi, että he todellisuudessa olisivat sitä mieltä mutta yhteisön paine on kova. Siksi tällaiset äänet ovat ylimääräisiä ääniä, koska vastaavia symmetrisiä ylimääräisiä ääniä ei tule nuorille kauniille poppia laulaville naisille. Eli rokkiheimon jäsen ei äänestä erityisesti Niinaa siksi, että hän olisi mielenkiintoisin (toki saattaa monille ollakin) vaan siksi, että se on katu-uskottavaa. Toisinpäin ei vaan ole katu-uskottavuuden käsitettä. Siksi kukaan ei jätä äänestämättä Niinaa siksi, että siinä menisi katu-uskottavuus. Jos seuraat musiikkiin liittyviä nettikeskusteluita, huomaat kyllä, että katu-uskottavuuden käsitteellä on paljon selitysvoimaa eikä se siksi ole ollenkaan hölmö argumentti. Siksi minä sitä käytänkin.
Luettelemasi mahdolliset perustelut Emelin äänestämiselle voivat olla oikeita mutta nepä ovatkin sellaisia perusteluita, jotka lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Eli se ei lisää todennäköisyyttä Matin levyn ostamiseen, jos Mattia äänestetään, koska ei haluta äänestää Teppoa. Mutta jos Mattia äänestetään siksi, että se on niin ihqu, levyn ostamisen todennäköisyys kasvaa.
Aivan yhtä todennäköisesti nuo "fatima-syyt" lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Ihan hyvin Niinaan samaistuva nainen voi haluta ostaa hänen levynsä. Ja hyvinkin aikuis-rockista pitävä voi haluta ostaa hänen levynsä. Myöskin Emelillä ja Johannalla on äänestäjiä, jotka äänestävät siksi, ettei Niina saisi ääniä, näin ollen heidänkin äänet ovat vääriä/ylimääräisiä. eikä tämä takaa, että kyseinen äänestäjä haluaa ostaa Emelin levyn.
Fatima-syyt eivät lisää levynmyyntiä ainakaan merkittävissä määrin, jos tulkitset minun tekstini niin kuin minä olen sen tarkoittanut. Emelin ja Johannan äänestäjissä ei ole todennäköisesti lainkaan sellaisia, jotka äänestävät heitä, jotta Niina ei saisi ääniä. Se ei vaan onnistu, että yrität saada kaiken näyttämään symmetriseltä vaikka niin se ei vaan ole ihmisten maailmassa.
hänen äänestysmenestyksensä ei ole ehkä niin herkkä esitysten tason suhteen.
- Ja mistäköhän tämän tiedon olet saanut? Aivan samalla tavalla voidaan sanoa jonkun nuoren ja kauniin tyypin kohdalla. Esityksen tasosta riippumatta saa ääniä vaikka ulkonäkönsä takia. Tässä jännätäänkin, että miten Alekin käy, kun esitys kuitenkin meni penkin alle.
Olen sen selitttänyt muistaakseni jo edellä. Eli se perustuu siihen, että Fatima-syyt (myös kohta 1) ovat viime kädessä muihin laulajiin liittyviä syitä eivätkä liity siihen laulajaan, joka saa ylimääräistä nostetta. Samalla lailla ei voi todellakaan sanoa nuoren ja kauniin typyn kohdalla. Ja mieslaulajat eivät tähän liity ollenkaan, naisäänestäjillä ei ole mitään nuorta ja hyvännäköistä miestä kohtaan eikä miehilläkään.
Sorry, vastapointit eivät ole yhtä päteviä ja se on helppo havaita kun vuosittain seuraa näitä nettikeskusteluita. Kaunis menettää ääniä enemmän kuin ei-niin-kaunis ei-niin-kauneuden vuoksi. Kauniit laulajat mitätöidään usein ihan täysin - kuuntelematta.
- anteeksi vaan, mutta nettikeskustelut ei nyt mielestäni ole mikään luotettava mittari sille, että kuinka suuri osa tietyistä äänistä johtuu mistäkin... Näillä foorumeille liikkuu vain tietty porukka. En mitenkään usko, että näitten puheitten perusteella saa oikean kuvan koko idolsin äänien syistä. Ja hommahan toimii niin, että ääniä ei VOI menettää. Ääniä saa enemmän tai vähemmän. Ei sinulla ole olemassa mitään mittaria millä voisi todeta että Kauneuden takia äänestämättä jättäneitä olisi enemmän kuin Kauneuden takia äänestäneitä. Tämä on suorastaan naurettava väite.
Anteeksi vaan, nettikeskustelut korreloivat tällaisissa asioissa hyvin sen kanssa, miten ihmiset käyttäytyvät yleensäkin.
Eikä tietenkään tämä ole mikään tieteellinen tutkimus. Eikä sellaista kukaan edes pystyisi tekemään ilman telepatiakonetta, koska haastateltavien olisi liian helppoa valehdella.
Ja minun mittarini on paras saatavilla oleva menetelmä: ihmisten kanssa keskusteleminen netissä ja IRL. Kerro ihmeessä mikä olisi parempi keino. Näissä keskusteluissa olen huomannut saman kaavan vuodesta toiseen. Ja sen kaavan kerroin viestissäni, josta tämä keskustelu alkoi.
Minä haluan että joku laulajista saisi Idolsin vuoksi ammatin ja asiaa auttaisi se, että äänestäjät äänestäisivät niitä laulajia, joista aidosti pitävät ihan heidän itsensä vuoksi.
Tuot hyvän pointin esille kyseenalaistamalla ihmisten äänestyskäyttäytymisen. Äänestetäänkö potentiaalista menestyjää musiikkimaailmalle, vaiko henkilökohtaisesti miellyttävää hahmoa? Tässä nyt viestiesi kohdalla käy vaan niin, että näytät arvailevan ja hyvinkin vahvasti lokeroit ja näytät tietävän mitkä äänestys-syyt johtavat levyjen ostamiseen. Tätähän sinä et voi tietää. Ja näiden arvailujen ja argumenttien pohjalta näyttää tulevan hyvin vahva vastustus Niinaa kohtaan. Enpä nyt ole tarkistanut, mutta tuskinpa Emelin ja Johannan keskusteluketjuissa jutellaan siitä kuinka väärillä perusteilla heitä äänestetään.
Saat vapaasti tehdä niin, että osallistut vain sellaisiin keskusteluihin, joissa jokainen keskustelija voi todistaa arvionsa ihmisten käyttäytymisestä tekemällä telepatiakoneella tutkimuksen jokaiselle maapallon ihmiselle. Sillä välin minä harrastan keskustelua asiasta pienemmälläkin todistamisen taakalla. Sinä et ehkä harrasta ihmisen käyttäytymisen tarkkailua, koska toit esiin täysin mahdottomia symmetrisiä väitteitä.
Emelin ja Johannan aiheissa asiaa ei käsitellä, koska ongelma on symmetrinen vain sinun mielestäsi. Ei minun mielestäni.
Olen jokaisessa viestissäni sanonut että Niina laulaa hyvin ja olen häntä kehunut. Joten jätä vähemmälle väitteet siitä kuinka minä "vastustan Niinaa". Voi olla että jatkossa selviää Niinan laulavan juuri sellaista musiikkia josta pidän ja tavalla josta pidän. Nyt en vaan tiedä vielä tarpeeksi. Eli minusta Niina on ihan tarpeeksi hyvä voittamaan Idolssin tänä vuonna.