Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Minä vuonna Suomi itsenäistyi?:
Mikä on Anna A:n sukunimi?:
Mikä puuttuu: Hupu, Tupu:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Anteater
« : 14.03.2012 23:36:49 »

Etskulla taitaa olla Seija-syndrooma, kun sekä Sanna että Selja on kääntynyt Seijaksi. ;D
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 14.03.2012 23:35:23 »

^Palaan vielä Inaan ja sohvaperunoihin.  ;D

Kuuntelin esitykset nyt sillä korvalla että kuinka hyvin ne toimivat LAULUkilpailun esityksinä (unohtaen idoliuspuolen).


Kimmo Härmä: Ei mitään todistutta sen puolesta, että soitto olisi tullut livenä. Mahtava nauhalta tullut taustakuoro.

Sanna Säntti: Vaikka Sannan laulu olikin kaunista, tehosteita käytettiin niin, että en Idolssiin hyväksyisi. Kaiku tuli Amandan tavoin eri aikaan Seijan laulun kanssa (”rakasta minua, rakasta minua”), loppuosan hiljaisemmat kohdat oli autotunetettu. Kauttaaltaan keinotekoinen saundi.

J-P Salo: Taustakuoro nauhalta mutta muuten kai ihan luonnollista laulua.

Antti Matikainen: Melkomoista kaikua varsinkin alussa.  ”Olkinainen, olkinainen” tuli kahdennettuna. Mutta lisää olisi tarvittu, koska eihän tuosta aneemisesta laulusta mitään irtoa.

Krista Siegfrids: Taustakuoro nauhalta. Muuta en havainnut. Se kuoro toi kuitenkin lisäpuhtia esitykseen.

Selja Felin: Puhdas luonnollinen esitys ilman helposti havaittavia tehosteita. Näin sen pitää mennä, jos kerran ÄR.

Toni Hiltunen: Tonilla on niin ainutlaatuinen ääni, että mahdotonta sanoa, tuliko ääni ihan ilman tehosteita! Mitään todisteita en sen puolesta kuitenkaan löytänyt.

Kim Koskinen: Kimin laulun voima ja saundikin luotiin osittain tehosteilla. Ei ollut ns. live-laulua vaikkei playbackina tullutkaan. Idols-lavalla kirkumiset olisivat kuulostaneet paljon vaatimattomammilta eli siis luonnollisilta. Konsertissa näin saa tehdä mutta ei laulukilpailussa. Mutta onhan Kim suuri suosikkini!

Mikko Herranen: En löytänyt muuta ”tehostetta” kuin se, että kaiuttimet oli säädetty aika kovalle. Veikkaan että katsomossa tarvittiin korvatulppia. Siitä en pitänyt Idolssin finaaleissakaan. Kaipa rokkiakin voisi laulaa ihan oman äänensä voimalla mikä toki sallii  mikrofonin käytön ja pienen vahvistuksen?

Valerie Nyholm: Valerie osaa varmasti laulaa mutta tässä esityksessä oli hieman liikaa tehosteita. Kaikua tietysti. Menevimmissä kohdissa musiikki pauhasi niin, että laulua oli vaikea arvioida. Mutta aivan kuin nousukohdissa apuna olisi ollut vähän dopingia. Minä olisin halunnut kuunnella Valerien esityksen puhtaana lauluna niin että vain akustinen taustabändi taustalla hiljaa tukisi.

Saara Aalto: Saara lauloi varmaan au naturel. Olisin halunnut kuulla sitä vaan ilman taustabändin mekastusta. Se esti lauluun keskittymisen. Kappale oli sellainen, jota American Idolissa kuullaan usein enkä niitä sielläkään oikein jaksa kuunnella.

Amanda Löfman: Amandankin laulua oli mahdottoman hankala seurata, kun musiikki ja taustat tulivat niin lujalla. Välillä ääni suorastaan katosi. Olisin halunnut nähdä Amandalta Idols-lava-esityksen. Kaikukohtausta ja taustakuoroa lukuun ottamatta Amandan laulu kuulosti tulevan myös au naturel. Liikaa tosin äänen vahvistusta.

Kirjoittanut: vviima
« : 14.03.2012 15:34:16 »

Mä sanon tähän sen verran, että oon viiman kanssa samaa mieltä tosta kohdasta.
Jos tota ensimmäistä "left, everybody" -kohtaa vertaa jälkimmäiseen (1:10) niissä on kyllä selkeä ero. Jälkimmäinen menee hyvin, ensimmäinen ei.

Juuri niin! Se jälkimmäinen menee paljon paremmin, kun taas se ensimmäinen ei ihan yllä oikealle korkeudelle.

Mutta pakko siis ihan vielä korostaa, etten haluais kuulostaa miltään nipolta, ja esityksen miellyttävyyteen ei mun kohdalla tää yks vähän selkeämmin epävireinen kohta yhtään vaikuttanu. Yritän vaan todistaa, että niitä "harhanuotteja" kyllä oli, kerta tämmönen ihan tavallinen sohvaperunakin ne kuulee helposti.
Kirjoittanut: poppari
« : 14.03.2012 13:43:48 »

 :P

All right tässä vähän kattelin uudestaan noita viime viikkoisia vetoja.
Päällimmäinen fiilis on:

Kimmo Härmä oli illan paras! Todella vahva lavakarisma, ja ääni on todella hyvä.
Ja iso plussa bändille. Aivan örinähevin hyvä sovitus biisistä! Kuinka täydellisen hieno kohtaus oli se kun Kimmo kävelee kädet levällään ja taustalaulajat kiekuu. Todella eeppistä  :-*
Kirjoittanut: jensky
« : 14.03.2012 10:30:57 »

Ja mitä tulee absoluuttiseen sävelkorvaan, niin onhan se ylimaallinen kyky verrattuna ns. tavalliseen ihmiseen ja harvinainen taito. Vähän sama kuin ilmiömäinen muisti: ylimaallinen kyky, joka on vain harvalla. Molemmat taidot ovat myös testattavissa ja molemmille on annettu tiukat kriteerit. Kuitenkin molempia voi kuka tahansa itselleen kehittää ja parantaa, mutta helpointahan olisi olla "born" with it, baby. 
Kirjoittanut: menni
« : 14.03.2012 10:02:20 »

Mä sanon tähän sen verran, että oon viiman kanssa samaa mieltä tosta kohdasta.
Jos tota ensimmäistä "left, everybody" -kohtaa vertaa jälkimmäiseen (1:10) niissä on kyllä selkeä ero. Jälkimmäinen menee hyvin, ensimmäinen ei.
Kirjoittanut: jensky
« : 14.03.2012 08:27:54 »

Hähää. Muistin juuri, että mullahan on Price tagin pianonuotit itselläni ja nyt oon sit soittanut mukana alkuperäisversiossa ja Inan versiossa. Molemmat laulaa samasta sävellajista on ÄÄRIMMÄISEN selvää, että Ina laulaa nuotin vieressä kaikki "Left" sanat ja myös ekalla kerralla "Everybody look to the". "Right" on hiinä ja hiinä. Tokalla kerralla Left on taas päin honkia, mutta "Everybody look to the" menee ihan jees, mutta "right" on väärin.

Toka säkeistössä Inalla tulee muutenkin enemmän puhtausvirheitä, kun hän alkaa tulkita ja esittää kappaletta enemmän, niin vire ei sit pysy niin hyvänä. Tosin eipä se haittaa, kun muuten on ihan hyvää laulua.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 14.03.2012 00:31:11 »

^Voi pahuksen pahus, luin sinun boldauksesi päin honkia! Kun olin etukäteen ajatellut että ehkä tarkoitat rightia.

Sorry!  :'(

Palaan huomenna asiaan. Nyt täytyy lopettaa.

Kirjoittanut: vviima
« : 14.03.2012 00:28:25 »

No kyllä tuo musta pitäis ihan selkeästi laulaa korkeammalta.
Tuota kappaletta oon kuullu sen verran mitä sitä radiossa on soitettu (eli suht paljon) ja ihan sen perusteella tuon virheen ainakin huomas heti.

Kyllä mä oon samaa mieltä, että pitäisi mennä korkeammalta. Tuossa mullakin ekalla kuuntelukerralla tuli se auts-fiilis.

Kuunnelkaapa alkuperäisesitys! Siinä hämää se, että Jessien ääni on kirkkaampi kuin Inalla. Ei Jessiekään mitenkään korkealle mene rightissa kuten jo mainitsinkin.




Niin ei se siinä rightissa meekkään, mutta LEFTissa! Aivan selvästi.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 14.03.2012 00:26:51 »

No kyllä tuo musta pitäis ihan selkeästi laulaa korkeammalta.
Tuota kappaletta oon kuullu sen verran mitä sitä radiossa on soitettu (eli suht paljon) ja ihan sen perusteella tuon virheen ainakin huomas heti.

Kyllä mä oon samaa mieltä, että pitäisi mennä korkeammalta. Tuossa mullakin ekalla kuuntelukerralla tuli se auts-fiilis.

Kuunnelkaapa alkuperäisesitys! Siinä hämää se, että Jessien ääni on kirkkaampi kuin Inalla. Ei Jessiekään mitenkään korkealle mene rightissa kuten jo mainitsinkin.


Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 14.03.2012 00:24:59 »

Absoluuttisen sävelkorvan omaavahan pystyy esimerkiksi nuoteista seuraamalla kuulemaan, laulaako laulaja samassa sävellajissa, mihin nuotit on kirjoitettu. Minä en sitä pysty tulkitsemaan.

Pitäisi etsiä linkki edelliseen vastaavaan keskusteluun. Mutta minun ihan tieteellinen pointtini on se, että haluaisin että ihan mittalaittein todistettaisiin, ovatko "absoluuttisen sävelkorvan" omistavan arviot oikeita!  Viittaan ihmisiin, jotka väittävät oikeudenkäynneissä nähneensä vaikka mitä vaikka sellaista ei olekaan tapahtunut. Aistihavainto voi tuntua täysin oikealta ja silti se voi olla täysin virheellinen.

Mutta tottahan ihmiset ovat eritasoisia kaikenlaisissa asioissa. Termi "absoluuttinen sävelkorva" on kuitenkin harhaanjohtava, koska se antaa ymmärtää että jollakin on ihan ylimaallinen kyky.


Kirjoittanut: ddrukki
« : 14.03.2012 00:24:49 »

Kyllä mä oon samaa mieltä, että pitäisi mennä korkeammalta. Tuossa mullakin ekalla kuuntelukerralla tuli se auts-fiilis.
Kirjoittanut: vviima
« : 14.03.2012 00:21:38 »

No kyllä tuo musta pitäis ihan selkeästi laulaa korkeammalta.
Tuota kappaletta oon kuullu sen verran mitä sitä radiossa on soitettu (eli suht paljon) ja ihan sen perusteella tuon virheen ainakin huomas heti.
Kirjoittanut: Etsku-Etana
« : 14.03.2012 00:18:59 »

No se ei ole vaikeaa. :D

Everybody look to their left
everybody look to their right


Kummatkin pitäis laulaa korkeammalta. Pientä, mutta kuitenkin.

Ei Jessie laula rightia kovinkaan korkealta!

Enkä usko että sohvaperunat huomaavat tuossa VIRHETTÄ, jos eivät osaa ulkoa alkuperäiskappaletta. Jos siis siinä oli virhe.  8) Ei siinä ole sellaista taustamusiikinkaan osuutta, joka auttaisi.

Mutta tässä tarvittaisiin sitä kuuluisaa mittalaitetta. Kun nimittäin veikkaan että 50 % virepoliiseista sanoo "matalammalta" ja 50 % "korkeammalta".  ;D
Kirjoittanut: ddrukki
« : 14.03.2012 00:15:03 »

TOIVOTTAVASTI ET MENETÄ MALTTIASI TÄMÄN KESKUSTELUN JOHDOSTA!  :D

Enhän toki. ;D

Perusongelma on se, että ihmiset löytävät vireongelmia yleensä vain niiltä laulajilta, joista he eivät muutenkaan pidä.

No se on totta, tosin minä en ole muiden esityksiä väittänyt tyylipuhtaiksi. Diandra on miltei ainoa, jonka suorituksista ei liiemmin löydy minunkaan korvallani mitään kritisoitavaa. Mutta itse en ole jaksanut jokaisen laulajan topicissa erikseen käydä vikisemässä jokaisesta virheestä. Esimerkiksi Artusta ja Sinistä pidän, mutta en näe heissä kuitenkaan pidemmän päälle mitään potentiaalia tai riittävää särmää persoonassa. Inassa sitä taas on, sitähän en ole koskaan kiistänyt. :) Mutta sinä taisitkin puhua tässä ihan vain yleisellä tasolla.

Laura Voutilainen toimii taas laulunopettajan roolissa, ei tavallisena kuuntelijana! Hänen kuuluukin huomauttaa pienistäkin virheistä!

Mutta on kai meillä muillakin siihen oikeus? ;)

Mutta minusta pirteä mutta pieniä virheitä sisältävä lauluesitys on tsiljoona kertaa nautittavampi kuin tylsä mutta virheetön esitys.

Piano-opettajani opetti minulle aikoinaan, että ei riitä, että soittaa oikein ja virheettömästi. Pitää myös itse päästä siihen musiikkiin sisälle ja saada kiinni tunteesta. Sama koskee myös laulamista; pitää osata tulkita. Eli siinä olen samaa mieltä, että pelkkä virheetön suoritus ei tee esityksestä suoranaisesti onnistunutta, ellei sitten tarkoitus ole nimenomaan mitata nimenomaan kykyä tuottaa puhdasta laulua. Mutta sehän ei ole Idolsin tarkoitus.

Tosin et ole vielä sanonut, olisiko pitänyt laulaa korkeammalta vai matalammalta.

Itse asiassa olen sanonut. :) Sanoin, ettei Ina aivan yltänyt niihin nuotteihin, joihin pyrki, eli olisi pitänyt päästä korkeammalle. (Ja nyt luojan tähden toivon, että olin oikeassa, koska muuten en varmaan uskalla enää koskaan mainita kenenkään vireongelmista yhtään mitään. ;))

Tosin en usko kenelläkään olevan ns. absoluuttista sävelkorvaa ellei sitä mittalaitteella todisteta. On helppo väittää sitä ja tätä siitä, mitä muka aistii.

Minä kyllä uskon, tosin en tunne ketään, jolla olisi absoluuttinen sävelkorva. Absoluuttisen sävelkorvan omaavahan pystyy esimerkiksi nuoteista seuraamalla kuulemaan, laulaako laulaja samassa sävellajissa, mihin nuotit on kirjoitettu. Minä en sitä pysty tulkitsemaan.