Kirjoittaja Aihe: Musikaalit  (Luettu 6807 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Negativ

• Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Musikaalit
« : 24.10.2009 02:02:27 »
Onko forkalla musikaalien ystäviä? Ite oon aina tykänny musikaaleista. Musta ne on ihania, parhaita arjen irtiotto hetkii on ku kattoo jotain musikaalia. Ois mahtavaa ku ”oikeessakin elämässä” alettais välillä vaan tanssii koulun käytävillä. :’D

Nyt ei oo vähään aikaan tullu mitään mielenkiinnosta musikaalia joka ois innostanu. Tulossa on kyllä suomalainenkin produktio joka vaikuttaa tsekkaamisen arvoiselta, Jos rakastat.

Jos Rakastat leffassa on suomalaisia biisejä aika monipuolinen kattaus, mm, Tik Takia ja Juicee.

On vaikee laittaa järjestykseen lempparimusikaalejani, mut tässä on muutamii;

Grease

Hyvä esimerkki siitä, et juonen ei tarvitse aina olla niin erikoinen. Yksinkertaisen kaunis rakkaustarina, vastakohtaisuusasetelma ja hurmaava fiftari tyyli. Biisit jää soimaan päähän ja tempaa mukaansa. Rakastuin Greaseen seiskaluokalla. Kai näitä biisejä voi hyvällä omatunnolla sanoa jo pienimuotoisiksi klassikoiksi.

Cherbourgin sateenvarjot

Siitä erikoinen leffa, et kaikki vuorosanat lauletaan. Siis koko elokuvan ajan lauletaan. Aluksi epäilin, ettei sellainen ratkaisu voi  toimia…mutta toisin kävi. Ja tämä oikeasti on klassikko. Riipaisevan kaunis tarina nuoresta parista jotka joutuvat eroon toisistaan miehen lähtiessä sotaan. Seuraa aika pitkällä aikavälillä pääparin elämää.

Moulin Rouge!

No sitten on tietysti Moulin Rouge. Loistava idea sisällyttää musikaaliin tunnettuja biisejä ja yhdistellä niitä, joukosta voi bongata niin Nirvanan Smells Like Teen Spiritin kuin Madonnan Like a Virginin. Tarina on romanttinen, lavastus on täysi kymppi. Vain tunteeton idiootti voi haukkua tätä musikaalia.

Hair

Hauska ja yllättäen koskettava (loppu yllätti mut aikoinaan täysin) musikaali hipeistä ja Vietnamin sotaan lähdössä olevan maalaishepun kohtaamisesta josta kehittyy odottamaton ystävyys. Tämä on myös sellanen ajaton teos, joka kestää miljoonat katselukerrat!

” Hair, hair, hair, hair, hair, hair, hair
Flow it, show it
Long as God can grow it
My hair”

High School Musical 3

Itseasiassa aika viihdyttävä pläjäys. Ensimmäinen osa joka pääsi teatterilevitykseen. Tanssinumeroihin, lavastukseen ja biiseihin on panostettu. Sen kyllä huomaa. Laulut on oikeesti yllättävän tarttuvia. Hömppäviihdettä, mut kivaa sellaista. Zach Efron ja Lucas Grabeel on varteen otettavia näyttelijöitä parin kehnomman näyttelijän joukossa.

Tossa ois suunnilleen ne mistä eniten diggailen, mukaan mahtuu kyllä vielä Singin' in the Rain, West Side Story ja Hairspraykin. Stephen Sondheimin ja Andrew Lloyd Webberin tuotannot on aina mahtavia, sellasia jotka oikeasti haluais nähdä lavalla. Jesus Christ Superstaria kannattaa joskus katsoa, vaikka se ei aluks nappaiskaan, siinä on rohkea idea.

~It feels good. Is that reason enough for you.~

Jennu

• Phoeben sanoittaja
  • i
  • *
    • Profiili
Vs: Musikaalit
« Vastaus #1 : 24.10.2009 02:13:53 »
Siinähän mun kaks suosikkia musikaaleista onkin. Grease on ihan mielettömän hyvä, ekan kerran ku katottiin kasin valinnaismusiikissa niin tykkäsin tosi paljon. Ne biisit on tosi tarttuvia. :)
Moulin Rouge on kans mahtava, tykkään siitä et siinä on ihan 1990-luvun biisejä vaikka ne tapahtumat sijoittuu öö-en-just-nyt-muista-mihin-aikaan. Yks mun lempileffoista näin muutenkin.

High School Musical 1&2 on ihan jees, viihdyttäviä ja silleen, mut kolmonen sit taas oli musta hirveetä kuraa. Ne laulut ei ollu läheskään niin tarttuvia ku kahes ensimmäises osas, joidenka biisit pyöri pääs monta päivää viel sen jälkeen ku oli leffan kattonu.

Mamma Mia on myös mainitsemisen arvonen, se on niin ihana hyvän mielen leffa. Tosin mun mielestä siinä kyllä lauletaan ehkä vähän liikaa.
Oopperan kummitus on myös aika hyvä, mut se musiikki siinä ei kolahda muhun niinkään. Tarina taas on ihana.
We've all been sorry, we've all been hurt
But how we survive, is what makes us who we are.

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #2 : 24.10.2009 02:18:15 »
Mamma Mia oli ihana livenä, mut sit leffana se oli vähän laimee. :P

Jolanne

• Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.10.2009 10:41:02 »
Joo! Mä tykkään musikaalihömpästä. Tosin se raja, mikä on kiusallista, ja mikä ei, on tosi häilyvä. Se musiikki/laulu pitää osata suhteuttaa siihen kohtaukseen oikein.

Tykkään enemmän sellasista ei-niin-vakavasti-tehdyistä. Esimerkiks Moulin Rougessa se ongelma oli vähän kankeat näyttelijät.

Käytiin kattomassa se uus Fame. Se oli surkea, mut se vanha on ihan hyvä.

menni

• Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.10.2009 14:22:48 »
^^ Mä taas tykkäsin uudesta Famesta, vaikka ärsyttikin kun se tehtiin uudestaan (se telkkasarja=<3).

Sound of music on ihan mun suosikkeja, yks Annie (en muista mikä versio), Grease, Hairspray,..
J tietysti Camp Rock.. ;P

Musikaalit on ihania, parhaat leffat on yllensä musikaaleja.

Tosin toi suomalainen musikaali vaikutti trailerin perusteella lähinnä nololta. Tuli vaan hirvee myötähäpeä.. Ei tollaset leffat onnistu kun jenkeiltä.
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #5 : 24.10.2009 15:13:56 »
Camp Rock oli ihan kiva myös. Sellane söpö. :D

Mua pyydettiin mukaan kattoo Famee, mut en oo nähny alkuperästä niin ajattelin etten viittii maksaa lippuu..ku uskon, et se vanha on parempi. Ja mua harmittaa, et se ihana Fame biisi on menty kans versioimaan uudestaan. :s

ilppez

• Viekun ah-valmentaja
  • i
  • *
  • Ja! Ja! JA! JAA! JAAAAAA!
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.10.2009 22:09:30 »
Mun tekis mieli kattoo toi uus fame, mutten oo vielä päässyt selville että missä täällä on leffateatteri.
Ja ohi ollaan...*kodak moment*

I det Bjørndalske hjem...
Suihkulakki

Rico

• Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.10.2009 23:25:18 »
En tykkää semmosista musikaaleista missä aletaan ihan väärissä kohdissa laulamaan sillein noh.. tiedätte varmaan. Esim. kaikki Disney-leffat kärsii kovasti justiinsakin siitä.

Tykkään enempi vähän 'erilaisista' musikaaleista kun nää kaikista yleisimmät. Tosin tossa nyt monesti mainittu Moulin Rouge oli mustakin hyvä, toisaalta onhan se vähän semmonen oudohko ;). Syksyllä alkanu Glee on välillä loistava : D ja sitten tykkään paljon Joss Whedonin ohjaamasta hyvin pienellä budjetilla tehdystä Dr. Horribles Sing Along Blogista ja Flight of the Conchords tv-sarjasta joka tosin on vähän musikaalin rajamailla. Ehkä just Jolanne puhu asiaa että vakavasti otettava musikaali on hankala tehdä siinämielessä.... Tai siis ajatus siitä että porukka puhkeaa laulamaan keskellä jotain keskustelua on täysin typerä %P.. Joissain musikaaleissa se onnistuu joissain ei.

Iita

• Tittelintuura
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.10.2009 23:50:06 »
Rakastan musikaaleja! Varmaa piirrettyjen ohella mun lempigenre ;D

Moulin rouge tottakai on ihan mahtava, Mamma Miasta myös tykkään, mut ei se ihan kärkeen mahdu. Suosittelen myös kaikille musikaalien ystäville Rent -elokuvaa, todella tarttuvaa musaa, vaikkakin aika oudosta aiheesta tehty.

Musikaaleissa erityisen hyvää on just se, että mun mielestä musiikin avulla saa kerrottua enemmän kun pelkkien sanojen. Musiikissa sävel kertoo niin paljon ja tottakai myös sanat. Muutenkin kun olen tämmöinen musiikkifriikki, niin yleensä just musiikki on parasta elokuvissa!
Sometimes the dreams that come true are the dreams you never even knew you had.

Jolanne

• Forkan AA-kerhon yllätystodistaja
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.10.2009 14:50:22 »
Syksyllä alkanu Glee on välillä loistava : D 

Gleen ryhmälaulukohtaukset on tosi laadukkaita ja hyviä, mutta sitten Shoohsterin yksinräppäykset on todellakin siinä rajalla. En ehkä näe Gleetä sellasena perinteisenä musikaalisarjana, enemmänki sellasena musiikkipainotteisena komediana.

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #10 : 25.10.2009 15:00:01 »
Mä en oikeestaan edes ajattele Glee:tä musikaalina, okei joo joka jaksossa lauletaan...mut se on vaan sarja jossa lauletaan. :'DDDD (Fiksusti sanottu).

Thesugarangel92

• Potkiva irokeesi-fanaatikko
  • i
  • *
  • Restless heart syndrome
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.10.2009 15:58:08 »
RAKASTAN MUSIKAALEJA <3 Oon aina halunnu esiintyä semmosessa, muttei oo tullu tilaisuutta :'<
Katoin viikonloppuna Hairsprayn <3

menni

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.10.2009 16:59:10 »
Mulla musikaalin raja menee ehkä siinä, että musikaaleissa aletaan laulaa sillee randomisti, muut on vaan musiikkielokuvia (näinollen esim. Camp Rock ei oo musikaali, tai Glee (jos oon sen idean oikein ymmärtäny..))
"Anyone who says that

capri

• Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.10.2009 08:48:43 »
Musikaalit on aivan ihania! Musiikin avulla on niin helppo ilmentää tunteita, joten musiikki saa yleensä ainakit mut tunteen vielä(kin) vahvemmin leffan aikana useesti. Toisaalta musikaali on genrenä niin erilainen kuin muut genret. Siihen pitää suhtautua tietyllä tavalla. Näytelmämusikaalit on mun mielestä ihan MUST. Tykkään enemmän käydä katsomassa sellaista teatteripläjäystä, jossa lauletaan.

Musikaalihan on näytelmä tai elokuva, jossa teatterinomaiseen toimintaan ja dialogiin on lisätty tietyn ajan viihdemusiikin tyylissä toteutettuja laulu- ja tanssinumeroita. Sen kummempaa määritelmää ei oo musikaalille kait annettu. Yleensä musikaalia kuitenkin pidetään juonellisesti kevyenä ja usein romanttinen liioittelu ja absurdit tilanteet kuuluvat musikaaleihin.

Täällä on mun lempparimusikaaleja jo kerrottu, mutta ehdoton ykkössuosikkini on kyllä Sound of Music! Se on varmaan myös yks arvostetuimmista musikaaleista.

My Fair Lady mun pitäis mennä nyt teatteriin kattomaan, kun se täällä pyöris.

Harmittaa, että en oo nähny Grease-leffaa. Oikeesti kauhee aukko sivistyksessä. Toki ne kaikki sen leffan biisit on tuttuja ;D

Tosta Negsun mainitsemasta Cherbourgin sateenvarjoista näin joskus telkkarista pätkän, ja se vaikutti kyllä lievästi hullulta ku koko ajan tosiaan laulettiin. Ei muutaman minuutin pätkä kyllä mua ihan vakuuttanut, mutta toisaalta paljopa pystyy leffasta sanomaan noin pienen ja randomin pätkän perusteella.
Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #14 : 26.10.2009 15:54:30 »
Mä oon totaalisesti missanu Sound of Musicin ja My Fair Ladyn. :P Grease kannattaa tosiaan katsoo, se on erittäin viihteellinen pläjäys ja toimiva sellane. Oon aika ylpee, et voin sanoo katsoneeni Cherbourgin sateenvarjot. Se on pienempimuotoisempi klassikko. :D Ja tosi kokeellinen vieläpä, rohkee ratkaisu.

Rico

• Klingonien pitsinnypläyskerhon ehdokasjäsen
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.10.2009 22:41:43 »
Mulla musikaalin raja menee ehkä siinä, että musikaaleissa aletaan laulaa sillee randomisti, muut on vaan musiikkielokuvia (näinollen esim. Camp Rock ei oo musikaali, tai Glee (jos oon sen idean oikein ymmärtäny..))
No siis suurin osa musiikkinumeroista on niinkun siinä sarjassa realistisissa tilanteissa laulettuja lauluja. Pääasiassa siis Glee-kerhon esittämiä musiikkiesityksiä. On siinä kuitenkin myös kohtauksia jossa aletaan ns. spontaanisti laulamaan, aika harvassa tosin.

menni

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #16 : 27.10.2009 19:22:06 »
No siis suurin osa musiikkinumeroista on niinkun siinä sarjassa realistisissa tilanteissa laulettuja lauluja. Pääasiassa siis Glee-kerhon esittämiä musiikkiesityksiä. On siinä kuitenkin myös kohtauksia jossa aletaan ns. spontaanisti laulamaan, aika harvassa tosin.

No niin mä aattelin, että siinä lähinnä "järkevää" laulua..
"Anyone who says that

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #17 : 13.11.2009 12:49:38 »
Oiskohan Nine seuraava kiinnostava musikaali? Mahdollisesti. Mielenkiintoinen näyttelijäkaarti siinä ainaki on. :P

capri

• Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.11.2009 14:53:48 »
^Vaikuttaa varteenotettavalta ehdokkaalta ainaski!
Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

sinisimpukka

• Tarkkaileva kyttäsini
  • i
  • *
  • j'ai ecouté que tu aime manger..
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.11.2009 19:48:25 »
En pysty kommentoimaan nyt mitään muuta (vaikka tykkään kovasti kaikista musikaaleista, paitsi tietty niistä huonoista en! :'D) kuin HAIRIA! <3

Hair on mun leffa! Siihen liittyy muistoja. Oon kattonu sen varmaan tuhat kertaa <3 Parhaimmillaan kolme kertaa putkeen samana iltana :'D (mikähä mua vaivaa)
Rakastan niitä kappaleita! <3 Jokanen kappale on mahtava ja ne sävellykset on upeita ja sanat ja tykkään laulaa niissä mukana. Mut tykkään niin kuunnella niitä tulkintoja! Ja sitä tanssia ja niitä HIPPEJÄ <3 Tutustuin toho sillo joskus viistoista kesäsenä tyyliin ku itellä hirmuinen hippikausi :---D

Soundtrack on ollu ahkerassa kulutuksessa! <3 Ja nuotit pitäis jostain saada omaks, mut kirjastosta on hyvä lainaa ku sitä lainaa ikinä kukaa muu! :---D (sitä säilytetääki jossai hiton pimeessä extravarastossa josta se joudutaan mulle aina noutaa :'D Ihan vaa siks ku ei sitä kukaa lainaa muut ku mie :--D)

Aah ku olisin halunnu elää tolloin ku toi alkuperäinen tuli teattereihin. En vois kuvitellakaan et menisin kattomaan mitään suomalaisversioo. (tai sit menisin mutta vihaisin :'D) Ja joskus jos pääsen Amerikkaan ja toi viel pyörii siel teatterissa ni meen kattomaan hinnallamillä hyvänsä (jos mul siis on varaa :'D) <33

Aah just katoin kipeenä nauhalta (ties kui monennen kerran) semmosen dokkarin jossa kerrottiin tosta koko Hair buumista. Sehän siis ei todellakaan ole mikään pelkkä leffa, vaan on lähtöisin 70-luvulta kun se pyöri poliittisenateatterina ympäri maapalloa. hihih. Hair on mun lempielokuva ever <3 : D

Joo taisin seota.

Tigalily

• Lannistumaton Idols-kultacucumber
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #20 : 19.11.2009 05:15:35 »
Oih, musikaalit..?! Eka musikaali jonka mä oon nähny ja joka saman tien iski ja KOVAA oli Oopperan kummitus. Tarina on hieno ja musiikki on ajoittain ihana, ajoittain dramaattinen ja kokoajan vie tarinaa jollain tavalla eteenpäin. Parhaita biisejä All I Ask Of You, The Music Of The Night ja nimibiisi, The Phantom Of The Opera. Todella vaikuttavaa. Musiikillisesti Andrew Lloyd Webber on kyllä ihan mestari.
Muuten Grease on omanlaisensa klassikko. Se on katsottava kerran vuodessa vaikka juonenkulun ja biisit osaakin ulkoa. Mä oon ollu mukana joskus tekemäss yhtä Grease-produktiota. Tein Rizzon roolin ja parissa esityksessä paikkasin flunssan kourissa ollutta Sandyn esittäjää, mutta lempibiisiks on muokkaantunu There Are Worse Things I Could Do. Kaunis kappale kertakaikkiaan. Niin...ja Grease 2 ei oo mitään verrattuna alkuperäiseen. Ja Oopperan Kummituksesta näin sillon aluks ihan musikaalimusikaaliversion ja leffaversion vasta tänä vuonna. Teatterissa on aina oma viehätyksensä varsinkin sellasta visuaalisuutta vaativan musikaalin suhteen kuin Oopperan Kummitus, mutta oli se leffaversiokin tosi hyvä. Ainiin,neljäs sen musikaalin klassikoista on ehdottomast Think Of Me. I-HA-NA!! <3
Happiness is in the journey, - not at the end of the road.

McKenzie

• kadonneen mielenrauhan metsästäjä
  • i
  • *
  • Queen of fucking everything O:-)
    • Profiili
« Vastaus #21 : 13.03.2010 08:28:26 »
Vaikkei tämä telkkaria olekaan, niin eilen kävin Svenska Teaternissa katsomassa Play me -musikaalin. Oli aivan loistava; suosittelen! :)
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience. - Mark Twain -

Negativ

• i
  • *
    • Profiili
    • Last.fm
« Vastaus #22 : 13.03.2010 08:51:34 »
Vaikkei tämä telkkaria olekaan, niin eilen kävin Svenska Teaternissa katsomassa Play me -musikaalin. Oli aivan loistava; suosittelen! :)
Mä itse asiassa oon miettiny, et jos tota menis kattomaan. Mut luultavasti en ehi. :(

Ja toi Nine, jota pidin jossain vaiheessa potentiaalisena oliki kökkö pettymys. 8(

menni

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #23 : 13.03.2010 21:02:34 »

Ei oo todellista!
Mä olin kanssa! :O

En tajunnu kun noin kaks ruotsinkielistä vitsiä, mutta tarinasta ja musiikista nautin silti. Oli hyviä laulajia!
"Anyone who says that