Idolslandia
Suomen Idols => Idols-arkisto => Idols 2013 => Aiheen aloitti: Anteater - 29.09.2013 17:21:21
-
Suomalaisista kykyjenetsintäohjelmista ei ole tullut ainuttakaan menestyvää artistia sitten Anna Puun (tai ehkä Jesse Kaikuranta). Miksi näitä liukuhihnatuotanto-ohjelmia halutaan tehdä, kun jo viiden vuoden trendi on ollut laskemaan päin. Voicea ja Idolsia tehdään kilpaa, vaikka kysyntää olisi tuskin edes yhden ohjelman artisteille.
-
Erittäin vaikeaa on Idolsista enää nousta pinnalle, ellei tarjoa jotain ihan erityistä. Mutta laulukilpailuja tehdään, koska ne ovat selvästikin edelleen taloudellisesti kannattavia TV-yhtiöille. Katsojia on paljon ja se merkitsee paljon mainostuloja. Se ei paljoa paina että kärkeen sijoittuvat laulajat jäävät pian unohduksiin.
-
Ongelmana on se, että levymyynti on ihan yleisestikin vähentynyt Spotifyn ja Youtuben takia. Tällöin menestyvän artistin pitää haukata suhteellisesti katsoen isompi pala levymyynnistä. Vaan tuntuu että nykyään artisteilla on tulojen painopiste siirtynyt keikkailuun. Kuulemma esim. Martti Saarisella riittää ihan hyvin keikkoja, vaikka levymyynti onkin ollut vaatimatonta.
-
Martti Saarisen Spotify- ja YouTube-suosiohan on niin suurta, että sivustot oikein meinaavat mennä sekaisin! (IRONIAA!) ;D
-
Idols-kokeilaiden kiinnostavuus artistiuran kannalta on ollut tänä vuonna vaisua. Semifinaalissa (vai finaalissa?) on useita laulajia, joita en todellakaan voi kuvitella menestyvinä artisteina. Miehistä oikeastaan vain Niko B:llä on saumaa. Naisten kohdalla tilanne hieman parempi muttei hyvä.
-
Minusta mukana on useampiakin, joilla on mahdollisuuksia. Kaikki riippuu enemmänkin siitä, saadaanko heidän levyilleen meneviä ja kauniita kappaleita!
Ari Koivunen - Anna Abreu -huumaanhan ei KOSKAAN enää ylletä ihan riippumatta siitä, millaisia laulajia on mukana. No, ainakin luulisin niin.
-
Ei siellä ole kuin Alma ja Niko H jotka voisivat jotenkin menestyä, mutta eivät lainkaan niin hyvin kuin joku Anna Puu tai Antti Tuisku. Muut ovat pelkkää harmaata massaa. Idolsin ja Voice of Finlandin kaltaisia formaatteja ei Suomessa enää tarvita, se on nähty jo. Kauniita kappaleita on riittänyt Koop Arposella, Martti Saarisilla sun muilla Dideillä levyillään, mutta missä menestys?
-
mutta missä menestys?
Kunhan suomalaiset alkavat taas ostaa levyjä varastamisen sijaan, uudet artistit saavat jälleen mahdollisuuden. Ensimmäisissä Idolseissa tilanne oli eri, kun levyjen varastamista ei vielä esiintynyt. Levyt menivät kaupaksi.
Onneksi uusien artistien ura ei ratkea esittämiesi suomalaistyypillisten negatiivisten kommenttien mukaan vaan positiivisesti ajattelevien ja levyistä maksavien ihmisten mukaan. Minä ostan aina uusien artistien levyjä ja ne ovat aivan erinomaisia!
-
^Luuletko oikeasti, että kenenkään menestys on kiinni siitä soitetaanko hänen kappaleitaan spotifyssa? Jos näin olisi miksi kuitenkin Suomessa on edelleen olemassa menestyviä artisteja ja bändejä ollenkaan? Jos kaikki olisi kiinni tästä 'varastamisesta' se koskisi ihan jokaista artistia, ei pelkästään nimenomaan Idolsartistia. Sitäpaitsi tällaiset spotifyn kaltaiset ilmaiskuuntelut voivat myös lisätä kiinnostusta ja myyntiä ihan yhtä paljon, kuin vievätkin.
Mielestäni ei ole mitenkään perussuomalaisen negatiivista miettiä tätä suosionlaskua/sen olemattomuutta, koska kyllähän sen kaikki huomaa, että niin yleisellä tasolla on käynyt. Epäilen sen johtuvan laulukilpailujen ylitarjonnasta ja sen aiheuttamasta puuduttavuudesta, ei niinkään siksi että ihmiset eivät yhtäkkiä enää ostaisi ollenkaan levyjä. Olisi hyvä jos Voice of Finland (tai idolskin, joskin epäilen, että tämä kymmenes kausi alkaa olla jo ihan viimeisiä ellei jopa viimeinenkin. Aika kulahtanut meno alkaa jo olla) tulisi vaikka joka toinen vuosi. Silloin kiinnostus ja odotuskin säilyisi korkeammalla ja laulajatkin olisivat varmasti tasokkaampia. Sitäpaitsi pelkkä levynmyyntikään ei aina kerro siitä kuinka suosittu artisti on. Jotkuthan ovat nimenomaan hyviä keikkartisteja.
-
Spotifyssa ilmaiseksi kuunteleminen ei tuo artistille juuri senttiäkään. Artistin on tarkoituksena elää työllään ja siinä ei paljoa auta, että ihmiset kuuntelevat levyt ilmaiseksi Spotifystä. Ei artisti elä sillä, että ihmiset pitävät hänen levyistään. Niitä pitää myös saada kaupaksi. Sama tilanne on jokaisen artistin suhteen. Muutamia poikkeuksia on, joiden levyjä myydäänkin. Jenni Vartiainen esimerkiksi.
Artistin menestyminen on kiinni levymyynnistä. Spotify ei merkitse levymyyntiä. Keikkaileminen voi korvata tästä vain osan, koska myös säveltäjien, sanoittajien ja soittajien pitää elää.
Eipä ole ollut sellaisia havaintoja, että ilmaiseksi kuuntelu olisi lisännyt levyjen myyntiä.
On nimenomaan perussuomalaista negatiivisuutta haukkua kaikki surkeiksi jo etukäteen, antamatta edes mahdollisuutta. Se on eri asia, että totta kai näistä formaattikilpailuista on kadonnut paljon alkuperäistä mielenkiintoa eikä erottuvia ja kiinnostavia laulajiakaan riitä loputtomiin. Mutta siitä huolimatta on ihan keskeistä, että Idols-laulajankin levylle tulee mielenkiintoisia kappaleita.
Levymyynti kertoo todella paljon artistin taloudellisesta tilanteesta. Hyvällä myynnillä voi päästä hyville tuloille kiertämättä keikkapaikkoja 20 iltaa viikossa. Ahkera keikkailu on kovaa työtä mutta ei välttämättä tarjoa suuria tuloja. Keikkapalkkiostahan menee osa aina soittajille. Ehkä teostollekin. Ei myöskään ole helppoa kiertää kovin kauaa samojen kappaleiden varassa samoja keikkapaikkoja.
Yhteenvetona: suosiolla artisti ei osta yhtään voileipää. Tilille pitää löytää rahaa. Levynsä verkosta ilmaiseksi kuuntelevat tai lataavat käyttävät omat rahansa mieluummin omiin tarpeisiin. Ei artistia paljoa lämmitä tällaisen "fanin" tarjoama suosio.
-
Artistit saavat tulonsa suurimmaksi osaksi nimenomaan keikkailusta. Levymyynnistä ei paljon ollenkaan. (Paitsi jos sanoitat ja sävellät kappaleita itse) Siksi tällainen "piilosuosio"kin voi sen kannalta olla tärkeää. Mitä suositumpi artisti ---> sitä enemmän keikkaa ja rahaa itselle. Totta kai tästä myös soittajille menee oma osansa, työtäänhän hekin siinä tekevät ja ovat osa pändiä :P
En tietenkään väitä vastaan etteikö suuri levymyynti ole hyvästä ja tärkeää, sehän myös lisää suosiota. Etenkin se on sanomattakin selvää, että kappaleiden täytyy olla onnistuneita, niillähän sitä eteenpäin mennään niin levyillä kuin keikoillakin. Mutta edelleen en usko, että spotify/youtube on se menestyksen tuho ja siksi ura tuhoon tuomittu ja etteikö artistia lämmittäisi tai hyödyttäisi se, että häntä näilläkin tahoilla noteerataan. Kyllähän se on ihan loogistakin. Jos artistista kiinnostutaan niin sitten kiinnostutaan ja se kiinnostus voi löytyä sielä spotifysta (joista artistit käsittääkseni saavat osansa ihan yhtä paljon kuin levynmyynnistä. Toki se molemmissa saattaa sitten olla se "ei senttiäkään") Itse olen tähän mennessä löytänyt lähes jokaisen bändin, josta olen suuremmin kiinnostunut nimenomaan netistä. Ilman sitä en olisi välttämättä näistä kuullutkaan ja sitten olisivat menettäneet ainakin yhden kannattajan. Missä välissä kukaan on muuten haukkunut etukäteen ketään?
Luin muuten jonkin aikaa sitten PMMP:n haastattelun, missä he muistelivat läpimurtoaikojaan ja ratkaisevin tekijä oli ollut jokin suuri festarikeikka heidän kakkoslevynsä aikoihin. Käytännössä koko yleisö oli kävellyt levykauppaan keikan jälkeen ja siitä lähti bändin nousukiito ylöspäin, joka pysähtyy vasta nyt kun bändi lopettaa. Että kyllä se voi noinkin päin toimia.
/Aivan, niinkuin alhaallakin sanottiin. Tuli mieleen vielä, että Tehosekoitinhan teki tässä pari vuotta sitten toistaiseksi viimeisen comeback keikkansa, johon syy oli se että oli rahat loppu :DD/
-
Täällä on mielenkiintoinen uutinen tältä päivältä:
http://www.hs.fi/kulttuuri/Levymyynti+l%C3%A4hti+nousuun++musiikkitalous+kasvaa+Suomessa/a1381977580746?ref=hs-art-new-2
Vaikka äänitteiden myynti on kasvanut, siitä syntyy tuloja vain noin kahdeksan prosenttia musiikkialan talouden kokonaisarvosta, eli 67,9 miljoonaa euroa. Suurin tulonlähde on edelleen elävä musiikki, josta tulee noin puolet musiikkialan tuloista eli 413,8 miljoonaa euroa.
Keikkailu on siis ylivoimainen ykkösjuttu. :)
Googlaamalla tuntui kyllä olevan vaikea löytää tarkkoja vuosittaisia tilastoja levymyynnistä.
-
Kyllä minä ainakin yleensä kuuntelen Spotifystä levyn ensin ja usein ostan sen, jos se kuulostaa hyvältä. ;D
-
^ Kuin myös. Pitää tietää mitä on ostamassa! :D
-
Siinä ei ole mitään pahaa, että käy kuuntelemassa netissä levyn ennen ostamista.
Valitettavasti useimpien kohdalla siinä käy niin, että hyvää levyä sitten kuunnellaan 10 kertaa netistä ja siirrytään seuraavaan levyyn. Levyn ostaminen jää tekemättä.
-
^Paljon mahdollista, mutta ainakin artisti on sitten jäänyt mieleen. Ja hei, hän saattaakin sen sijaan lähteä keikalle! :)
-
^No ei edes lähde keikalle! ;D
Ja tämän Spotify-käyttäytymisen "hei-jee-loistava-levy-kuuntelin-Spotifyssä-pitääpä-ostaa" -olen lukenut tämän foorumin kirjoituksista todella monta kertaa mutta en ole lukenut sen jälkeen kirjoitusta "kävin-ostamassa-sen-levyn".
Olen muuten huomannut, että levyhyllyillä on tavattoman hyvää tavaraa. Voi ostaa summamutikassa melkein minkä tahansa levyn ja levyn kaikki kappaleet ovaat hyviä! Suurimmat pettymykset tulevat useimmiten suurten maailmantähtien rahastuslevyjen kohdalla. Ostin viime viikonloppuna viisi levyä, joista yksi Santsan Sansan levy. En ollut koskan kuullutkaan Santsasta Sansasta mutta kun oli suomalainen naisartisti, ostin. Hänen levynsä onkin sitten megalomaanisen hyvä! Ihan loistava! En itse siis koskaan tutustu levyihin etukäteen. Siis sen lisäksi mitä radiosta kuulee.
-
Ei sitä tiedä :D
No joo no. Voihan olla ettei sellaiset henkilöt ylipäätään muutenkaan ostaisi paljon levyjä. Sellaista ei muutenkana välttämättä erikeen mainita. Mutta minä ainakin haluan kuulla edes muutaman kappaleen etukäteen ennen kuin summan mutikassa menen rahojani johonkin sijoittamaan. On ikävää jos sellainen jääkin roskaksi kuuntelematta levyhyllyyn pölyttymään. Vähän piheyden vikaakin ehkä : P
-
Minä e muuten siksikään haluaa kuunnella etukäteen levyn kappaleita, koska se voi usein johtaa virheelliseen "enpä ostakaan"-päätökseen. Nimittäin ainakin minulla on usein niin, että tarvitsen 2-4 kuuntelukertaa ennen kuin kappale kolahtaa. En siis vaadi hittimäistä kertosäettä, joka iskee heti. Ostamaani levyä kuuntelen sen jälkeen 4-5 kertaa uudelleen ja uudelleen - ja kas kummaa, kappaleet alkavat elää ja ihastun!
Ostan mielelläni myös (minulle) tuntemattomien artistien levyjä, koska haluan yllätyksiä. Radiosoittohitttejä en niinkään kaipaa.
-
Olen muuten huomannut, että levyhyllyillä on tavattoman hyvää tavaraa.
Mä oon huomannut, että kauppojen levyhyllyt ovat kutistuneet tavattoman paljon. Ei sieltä juuri enää musiikkia löydy. Itse en kyllä ole aikoihin ostanutkaan mitään, kun Spotify Premium on ihan riittävä. Tilaa vievät fyysiset levyt eivät tuo mitään lisäarvoa, varsinkin jos albumilla on noin yksi hyvä biisi. Pitäisi jossain vaiheessa siirtää tietokoneelle koko CD-kokoelma, kun kaikkea ei ole Spotifyssä.
-
Olen muuten huomannut, että levyhyllyillä on tavattoman hyvää tavaraa.
Mä oon huomannut, että kauppojen levyhyllyt ovat kutistuneet tavattoman paljon. Ei sieltä juuri enää musiikkia löydy. Itse en kyllä ole aikoihin ostanutkaan mitään, kun Spotify Premium on ihan riittävä. Tilaa vievät fyysiset levyt eivät tuo mitään lisäarvoa, varsinkin jos albumilla on noin yksi hyvä biisi. Pitäisi jossain vaiheessa siirtää tietokoneelle koko CD-kokoelma, kun kaikkea ei ole Spotifyssä.
Kuten sanoin, levyillä on yleensä JOKAINEN kappale hyvä.
Mutta tottahan (lähes) ilmaiset levyt ovat halvempia kuin 19 euron levyt.
Kauppojen levyhyllyt ovat kutistuneet, koska kaupan hinnat eivät voi kilpailla ilmaisjakelun kanssa.
Onneksi Stockmanilla on vielä kunnon levyosasto mutta esim. Anttilassa on menty hurjasti alaspäin.
-
Kauppojen levyhyllyt ovat kutistuneet, koska kaupan hinnat eivät voi kilpailla ilmaisjakelun kanssa.
Kyllä ihmiset ostavat netistäkin paljon musaa, esim. iTunesista. Siinä on kyse ihan vain oston mukavuudesta ja hyvästä integraatiosta Applen tuotteiden kanssa. Spotifystäkin voi ostaa biisejä itselleen, mutta en tiedä, että kuinka paljon ihmiset sitä harrastavat. Hyötyä kun tulee vain offline-käytössä.
-
Kauppojen levyhyllyt ovat kutistuneet, koska kaupan hinnat eivät voi kilpailla ilmaisjakelun kanssa.
Kyllä ihmiset ostavat netistäkin paljon musaa, esim. iTunesista. Siinä on kyse ihan vain oston mukavuudesta ja hyvästä integraatiosta Applen tuotteiden kanssa. Spotifystäkin voi ostaa biisejä itselleen, mutta en tiedä, että kuinka paljon ihmiset sitä harrastavat. Hyötyä kun tulee vain offline-käytössä.
Totta kai musiikkia ostetaan netistä myös ihan oikeasti. Tai tilataan Amazonista kuten minä usein. Biisien ostaminen ei koskaan korvaa koko levyn ostamista. Sillä ei suomalainen artisti ainakaan elä.
-
Ostin viime viikonloppuna viisi levyä, joista yksi Santsan Sansan levy. En ollut koskan kuullutkaan Santsasta Sansasta mutta kun oli suomalainen naisartisti, ostin. Hänen levynsä onkin sitten megalomaanisen hyvä! Ihan loistava!
Korjasin nimen. Se on Sansa!
(http://b.i.levykauppax.fi/cover/normal/2/26/266744.jpg?cd)
-
Mun mielestä kukaan Idols-kilpailija ei ole tänä vuonna erityisen hyvä. Petyin Lande-jaksoonkin. Ainoa valon pilkahdus oli Sara Kurkola, joka ei ehkä ole vielä valmis artistiksi.
Oikeastaan Alma Miettinen on ainoa mahdollisuus kauden saldon pelastamiseksi. En täysin ymmärrä hänen suosiotaan, mutta hänessä on jotain, joka saa yleisön innostumaan.
-
Ei ole enää tilaa. Ei noista ole kuin Alma, Niko, Mitra ja Sara sellaisia jotka voisivat jäädä jotenkin pinnalle. Alma siksi, koska on niin erilainen ja avoin, Mitra koska osaa laulaa ja on cool, Niko koska on kuin miehekäs versio Antti Tuiskusta ja Sara siksi koska on jotain ihan uutta suomalaisessa musiikkimaailmassa: kiltti tyttö. Joseph ehkä jotenkin voi kolahtaa mutta hänelle saattaa käydä niin kuin Ari Koivuselle, eli löytää sen oman tyylinsä joka ei ole sama kuin valtavirralla kansaa ja menestyy sitten siinä kategoriassa. Catharinalla on yksi parhaimmista äänistä mutta jää silti taka-alalle poppoossa. Muita osallistujia en muistakaan... Ei kun joo, Noomi! Luultavasti Anna Puu-alku mutta Ilkka Jääskeläinen-loppu. Muita kilpailijoita en edes oikein muistakaan.
-
Ihan selvää on ainakin, ettei artisti pärjää pelkällä laulutaidollaan. Mua kiinnostaa ennen kaikkea viihdyttävyys. Pitää pystyä antamaan mielenkiintoisia haastatteluja ja vetämään hyviä keikkoja. Sillä silmällä teen omat arvioni Idols-kokelaista.
-
Kyllähän Idols-kisaaja voi viihdyttävä olla tässä pienessä ja hektisessä ajassa nimeltä Idols. Mielestäni asioita pitää kuitenkin katsoa kauemmaksi kuin itse kisaan ja peilata sitä kautta tätä kysymystä "onko uusille idols-tähdille" tilaa. Tällä hetkellä en näe kokonaiskuvassa uusille idols-tähdille tilaa, sillä tarjonta on hävettävän huonoa. Tämä ei ole lupaavaa kisan jälkeistä aikaa silmäillen. Vai miten hyvin menestyneitä tai ylipäätään levyjä tehneitä kisaajia viime vuodet ovat tuoneet? Erkinheimo, Borg, Elkharam, Syvänne, Tuomi? Kuka muistaa enää? Niinpä.
Paljon jauhetuissa persooniin liittyvissä kysymyksissä nostan esiin kauden 2007. Sieltä ehdottomasti Ari Koivunen-Anna Abreu -asetelman. Toki siellä osaamisellaan ja muutoinkin tunteita herättäviä tapauksia löytyi, mutta tuo kaksikko ilmentää mielestäni parhaiten sitä mitä on persoona näissä ilakoinneissa. Ensin tulee se talentti ja siihen kylkeen vasta se ympäröivä meininki. Minusta tämän kauden höpöhöpötapaukset eivät omaa tarpeeksi paljon kumpaakaan mainituista.
-
AnGus taitaa tarkoittaa Almaa höpöhöpötapauksilla. Mä taas sijoittaisin Alman tässä vaiheessa ykköseksi mun listoilla.
-
Paljon jauhetuissa persooniin liittyvissä kysymyksissä nostan esiin kauden 2007. Sieltä ehdottomasti Ari Koivunen-Anna Abreu -asetelman. Toki siellä osaamisellaan ja muutoinkin tunteita herättäviä tapauksia löytyi, mutta tuo kaksikko ilmentää mielestäni parhaiten sitä mitä on persoona näissä ilakoinneissa. Ensin tulee se talentti ja siihen kylkeen vasta se ympäröivä meininki.
Mutta onhan totta, ettei jokaisella talenttia omaavalla ole edellytyksiä tuon meiningin aikaan saamiseen. Tämän kauden kilpailijoista esimerkiksi Catharinan laulutaidot riittäisivät kevyesti idoliksi, mutta tätimäinen olemus ja persoonan epäkiinnostavuus nousevat esteeksi.
-
Tämä on ehkä paras paikka keskustella mediaseksikkyydestä.
Mun mielestä joistakin henkilöistä on vain kivempi kirjoittaa ja lukea kuin toisista eikä kenestäkään pysty väkisin tekemään kiinnostavaa. Saatan olla toki vainoharhainen. :P
-
Tämä on ehkä paras paikka keskustella mediaseksikkyydestä.
Mun mielestä joistakin henkilöistä on vain kivempi kirjoittaa ja lukea kuin toisista eikä kenestäkään pysty väkisin tekemään kiinnostavaa. Saatan olla toki vainoharhainen. :P
Joo onhan se erittäin kivaa ja kansaamme kuvaavaa lukea näistä maamme media"seksikkäistä" kuten Tukiainen, Nykänen, kaikki beebeeturhakkeet yms.
En tiedä miten hienoa palvelusta Idols-aloittelijoille olisi jos he vetäisivät tuollaisella Miley Cyrus-Justin Bieber + muut sekoilijat -linjalla. Mediaseksikkyys taattua kun kaikki kirjoittaa ja lukee.
-
Alma on mulle vaikea tapaus. En tiedä, onko hänessä artistin vikaa paljon vai ei ollenkaan. Välillä olen samoilla linjoilla AnGusin kanssa eli hänen erikoisuutensa tuntuu keinotekoiselta.