Kirjoittaja Aihe: 2. finaali 10.4.  (Luettu 37251 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jensky

• i
  • *
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Vs: 2. finaali 10.4.
« Vastaus #75 : 11.04.2011 20:24:30 »
Vaikken ookkaan mikään musikaalinen, niin nuo kohat pikkusen särähti korvaan. Mutta se nyt oli hyyyyyyyvin pientä, eikä mun mielestä Hennariikalla mittään suurta vireongelmaa ollu, nautin kyllä!

Kiitos sinullekin!

Mutta missä mielessä "särähti"? Miten Hennariikan olisi pitänyt muuttaa lauluaan?

Sitä tarkoitan, että oliko kyseessä mielestäsi Hennariikan virhe vai makukysymys?

Kyllä se on virhe, jos laulaja laulaa sointuun nähden epävireessä. :) Tietenkään aina sitä ei ole helppo huomata ja omasta mielestäni Hennariikan falskius ei nyt pistänyt pahastikaan omaan korvaani. Tosin minulla ei ole maailman paras sävelkorva, joten tarkkakorvaisempaa se varmasti häiritsee enemmän.

Mutta pääsääntöisesti minusta hennariikka oli enemmän ylävireinen kuin alavireinen, ja se on kuitenkin aina parempi = ei kuulosta niin pahalta. Samoin Hennariikka mielestäni myös korjasi lähes aina sen sävelen, joka meinasi lähteä minne sattuu, eli hän kuulee itsekin kun menee epävireiseksi ja pystyy korjaamaan asian = HYVÄ!
En tosin voi varmuudella sanoa olisiko hennariikan pitänyt laulaa korkeampaa/matalampaa tietyissä kohdissa. Kuulen yleensä sen, kun lauletaan nuotin vierestä, mutten osaa tarkemmin sanoa onko se ylä- vai alavireistä. Vielä. Tässäkin tulee jatkuvasti paremmaksi :D

Hennariikan olisi siis pitänyt olla tarkempi noissa kohdissa. Tosin tuo biisi on hirveän hankala ja jos se on sellainen kappale, jota Hennariikka on lauleskellut aikaisemmin niin hän on saattanut lauleskella sitä aiemminkin jo epätarkasti, jolloin on entistä hankalampaa oppia se, että miten se biisi menee nuotilleen oikein. Omalla kohdallani joulukonsertissa oli työn ja tuskan takana saada menemään niinkin helppo biisi kuin Valkea joulu täsmälleen oikein, kun sitä on vuositolkulla lauleskellut hivenen väärin ;D
« Viimeksi muokattu: 11.04.2011 20:33:09 kirjoittanut jensky »
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

laa

• Idols-keskustelijat
    • Profiili
« Vastaus #76 : 12.04.2011 01:11:18 »
Jopas oli yllätyksiä täynnä oleva 2. finaali! Ali nousi meikäläisen suosikkeihin ja median julistamat ennakkosuosikit tippuilee mun suosiosta, niinkuin myös kisasta. Jos noita pitää järjestykseen laitella nii.

1.Ilpo, tykkäsin Ilpon äänestä todella paljon eilen. Tuli mieleen Ville Valo laulamassa ikkunaprinsessaa.
2.Ali, tykkäsin rauhallisesta laulusta ja Alin esiintymisestä todella paljon. Toivon Alin pääsevän kärkikolmikkoon yhdessä Ilpon ja Hentsun kanssa.
3.Hennariikka, biisi kosketti ja sai täälläkin silmät kostumaan. Pienet vireongelmat häiritsivät tässä laulussa, vaikka vähemmän niitä ilmeni kuin monella muulla, mutta heidän biisinsä vaan peittivät ne paremmin.
4.Stina, miks mulla on sellanen fiilis et Stinalla on samat vaatteet viikosta toiseen? mustaa ja tiukkaa.. Biisivalinta oli todella huono, enkä missään vaiheessa ole ymmärtänyt Stinan yltiömääräistä kehumista ja voittajaksi nostamista. Ei hän huono ole, muttei paraskaan. Olisin toivonut tippuvan jo finaalin kynnyksellä ja päästänyt Fatiman näyttämään finaaleihin.
5.Martti, TYLSÄ. ei vaan mtn mielenkiintoa kyseistä henkilöä kohtaan. Hyvin veti kirkaa mutta ei eieiei -.-

Olen erittäin samoilla linjoilla kaikesta mitä kirjoitat! Martti saisi tosiaan jo tippua, niin tylsä vaikka miten laulaisi hyvin :P

vviima

• Ylin supersarkka
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #77 : 12.04.2011 03:41:59 »
Vaikken ookkaan mikään musikaalinen, niin nuo kohat pikkusen särähti korvaan. Mutta se nyt oli hyyyyyyyvin pientä, eikä mun mielestä Hennariikalla mittään suurta vireongelmaa ollu, nautin kyllä!

Kiitos sinullekin!

Mutta missä mielessä "särähti"? Miten Hennariikan olisi pitänyt muuttaa lauluaan?

Sitä tarkoitan, että oliko kyseessä mielestäsi Hennariikan virhe vai makukysymys?

Korostan yhä etten oo mikään musikaalinen, mutta ainaki mun korvan mukaan...
"mitä toivoisin" <- Nojaa, oikeestaan toi ääni enemmänki särkyy tossa kohalla, mutta alempaa ois kuulunu laulaa.
"oi sallithan että" <- alempaa
"sun luotasi joutunen" <- taas ehkä enemmänki ääni särkyy, mutta alempaa yhä. : D

Ja täähän on siis täysin pilkunviilausta. Ihan pieniä ja lähes huomaamattomia juttuja.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #78 : 12.04.2011 11:50:04 »
Haaste vastaanotettu!

"minä maiset murheeni", "minä maiset murheeni unohdan" (vaikea kohta?), "oi sallithan että", "että suutelen", "mä jos kauas sun luotas", "joutunen". Ainakin nämä fraasit kuulostivat omiin korviini falskeilta, toisin sanottuna hmm kohdat joissa äänenkorkeutta joutui äkisti vaihtamaan

Mutta minun korviini ne eivät kuulostaneet falskeilta eikä muutenkaan vääriltä vaan oikein hyviltä. Tosin pelkäsin niitä kohtia Hennariikan puolesta, koska ne ovat vaikeita. Kuuntelin moneen kertaan printatun viestisi kanssa! Tosin olisin ihan kiinnostunut jonkin teknisen vempaimen antamista äänenkorkeuslukemista verrattuna nuotistoon.

Tässä voi sekoittua kaksi eri ongelmaa:

1) Lauloiko Hennariikka väärillä herz-lukemilla jossain kohtaa?
2) Lausuiko Hennariikka suomen kieltä väärin jossain kohtaa?

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #79 : 12.04.2011 12:12:42 »
Kyllä se on virhe, jos laulaja laulaa sointuun nähden epävireessä. :) Tietenkään aina sitä ei ole helppo huomata ja omasta mielestäni Hennariikan falskius ei nyt pistänyt pahastikaan omaan korvaani. Tosin minulla ei ole maailman paras sävelkorva, joten tarkkakorvaisempaa se varmasti häiritsee enemmän.

Niin, virhe on tietysti virhe. Mutta kysyinkin sitä, että missä kohtaa Hennariikka oikein teki virheitä? Sanan tarkkuudella! Mutta taisit sanoa, ettei sinulla ole tällaista vastausta antaa. Vai ymmärsinkö väärin?

Mutta pääsääntöisesti minusta hennariikka oli enemmän ylävireinen kuin alavireinen, ja se on kuitenkin aina parempi = ei kuulosta niin pahalta. Samoin Hennariikka mielestäni myös korjasi lähes aina sen sävelen, joka meinasi lähteä minne sattuu, eli hän kuulee itsekin kun menee epävireiseksi ja pystyy korjaamaan asian = HYVÄ!

Nyt tarvittaisiin taas äänenkorkeusanalysaattoria sen selvittämiseksi, lauloiko Hennariikka ylävireisesti, alavireisesti tai just kohdalleen. Itse en kyllä huomannut, että joku sävel "meinasi lähteä minne sattuu". Laulussa on vaikeita siirtymiä, mutta Hennariikka hoiti ne vakuuttavasti.

Jokaisen laulajan pitää tietysti tehdä työtä jokaisena hetkenä, jotta laulu pysyisi vireessä ja nuotissa. Ilman aivojen tarkkaa ohjausta laulu olisi pian pelkkää mölinää.

Hennariikan olisi siis pitänyt olla tarkempi noissa kohdissa.

Mutta missä kohdissa?

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #80 : 12.04.2011 12:24:46 »
Korostan yhä etten oo mikään musikaalinen, mutta ainaki mun korvan mukaan...

Huom: Jokainen ihminen on musikaalinen ja kykenevä kuulemaan äänenkorkeuksia! Ellei näin olisi, emme ymmärtäisi ihmisen puhetta.

Eri asia on, että pianon soittaja osaa tietysti nimetä pianon pimputusten sävelkorkeuden harjaantumatonta paremmin. Mutta se on hieman eri asia kuin ihmisäänen sävelkorkeuden mittaaminen.

"mitä toivoisin" <- Nojaa, oikeestaan toi ääni enemmänki särkyy tossa kohalla, mutta alempaa ois kuulunu laulaa.

Tuon "särkymisen" ymmärrän ja itsekin olin sen noteerannut. Mutta ihmisääni on vaan sellaista, että se ei ole 100-prosenttisen puhdasta muuta kuin levyillä, jotka voidaan koostaa 1000 eri otosta.

Sitä en tiedä, olisiko pitänyt laulaa alempaa.

"oi sallithan että" <- alempaa

Tässä saatat olla oikeassa, koska alkuperäisesityksessä ainakin Leif Wager laulaa tuossa kohtaa alempaa:

http://www.youtube.com/watch?v=fBJrqdOTqVw

"sun luotasi joutunen" <- taas ehkä enemmänki ääni särkyy, mutta alempaa yhä. : D

Tätä en enää allekirjoita omien korvieni perusteella.

Ja täähän on siis täysin pilkunviilausta. Ihan pieniä ja lähes huomaamattomia juttuja.

Mutta virekeskustelu on mielenkiintoista vasta tällä tasolla! Muuten se on ainakin minulle pelkkää kaakatusta.  8)

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #81 : 12.04.2011 19:12:00 »
Niissä kohdissa, jotka on jo nostettu esille. Poistin jo Idolsin digiboksistani, niin lisää en uskalla alkaa lonkalta heittelemään, mutta noissa "hyppäyskohdissa" Hennariikka jäi selkeästi ylävireiseksi (alan kallistua ylävireisyyden puolelle). Ylävireisyys kuitenkin on aina parempi kuin alavireisyys = ei pistä niin pahasti korvaan ja kuulostaa oikeammalta. Mistä syystä? En tiedä. Näin se vaan on.

Näitä vireitä on loppujen lopuksi hankala huomata, jos ei itse harrasta musiikkia ja jos biisi ei ole hirveän tuttu eikä omaa absoluuttista sävelkorvaa. Lisäksi kun Hennariikka korjaili virheitään nopeasti, niin en sanoisi hänen vireongelmiaan läheskään niin pahaksi, kuin vaikkapa Ilpolla, joka laulaa ihan tunteella ja antaumuksella nuotin vierestä ;D Syystä tai toisesta tuomarit antavat sen helpommin anteeksi.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #82 : 12.04.2011 19:45:48 »
Niin, jää epäselväksi, jäikö Hennariikka ihan oikeasti "selkeästi ylävireiseksi" hyppäyskohdissa. Pitäisi tietää, mihin tällainen arvio perustuu.  Sitä yhtä kohtaa ehkä lukuun ottamatta, johon viittasin vastauksessani vviimalle.

Ns. absoluuttinen sävelkorva on minulle urbaani legenda niin kauan kuin asia mittalaittein todistetaan. En usko yhdenkään ihmisen tarinoihin omasta absoluuttisesta sävelkorvastaan ennen kuin asia on jollain ihmisestä riippumattomalla tavalla todistettu. Eli verrattu ihmisen arviota jonkin mittalaitteen antamaan lukemaan. Nyt puhun siis äänenkorkeuden arvioinneista laulun yhteydessä enkä pianon pimputtamisen yhteydessä.

Mutta en usko muidenkaan ihmisten virearvioihin sellaisenaan, ellei käytössä ole muutaman ihmisen toisistaan riippumattomia virearvioita samasta kappaleesta. Jos samat virhekohdat osoitetaan vain samalla varmuudella kuin lanttia heittämällä, sitten arvioilla ei ole arvoa.

Ainakin näillä tavoin laulu voi mennä virheellisesti:

1. Laulun äänen korkeuden vaihtelut menevät  eri tahtiin kuin taustamusiikissa. Idols-lähetyksissä paha kuulla! Ymmärrän kyllä, että laulua harrastava osaa paremmin kuunnella kahta eri ääniraitaa (laulu/musiikki) ja verrata niitä toisiinsa. Mutta enpä usko, että moni selviää tästä TV-lähetyksen avulla.

2. Laulussa äänen korkeus vaihtelee vastoin musiikin oppeja ja teoriaa. Eli askellus on väärä.

3. Laulu menee vastoin kappaleen nuotteja. Vaatii kappaleen nuottien osaamista, mutta harvalla on ne tiedossa ihan oikeasti.

Idols 2007:ssä vireestä puhuttiin paljonkin:

https://www.tapatalk.com/groups/idolslandiatkf/virekeskustelu-jatkuu-4-finaali-t2731909.html

:D
« Viimeksi muokattu: 04.12.2017 10:54:12 kirjoittanut Etsku-Etana »

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #83 : 12.04.2011 20:09:18 »

Lainaus
Ns. absoluuttinen sävelkorva on minulle urbaani legenda niin kauan kuin asia mittalaittein todistetaan. En usko yhdenkään ihmisen tarinoihin omasta absoluuttisesta sävelkorvastaan ennen kuin asia on jollain ihmisestä riippumattomalla tavalla todistettu. Eli verrattu ihmisen arviota jonkin mittalaitteen antamaan lukemaan. Nyt puhun siis äänenkorkeuden arvioinneista laulun yhteydessä enkä pianon pimputtamisen yhteydessä.

Kyllähän absoluuttista sävelkorvaa voi mitata. :) Ja mitataankin. Toki aina voi väittää, että "Jee, mulla on absoluuttinen sävelkorva" vaikkei sellaista olekaan, mutta onhan näitä ihmisiä, joilla sellainen oikeasti on. Tämä ei ole aina verrannollinen muun musikaalisuuden kanssa, mutta harvoinpa ei-muuten-musikaalinen ihminen pahemmin edes jaksaa huomata millainen sävelkorva hänellä on.
Lisäksi kyllähän absoluuttinen sävelkorva erottaa epävireisyyden niin laulussa kuin pianossakin.

Meikällä ei absoluuttista sävelkorvaa ole tosiaankaan. Mutta se on parantunut huomattavasti. Kaksi vuotta sitten tein viimeksi erään sävelkorva-testin ja tuloksena oli 7 ja nyt 2,2 ;D eli harjoitus auttaa tähänkin.

Lainaus

1. Laulun äänen korkeuden vaihtelut menevät  eri tahtiin kuin taustamusiikissa. Idols-lähetyksissä paha kuulla! Ymmärrän kyllä, että laulua harrastava osaa paremmin kuunnella kahta eri ääniraitaa (laulu/musiikki) ja verrata niitä toisiinsa. Mutta enpä usko, että moni selviää tästä TV-lähetyksen avulla.

Kyllähän sen aika selvästi erottaa, jos laulaa ohi nuotin tai laulaa sävelen epävireisesti. Myös tv-lähetyksessä. Itse en vaan alussa erottanut niitä Hennariikan kohdalla, koska hänen esityksensä oli muuten ihan loistava, niin ei jaksa turhasta nillittää. Eikä sitä tarvitse kuunnella minusta kahta eri ääniraitaa yhtä aikaa, vaan paremminkin musiikin ja laulun tuottamaa harmoniaa ja miten ne sointuvat yhteen.

-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #84 : 12.04.2011 20:29:49 »
Kyllähän absoluuttista sävelkorvaa voi mitata. :) Ja mitataankin. Toki aina voi väittää, että "Jee, mulla on absoluuttinen sävelkorva" vaikkei sellaista olekaan, mutta onhan näitä ihmisiä, joilla sellainen oikeasti on. Tämä ei ole aina verrannollinen muun musikaalisuuden kanssa, mutta harvoinpa ei-muuten-musikaalinen ihminen pahemmin edes jaksaa huomata millainen sävelkorva hänellä on.
Lisäksi kyllähän absoluuttinen sävelkorva erottaa epävireisyyden niin laulussa kuin pianossakin.

En ole kuullut tällaisista mittauksista, mutta kerro ihmeessä, jos osaat linkata sellaiseen tutkimukseen. Ja tarkoitan todella sitä, että koehenkilö analysoisi korvakuulolta lauluesitystä ja hänen arviotaan verrattaisiin mittalaitteen antamiin äänenkorkeuslukemiin ja kappaleen nuotteihin.

Eri ihmisten puheet omasta absoluuttisesta sävelkorvastaan ovat minulle nollan arvoisia - kunnes asia on mitattu.

Mutta toistan jälleen:

Jokainen, ihan jokainen, laulaja laulaa jokaisen, ihan jokaisen, nuotin väärin. Sen vuoksi jokainen, ihan jokainen, ihminen on oikeassa väittäessään laulajan laulaneen väärin missä tahansa kohtaa laulua. Eli en tietenkään sano, että joku vireestä huomauttanut olisi väärässä!

Kyllähän sen aika selvästi erottaa, jos laulaa ohi nuotin tai laulaa sävelen epävireisesti. Myös tv-lähetyksessä.

Minulle näissä arvioissa on todellakin jotain arvoa vasta, jos useampi henkilö huomauttaa samasta kohtaa toisistaan riippumattomasti. Vireestä huomauttaminen kun ei vielä todista sitä, että huomauttaja olisi oikeassa. Siis jossain vahvemmassa mielessä kuin se, mitä kirjoitin ylempänä. Nuotin vierestä laulaminen on eri juttu, jos kappaleen melodia on tuttu.

Pitää siis pystyä perustelemaan, miksi väittää, että laulajan olisi pitänyt laulaa vähän alempaa tai ylempää. Taustamusiikki joka tapauksessa hukkuu useimmiten niin kaiken alle televisiolähetyksessä.

Olisi vaan huisin mielenkiintoista, jos otettaisiin 100 virearvioijaa ja verrattaisiin heidän lausuntojaan todelliseen mittalaitteen antamaan tietoon.  8)

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #85 : 12.04.2011 20:48:13 »
Lainaus

En ole kuullut tällaisista mittauksista, mutta kerro ihmeessä, jos osaat linkata sellaiseen tutkimukseen. Ja tarkoitan todella sitä, että koehenkilö analysoisi korvakuulolta lauluesitystä ja hänen arviotaan verrattaisiin mittalaitteen antamiin äänenkorkeuslukemiin ja kappaleen nuotteihin.

Eli sinulle ei siis riitä, että sanotaan, että laulaja laulaa ylä/alavireisesti tai nuotin vierestä, vaan pitäisi osata sanoa myös, että kuinka paljon ylävireisyyttä esiintyy vai? Absoluuttisesta sävelkorvasta löytyy varsin monta tutkimusta, mutten jaksa nyt kahlata noita läpi, että mikä vastaa täysin hakemaasi. :)
Lainaus
Eri ihmisten puheet omasta absoluuttisesta sävelkorvastaan ovat minulle nollan arvoisia - kunnes asia on mitattu.

Voit testata omaa sävelkorvaasi esim. täällä:
http://tonometric.com/adaptivepitch/

Lainaus
Jokainen, ihan jokainen, laulaja laulaa jokaisen, ihan jokaisen, nuotin väärin. Sen vuoksi jokainen, ihan jokainen, ihminen on oikeassa väittäessään laulajan laulaneen väärin missä tahansa kohtaa laulua. Eli en tietenkään sano, että joku vireestä huomauttanut olisi väärässä!

Mihin perustat väitteen, että jokainen laulaja laulaa jokaisen nuotin väärin?

Lainaus
Minulle näissä arvioissa on todellakin jotain arvoa vasta, jos useampi henkilö huomauttaa samasta kohtaa toisistaan riippumattomasti. Vireestä huomauttaminen kun ei vielä todista sitä, että huomauttaja olisi oikeassa. Siis jossain vahvemmassa mielessä kuin se, mitä kirjoitin ylempänä. Nuotin vierestä laulaminen on eri juttu, jos kappaleen melodia on tuttu.
Eikö tässä ole jo tullut kolmen ihmisen sanomana samat kohdat mainittua. Kannattaa kysellä myös muilta foorumeilta arvioita ja katsoa vastaako tämän foorumin foorumilaisten arvioihin.

Lainaus
Pitää siis pystyä perustelemaan, miksi väittää, että laulajan olisi pitänyt laulaa vähän alempaa tai ylempää. Taustamusiikki joka tapauksessa hukkuu useimmiten niin kaiken alle televisiolähetyksessä.

Ei se nyt niin pahasti sinne taustalle huku, etteikö kuulisi millainen harmonia laulun ja musiikin välillä on. :) Mutta olen samaa mieltä siitä, että tuomarit mussuttivat liikaa Hennariikan vireestä kun taas Ilpo pääsee kuin koiraveräjästä, vaikka laulaa ihan nuotin vierestä minkä nyt kuulee kaikki paitsi sävelkuurot :P

Lainaus
Olisi vaan huisin mielenkiintoista, jos otettaisiin 100 virearvioijaa ja verrattaisiin heidän lausuntojaan todelliseen mittalaitteen antamaan tietoon.  8)

Niin olisi :) Tosin näiden sadan arvioijan pitäisi olla näitä musiikin ammattilaisia ja sävelkorvaltaan huippuja luonnollisesti ;D
-Niiskuneiti

MariJii

• Koelaulaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 12.04.2011 21:11:24 »
Hmmmm... Minä väitän ja olen tiukasti sitä mieltä, että sellainen asia kuin absoluuttinen sävelkorva on todellakin olemassa.

Sellainen on esimerkiksi omalla pikkusiskollani.

Hän osoitti sen jo alle kouluikäisenä, aluksi niin, että kuunteli toisesta huoneesta kun pianosta painettiin sävel, tuli, ja painoi sen saman, silloin oli n. 3-vuotias.
Vähän myöhemmin osasi soittaa samalla menetelmällä kuunnellen ja toistaen kokonaisen soinnun, tai ylipäänsä monta säveltä yhtä aikaa, tai toistaa pienen melodian pätkän, noin 4-5 -vuotiaana. Samoihin aikoihin hän oppi sävelten nimet, ja pystyi - pystyy siis tietysti yhä - sanomaan ihan mistä äänestä vaan, vaikka tietokoneen hurinasta, mikä sävel se on.  Minusta tuo on aivan käsittämätöntä, vaikka sävelkorvaa on minullakin, ei läheskään tuon tasoista.

Sisko aloittikin sitten viulun soiton 5-vuotiaana ja on nykyisin ammattiviulisti.

Alakouluikäisenä hän saattoi esim. soittaa pianolla jotakin tosi upeata kappaletta, kaksikätisesti, lehteillen samalla Aku Ankkaa. Kysyttäessä, mikä tuo kappale on, vastaus kuului esim. "Tshaikovskin pianokonsertto. Tää tuli äsken radiosta..."  :o  Ehkä minäkin olisin onnistunut yhdellä sormella pimputellen jäljittelemään ko. melodiaa, mutta en ikinä vetämään sitä kaksikätisesti korvakuulolta.

Että silleen. En minä ainakaan tuota osaa selittää muuten kuin käsittämättömällä musikaalisella lahjakkuudella sekä absoluuttisella korvalla, tai miksi sitä nyt haluaa sitten kutsua.

Ja mitä tulee epävireyksien kuulemiseen. Musiikkihan on pohjimmiltaan matematiikkaa ja perustuu sävelten välisiin suhteisiin. Sen vaan kertakaikkiaan kuulee (itseäni ihan fyysisesti sattuu korviin, vihlaisee), kun laulu menee epävireisesti. Ja jostain syystä nimenomaan alavireisyys kuulostaa pahemmalta kuin ylävireisyys, kuten joku täällä mainitsikin. En minäkään sitä tiedä, miksi.

Tätä on varmaan vaikea tajuta, jos ei itse omista ko. sävelkorvaa  :).

Hennariikan laulusta epävireys tulee esiin herkästi ehkäpä siksi, koska hänen äänensä on niin kirkas ja kuulas, herkkä. Hennariikalla on mielestäni hyvin kaunis äänenväri  :). Epävirettä tosiaan valitettavasti viimeksi oli, joskin ei mitenkään älyttömän häiritsevässä määrin. Ja hei - kyllä nuo ihan ammattiartistitkin vetävät välillä miten sattuu vireen puolesta.

MariJii

• Koelaulaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 12.04.2011 21:17:23 »
Ai niin, minuakin jäi kiinnostamaan tuo väite, että jokainen laulaja laulaa jokaisen nuotin väärin. Millä perusteella näin?  :)

bumb

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #88 : 13.04.2011 00:11:21 »
Haaste vastaanotettu!

"minä maiset murheeni", "minä maiset murheeni unohdan" (vaikea kohta?), "oi sallithan että", "että suutelen", "mä jos kauas sun luotas", "joutunen". Ainakin nämä fraasit kuulostivat omiin korviini falskeilta, toisin sanottuna hmm kohdat joissa äänenkorkeutta joutui äkisti vaihtamaan

Mutta minun korviini ne eivät kuulostaneet falskeilta eikä muutenkaan vääriltä vaan oikein hyviltä. Tosin pelkäsin niitä kohtia Hennariikan puolesta, koska ne ovat vaikeita. Kuuntelin moneen kertaan printatun viestisi kanssa! Tosin olisin ihan kiinnostunut jonkin teknisen vempaimen antamista äänenkorkeuslukemista verrattuna nuotistoon.

Tässä voi sekoittua kaksi eri ongelmaa:

1) Lauloiko Hennariikka väärillä herz-lukemilla jossain kohtaa?
2) Lausuiko Hennariikka suomen kieltä väärin jossain kohtaa?

Varmaan sekä 1. että 2. tapauksista kyse; valitettavasti katsomo ei toimi mutta yritän muistituntumalta painotuksen suhteen käsitellä asiaa.

alkup.versio: oi sallithan että
hennariikan verisio: oi sallithan että

Eli siis Hennariikka korostaa väärää kohtaa, jolloin laulu riitelee melodian kanssa. Ja mun mielestäni myös ylävireisesti, mutta en osaa sanoa tarkkoja lukemia:D Jenskyn postaamaa sävelkorvatesti on tosi hyvä

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #89 : 13.04.2011 10:05:43 »
Eli sinulle ei siis riitä, että sanotaan, että laulaja laulaa ylä/alavireisesti tai nuotin vierestä, vaan pitäisi osata sanoa myös, että kuinka paljon ylävireisyyttä esiintyy vai? Absoluuttisesta sävelkorvasta löytyy varsin monta tutkimusta, mutten jaksa nyt kahlata noita läpi, että mikä vastaa täysin hakemaasi. :)

Tarkoitan sitä, että vireystutkimuksessa pitää pelkille ihmisten puheille laittaa sama arvo kuin heidän väitteilleen selvännäkijän kyvyistään yliluonnollisia kykyjä tutkivissa kokeissa. Eli puheiden arvo on tasan nolla. Esittämässäni kokeessa ihmisten puheiden arvoa mitattaisiin mittalaitteella, joka kertoisi sen, onko vireyspuheissa mitään yhtymäkohtaa todellisuuteen.

En usko, että esittämääni tutkimusta on tehty ellei joku anna linkkiä sellaiseen. Tässä asiassa vain sellainen koe kiinnostaa, minkä kuvasin. Se ei kiinnosta, kuinka hyvin ihmiset tunnistavat pianon pimputukset.

Lainaus

Voit testata omaa sävelkorvaasi esim. täällä:
http://tonometric.com/adaptivepitch/

Valitettavasti tuollainen testi ei lainkaan kerro laulun arvioimisessa tarvittavista kyvyistä. Lisäksi tuollainen testi (johon tutustuin jo Idols 2007-keskusteluiden aikana) kertoo helposti vain sen, kuinka hyvin on oppinut ulkoa eri äänet. Kun tarpeeksi monta kertaa yrittää, tulos sen kuin paranee.

Lainaus

Mihin perustat väitteen, että jokainen laulaja laulaa jokaisen nuotin väärin?

Otetaan esimerkiksi oktaavin kokoinen siirtymä ylöspäin. Silloin 1000 herzistä siirryttäisiin 2000 herziin. Matemaattisesti siirtymän välinen ero on 2,00000000000000000000000000000000000000000 jne jne siitä riippumatta, mikä oli lähtötaso tarkasti - 1000,32 tai 1000,45 herziä esimerkiksi.

Kukaan laulaja ei kuitenkaan pysty tekemään yhtäkään tuollaista siirtymää tuolla tarkkuudella. Niinpä laulajan oktaavi saattaakin merkitä sitä, että taajuus kasvoi 2,0014644563566- tai 1,99045699-kertaiseksi. Mutta sehän on virhe! Oktaavin nousu tarkoittaa taajuuden kaksinkertaistumista. Piste.

Eli kukaan laulaja ei pysty noudattamaan nuotteja matemaattisen tarkasti. Aina löytyy mittalaite, joka huomaa virheen. Tietysti mittalaitteillakin on rajansa, mutta aina voidaan rakentaa parempi mittalaite.

Mutta siksi kai pitääkin tyytyä siihen, huomaako joku ihminen virheen. Mutta laulaako laulaja silloin väärin, jos Maapallolta löytyy yksi (1) ihminen, joka huomaa virheen?

Eli kyllä se niin on, että jokainen laulaja tekee jokaisessa nuotissa virheen. Siksi en halua, että laulajia arvioidaan hiuksen hienojen virheiden avulla. Pitää tarkastella sitä, olivatko virheet sellaisia, että ne heikensivät merkittävän kuuntelijajoukon mielihyvää.

Eikö tässä ole jo tullut kolmen ihmisen sanomana samat kohdat mainittua. Kannattaa kysellä myös muilta foorumeilta arvioita ja katsoa vastaako tämän foorumin foorumilaisten arvioihin.

Ei, oli vain kolme toisistaan riippumatonta kommenttia. Ne eivät edes sopineet yhteen.

Lainaus

Niin olisi :) Tosin näiden sadan arvioijan pitäisi olla näitä musiikin ammattilaisia ja sävelkorvaltaan huippuja luonnollisesti ;D

Sekin kiinnostaisi omana tutkimuksenaan suuresti. Mutta sitten sellainenkin tutkimus olisi kiinnostava, jossa kokeessa olisivat eri nettikeskusteluissa vireestä puhuneet.  8)

Varmuuden vuoksi - selkeät virheet laulussa ovat tietysti pahasta. Mutta ei siinä silti ole mitään mieltä, että laulusta etsitään pienen pieniä virheitä ja sitten laulajaa kritisoidaan näiden virheiden vuoksi. Tällainen on väärin erityisesti naisia kohtaan, koska korkeammista äänistä on helpompi löytää pieniä virheitä.

Eri asia on tällainen keskustelu, jossa nimenomaan halutttiin etsimällä etsiä pieniä virheitä.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #90 : 13.04.2011 10:51:28 »
Hmmmm... Minä väitän ja olen tiukasti sitä mieltä, että sellainen asia kuin absoluuttinen sävelkorva on todellakin olemassa.

Totta kai toiset ovat parempia siirtämään kuulemansa pianon pimputuksen omaksi pimputukseksi. Eli toisilla on esimerkiksi parempi äänimuisti kuin toisilla. On helpohkoa soittaa pianosta sama sävel kuin se, mikä edelleen kaikuu pääkopassa. Jos ei ole lainkaan äänimuistia, se on paljon vaikeampaa. Tai jos ei ole äänimuistia, kuultu nuotti pitää laittaa muistiin tyyliin "kahdeksas valkoinen vasemmalta". Siihen tarvitaan kirjallista muistia, jossa jotkut ovat parempia kuin toiset. Mutta tottahan toisilla on parempi kuulo kuin toisilla ja parempi taajuuksien erittelykoneisto aivoissa. Mutta jos korvan aistinsolut eivät toimi kunnolla, ei aivojen koneisto pysty paljoonkaan.

Edelleen olen sitä mieltä, että ns. absoluuttinen sävelkorva on vain urbaani legenda. Sen sijaan jotku ovat vaan parempia kuin toiset. Ei kukaan puhu absoluuttisesta tikanheittäjästäkään, jos joku heittää koko ajan tuloksia 45-50. On vain erinomainen tikanheittäjä.

Eli ei esim. pikkusiskollasi ole absoluuttista sävelkorvaa. Itse asiassa luulen, että useimmat selviytyvät hyvin pianotestistä jahka ovat ensin tulleet tutuiksi pianon kanssa. Iällä ei siinä ole paljoa merkitystä ja kolmivuotias tarkkoine ja tinnityksestä vapaine korvineen menestyy varmaan erinomaisesti. Ero eri lasten välillä tulee jo siitä, että jotkut ovat kiinnostuneita asiasta, useimmat eivät.

ja pystyi - pystyy siis tietysti yhä - sanomaan ihan mistä äänestä vaan, vaikka tietokoneen hurinasta, mikä sävel se on.  Minusta tuo on aivan käsittämätöntä, vaikka sävelkorvaa on minullakin, ei läheskään tuon tasoista.

Kyllä jokaisella ihmisellä on uskomaton äänenkorkeuksien tajuamiskyky. Mutta ei kai se tee ihmistä tässä asiassa huonommaksi, jos hän ei tunne länsimaisen musiikin käyttämiä sävelten nimiä? Ja totta kai harjaantuminen vaikuttaa asiaan samalla lailla kuin viidakossa elävä ihminen näkee viidakon ihan eri silmin kuin länsimaalainen kaupunkilainen. Onko viidakon ihmisillä siis absoluuttinen silmä? :)

Ja mitä tulee epävireyksien kuulemiseen. Musiikkihan on pohjimmiltaan matematiikkaa ja perustuu sävelten välisiin suhteisiin. Sen vaan kertakaikkiaan kuulee (itseäni ihan fyysisesti sattuu korviin, vihlaisee), kun laulu menee epävireisesti. Ja jostain syystä nimenomaan alavireisyys kuulostaa pahemmalta kuin ylävireisyys, kuten joku täällä mainitsikin. En minäkään sitä tiedä, miksi.
¨

Tuosta matematiikasta olet tietysti oikeassa. Kyllä laulua ja musiikkia harrastava on lisäksi herkempi huomaamaan sen, oliko perättäisten sävelten suhde matemaattisesti laillinen. Siltikään en usko eri nettikeskustelijoiden kommentteja vireyksistä sellaisenaan. Kuten Idols 2007:n aikana saatettiin havaita, eri virepoliisit sanoivat samaa esitystä sekä ala- että ylävireiseksi. Olivatko kaikki siis oikeassa vain siksi, että puhuivat vireestä?

Minua todella kiinnostaisi ehdottamani tutkimus, jota olen ajatellut ehdottaa jopa Sibelius Akatemian tms. opinnäytetyöksi jollekin. Jos sellainen tutkimus tehtäisiin, se saisi varmasti palstatilaa esim. Helsingin Sanomista.

Mutta varmasti siskosi on lahjakas muusikko ja taitava. Siitähän tässä ei ole kysymys. Hän pystyy varmasti musiikin saralla sellaiseen mihin useimmat eivät pystyisi. Esim. käsien motoriikka on vaan joillain parempi kuin toisilla.

Pitää kuitenkin muistaa, että esim. lepakoilla on aivan fenomenaalinen taajuuksien käsittelykoneisto aivoissaan. Mutta siltikään ei ole erikseen absoluuttisen sävelkorvan lepakoita vaan KAIKKI ovat hyviä. Samalla lailla kaikki ihmiset ovat valtavan hyviä taajuuksien erottelijoita (ainakin ihmisen mittapuun mukaan). Sitä taitoa kun tarvitaan jatkuvasti esim. puhuttaessa.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #91 : 13.04.2011 10:53:10 »
Ai niin, minuakin jäi kiinnostamaan tuo väite, että jokainen laulaja laulaa jokaisen nuotin väärin. Millä perusteella näin?  :)

Lue vastaukseni Jenskylle!  :)

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #92 : 13.04.2011 20:26:36 »
Lainaus
En usko, että esittämääni tutkimusta on tehty ellei joku anna linkkiä sellaiseen. Tässä asiassa vain sellainen koe kiinnostaa, minkä kuvasin. Se ei kiinnosta, kuinka hyvin ihmiset tunnistavat pianon pimputukset.
Oletko itse yrittänyt etsiä sellaista, vai odotatko että joku etsii sen sinulle? :D

Lainaus
Valitettavasti tuollainen testi ei lainkaan kerro laulun arvioimisessa tarvittavista kyvyistä. Lisäksi tuollainen testi (johon tutustuin jo Idols 2007-keskusteluiden aikana) kertoo helposti vain sen, kuinka hyvin on oppinut ulkoa eri äänet. Kun tarpeeksi monta kertaa yrittää, tulos sen kuin paranee.

Kertoo se siitä, kuinka helposti erottaa eri taajuuksia äänessä ja samoin siinä oppii kuulemaan sen, miltä kuulostaa ylävireinen ja miltä kuulostaa alavireinen. :)

Lainaus
Kukaan laulaja ei kuitenkaan pysty tekemään yhtäkään tuollaista siirtymää tuolla tarkkuudella. Niinpä laulajan oktaavi saattaakin merkitä sitä, että taajuus kasvoi 2,0014644563566- tai 1,99045699-kertaiseksi.

Olet varmaan lukenut tästä jonkun tutkimuksen, kun voit sanoa tällaisia asioita totena? ;) Eli mihin siis perustat väitteesi, ettei KUKAAN laulaja pysty laulamaan matemaattisestikin täysin puhtaaksi ja että KAIKKI laulajat laulaa KAIKKI sävelet epävireessä?

Lainaus

Totta kai toiset ovat parempia siirtämään kuulemansa pianon pimputuksen omaksi pimputukseksi. Eli toisilla on esimerkiksi parempi äänimuisti kuin toisilla. On helpohkoa soittaa pianosta sama sävel kuin se, mikä edelleen kaikuu pääkopassa. Jos ei ole lainkaan äänimuistia, se on paljon vaikeampaa. Tai jos ei ole äänimuistia, kuultu nuotti pitää laittaa muistiin tyyliin "kahdeksas valkoinen vasemmalta". Siihen tarvitaan kirjallista muistia, jossa jotkut ovat parempia kuin toiset. Mutta tottahan toisilla on parempi kuulo kuin toisilla ja parempi taajuuksien erittelykoneisto aivoissa. Mutta jos korvan aistinsolut eivät toimi kunnolla, ei aivojen koneisto pysty paljoonkaan.

Absolutinen sävelkorva on paljon muutakin kuin pelkkää pianon varassa olemista. Kyllä minä itsekin pystyn pimputtamaan ilman nuotteja kunhan tarpeeksi etsin sopivat nuotin ja jotkut taas pystyvät soittamaan korvakuulolta heittämällä. On ihan eri asia sitten taas sanoa, että miltä korkeudelta tietokone humisee

Ei absoluuttinen sävelkorva edes tarkoita erityistä kuuloa. Se vaan sanomasi mukaan tarkoittaa hyvää muistia, erilaista tapaa "kuulla maailma" ja toki myös kiinnostusta herkkyyskautena (alle 6-vuotiaana jos oikein muistan). Tämä ei kuitenkaan tee absoluuttisesta sävelkorvasta urbaanilegendaa, vaan ihan totisinta totta. Samoin kuin joillakin on absoluuttinen kuvamuisti tjsp. Se on tavallaan erikoistaito. Absoluuttinen sävelkorva on monilla ihmisillä, mutta ei sekään sen "hohtoa" himmennä.

Lainaus
Mutta ei kai se tee ihmistä tässä asiassa huonommaksi, jos hän ei tunne länsimaisen musiikin käyttämiä sävelten nimiä?

Ei tee. Tällä ihmisellä ei vaan ole absoluuttista sävelkorvaa. Kyllähän moni ihminen voi sanoa vaikka kahdesta tietokoneesta, että kumpi tietokone humisee matalammalta kun ne kuulee yhtä aikaa/pienen ajan sisällä. MUTTA kun tämä meidän absoluuttisen sävelkorvan määritelmä vaatii sitä, että sävelen osaa myös nimetä nuotein JA että osaa mainita kumpi tietokoneista humisee matalammalta vaikka huminoiden välillä on kolme päivää.

Lainaus
Onko viidakon ihmisillä siis absoluuttinen silmä? :)

Ei, jos viidakon ihmisen silmä ymmärtää vain viidakon. Sama kuin ihmisellä ei ole absoluuttista sävelkorvaa jos hän ymmärtää vain pianon antamia nuotteja.

Lainaus
Kuten Idols 2007:n aikana saatettiin havaita, eri virepoliisit sanoivat samaa esitystä sekä ala- että ylävireiseksi. Olivatko kaikki siis oikeassa vain siksi, että puhuivat vireestä?

Ylä- ja alavireisyyden erottaminen on hankalaa, jos ei ole hirveän paljon tekemisissä musiikin kanssa. Itsekään en voi helposti sanoa onko laulu ylä/alavireistä, ilman, että kuuntelen sitä monta kertaa. Mutta se, ettei osaa helposti määrittää ollaanko vireen ylä- vai alapuolella vai ihan väärässä nuotissa ei tarkoita sitä, etteikö erottaisi onko laulaja vireessä.

Lainaus
Pitää kuitenkin muistaa, että esim. lepakoilla on aivan fenomenaalinen taajuuksien käsittelykoneisto aivoissaan. Mutta siltikään ei ole erikseen absoluuttisen sävelkorvan lepakoita vaan KAIKKI ovat hyviä. Samalla lailla kaikki ihmiset ovat valtavan hyviä taajuuksien erottelijoita (ainakin ihmisen mittapuun mukaan). Sitä taitoa kun tarvitaan jatkuvasti esim. puhuttaessa.

Ihmisissä löytyy myös sävelkuuroja, mutta varmasti myös lepakoissa :D
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #93 : 13.04.2011 20:59:52 »
Lainaus
Oletko itse yrittänyt etsiä sellaista, vai odotatko että joku etsii sen sinulle? :D

Sinäkään et siis ole kuullut sellaisesta tutkimuksesta, mutta silti uskot sokeasti siihen, mitkä kuvitellun kokeen tulokset olisivat.

Jos joku kertoo jostain urbaanista legendasta, ei ole minun tehtäväni etsiä tutkimuksia, jotka osoittaisivat legendan toeksi. On legendaan uskovan "velvollisuus" etsiä todisteita.

Kertoo se siitä, kuinka helposti erottaa eri taajuuksia äänessä ja samoin siinä oppii kuulemaan sen, miltä kuulostaa ylävireinen ja miltä kuulostaa alavireinen. :)

Jokainen ihminen erottaa eri taajuuksia äänestä.

Mutta olennaisin asia on se, että laulavan ihmisen äänenkorkeuksien määrittely on aivoille ihan eri asia kuin yksittäisen pimputuksen äänenkorkeuden määrittäminen. Eli tuollainen testi ei kerro siitä, kuinka hyvin testattava selviäisi esim. Hennariikan esityksen virearvioinnista.

Olet varmaan lukenut tästä jonkun tutkimuksen, kun voit sanoa tällaisia asioita totena? ;) Eli mihin siis perustat väitteesi, ettei KUKAAN laulaja pysty laulamaan matemaattisestikin täysin puhtaaksi ja että KAIKKI laulajat laulaa KAIKKI sävelet epävireessä?

Mitäpä jos et alkaisi vängätä itsestään selvyyksistä?

Ei sellaisesta tarvitse tutkimusta, että yksikään ihminen ei pysty tekemään erilaisia motoorisia asioita matemaattisen tarkasti, miljoonien ja miljardien desimaalien tarkkuudella. Mutta totta kai ihmisen suorituksia on mitattu ziljoonissa tlanteissa ja havaittu, että suoritukset eivät ole matemaattisen tarkkoja. Sellaisten tutkimusten kaivamisella esiin ei ole kuitenkaan mitään tarkoitusta. En käytä aikaani sen todistamiseen, että ihminen ei pysty matemaattisen tarkkoihin jumalallisiin suorituksiin, koska biologinen koneisto ei kerta kaikkiaan sellaiseen pysty.

Se on totuus, koska niin luonto vain toimii. Kaikki on epätarkkaa ja niin on erityisesti kaikki se, mitä ihmisen hermosolut ja lihassolut tekevät. Ja niiden avullahan ääni muodostetaan.

Absolutinen sävelkorva on paljon muutakin kuin pelkkää pianon varassa olemista. Kyllä minä itsekin pystyn pimputtamaan ilman nuotteja kunhan tarpeeksi etsin sopivat nuotin ja jotkut taas pystyvät soittamaan korvakuulolta heittämällä. On ihan eri asia sitten taas sanoa, että miltä korkeudelta tietokone humisee

Absoluuttinen sävelkorva ei tarkoita mitään ennen kuin se määritellään luonnontieteellisin termein ja sen jälkeen mitataan mittalaittein se, että jotkut ihmiset ovat huomattavan parempia kuin ketkään muut. Eikä siis niin, että taidot muodostavat jatkumon siten että seuraavaksi parempi on aina vain pikkuisen parempi kuin seuraavaksi huonompi. Eli ei siis niin, että olisi olemassa jonkinlaisia luonnonoikkuja, ihmeitä, jotka pystyisivät maagisiin temppuihin.

Ei absoluuttinen sävelkorva edes tarkoita erityistä kuuloa. Se vaan sanomasi mukaan tarkoittaa hyvää muistia, erilaista tapaa "kuulla maailma" ja toki myös kiinnostusta herkkyyskautena (alle 6-vuotiaana jos oikein muistan). Tämä ei kuitenkaan tee absoluuttisesta sävelkorvasta urbaanilegendaa, vaan ihan totisinta totta. Samoin kuin joillakin on absoluuttinen kuvamuisti tjsp. Se on tavallaan erikoistaito. Absoluuttinen sävelkorva on monilla ihmisillä, mutta ei sekään sen "hohtoa" himmennä.

Kts. edellinen vastaus. Se on urbaani legenda  samalla lailla kuin telepatia ja kaivonkatsominen. Kunnes joku toisin todistaa.

Ja hyvää kuuloa tarvitaan aina sävelten korkeuksien arvioimiseen. Mitä parempi kuulo, sen parempi. Se on sitten ihan looginen fakta. Kuinkas osaat arvioida esim. korkeita ääniä, jos et tahdo edes kuulla niitä. Tai hiljaisia ääniä.

Lainaus
Mutta ei kai se tee ihmistä tässä asiassa huonommaksi, jos hän ei tunne länsimaisen musiikin käyttämiä sävelten nimiä?

Ei tee. Tällä ihmisellä ei vaan ole absoluuttista sävelkorvaa. Kyllähän moni ihminen voi sanoa vaikka kahdesta tietokoneesta, että kumpi tietokone humisee matalammalta kun ne kuulee yhtä aikaa/pienen ajan sisällä. MUTTA kun tämä meidän absoluuttisen sävelkorvan määritelmä vaatii sitä, että sävelen osaa myös nimetä nuotein JA että osaa mainita kumpi tietokoneista humisee matalammalta vaikka huminoiden välillä on kolme päivää.

Tuo on jo hupaisaa.  :D Vai että joillakin ihmisillä on merkillinen kyky osata jo pienestä pitäen nimetä sävelet länsimaalaisten käyttämin sävelten nimin.  :D

Kiinassa ja Intiassa ei siis taida olla paljon absoluuttisia sävelkorvia. Tai jos se esimerkki ei kelpaa, niin Suomessa 5000 vuotta sitten.

Se on tietysti totta, että musiikko-opistossa aikaansan käyttäneet, osaavat käyttää oikeita länsimaisia termejä eri äänenkorkeuksille (tai niidenm vaihteluille), mutta sellainen tekninen osaaminen ei merkitse jonkinlaisen kyvyn omistamista.

Lainaus
Onko viidakon ihmisillä siis absoluuttinen silmä? :)

Ei, jos viidakon ihmisen silmä ymmärtää vain viidakon. Sama kuin ihmisellä ei ole absoluuttista sävelkorvaa jos hän ymmärtää vain pianon antamia nuotteja.

Sinulta meni pointti ohi. Se, että joku on hyvä jossakin, ei tee hänen taitoaan "absoluuttiseksi".

Lainaus
Kuten Idols 2007:n aikana saatettiin havaita, eri virepoliisit sanoivat samaa esitystä sekä ala- että ylävireiseksi. Olivatko kaikki siis oikeassa vain siksi, että puhuivat vireestä?

Ylä- ja alavireisyyden erottaminen on hankalaa, jos ei ole hirveän paljon tekemisissä musiikin kanssa. Itsekään en voi helposti sanoa onko laulu ylä/alavireistä, ilman, että kuuntelen sitä monta kertaa. Mutta se, ettei osaa helposti määrittää ollaanko vireen ylä- vai alapuolella vai ihan väärässä nuotissa ei tarkoita sitä, etteikö erottaisi onko laulaja vireessä.

Kuten olen todennut, kaikki laulajat laulavat aina väärin. Tarkasti ja uudelleen ja uudelleen  kuuntelemalla löytyy tietysti enemmän virheitä. Mutta se ei todista sitä, että "virevirheiden" löytämisessä tuolla tavalla olisi yhtään mitään arvoa laulajan esityksen arvioimisessa.

Ihmisissä löytyy myös sävelkuuroja, mutta varmasti myös lepakoissa :D

Eipä löydy lepakoista, koska sellaiset lepakot kuolevat nopeasti. Totta kai vammaisia lepakoita on, mutta niiden kohtalo on kurja. Suunnistaminen kaikuluotaamalla ei vaan onnistu ellei erota taajuuksia.

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #94 : 13.04.2011 21:23:25 »
Lainaus
Sinäkään et siis ole kuullut sellaisesta tutkimuksesta, mutta silti uskot sokeasti siihen, mitkä kuvitellun kokeen tulokset olisivat.

Missä kohtaa olen kertonut jotain tuollaisen tutkimuksen tuloksista? :D Olen katsellut läpi absolute pitch -tutkimuksia ja niissä on sellaisia, jotka voisivat vastata etsimääsi, mutta ovat maksullisia ikävä kyllä niin niistä ei saa luettua kuin abstraktin. Noita tutkimuksia on hyvin paljon, eli kannattaa selailla läpi :)

Lainaus
Jos joku kertoo jostain urbaanista legendasta, ei ole minun tehtäväni etsiä tutkimuksia, jotka osoittaisivat legendan toeksi. On legendaan uskovan "velvollisuus" etsiä todisteita.
Mutta tehtäväsi on kuitenkin ehdottaa tuota jollekin tutkimuksen aiheeksi tai odottaa jonkun löytävän sellaisen sinulle? Sinähän se meistä olet se, joka vaatii todisteita ;)

Lainaus

Ei kaikki. On ihan sävelkuurojakin ihmisiä olemassa, jotka eivät erota edes selkeästi toisistaan eroavia säveliä toisistaan tai osaa sanoa kumpi on matalampi.
Lainaus
Mutta olennaisin asia on se, että laulavan ihmisen äänenkorkeuksien määrittely on aivoille ihan eri asia kuin yksittäisen pimputuksen äänenkorkeuden määrittäminen. Eli tuollainen testi ei kerro siitä, kuinka hyvin testattava selviäisi esim. Hennariikan esityksen virearvioinnista.

Ei kerrokaan, mutta as I said: se kertoo siitä, kuinka hyvin erottaa eri taajuuksia ja osaa verrata niitä ja samoin se kehittää kykyä  huomata sen, että miltä kuulostaa ylävireinen ja miltä kuulostaa alavireinen.Sitä taitoa voi soveltaa myös laulun kuunteluun. Ei suoraan, mutta se voi olla avuksi :)

Jos haluaa esittää selkeän väitteen, niin kyllä siihen vaaditaan tutkimus. :) En tiedä oletko itse koskaan opiskellut paikassa, jossa vaaditaan tutkimusten tekemistä, mutta selkein sääntö on se, että mitään ei voi väittää ilman todisteita. Sinä voit sanoa, että on todennäköistä, että suurin osa laulajista ei voi laulaa matemaattisen tarkasti, mutta et voi sanoa, että varmasti kukaan laulaja ei voi laulaa matemaattisen tarkasti ILMAN TODISTEITA. ;) Ymmärrän täysin mitä tarkoitat ja olenkin samaa mieltä siitä, että matemaattisella tarkkuudella laulajia lienee harvassa jos ollenkaan MUTTA heitä saattaa silti olla olemassa.

Lainaus
Absoluuttinen sävelkorva ei tarkoita mitään ennen kuin se määritellään luonnontieteellisin termein ja sen jälkeen mitataan mittalaittein se, että jotkut ihmiset ovat huomattavan parempia kuin ketkään muut. Eikä siis niin, että taidot muodostavat jatkumon siten että seuraavaksi parempi on aina vain pikkuisen parempi kuin seuraavaksi huonompi. Eli ei siis niin, että olisi olemassa jonkinlaisia luonnonoikkuja, ihmeitä, jotka pystyisivät maagisiin temppuihin.

Absoluuttista korvaa on tutkittu monin eri tavoin, monesta eri näkökulmasta, joten minusta voidaan puhua, että absoluuttinen sävelkorva on olemassa. Kyllä, se on jokseenkin yleinen yleinen ja kyllä, melkein jokainen sen voi saada kun sitä treenaa, mutta ei se tee siitä legendaa vaan se on ihan tutkittu juttu ja tarkasti myös määritelty. He ovat huomattavasti parempia kuin muut = heillä on absoluuttinen sävelkorva. Sama asia.

Lainaus
Kts. edellinen vastaus. Se on urbaani legenda  samalla lailla kuin telepatia ja kaivonkatsominen. Kunnes joku toisin todistaa.

Telepatiaa ja kaivonkatsomista ei ole pystytty tutkimaan eikä todistamaan eri kanteilta tieteellisesti hyväksyttyin keinoin. Absoluuttinen sävelkorva taas on :P

Lainaus
Ja hyvää kuuloa tarvitaan aina sävelten korkeuksien arvioimiseen. Mitä parempi kuulo, sen parempi. Se on sitten ihan looginen fakta. Kuinkas osaat arvioida esim. korkeita ääniä, jos et tahdo edes kuulla niitä. Tai hiljaisia ääniä.

Toki kuuloa  tarvitaan, mutta kuulo ei ole kaikki kaikessa tässä asiassa. Se oli pointtini.

Lainaus

Tuo on jo hupaisaa.  :D Vai että joillakin ihmisillä on merkillinen kyky osata jo pienestä pitäen nimetä sävelet länsimaalaisten käyttämin sävelten nimin.  :D

Kuka sanoi, että merkillinen kyky? Ei se niin merkillinen ole. As I said: se on hyvin monella ihmisellä ja se voisi mahdollisesti olla meillä jokaisella, jos olisimme sopivassa iässä sitä treenauttaneen.
Tämä ei myöskään tarkoita sitä, etteikö jollain viidakon ihmisellä voisi olla absoluuttista sävelkorvaa. Totta kai voi olla, mutta koska me määrittelemme absoluuttisen sävelkorvan niinkuin määrittelemme niin meidän pitäisi kehittää toisenlainen määrittely tapa Tarzania varten, jolla testaisimme hänen sävelkorvansa ja saisimme selville sen, että onko hänellä sitä. Tai sitten opettaa tarzanille meiän nuottimme. Absoluuttisen sävelkorvan kanssa hänellä ei tulisi olemaan mitään ongelmaa oppia nuotit ja sitten sanomaan, että mikä on mikäkin ja tai soittamaan/laulamaan vastaavan nuotin ilman ongelmia ja plaaplaaplaa.

Kiinassa ja Intiassa käsittääkseni soitellaan pääasiassa samanlaisista nuoteista mitä meilläkin ja laulellaan myös. Ja epäilen vahvasti, että 5000 vuotta sitten osa ihmisistä olivat musikaalisempia kuin toiset ja osa taas osasi erotella lintujen lauluja tai jonkun riistaeläimen äänähdyksiä paremmin kuin toiset ja niiden perusteella tietää paljon tjsp. Tämäkin varmasti oli yleinen taito tuohon aikaan, koska sitä opeteltiin ihan pikkulapsesta asti. Mutta osa heistäkin oli varmaan muita parempia ja jotkut ehkä jopa ilmiömäisen hyviä = absoluuttinen sävelkorva.

Lainaus
Sinulta meni pointti ohi. Se, että joku on hyvä jossakin, ei tee hänen taitoaan "absoluuttiseksi".

Ei hyvä. Mutta erittäin hyvä ;)

Lainaus
Kuten olen todennut, kaikki laulajat laulavat aina väärin. Tarkasti ja uudelleen ja uudelleen  kuuntelemalla löytyy tietysti enemmän virheitä. Mutta se ei todista sitä, että "virevirheiden" löytämisessä tuolla tavalla olisi yhtään mitään arvoa laulajan esityksen arvioimisessa.

Laulamisen laadun arvioinnissa vireellä on merkitystä: hyvin vireessä pysyvä ei-niin-kaunis-ääninen ihminen kuulostaa aina paremmalta kuin vireestä jatkuvasti tippuva kaunis-ääninen laulaja. Pienet vireongelmat eivät esitystä pilaa ja keskinkertainen laulaja pelastaa paljon olemalla loistava esiintyjä. Mutta jos puhtaasti laulua arvioidaan, niin kyllä vireellä on merkitystä.

Lainaus
Eipä löydy lepakoista, koska sellaiset lepakot kuolevat nopeasti.

Se, että lepakko on jo kuollut ei tarkoita sitä, etteikö lepakko olisi ollut olemassa ;)
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011 22:35:04 kirjoittanut jensky »
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #95 : 13.04.2011 22:54:43 »
Missä kohtaa olen kertonut jotain tuollaisen tutkimuksen tuloksista? :D Olen katsellut läpi absolute pitch -tutkimuksia ja niissä on sellaisia, jotka voisivat vastata etsimääsi, mutta ovat maksullisia ikävä kyllä niin niistä ei saa luettua kuin abstraktin. Noita tutkimuksia on hyvin paljon, eli kannattaa selailla läpi :)

Enhän minä väittänyt, että olisit  kertonut sellaisista tutkimuksista. Totesin vain, että uskot sokeasti sellaisen kuvitteellisen kokeen positiivisiin tuloksiin jota olen ehdottanut. Vaikka sellaista tutkimusta ei välttämättä ole koskaan edes tehty. Eli väität kuvitteellisen "absoluuttisen sävelkorvan" pystyvän sellaisiin ja tuollaisiin asioihin.

Mutta tehtäväsi on kuitenkin ehdottaa tuota jollekin tutkimuksen aiheeksi tai odottaa jonkun löytävän sellaisen sinulle? Sinähän se meistä olet se, joka vaatii ja vinkuu todisteita ;)

Totta kai minä saan esittää mielenkiintoisia tutkimusaiheita mistä tahansa. Enhän vaadi esimerkiksi sinua tekemään näitä tutkimuksia. Kerron vain, että olisin hurjan kiinnostunut kuulemaan tuloksia tällaisista tutkimuksista.

Se on eri asia kuin se, että sanon etten usko absoluuttisen sävelkorvan tapaisiin urbaaniin legendoihin ilman että sellaiseen uskova esittäisi tutkimuksia väitteensä tueksi. En usko myöskään telepatiaan ilman tutkimuksia. Enkä homeopatiaan.

Sinun mukaasi aiheesta on lukemattomia tutkimuksia. Jos sinulla on tällainen tieto, osaat tietysti helposti osoittaa sellaisen tutkimuksen (joka vastaa tutkimuskuvaustani).

Lainaus

Ei kaikki. On ihan sävelkuurojakin ihmisiä olemassa, jotka eivät erota edes selkeästi toisistaan eroavia säveliä toisistaan tai osaa sanoa kumpi on matalampi.

Totta kai eri lailla vammautuneita ihmisiä on esimerkiksi aivovammojen tai sikiön kehtityshäiriöiden vuoksi. Samalla lailla kuin on ihmisiä, jotka eivät erota kasvojen ilmeitä tai eri ihmiskasvoja toisistaan. Siitä en kuitenkaan puhunut vaan siitä, mitkä ovat ihmisen normaalit kyvyt.

Ei kerrokaan, mutta as I said: se kertoo siitä, kuinka hyvin erottaa eri taajuuksia ja osaa verrata niitä ja samoin se kehittää kykyä  huomata sen, että miltä kuulostaa ylävireinen ja miltä kuulostaa alavireinen.Sitä taitoa voi soveltaa myös laulun kuunteluun. Ei suoraan, mutta se voi olla avuksi :)

Aivan mutta silti olen kiinnostunut tässä tapauksessa laulavan ihmisen äänenkorkeuksien määrittelystä. Ihmisäänihän ei ole koskaan puhdas ääni vaan koostuu lukemattomista eri taajuuksista.

Jos haluaa esittää selkeän väitteen, niin kyllä siihen vaaditaan tutkimus. :) En tiedä oletko itse koskaan opiskellut paikassa, jossa vaaditaan tutkimusten tekemistä, mutta selkein sääntö on se, että mitään ei voi väittää ilman todisteita. Sinä voit sanoa, että on todennäköistä, että suurin osa laulajista ei voi laulaa matemaattisen tarkasti, mutta et voi sanoa, että varmasti kukaan laulaja ei voi laulaa matemaattisen tarkasti ILMAN TODISTEITA. ;)

Ei, ei vaadita tutkimusta. Ja totta kai puhutaan aina  todennäköisyyksistä, koskahan aina on mahdollista, että esimerkiksi joku ihminen onkin Jumala todellisuudessa ja pystyy mihin tahansa. Eli "jokainen ihminen" tarkoittaa tietysti aina "yleisen kokemuksen mukaan suurella todennnäköisyydellä jokainen ihminen".

Opiskele hieman lisää, niin opit sen, ettei sitä tarvitse tutkia, että ihminen ei pysty matemaattisen  tarkkaan liikkumiseen. Suosittelen sinulle tutustumista luonnontieteiden ja logiikan perusteisiin.

Tutkimusvaade menee toisinpäin. Joka väittää jonkun ihmisen pystyvän laulamaan matemaattisen tarkasti, todistakoon tällaisen ns. arkikokemuksen vastaisen asian. Olisihan mahdotonta kutsua jokaista maapallon ihmistä kokeisiin ja osoittaa, ettei tämä laula matemaattisen tarkasti. Ja koko ajan tulee synnytyslaitoksilta lisää porukkaa. Minä väitän vain, että jokainen kokeeseen osallistuva ihminen epäonnistuu.

Tällaisia väitteitähän riittäisi:

- On olemassa ihmisiä, jotka pystyvät nostamaan ilmaan miljardi tonnia.
- On olemassa ihmisiä, joilla on enkelin siivet ja pystyvät lentämään.

Helppohan sitä on väittää mitä tahansa ja sitten vaatia että todistapas minulle ettei tuollaisia ihmisiä ole olemassa.

Silti minä sanon, ettei tuollaisia ihmisiä ole olemassa (vaikka kaikki on toki periaatteessa mahdollista).

Ota opiskeluohjelmaasi joitain oikeita tieteellisiä aineita niin pääset jyvälle tällaisista asioista.  8) Minusta ainakin jokaisen korkeakoulussa opiskelevan pitäisi opiskella sivuaineena jotakin oikeata tieteellistä ainetta. Eli siis sellaista, jotka eivät perustu pelkästään ihmisten löpinöihin esimerkiksi siitä, mitä joku kirjailija tarkoitti kirjallaan.

Absoluuttista korvaa on tutkittu monin eri tavoin, monesta eri näkökulmasta, joten minusta voidaan puhua, että absoluuttinen sävelkorva on olemassa. Kyllä, se on yleinen ja kyllä, melkein jokainen sen voi saada kun sitä treenaa, mutta ei se tee siitä legendaa vaan se on ihan tutkittu juttu ja tarkasti myös määritelty. He ovat huomattavasti parempia kuin muut = heillä on absoluuttinen sävelkorva. Sama asia.

Jonkin asian tutkiminen ei todista että asia on olemassa.

Mutta palataan asiaan, kun joku esittää kaipaamani tutkimuksen.

Telepatiaa ja kaivonkatsomista ei ole pystytty tutkimaan eikä todistamaan eri kanteilta tieteellisesti hyväksyttyin keinoin. Absoluuttinen sävelkorva taas on :P

Totta kai niitä on tutkittu ja ehdottoman tieteellisesti. On vain havaitttu, ettei kumpaakaan ole olemassa siinä mielessä että se toimisi. Tutkimuksia vaikka telepatiasta löytyy paljon. Mutta ei vaan toimi. Ei, en ala etsiä tutkimuksia, joissa on todistettu, että telepatia ei toimi.

Toki kuuloa  tarvitaan, mutta kuulo ei ole kaikki kaikessa tässä asiassa. Se oli pointtini.

Ei tietenkään kaikki kaikessa. Siksi en sellaista väittänytkään.

Kuka sanoi, että merkillinen kyky? Ei se niin merkillinen ole. As I said: se on hyvin monella ihmisellä ja se voisi mahdollisesti olla meillä jokaisella, jos olisimme sopivassa iässä sitä treenauttaneen.

No kerrohan ensi alkuun,  miten ihmisen geeneihin on koodattu länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit?  8)

Eli ei voi olla kyse mistään  "kyvystä", jos tarkoitetaan että hallitsee länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit.

Kiinassa ja Intiassa käsittääkseni soitellaan pääasiassa samanlaisista nuoteista mitä meilläkin ja laulellaan myös. Ja epäilen vahvasti, että 5000 vuotta sitten osa ihmisistä olivat musikaalisempia kuin toiset ja osa taas osasi erotella lintujen lauluja tai jonkun riistaeläimen äänähdyksiä paremmin kuin toiset ja niiden perusteella tietää paljon tjsp.

Sinä sanoit, että ihmisellä voi olla absoluuttinen sävelkorva vain jos hän osaa länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit. Piste. Saat toki muuttaa määrittelyäsi. On muuten rohkea väite sanoa, että Kiinassa ja Intiassa olisi käytössä vain länsimainen nuotisto tilanteessa, jossa niiden musiikkikulttuuri periytyy tuhansien vuosien takaa.

Laulamisen laadun arvioinnissa vireellä on merkitystä: hyvin vireessä pysyvä ei-niin-kaunis-ääninen ihminen kuulostaa aina paremmalta kuin vireestä jatkuvasti tippuva kaunis-ääninen laulaja. Pienet vireongelmat eivät esitystä pilaa ja keskinkertainen laulaja pelastaa paljon olemalla loistava esiintyjä. Mutta jos puhtaasti laulua arvioidaan, niin kyllä vireellä on merkitystä.

Minä puhuin saivartelusta ja sillä ei ole merkitystä, koska jokaisesta voidaan saivarrella. "Pieniä vireongelmiahan" on aina jokaisella laulajalla.

Ja  virepoliisien puheille antaisin enemmän arvoa vasta, jos niiden arvo mitattaisiin joskus mittalaitteilla.

Lainaus
Eipä löydy lepakoista, koska sellaiset lepakot kuolevat nopeasti.

Se, että lepakko on jo kuollut ei tarkoita sitä, etteikö lepakko olisi ollut olemassa ;)

Kyllä, vammainen lepakko elää hetken aikaa. Mutta ns. tavallinen lepakko osaa asiassa kaiken. Se oli se pointti.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011 23:05:07 kirjoittanut Etsku-Etana »

bumb

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #96 : 14.04.2011 01:17:09 »
 ;D Teidän riitelyt on aina niin huvittavia. kun kerran halusitte tieteellisiä tutkimuksia, niin tässä!

http://deutsch.ucsd.edu/pdf/JASA-2006_119_719-722.pdf

Että tonaalisten kielten puhujilla on parempi sävelkorva meikäläisiin verrattuna. Tästä voi joko tehdä sen johtopäätöksen, että sävelkorva kehityy paremmaksi haastavissa olosuhteissa, TAI että tonaaliset kielet alun perinkin ovat kehittyneet koska populaatiolla on ollut muuhun väestöön verrattuna parempi äänen erottelukyky. Enpä ryhdy arvailemaan, kumpi. Mielestäni on vähän lapsellista väittää, ettei absoluuttista korvaa ole, sillä määritelmä kuuluu:

Absoluuttinen sävelkorva määritellään joko kyvyksi tunnistaa säveliä niiden äänenkorkeuden perusteella tai kyvyksi tuottaa määrätty äänenkorkeus ilman ulkoista referenssiääntä.

Ok, kopsasin sen wikipediasta mutta perusperiaate pysyy samana. Ihmiset voivat keksiä mitä tahansa termejä ja jos termin määrittelyehdot toteutuvat, ne ovat aina oikeassa. Esimerkiksi jos värin määritellään olevan tietyn aallon pituuden suuruinen, niin sitten se on. Eikä pulliaisen auta ruveta vänkäämään että lautanen on punainen jos se ei sitä määrittelyehdon mukaan ole.

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #97 : 14.04.2011 02:03:26 »
Lainaus
Enhän minä väittänyt, että olisit  kertonut sellaisista tutkimuksista. Totesin vain, että uskot sokeasti sellaisen kuvitteellisen kokeen positiivisiin tuloksiin jota olen ehdottanut. Vaikka sellaista tutkimusta ei välttämättä ole koskaan edes tehty. Eli väität kuvitteellisen "absoluuttisen sävelkorvan" pystyvän sellaisiin ja tuollaisiin asioihin.

Minusta ei ole olemassa kuvitteellista absoluuttista sävelkorvaa, vaan absoluuttinen sävelkorva. Ja uskon, että sellaisen omaava ja laulamisesta paljon tietävä ja muutenkin musikaalisesti lahjakas ihminen pystyy määrittelemään hyvin sen, että koska esiintyjä laulaa ylävireisesti, alavireisesti, nuotin vierestä ja mahdollisesti jopa sen, että kuinka paljon. :) Kuka tahansa ei pysty siihen ja as I said: se vaatii asiantuntemusta absoluuttisen sävelkorvan lisäksi.
Lainaus

Se on eri asia kuin se, että sanon etten usko absoluuttisen sävelkorvan tapaisiin urbaaniin legendoihin ilman että sellaiseen uskova esittäisi tutkimuksia väitteensä tueksi. En usko myöskään telepatiaan ilman tutkimuksia. Enkä homeopatiaan.

Sinun mukaasi aiheesta on lukemattomia tutkimuksia. Jos sinulla on tällainen tieto, osaat tietysti helposti osoittaa sellaisen tutkimuksen (joka vastaa tutkimuskuvaustani).

Kuinkahan monesti sinulle pitää sanoa, etten ole nopealla vilkaisulla löytänyt täysin hakemaasi tutkimusta, mutta absoluuttisesta sävelkorvasta on tehty lukuisia, LUKUISIA tutkimuksia. Katsos vaikka tämä: http://scholar.google.com/scholar?hl=fi&q=absolute+pitch&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=ws
ja sieltä halutessasi voit lisätä hakusanoja ja rajata hakua tiettyihin tieteellisiin julkaisuihin, niin voit löytää etsimäsi. Minä en tähän koe tarvetta, sillä en epäile absoluuttisen sävelkorvan olemassa oloa tai sitä, etteikö kykenevä ihminen pystyisi vireongelmia kuulemaan jonkun laulussa. :)

Lainaus
Totta kai eri lailla vammautuneita ihmisiä on esimerkiksi aivovammojen tai sikiön kehtityshäiriöiden vuoksi. Samalla lailla kuin on ihmisiä, jotka eivät erota kasvojen ilmeitä tai eri ihmiskasvoja toisistaan. Siitä en kuitenkaan puhunut vaan siitä, mitkä ovat ihmisen normaalit kyvyt.

Absoluuttinen sävelkorva on parempi kuin ihmisen ns. normaali kyky. :)

Lainaus
Opiskele hieman lisää, niin opit sen, ettei sitä tarvitse tutkia, että ihminen ei pysty matemaattisen  tarkkaan liikkumiseen. Suosittelen sinulle tutustumista luonnontieteiden ja logiikan perusteisiin.

Opiskelenkin lisää, mutta olen aika varma siitä, että jatkossakin akateemisessa  maailmassa omat väitteensä pitää pohjautua aiempaan tietoon tai uuteen tietoon. :) sinä pohjaat tietosi aiempaan tietoon, that's okay. Hyväksyn ;)

Lainaus
Tutkimusvaade menee toisinpäin. Joka väittää jonkun ihmisen pystyvän laulamaan matemaattisen tarkasti, todistakoon tällaisen ns. arkikokemuksen vastaisen asian. Olisihan mahdotonta kutsua jokaista maapallon ihmistä kokeisiin ja osoittaa, ettei tämä laula matemaattisen tarkasti. Ja koko ajan tulee synnytyslaitoksilta lisää porukkaa. Minä väitän vain, että jokainen kokeeseen osallistuva ihminen epäonnistuu.

Samoin kun kukaan tutkija ei voi varmuudella sanoa, että Jumalaa ei ole olemassa (sitä ei voida todistaa) niin ei myöskään voida sanoa, ettei kukaan ihminen kykene matemaattisen tarkkaan johonkin, koska sitäkään ei voida todistaa. Tällöin puhutaan nimenomaan todennäköisyyksistä ja ns. uskon-asioista. Toisin sanoen: sinä uskot vahvasti siihen, ettei kukaan voi laulaa matemaattisesti täydellisesti. Ja kappas kummaa: minä uskon aivan samoin :D Olisi hämmästyttävää, jos niinkin rajallinen olento kuin ihminen kykenisi laulamaan kokonaisen laulun matemaattisen täydellisesti ilman minkään sortin heilahteluja. Mutta saatan pitää mahdollisena sitä, että ihminen voi tuottaa matemaattisestikin täydellisen nuotin. Yksittäisen siis.

Itse en tosin lähtisi siihen, että epävireisyyttä on myös se, jonka vain jokin mittauslaite pystyy huomaamaan, koska ajatuksena on kovin masentavaa se, että vaikka laulunopeni mielestä lauloinkin Tomi Metsäkedon "kuu"-kappaleen ilman vireongelmia niin joku kone sitten sanoisikin minua ihan epävireiseksi ja kyvyttömäksi :( :D Eli siis itse pidättäydyn siinä, että on olemassa ihmisiä, jotka pystyvät laulamaan melkein laulun kuin laulun ilman suurempia virheitä. Ihmisten arvioimana siis.

Toki kaikki eivät kuule samoja vireongelmia. Sinä et esimerkiksi kuullut Hennariikan laulussa ylävireisyyttä ja minä taas kuulin. Meistä kumpikin taas on sitä mieltä, että Hennariikan esitys oli ihan loistava ja vireongelmista mussutettiin ihan liikaa ja ne eivät mitenkään pilanneet kuunteluesitystä olettaen siis, että niitä olisi ollut.

Lainaus
Ota opiskeluohjelmaasi joitain oikeita tieteellisiä aineita niin pääset jyvälle tällaisista asioista.  8) Minusta ainakin jokaisen korkeakoulussa opiskelevan pitäisi opiskella sivuaineena jotakin oikeata tieteellistä ainetta. Eli siis sellaista, jotka eivät perustu pelkästään ihmisten löpinöihin esimerkiksi siitä, mitä joku kirjailija tarkoitti kirjallaan.

Mitähän örinäheviä on oikeat tieteelliset aineet? Luonnontieteet? :P
Siinä on vain se ongelma, että myös luonnontieteissä tieto voi muuttua ja samat asiat voidaan nähdä eri tavoin. Harva asia tässä maailmassa on 100% varmaa ja se täytyy vain hyväksyä. Toki esim. painovoimanlaki ynnä muut ovat pysyviä käsitteitä ja tuskin muuttumassa tai muut lainalaisuudet. Mutta se, että luonnontieteissä tutkitaan näitä näennäisesti varmoja asioita ei tee siitä sen oikeampaa tiedettä kuin vaikkapa kasvatustieteestä. Muutenkin on minusta hieman arveluttavaa alkaa lajitella eri tieteenaloja oikeisiin ja "vääriin" tai parempiin ja huonompiin. Kuitenkin kaikille tieteille on paikkansa ja tarpeensa. Miksipä ei myös ihan näennäistieteillekin.

Ja olen minä opiskellut jo logiikkaa ja tilastotiedettä. ;) Pakkohan se on, kun tutkijan urasta haaveilen.

Lainaus
Jonkin asian tutkiminen ei todista että asia on olemassa.

Eli vaikka saisitkin haluamasi tutkimuksen nenäsi eteen, niin et siltikään välttämättä uskoisi asiaa olemaan olemassa. Möh. :D Ei silti. Jos joku todistaisi, että Jumala on olemassa niin en minä sitä helpolla uskoisi.

Lainaus
Totta kai niitä on tutkittu ja ehdottoman tieteellisesti. On vain havaitttu, ettei kumpaakaan ole olemassa siinä mielessä että se toimisi. Tutkimuksia vaikka telepatiasta löytyy paljon. Mutta ei vaan toimi. Ei, en ala etsiä tutkimuksia, joissa on todistettu, että telepatia ei toimi.

Missä on havaittu, ettei absoluuttinen sävelkorva toimisi? Telepatian toimimattomuudesta/toiminnasta tiedän itsekin, olen tutustunut asiaan. Mutta mitä olen selaillut as-tutkimuksia, niin en ole vielä oikein törmännyt sellaisiin, joissa mainittaisiin, että se ei toimisi? Vai vaaditko sinä sitä, että absoluuttisen sävelkorvan pitäisi olla yhtä tarkka kuin jonkin mittauslaitteen ollakseen absoluuttinen? :)

Lainaus
No kerrohan ensi alkuun,  miten ihmisen geeneihin on koodattu länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit?  8)
Ei mitenkään. En myöskään ole missään kohtaa tällaista väittänytkään.

Lainaus
Eli ei voi olla kyse mistään  "kyvystä", jos tarkoitetaan että hallitsee länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit.

Minä hallitsen länsimaisen sävelsanaston, mutta minulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa. Eli en tajua nyt, mitä ajatustani yrität tässä kumota?

Lainaus
Sinä sanoit, että ihmisellä voi olla absoluuttinen sävelkorva vain jos hän osaa länsimaiseen sävelsanastoon liittyvät termit. Piste. Saat toki muuttaa määrittelyäsi. On muuten rohkea väite sanoa, että Kiinassa ja Intiassa olisi käytössä vain länsimainen nuotisto tilanteessa, jossa niiden musiikkikulttuuri periytyy tuhansien vuosien takaa.

En ole sanonut missään kohtaa niin. Olen sanonut, että absoluuttisen sävelkorvan tutkimiseen käytetään paljon meidän sävelsanastoamme ja se on myös määrittelyssä mukana (eli osaa sanoa, että mikä sävel soi) MUTTA se ei tietenkään tarkoita sitä, että abso-korvaa ei voi olla jos ei tiedä miksi kyseistä säveltä sanotaan. tällöin tosin voidaan sävelten nimet opettaa, jolloin Abso-korvan omaava pystyy sitten nimeämään sävelen.

En myöskään sanoanut, että Kiinassa ja Intiassa on käytössä vain länsimainen nuotisto.  8)

Lainaus
Minä puhuin saivartelusta ja sillä ei ole merkitystä, koska jokaisesta voidaan saivarrella. "Pieniä vireongelmiahan" on aina jokaisella laulajalla. Ja  virepoliisien puheille antaisin enemmän arvoa vasta, jos niiden arvo mitattaisiin joskus mittalaitteilla.

Eli mielestäsi laulusta ei pitäisi kritisoida vireongelmia jos niitä ei ole todennettu mittalaitteilla? En itse ainakaan ole tällä palstalla pahemmin törmännyt saivarteluun tässä asiassa. Toisia ihmisiä vaan vireongelmat häiritsevät enemmän kuin toisia, se heille (meille) sallittakoon.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011 02:29:36 kirjoittanut jensky »
-Niiskuneiti

Fuga.

• Sandran lönköttelykouluttaja
  • i
  • *
  • I wanna feel alive.
    • Profiili
« Vastaus #98 : 14.04.2011 05:21:14 »
--- ei mitään :--D
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011 05:50:15 kirjoittanut Fuga. »
“What you’ve done becomes the judge of what you’re going to do
- especially in other people’s minds.
When you’re travelling, you are what you are right there and then.
People don’t have your past to hold against you. No yesterdays on the road.”

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
« Vastaus #99 : 14.04.2011 06:39:59 »
Etskun ja jenskyn väittelyistä näyttää tulleen tämän kauden forkkailmiö!  ;D