– Linda ei tiedä mistä puhuu. Englanti on mun ensimmäinen kieli, olen aina laulanut englanniksi. Makes no sense at all. Yhtä hyvin sopii vaikka italia, Elias kummasteli.
Tämä oli tosiaan uskomaton höpö-höpö-kommentti.
Lindahan tarkoitti varmaan sitä, millä kielellä laulamalla Elias kuulostaa parhaalta Suomessa. Ei sitä, millä kielellä hänen on helpoin laulaa.
Juuri näin, takerruin ihan samaan, ja olin kovasti Lindan kanssa samaa mieltäkin. "Maailma on kaunis" oli selvästi Eliaksen esityksistä paras, ja ehkä nimenomaan siksi, että oli suomeksi. Vähemmän rutiininomainen kieli toi ääneen uutta herkkyyttä (Etskukin on tainnut mainita siitä, että enkuksi raspia on turhankin paljon). Jotain kaduilta peräisin olevaa täysin-palkein-laulamisen maneeria Eliaksella taitaa hieman olla, mikä suomeksi laulamalla katoaa.
En nyt silti tuomitsisi Eliasta ylimieliseksi tuon takia - ehkä vaan olisi pitänyt kuunnella Lindaa tarkemmin ja miettiä hetki, ennenkun puolustautuu (aika luonnollistahan pieni tuohtuminen on, jos äkkiseltään ymmärsi että hänen ominta ja tutuinta laulukieltä kritisoitiin...). Mutta kieltämättä hieman häkellyttävää, että nöyrän vaikutelman tähän asti antanut Elias noin jämäkästi nousi Lindaa ja Renneäkin vastaan.
Ja tästä aasinsilta uuten X factor-levyyn, jonka nappasin aamulla Suomalaisesta kirjakaupasta, ohimennen... no ei, ihan tarkotuksella menin sitä hakemaan, pakko myöntää. En kerennyt vielä juuri kuunnellakaan kuin ekaa biisiä, eli Eliasta pari kierrosta. Enkä ainakaan vielä täydellisesti hurmaantunut. Niin upea kuin Eliaksen ääni onkin, rupesi mietityttämään jaksaisiko sitä koko levyllistä kuunnella. Erityisesti tosi matalalta lauletut pätkät... no, en osaa vielä sanoa, onko ne äärimmäisen makeita vai aavistuksen epämiellyttäviä (ehkä molempia?

).
Noh, yleensä tykkään enemmän laulajista/biiseistä kun kuuntelen lisää, eli voi vaatia hieman totuttelua. Jos olen oppinut sietämään Anna Puun kimitystä, lähes tykkäämään siitä, niin enköhän opi sietämään myös Eliaksen ääntä, johon sentään lähes rakastuin heti ensi kuulemalta