Kirjoittaja Aihe: Ylimääräiset äänet  (Luettu 12536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« : 23.02.2012 21:17:51 »
On alkanut jo tuntua, että ns. Fatima-ilmiön saattelemana Niina purjehtii pitkälle ihan riippumatta siitä miten hän laulaa tai miten muut laulavat. Ennen kuin jatkan, on jälleen korostettava, että Niina OSAA laulaa, joten hänen menestymisensä ei ole siltä osin mitenkään väärin, jos vain laulu ratkaisisi Idols-kilpailussa. Mutta Niina on tavallisen näköinen suomalainen kolmikymppinen nainen siinä missä  mukana on esimerkiksi  Emelin ja Johannan tapaisia nuoria kaunottaria - jotka myös OSAAVAT laulaa Niinan lailla. Eivät ole siis vain kauniita ja nuoria.

Fatima-ilmiö vaikuttaa neljällä eri tapaa:

1. Niina saa ylimääräisiä ääniä naisilta, jotka samastuvat häneen.

2. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat osoittaa ulkonäkösuvaitsevaisuutensa kaikelle maailmalle ja nostaa itsensä "pinnallisten" äänestäjien yläpuolelle. Vähän samaan tapaan kuin osa Haaviston äänestäjistä äänesti häntä saadakseen piehtaroida oman suvaitsevaisuutensa ihanassa ruusupilvessä.

3. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat painaa kauniita nuoria naisia alas olemalla tietämättä heistä mitään ja puhumalla vain Niinasta ja äänestämällä häntä.

4. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä rock-henkisiltä äänestäjiltä (ehkäpä miehiltä), jotka eivät voisi ajatella äänestävänsä kaunista nuorta naista joka ei laula rokkia, koska tämä ei olisi riittävän katu-uskottavaa.

Lisäksi kiusaamistarina takaa ylimääräisiä ääniä kiusatuksi tulleilta mutta tämä ei kuulu Fatima-ilmiöön.

Nyt puhun siis vain ylimääräisistä äänistä. Niina saa tietysti myös suuren määrän ihan "oikeita" ääniä eli ääniä, jotka annetaan koska Niinaa vaan pidetään parhaana laulajana.

Korostan lopuksi että myös Fatima osasi laulaa! Nyt on kyse vain marginaaliäänistä, jotka kuitenkin voivat ratkaista kisan.

Huomatkaa: En sanonut mitään pahaa Niinasta mutta se sijaan kehuin hänen lauluaan!

Mahdolliset henkilökohtaiset hyökkäykset minua vastaan edellä olevan johdosta mieluummin yksärillä, kiitos!  :)

jensky

• i
  • *
  • I wish I could write as mysterious as a cat.
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #1 : 23.02.2012 21:24:53 »
^ En sanoisi, että Emel ja Johanna osaisivat laulaa Niinan tavalla. :) Emel ei ainakaan. Johanna sentään pysyy täydellisesti sävelessä ja kuulostaa uskomattoman kauniilta, mutta hän ei VIELÄ ole osoittanut niin isoja lahjoja kuin Niina lauluissaan. Tulkinnassa toki Emel ja Johanna ovat samalla tasolla, vaikka jännitys vähän pilasikin Emelin semifinaali-esitystä.

Niina on Diandran (ja Susannan) lisäksi lahjakkaimpia laulajia tässä kisassa tällä kaudella (ja puhun nyt nimenomaan laulun teknisestä puolesta ja äänen monipuolisesta käytöstä).

Uskon, että Niina pääsee finaaliin. Mahdollisesti jopa pitkälle ja varmasti osittain juurikin siksi, että eroaa joukosta selvästi. Kisan muut naiset kun ovat selkeästi sarjaa: Nuoret ja kauniit ja enemmän-tai-vähemmän-lahjakkaat.
Poikia on vaikea ymmärtää.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #2 : 23.02.2012 21:32:25 »
^ En sanoisi, että Emel ja Johanna osaisivat laulaa Niinan tavalla. :) Emel ei ainakaan.

Minusta osaavat. Ja se riittää.  :) Tai ei siis tarvitsekaan laulaa Niinan tavalla.
Korostan jälleen kerran, että musiikki tai laulaminen ei ole minulle Singstar-kilpailu eikä temppurata. En osta välttämättä sen laulajan levyä, joka pysyy nuotissa kaikkein tarkimmin. Sillä kun ei ole merkitystä, jos puhutaan siitä, onko joku nuotissa viiden desimaalin vai neljän desimaalin tarkkuudella. Emelin ja Johannan äänessä on esimerkiksi jotain sellaista miellyttävää, jota Niinan äänessä ei ole. Kovan koulutuksen antama tekninen taituruus merkkaa sangen vähän. Minulle siis.

Eikä Niina ole sen lahjakkaampi kuin esim. Johanna tai Emel. Hän on vain saanut alan koulutusta enemmän.

Ai niin, olennaista on se, että veikkaan samalla lailla ajattelevia olevan hyvin suuri osa suomalaisista. Siksi puhun siitä, mitä minä ajattelen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012 21:34:43 kirjoittanut Etsku-Etana »

jensky

• i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #3 : 23.02.2012 21:40:24 »
^ En sanoisi, että Emel ja Johanna osaisivat laulaa Niinan tavalla. :) Emel ei ainakaan.

Minusta osaavat. Ja se riittää.  :) Tai ei siis tarvitsekaan laulaa Niinan tavalla.
Korostan jälleen kerran, että musiikki tai laulaminen ei ole minulle Singstar-kilpailu eikä temppurata. En osta välttämättä sen laulajan levyä, joka pysyy nuotissa kaikkein tarkimmin. Sillä kun ei ole merkitystä, jos puhutaan siitä, onko joku nuotissa viiden desimaalin vai neljän desimaalin tarkkuudella. Emelin ja Johannan äänessä on esimerkiksi jotain sellaista miellyttävää, jota Niinan äänessä ei ole. Kovan koulutuksen antama tekninen taituruus merkkaa sangen vähän. Minulle siis.

Eikä Niina ole sen lahjakkaampi kuin esim. Johanna tai Emel. Hän on vain saanut alan koulutusta enemmän.

Ai niin, olennaista on se, että veikkaan samalla lailla ajattelevia olevan hyvin suuri osa suomalaisista. Siksi puhun siitä, mitä minä ajattelen.

Lahjakkuudella tarkoitan sitä, että miten hyvin (teknisesti ja muuten) ihminen juuri tällä hetkellä laulaa ja siinä mielessä Niina on kyllä lahjakkaampi kuin Johanna ja Emel, joilla siis todellakin molemmilla on PALJON lahjoja ja jotka ovat molemmat TODELLA hyviä laulamaan ja jotka ehdottomasti kuuluvat  tähän kisaan ja joiden kuuluu päästä pitkälle. Silti jos pelkästään puhutaan laulamisesta, niin minä en heitä samalle viivalle pistäisi. Ymmärrän kuitenkin pointtisi :)

Itse jos vertailen näitä kolmea keskenään näin kokonaisuuksina, niin suosikkini on Johanna, sitten Niina ja sitten Emel. Pelkkää laulua tarkastella järkkä menisi (IMO) Niina, Johanna ja Emel.

Harmittaa kovasti, jos joku heistä jää finaalin ulkopuolelle. Pahimmassa vaarassa lienee Emel. Hänessä kuitenkin on jotain mielenkiintoista ja hän pystyy vielä parempaan niin haluisin kovasti kuulla häntä ainakin kerran vielä ;D
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #4 : 23.02.2012 21:48:39 »

Lahjakkuudella tarkoitan sitä, että miten hyvin (teknisesti ja muuten) ihminen juuri tällä hetkellä laulaa ja siinä mielessä Niina on kyllä lahjakkaampi kuin Johanna ja Emel, joilla siis todellakin molemmilla on PALJON lahjoja ja jotka ovat molemmat TODELLA hyviä laulamaan ja jotka ehdottomasti kuuluvat  tähän kisaan ja joiden kuuluu päästä pitkälle. Silti jos pelkästään puhutaan laulamisesta, niin minä en heitä samalle viivalle pistäisi. Ymmärrän kuitenkin pointtisi :)

Mutta eikös "lahjakas" tarkoita yleensä synnynnäisesti osaavaa noin karkeasti sanoen? Ja Niina olisi sitten vain "teknisesti taitavampi"?

American Idolissakaan en ole yleensä ollenkaan innostunut niistä teknisesti taitavimmista. Vaan se äänenväri, äänenväri. Se on tärkeää eikä kaikenmaailman juoksutukset ja niekut! (en minä osaa termejä  :D ) Lähtökohta on tietysti se, että laulaminen sujuu. En minäkään väärin lauletusta nauti! Mutta kyllähän siinä vaiheessa kaikki osaavatkin laulaa.

Nyt mentiin kuitenkin syrjään itse asiasta!  :D Tämä sivujuonne ansaitsisi melkein oman spekulointiaiheensa.

jensky

• i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #5 : 23.02.2012 21:53:48 »
Itsekin aloin miettiä, että lahjakas terminä on vähän harhaanjohtava ;D Täytyy jatkossa käyttää tuota "teknisesti taitavampi" niin ei tuu väärinkäsityksiä. :)

Totta on se, ettei pelkkä tekniikka riitä. Viime AI:ssa oli tämä loistava balladilaulaja-nainen (jonka nimi on jo unohtunut mielestäni), joka lauloi kuin Celine Dion, mutta tipahti aika äkkiä kisasta ja varmasti siksi, ettei hänessä oikein ollut muuta kuin ne mahtavat laulutaidot.

Itse ruukaan aina pistää nää kisaajat järjestykseen sekä teknisten taitojen että kokonaisuuksien mukaan (äänestän toki kokonaisuus-tarkastelun parhaimpia) kun oon itse kiinnostunut laulutekniikasta niin varmaan jo siksi kiinnitän siihen enemmän huomiota :) Joskus myös noiden listojen järjestys voi olla ihan eri. Esimerkiksi just viime AI:ssa murisija-Haley oli ehdoton suosikkini, vaikka hän ei teknisesti ollut kärkipäätä lähellekään. Samoin tua Pia toscana (no nyt muistin nimen!) oli kokonaisuus-listan häntä päässä sen tylsyytensä vuoksi.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #6 : 23.02.2012 22:00:42 »
Aivan, Pia Toscano on yksi parhaita esimerkkejä, joka ei koskaan pystynyt olemaan inhimillinen. Oma innostukseni häneen alkoi pahasti haihtua jaksosta toiseen.

poppari

• Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #7 : 24.02.2012 13:00:36 »
Vähän kommenttia tähän Etsku-Etanan "Fatima-ilmiöön".

Ensinnäkin mitä ihmeen ylimääräisiä ääniä? Onko nuo edellä mainitsemasi syyt äänestää siis jotenkin vääriä tai vähemmän oikeita?

Samalla tavalla esim Emel saa ylimääräisiä ääniä syistä:
1. Se on vaan niin kaunis, että halutaan nähdä sitä lisää.
2. Emel on eksoottinen ja erilaisen näköinen, halutaan lisää nähdä tällaista. Monikulttuurisuus rulaa!
3. Emel on poppari joten nuoret popista pitävät tytöt äänestävät häntä, eivätkä mitenkään voisi kuvitella äänestävänsä aikuista, rokimpaa ja soulimpaa musiikkia laulavaa naista.

Jotenkin vaan tästä nyt tulee sellainen mielikuva, että sinun on vaikea hyväksyä sitä, että joku äänestää Niinaa. Tai varsinkaan sitä, että hän menestyisi kisassa ("Niina purjehtii kisassa pitkälle..." ihan samalla tavalla moni muu laulaja purjehtii omien avujensa myötä). Tässä formaatissa onkin hyvä asia se, että löytyy artistia moneen makuun. Enkä lähtisi henkilökohtaisesti arvostelemaan mikä on oikea ja mikä on väärä syy äänestää ketäkin.

Fakta homma on se, että Niinalla on huomattavasti voimakkaampi ääni kuin Emelillä tai Johannalla. Mitä se nyt tarkoittaa, että on Lahjakas.. tässäkin tämä keskustelu on nyt ollut jotain ihme seilailua. Lahjakkuus tässä kisassa jakautuu muutamaan osioon:
Laulu: 1. Äänialan laajuus. 2 Voimakkuus
Esiintyminen: 1. Varmuus. 2. tulkinta/heittäytyminen

Sitten on pointit jotka eivät liity lahjakkuuteen, vaan enemmänkin katsojan makuun. Eli nimenomaan Äänen sävy, ja tyyli.

Jos pelkästään lahjakkuutta katsotaan ja mietitään top 15 showta, niin kyllähän Niina ja Johanna veti paremmin kuin Emel. Pitää mainita kylläkin, että tykkäsin Emelin esityksestä. Kaunis ääni ja kappale oli hyvä. Enemmän vaan varmuutta ja jos vähän vielä saisi voimakkuutta niihin korkeisiin nuotteihin (joihin hän kyllä pääsi hyvin esityksessään).

Summa summarum. Annetaanpa ihmisten äänestää ihan omien syittensä takia. Kansa ei aina äänestä sitä, kenestä varmimmin tulee levyjä hyvin myyvä artisti. Esimerkkejä on aika monta idolsin historiassa. Henkilökohtaisesti en ainakaan vielä tiedä minkälaisen levyn tai minkälaista musiikkia Niina tulisi tekemään, jos menestyy tarpeeksi hyvin. Mutta ainakin hänellä on Lahjoja jatkaa skabassa. Ehkäpä kisan myötä sitten löytyisikin joku hyvä tyylisuunta. Mielenkiinnolla odotelleen hänen tulevia esityksiaan ja kappalevalintojaan.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #8 : 24.02.2012 14:15:06 »
Ulkonäöstä en tiedä, mutta täytyyhän kiinnostavalla artistilla olla mediaseksikkyyttä. Niinasta tulee mieleen enemminkin seksivalistus.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #9 : 24.02.2012 23:08:30 »
Kiitos pitkästä kirjoituksesta, poppari!  :)

Vähän kommenttia tähän Etsku-Etanan "Fatima-ilmiöön".

Ensinnäkin mitä ihmeen ylimääräisiä ääniä? Onko nuo edellä mainitsemasi syyt äänestää siis jotenkin vääriä tai vähemmän oikeita?

Kyllä, ne ovat vääriä ääniä.  8) Ei Suomen lain mukaan mutta ne ovat epämoraalisia äänestysperusteluita muita laulajia kohtaan. Lisäksi sillä tavalla Idols-kisan kärkeen äänestetty laulaja ei välttämättä ole se, kenen levyjä äänestäjät mieluimmin ostaisivat. Vain äänestettävän tukeminen ns. oikeista syistä korreloi levynostohalukkuuden kanssa.

Luettelemasi mahdolliset perustelut Emelin äänestämiselle voivat olla oikeita mutta nepä ovatkin sellaisia perusteluita, jotka lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Eli se ei lisää todennäköisyyttä Matin levyn ostamiseen, jos Mattia äänestetään, koska ei haluta äänestää Teppoa. Mutta jos Mattia äänestetään siksi, että se on niin ihqu, levyn ostamisen todennäköisyys kasvaa.

Huomaa  että kohta 3 sinun keksimissäsi Emel-perusteluissa ei vastannut minun 4. perustelua (katu-uskottavat rokkarit), koska se liittyi erilaisesta musiikista pitämiseen siinä missä minä puhuin katu-uskottavuudesta.

Toisin kuin jostain syystä arvelit minun on erittäin helppo hyväksyä se, että joku äänestää Niinaa. Itsehän totesin hänen olevan erittäin hyvä laulaja. Minä puhuin vain siitä, että tiukoissa äänestystilanteissa hän saa hyötyä ns. Fatima-ilmiöstä siinä missä esim. Johanna ei saa mitään hyötyä mistään. Jos joku äänestääkin häntä kauneuden vuoksi, ehkä vielä useammat jättävät äänestämättä, koska hän on kaunis. Sama pätee Emeliin, joka tosin voi saada jotakin anteeksi eksoottisuutensa vuoksi. Siksi käytin hieman provokatiivista ilmaisua "purjehtii", koska se kuvaa sitä, että hänen äänestysmenestyksensä ei ole ehkä niin herkkä esitysten tason suhteen. Luettelemani äänestysperustelut 1-4 kun eivät liity esitysten tasoon.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Idolsin vahvuus on se, että löytyy monenlaisia artisteja. Minä kuitenkin henkilökohtaisesti haluan, että kärkeen yltää sellaisia laulajia, joiden levyjä halutaan ostaa eniten. Ettei toistu marttisaarinen -ilmiö. Naiset (veikkaan) äänestivät hänet voittoon, kun "onhan hän vaan sellainen nallekarhu". Martin levyjen ostaminen ei sitten kiinnostanut, kun "musiikki ei ollut sitä mistä pidän". Minä haluan voittajaksi niin valovoimaisen laulajan, että ihmiset hänen vuokseen ovat valmiita kuuntelemaan itselleen jopa vieraampaakin musiikkia. Niina tai Diandra voisivat olla sellaisia. Tai Susanna.

Niinalla on varmaan voimakkaampi ääni kuin Emelillä tai Johannalla mutta kaikki eivät pidä voimakkaasta äänestä. On tosiaan sitten oma keskustelunaiheensa, mitä lahjakkuus tarkoittaa laulamisessa.

Käsittelen seuraavassa sinun luettelemiasia asioita.

- Äänialan laajuus liittyy varmasti lahjakkuuteen.
- Voimakkuus on lahjakkuutta vain tiettyyn rajaan asti. On myös pitkälti makuasia, pitääkö sitä arvossa.
- Esiintymisen varmuus on enempi harjoituksen tulos kuin lahjakkuutta mutta jotkut viihtyvät vain muita paremmin lavalla ihan luonnostaan (Tiina Puskan tapaiset)
- Tulkinta/heittäytyminen on myös pitkälti harjoittelun tulos mutta lahjakkuus äänen käytössä antaa mahdollisuuden ilmentää paremmin erilaisia tunteita laululla.

Kyllä, äänen sävyn hyvyyden ratkaisevat kuuntelijat. Mutta sävy on lahjakkuus (synnynnäinen ominaisuus) jos on sellainen ääni, joka a) erottuu muiden laulajien äänistä ja b) joka miellyttää suurta osaa kuuntelijoista.

Niinasta en itse vielä osaa sanoa, mikä on lahjakkuuden ja koulutuksen osuus. Mutta hyvä hän on joka tapauksessa! Emelin ja Johannan ääni vain miellytti korvaani enemmän TOP 15 Showssa ja olisin sanonut näin vaikka olisin kuullut laulut vain radiosta enkä tiennyt kuka laulaa.

Summa summarum. Annetaanpa ihmisten äänestää ihan omien syittensä takia. Kansa ei aina äänestä sitä, kenestä varmimmin tulee levyjä hyvin myyvä artisti.

En ole ketään kieltämästä äänestämästä esimerkiksi antamieni syiden 1-4 vuoksi mutta silti olen sitä mieltä edelleen mitä kirjoitin. Minä vain toivon, että ei äänestettäisi niillä perusteilla. Minä haluan että joku laulajista saisi Idolsin vuoksi ammatin ja asiaa auttaisi se, että äänestäjät äänestäisivät niitä laulajia, joista aidosti pitävät ihan heidän itsensä vuoksi.

Voittaa Idolsin sitten kuka hyvänsä (tai tulee toiseksi) vähääkään pysyvämmän elannon rakentaminen sen varaan on tosi vaikeaa ja raskasta.

« Viimeksi muokattu: 24.02.2012 23:24:42 kirjoittanut Etsku-Etana »

Petra

• Koelaulaja
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #10 : 25.02.2012 08:18:24 »
Ulkonäöstä en tiedä, mutta täytyyhän kiinnostavalla artistilla olla mediaseksikkyyttä. Niinasta tulee mieleen enemminkin seksivalistus.

Tämä Anteaterin kommentti oli kyllä poikkeuksellisen ilkeä. Olitko kenties koulukiusaaja?

leena

• 2. semifinaalin laulaja
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #11 : 25.02.2012 08:48:54 »
Toisin kuin jostain syystä arvelit minun on erittäin helppo hyväksyä se, että joku äänestää Niinaa. Itsehän totesin hänen olevan erittäin hyvä laulaja. Minä puhuin vain siitä, että tiukoissa äänestystilanteissa hän saa hyötyä ns. Fatima-ilmiöstä siinä missä esim. Johanna ei saa mitään hyötyä mistään. Jos joku äänestääkin häntä kauneuden vuoksi, ehkä vielä useammat jättävät äänestämättä, koska hän on kaunis.

Ai ei Johanna saa etua mistään? Oiskohan Jone taistellut hänen puolestaan yhtä vimmatusti, jos ulkonäkö ois ollut jotain ihan muuta? ;)

Jotkut äänestää Niinaa, koska ei ole liian kaunis, toiset taas jättää äänestämättä, kun ei ole riittävän kaunis - ja kolmannet ehkä koska hän kuitenkin lavalla OLI häikäisevä. Ja tavallaan mielenkiintoisempaa, kun Niinan tyylinen laulaja häikäisee kuin Johannan tai Emelin tyylinen. Eli kyllä, Etskulla on pointtinsa, mut vastapointit on ihan yhtä päteviä. Ei ole "ylimääräisiä" ääniä, kuten poppari hienosti tiivisti.

Tuo on kyllä totta, että jos äänestetään jotain muuta vastaan, vaikkei se äänestettävä kiinnosta, niin onhan se tavallaan väärin. Jos siis ottaa kisat vakavasti, tulevien artistien näytönpaikkana, eikä vain viihteenä (jolloin voi tietty äänestää urakalla vaikka falskimmin laulavaa, ja myhäillä kun ihmiset on ihan confused, että miks tuo pärjää ;) ). Mut jos äänestetään sitä, josta oikeesti tykätään, niin kaikki äänet on mun nähdäkseni yhtä "oikeita". Jos joku fanittaa ihkua tyyppiä, joka ei juurikaan osaa laulaa, niin siitä vaan. Tai huikeeta laulajaa, joka ei ole "idolin näköinen", niin ihan yhtä vapaasti. Mun nähdäkseni se on ihan yhtä aitoa fanitusta, ja se, miten levyt myy jatkossa, on ihan yhtä ennustamatonta molemmissa tapauksissa.

En usko, että ihmiset yleensäkään pystyy olemaan näissä asioissa objektiivisia - joko kolahtaa tai sitten ei. Miehän oon näitä pienen epätäydellisyyden ja roson ystäviä ("liian kauniit" yhtä lailla kuin "liian hyvät" tyypillisesti tökkii), eli tavallaan kai just näitä Etskun syyllistämiä "Fatima-ilmiön" ruokkijoita (paitsi etten äänestä käytännössä koskaan). Niina on siinä rajoilla. Laulu on ehkä vähän "liian hyvää", mutta persoonallisen epätäydellinen ulkonäkö tuo "kokonaispakettiin" sellasta rosoa, että voisin tykätäkin (tosin oikeesti oon tähän mennessä tykännyt Johannasta enemmän. Pehmeämpi ääni, ehkä?).

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #12 : 25.02.2012 10:13:21 »

Tämä Anteaterin kommentti oli kyllä poikkeuksellisen ilkeä. Olitko kenties koulukiusaaja?

No enpä ollut! Enkä mä pidä omaa kommenttiani ilkeänä. Ehkä Petra ei ymmärrä tota kielikuvaa. Tarkoitan vain sitä, ettei Niinassa ole artistille ihanteellisena pitämääni mediaseksikkyyttä. Kyllä artistin tulee olla sellainen, että yleisöllä on palava halu lukea tämän haastatteluja. Mun mielestä ongelma Niinan kohdalla on juuri siinä, että hän ei ole persoonana kovin mielenkiintoinen. Tai siis ei ole mitenkään poikkeuksellisen epämielenkiintoinen, vaan hyvin tavanomainen. Kyllä Niina siis laulaa osaa, en mä sitä kiistä, ja sen puolesta puitteet kunnossa. Kuitenkin esimerkiksi nuorison idoliksi Niina saattaa olla yksinkertaisesti liian tätimäinen.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2012 10:21:25 kirjoittanut Anteater »

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #13 : 25.02.2012 10:13:52 »
Ai ei Johanna saa etua mistään? Oiskohan Jone taistellut hänen puolestaan yhtä vimmatusti, jos ulkonäkö ois ollut jotain ihan muuta? ;)

Minähän puhuin Johannan kauneudesta ihan tuossa lainaamassasi osassa viestiäni:

Lainaus
Jos joku äänestääkin häntä kauneuden vuoksi, ehkä vielä useammat jättävät äänestämättä, koska hän on kaunis.

Sorry, vastapointit eivät ole yhtä päteviä ja se on helppo havaita kun vuosittain seuraa näitä nettikeskusteluita. Kaunis menettää ääniä enemmän kuin ei-niin-kaunis ei-niin-kauneuden vuoksi. Kauniit laulajat mitätöidään usein ihan täysin - kuuntelematta.

Jonen puheilla ei ole merkitystä, koskapa nyt oli puhe yleisön äänestyskäyttäytymisestä.

Mut jos äänestetään sitä, josta oikeesti tykätään, niin kaikki äänet on mun nähdäkseni yhtä "oikeita". Jos joku fanittaa ihkua tyyppiä, joka ei juurikaan osaa laulaa, niin siitä vaan. Tai huikeeta laulajaa, joka ei ole "idolin näköinen", niin ihan yhtä vapaasti. Mun nähdäkseni se on ihan yhtä aitoa fanitusta, ja se, miten levyt myy jatkossa, on ihan yhtä ennustamatonta molemmissa tapauksissa.

Mutta tämä kommenttisihan ei liity siihen, mitä olen kirjoittanut tuolla edellä. Katso äänestysperustelut 1-4. Tai laitetaanpa ns. Fatima-ilmiön neljä kohtaa tähän uudelleen, kun niihin viitataan koko ajan mutta näemmä jätetään lukematta kunnolla:

Fatima-ilmiö vaikuttaa neljällä eri tapaa:

Lainaus

2. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat osoittaa ulkonäkösuvaitsevaisuutensa kaikelle maailmalle ja nostaa itsensä "pinnallisten" äänestäjien yläpuolelle. Vähän samaan tapaan kuin osa Haaviston äänestäjistä äänesti häntä saadakseen piehtaroida oman suvaitsevaisuutensa ihanassa ruusupilvessä.

3. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat painaa kauniita nuoria naisia alas olemalla tietämättä heistä mitään ja puhumalla vain Niinasta ja äänestämällä häntä.

4. Niina saa ylimääräisiä niiltä rock-henkisiltä äänestäjiltä, jotka eivät voisi ajatella äänestävänsä kaunista nuorta naista joka ei laula rokkia, koska tämä ei olisi riittävän katu-uskottavaa.

Sitten oli vielä Niinan koulukiusaamisjuttu. Poistin sanat "(ehkäpä miehiltä)" kohdasta 4, koska se koskee oikeastaan suuresti myös rock-henkisiä naisäänestäjiä.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #14 : 25.02.2012 10:35:29 »
Laitetaan omaksi viestikseen tällainen matemaattinen huomio:

Oma pointtinsa on sekin, että kauniiden naisten saama etu laimenee, koska kauniita naisia on yleensä monta joista valita. Tällä kertaa missimäisen kauniita ovat vaikkapa Johanna, Susanna, Emel, Tiina, Sini. Ns. "tavallisia" naisia (täysin neutraali ilmaisu koska useimmat suomalaiset näyttävät tavallisilta) on vain yksi eli Niina, joka kerää kaikki äänet siinä missä esimerkiksi Johanna saa ehkä vain 1/5 kauneuden vuoksi annetuista äänistä.

jensky

• i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #15 : 25.02.2012 11:19:47 »
Itse en Idolsissa äänestäessäni hirveästi mieti, että voisinko ostaa hänen levyään vai en, koska itselleni levyn ostoon liittyy vahvasti se, että millasta musaa siellä tulee olemaan ja sitähän ei etukäteen voi hirveän tarkasti tietää. Esim. Stinastahan ois uskonut, että hän julkaisee countryrockia enkuksi eikä countrypoppia suomeksi, mutta niinpä siinä silti kävi :P

Idolsissa äänestän sitä, jonka itse näen olevan paras ja itsellein se eniten idolimaisin tapaus ja uskon, että niin äänestää suurin osa. Syyt siihen, miksi jollekin idolimaisin on Johanna ja toiselle Niina voivat olla hyvinkin erilaisia, mutta eipä ne äänistä millään muotoa vääriä tee, eikä myöskään ylimääräisiä. Jollekin tavalliselle ja mahdollisesti myös koulukiusatulle Niina voi olla juurikin se eniten Idolimaisin ja häntä haluaa tukea etenkin, kun hän on vielä todella hyvä laulamaan. IMO nuokin äänet ovat ihan ansaittuja, etenkin nyt, kun Niina on osoittanut itsevarmuutta ja esiintymiskykyä, eikä ole enää pelkkä seinäruusuke :)

Totta on, että Johanna, Susanna, Emel, Tiina ja Sini taistelevat samoista äänistä, kun kaikki ovat kauniita ja taitavia ja nuoria. Siksi heidän täytyykin omalla kohdallaan miettiä tarkasti kappalevalintoja ja tyyliään, että erottuisivat joukosta. Susanna eroaa rokkimaisuudellaan jo ja Johanna vaaleilla hiuksillaan. Emel, Tiina ja Sini taas ovat varmaan jonkun satunnaisen katsojan silmissä ihan samanlaisia ja heiltä ääni lähtee todennäköisemmin jollekin erottuvammalle tapaukselle, kun ne jäävät paremmin mieliin.

-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #16 : 25.02.2012 11:33:59 »
Syyt siihen, miksi jollekin idolimaisin on Johanna ja toiselle Niina voivat olla hyvinkin erilaisia, mutta eipä ne äänistä millään muotoa vääriä tee, eikä myöskään ylimääräisiä.

Kyllä ovat vääriä ja ylimääräisiä ääniä jos puhutaan kohdista 1-4 viestissäni tuolla ylhäällä. Nehän eivät liity lainkaan oman idolin etsimiseen. Ei edes kohta 1, jota en kirjoittanut täysin auki.

Ehdotan että nuo kohdat otetaan lainauksella mukaan, jos halutaan sanoa, että niihin perustuvat äänet eivät ole vääriä tai ylimääräisiä. Jotta kommentti todennäköisimmin liittyisi siihen, mitä olen kirjoittanut. Vain minähän olen puhunut "vääristä" tai ainakin "ylimääräisistä" äänistä.

« Viimeksi muokattu: 25.02.2012 12:01:35 kirjoittanut Etsku-Etana »

poppari

• Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #17 : 25.02.2012 14:28:55 »
Kai sitä pitää hieman jatkaa kommentointia. Tuleepa hyvin täällä keskustelua aikaan.

- Mitä muuta se samaistuminen on kuin juuri sen oman idolin ettimistä? Idoli on joku jota ihannoidaan ja johon voidaan samaistua jollain tasollla. Eikö Niina juuri hyvin tarjoakin tämän omalle kohderyhmälleen? Eli ei tässä mitään ylimääräistä ole.

2. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat osoittaa ulkonäkösuvaitsevaisuutensa kaikelle maailmalle ja nostaa itsensä "pinnallisten" äänestäjien yläpuolelle.
 - Ihan samalla tavalla emel tai johanna saa ylimääräisiä ääniä ulkonäkönsä eikä taitojensa takia. Ja toi Haavisto vertaus... jos nyt äänestäjän arvoihin kuuluu suvaitsevaisuus, ja hän näkee, että haavisto tätä paremmin edustaa, niin millä tapaa hänen äänestäminen on väärin??

- Nämä mainitsemasi kauniit ja nuoret naiset saavat ylimääräisiä ääniä, jotta normaalin näköinen nainen ei varmastikaan pääsisi menestymään.

4. Niina saa ylimääräisiä niiltä rock-henkisiltä äänestäjiltä, jotka eivät voisi ajatella äänestävänsä kaunista nuorta naista joka ei laula rokkia, koska tämä ei olisi riittävän katu-uskottavaa.
 - Millä tavalla nämä nyt ovat ylimääräisiä ääniä? Jos rokista pitävä tyyppi äänestää Niinaa, niin ihan yhtä paljon ylimääräinen ääni on se, joka äänestää poppilaulajaa. Anteeksi vain, mutta toi katu-uskottavuus on nyt vaan ihan hölmö argumentti. Ihan samalla lailla Emelin äänestäjän mielestä Niina ei ole uskottava, koska on vanha ja tavallisen näköinen.

Luettelemasi mahdolliset perustelut Emelin äänestämiselle voivat olla oikeita mutta nepä ovatkin sellaisia perusteluita, jotka lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Eli se ei lisää todennäköisyyttä Matin levyn ostamiseen, jos Mattia äänestetään, koska ei haluta äänestää Teppoa. Mutta jos Mattia äänestetään siksi, että se on niin ihqu, levyn ostamisen todennäköisyys kasvaa.

Aivan yhtä todennäköisesti nuo "fatima-syyt" lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Ihan hyvin Niinaan samaistuva nainen voi haluta ostaa hänen levynsä. Ja hyvinkin aikuis-rockista pitävä voi haluta ostaa hänen levynsä. Myöskin Emelillä ja Johannalla on äänestäjiä, jotka äänestävät siksi, ettei Niina saisi ääniä, näin ollen heidänkin äänet ovat vääriä/ylimääräisiä. eikä tämä takaa, että kyseinen äänestäjä haluaa ostaa Emelin levyn.

hänen äänestysmenestyksensä ei ole ehkä niin herkkä esitysten tason suhteen.
- Ja mistäköhän tämän tiedon olet saanut? Aivan samalla tavalla voidaan sanoa jonkun nuoren ja kauniin tyypin kohdalla. Esityksen tasosta riippumatta saa ääniä vaikka ulkonäkönsä takia. Tässä jännätäänkin, että miten Alekin käy, kun esitys kuitenkin meni penkin alle.

Sorry, vastapointit eivät ole yhtä päteviä ja se on helppo havaita kun vuosittain seuraa näitä nettikeskusteluita. Kaunis menettää ääniä enemmän kuin ei-niin-kaunis ei-niin-kauneuden vuoksi. Kauniit laulajat mitätöidään usein ihan täysin - kuuntelematta.
- anteeksi vaan, mutta nettikeskustelut ei nyt mielestäni ole mikään luotettava mittari sille, että kuinka suuri osa tietyistä äänistä johtuu mistäkin... Näillä foorumeille liikkuu vain tietty porukka. En mitenkään usko, että näitten puheitten perusteella saa oikean kuvan koko idolsin äänien syistä. Ja hommahan toimii niin, että ääniä ei VOI menettää. Ääniä saa enemmän tai vähemmän. Ei sinulla ole olemassa mitään mittaria millä voisi todeta että Kauneuden takia äänestämättä jättäneitä olisi enemmän kuin Kauneuden takia äänestäneitä. Tämä on suorastaan naurettava väite.

Minä haluan että joku laulajista saisi Idolsin vuoksi ammatin ja asiaa auttaisi se, että äänestäjät äänestäisivät niitä laulajia, joista aidosti pitävät ihan heidän itsensä vuoksi.

Tuot hyvän pointin esille kyseenalaistamalla ihmisten äänestyskäyttäytymisen. Äänestetäänkö potentiaalista menestyjää musiikkimaailmalle, vaiko henkilökohtaisesti miellyttävää hahmoa? Tässä nyt viestiesi kohdalla käy vaan niin, että näytät arvailevan ja hyvinkin vahvasti lokeroit ja näytät tietävän mitkä äänestys-syyt johtavat levyjen ostamiseen. Tätähän sinä et voi tietää. Ja näiden arvailujen ja argumenttien pohjalta näyttää tulevan hyvin vahva vastustus Niinaa kohtaan. Enpä nyt ole tarkistanut, mutta tuskinpa Emelin ja Johannan keskusteluketjuissa jutellaan siitä kuinka väärillä perusteilla heitä äänestetään.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #18 : 26.02.2012 00:07:27 »
 Vastaan aluksi popparin kohtia 1-4 koskevia kommentteja lainaamatta hänen tekstiään.

- Tällä tarkoitan muuta kuin oman idolin etsimistä. En kuitenkaan avaa asiaa enempää. Eli oman idolin etsiminen ei liity asiaan ihan suoraan vaan kyseessä on lopulta äänestäminen muita vastaan.

2. Niina saa ylimääräisiä ääniä niiltä, jotka haluavat osoittaa ulkonäkösuvaitsevaisuutensa kaikelle maailmalle ja nostaa itsensä "pinnallisten" äänestäjien yläpuolelle.

Emel tai Johanna EIVÄT saa samalla lailla ylimääräisiä ääniä ihmisiltä, jotka haluavat osoittaa suvaitsevaisuuttaan. He äänestävät siksi koska ovat sitä mieltä mitä ovat, suvaitsevaisuuttaan julkituovat ihmiset eivät toimi oikeiden ajatustensa mukaan. Heillä ei välttämättä edes ole mielenkiintoa koko Idolssiin eikä Niinaankaan mutta suvaitsevaisuus pitää tuoda julki. Ja ei, Haaviston arvoihin ei kuulu suvaitsevaisuus sen enempää kuin esim. Niinistön arvoihin. Mutta se ei ollutkaan pointti vaan se, että Haavistoa äänestettiin paljon vain jotta pystyttiin julistamaan omaa suvaitsevaisuutta koko maailmalle - ilman että olisi tiedetty Haaviston ajamista asoista yhtään mitään. Saa äänestää millä lailla tahansa mutta minun silmissäni sellainen ihminen on typerä, joka valitsee äänestyskäyttäytymisensä sen mukaan, mitä mieltä muut ihmiset ovat siitä.

En tiedä  mitä oikein halusit sanoa tähän. Mutta tämäkään kohta ei ole symmetrinen Emelin ja Johannan kanssa. Kukaan ei äänestä heitä siksi, että haluaisivat painaa alas vähemmän kauniita. Heitä saatetaan äänestää koska he ovat nuoria ja kauniita - mutta sepä onkin eri asia.

Nämä ovat sen vuoksi ylimääräisiä ääniä, että äänestys tapahtuu jälleen muiden mielipiteiden vuoksi. Sitähän katu-uskottavuus tarkoittaa. Nykyään vain miesten esittämään rokkiin liittyy ihmeellinen katu-uskottavuuden käsite ja heimo. Heimoon kuuluvien KUULUU sanoa, että he eivät arvosta kauniita nuoria poppia laulavia naisia. He eivät sano niin siksi, että he todellisuudessa olisivat sitä mieltä mutta yhteisön paine on kova. Siksi tällaiset äänet ovat ylimääräisiä ääniä, koska vastaavia symmetrisiä ylimääräisiä ääniä ei tule nuorille kauniille poppia laulaville naisille. Eli rokkiheimon jäsen ei äänestä erityisesti Niinaa siksi, että hän olisi mielenkiintoisin (toki saattaa monille ollakin) vaan siksi, että se on katu-uskottavaa. Toisinpäin ei vaan ole katu-uskottavuuden käsitettä. Siksi kukaan ei jätä äänestämättä Niinaa siksi, että siinä menisi katu-uskottavuus.  Jos seuraat musiikkiin liittyviä nettikeskusteluita, huomaat kyllä, että katu-uskottavuuden käsitteellä on paljon selitysvoimaa eikä se siksi ole ollenkaan hölmö argumentti. Siksi minä sitä käytänkin.

Aivan yhtä todennäköisesti nuo "fatima-syyt" lisäävät levyn ostamisen todennäköisyyttä. Ihan hyvin Niinaan samaistuva nainen voi haluta ostaa hänen levynsä. Ja hyvinkin aikuis-rockista pitävä voi haluta ostaa hänen levynsä. Myöskin Emelillä ja Johannalla on äänestäjiä, jotka äänestävät siksi, ettei Niina saisi ääniä, näin ollen heidänkin äänet ovat vääriä/ylimääräisiä. eikä tämä takaa, että kyseinen äänestäjä haluaa ostaa Emelin levyn.

Fatima-syyt eivät lisää levynmyyntiä ainakaan merkittävissä määrin, jos tulkitset minun tekstini niin kuin minä olen sen tarkoittanut. Emelin ja Johannan äänestäjissä ei ole todennäköisesti lainkaan sellaisia, jotka äänestävät heitä, jotta Niina ei saisi ääniä. Se ei vaan onnistu, että yrität saada kaiken näyttämään symmetriseltä vaikka niin se ei vaan ole ihmisten maailmassa.

- Ja mistäköhän tämän tiedon olet saanut? Aivan samalla tavalla voidaan sanoa jonkun nuoren ja kauniin tyypin kohdalla. Esityksen tasosta riippumatta saa ääniä vaikka ulkonäkönsä takia. Tässä jännätäänkin, että miten Alekin käy, kun esitys kuitenkin meni penkin alle.

Olen sen selitttänyt muistaakseni jo edellä. Eli se perustuu siihen, että Fatima-syyt (myös kohta 1) ovat viime kädessä muihin laulajiin liittyviä syitä eivätkä liity siihen laulajaan, joka saa ylimääräistä nostetta. Samalla lailla ei voi todellakaan sanoa nuoren ja kauniin typyn kohdalla. Ja mieslaulajat eivät tähän liity ollenkaan,  naisäänestäjillä ei ole mitään nuorta ja hyvännäköistä miestä kohtaan eikä miehilläkään.

- anteeksi vaan, mutta nettikeskustelut ei nyt mielestäni ole mikään luotettava mittari sille, että kuinka suuri osa tietyistä äänistä johtuu mistäkin... Näillä foorumeille liikkuu vain tietty porukka. En mitenkään usko, että näitten puheitten perusteella saa oikean kuvan koko idolsin äänien syistä. Ja hommahan toimii niin, että ääniä ei VOI menettää. Ääniä saa enemmän tai vähemmän. Ei sinulla ole olemassa mitään mittaria millä voisi todeta että Kauneuden takia äänestämättä jättäneitä olisi enemmän kuin Kauneuden takia äänestäneitä. Tämä on suorastaan naurettava väite.

Anteeksi vaan, nettikeskustelut korreloivat tällaisissa asioissa hyvin sen kanssa, miten ihmiset käyttäytyvät yleensäkin.

Eikä tietenkään tämä ole mikään tieteellinen tutkimus. Eikä sellaista kukaan edes pystyisi tekemään ilman telepatiakonetta, koska haastateltavien olisi liian helppoa valehdella.

Ja minun mittarini on paras saatavilla oleva menetelmä: ihmisten kanssa keskusteleminen netissä ja IRL. Kerro ihmeessä mikä olisi parempi keino. Näissä keskusteluissa olen huomannut saman kaavan vuodesta toiseen. Ja sen kaavan kerroin viestissäni, josta tämä keskustelu alkoi.

Minä haluan että joku laulajista saisi Idolsin vuoksi ammatin ja asiaa auttaisi se, että äänestäjät äänestäisivät niitä laulajia, joista aidosti pitävät ihan heidän itsensä vuoksi.

Tuot hyvän pointin esille kyseenalaistamalla ihmisten äänestyskäyttäytymisen. Äänestetäänkö potentiaalista menestyjää musiikkimaailmalle, vaiko henkilökohtaisesti miellyttävää hahmoa? Tässä nyt viestiesi kohdalla käy vaan niin, että näytät arvailevan ja hyvinkin vahvasti lokeroit ja näytät tietävän mitkä äänestys-syyt johtavat levyjen ostamiseen. Tätähän sinä et voi tietää. Ja näiden arvailujen ja argumenttien pohjalta näyttää tulevan hyvin vahva vastustus Niinaa kohtaan. Enpä nyt ole tarkistanut, mutta tuskinpa Emelin ja Johannan keskusteluketjuissa jutellaan siitä kuinka väärillä perusteilla heitä äänestetään.

Saat vapaasti tehdä niin, että osallistut vain sellaisiin keskusteluihin, joissa jokainen keskustelija voi todistaa arvionsa ihmisten käyttäytymisestä tekemällä telepatiakoneella tutkimuksen jokaiselle maapallon ihmiselle. Sillä välin minä harrastan keskustelua asiasta pienemmälläkin todistamisen taakalla. Sinä et ehkä harrasta  ihmisen käyttäytymisen tarkkailua, koska toit esiin täysin mahdottomia symmetrisiä väitteitä.

Emelin ja Johannan aiheissa asiaa ei käsitellä, koska ongelma on symmetrinen vain sinun mielestäsi. Ei minun mielestäni.

Olen jokaisessa viestissäni sanonut että Niina laulaa hyvin ja olen häntä kehunut. Joten jätä vähemmälle väitteet siitä kuinka minä "vastustan Niinaa". Voi olla että jatkossa selviää Niinan laulavan juuri sellaista musiikkia josta pidän ja tavalla josta pidän. Nyt en vaan tiedä vielä tarpeeksi. Eli minusta Niina on ihan tarpeeksi hyvä voittamaan Idolssin tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012 01:35:22 kirjoittanut Etsku-Etana »

poppari

• Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #19 : 26.02.2012 10:48:53 »

Eli koko sinun pointtisi on, että Niinan äänestäjät äänestävät häntä vain äänestääkseen muita vastaan. Sen ainakin sain irti viimeisimmästä vastauksestasi. Sama argumentti tulee jokaisessa neljässä kohdassa esille. Muutama kommentti pariin juttuun.

Emel tai Johanna EIVÄT saa samalla lailla ylimääräisiä ääniä ihmisiltä, jotka haluavat osoittaa suvaitsevaisuuttaan.
- Ei todellakaan. Minähän sanoin, että samalla tavalla Johanna ja Emel saavat ääniä ihmisiltä, jotka haluavat että normaalin näköinen nainen ei menesty kisassa. Tämä on minun mielestäni kyllä aivan "symmetrinen" juttu. Sanoit, että heitä äänestetään VAIN koska he ovat kauniita ja nuoria. Mitenpä voit tietää, että syynä ei ole se, että Niinaa ei haluta jatkoon? Että hänet halutaan ulos kisasta? Tämä johtopäätös on aivan yhtä järkeenkäypä kuin ajatuksesi Niinan kohdalla. En ymmärrä miten voit sanoa että KUKAAN ei äänestä tämän syyn takia. Et voi tietää.

Se mitä minä nyt yritän sinulle sanoa on, että ihmisillä on monenlaisia syitä äänestää. On paljon hyvinkin "ylimääräisiä" syitä äänestää, jotka eivät lisää levymyyntiä ja mielestäsi ovat moraalittomia. Hän on Oulusta. Hän on kaunis. Hän on sukulaiseni. Hän on eksoottinen. Hän on tavallinen. jne. Mutta kun tuot asian näin vahvasti värittyneenä esille juuri Niinan keskustelupalstalla, niin on aivan väistämätön johtopäätös, että sinua jotenkin kismittää juuri hänen saamansa ylimääräiset äänet.

Siksi kukaan ei jätä äänestämättä Niinaa siksi, että siinä menisi katu-uskottavuus.
Käsitit taas jotenkin aivan väärin mitä sanoin. Sanoin aivan selvästi, että Niinaa jätetään äänestämättä koska hän ei ole pop-uskottava. Tämä käytös korreloi aivan täysin viittamaasi "rock-uskottavuus" käyttäytymiseen.

Olen sen selitttänyt muistaakseni jo edellä. Eli se perustuu siihen, että Fatima-syyt (myös kohta 1) ovat viime kädessä muihin laulajiin liittyviä syitä eivätkä liity siihen laulajaan, joka saa ylimääräistä nostetta. Samalla lailla ei voi todellakaan sanoa nuoren ja kauniin typyn kohdalla.
Todellakin samalla tavalla voi sanoa nuoren ja kauniin laulajan kohdalla. Sanoit, "äänestysmenestys ei ole ehkä niin herkkä esitysten tason suhteen". Ja tähän vastasin, että sama pätee nuoreen kauniiseen tyttöön, jota äänestetään ulkonäkönsä vuoksi. En sanonut, että fatima-syiden vuoksi.

Emelin ja Johannan äänestäjissä ei ole todennäköisesti lainkaan sellaisia, jotka äänestävät heitä, jotta Niina ei saisi ääniä
- puhut itsesi pussiin kerta kerran jälkeen. Ei ole todennäköisesti. Ei ehkä ollenkaan. jne jne. Mielessäsi on oma agenda, jota puolustat arvailuilla. Et voi tietää taasen kerran miten ihmiset äänestää ja miksi. Nettikeskustelu voi olla suuntaa antava, mutta niinkuin kaikessa muussakin nettiin liittyvässä, pitää vähän käyttää arviointikykyä. Tietynlaisiin saitteihin ja tiettyihin keskusteluihin hakeutuu tietynlainen porukka. Tällä otannalla on lähes mahdotonta saada minkäänlaista luotettavaa dataa. Kuinka suuri osa äänestäjistä käy foorumeilla ja muuten kommentoimassa? Kärjistelyä ja populismia.

Argumentointisi luotettavuutta rikkoo vahvasti se, että et voi hyväksyä vastaavanlaisia arveluita nuorien ja kauniiden naisten äänestämisen syistä. Näet sen ongelmana, että Niina saa "ylimääräisiä" ääniä. Mutta se on ihan mahdotonta, että Emel ja Johanna saa ylimääräisiä ääniä? Tästä kyllä vahvasti heijastuu asenteesi.

Kiitos keskustelusta. Ehkä jatkamme mieluummin henk.koht. viesteinä. Suurinta osaa varmaan jo ärsyttää tämä :)
Jos seuraavaksi puhuttaisiin Niinan esiintymisestä ja musiikista..

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ylimääräiset äänet
« Vastaus #20 : 26.02.2012 11:52:54 »

Eli koko sinun pointtisi on, että Niinan äänestäjät äänestävät häntä vain äänestääkseen muita vastaan. Sen ainakin sain irti viimeisimmästä vastauksestasi. Sama argumentti tulee jokaisessa neljässä kohdassa esille. Muutama kommentti pariin juttuun.

Se ei ollut minun pointtini ja olen sanonut sen erittäin selvästi. Olen sen sijaan sanonut, että osa Niinan äänestäjistä toimii tällä tavoin. Siis "osa" eikä "äänestäjät".

Emel tai Johanna EIVÄT saa samalla lailla ylimääräisiä ääniä ihmisiltä, jotka haluavat osoittaa suvaitsevaisuuttaan.
- Ei todellakaan. Minähän sanoin, että samalla tavalla Johanna ja Emel saavat ääniä ihmisiltä, jotka haluavat että normaalin näköinen nainen ei menesty kisassa. Tämä on minun mielestäni kyllä aivan "symmetrinen" juttu. Sanoit, että heitä äänestetään VAIN koska he ovat kauniita ja nuoria. Mitenpä voit tietää, että syynä ei ole se, että Niinaa ei haluta jatkoon?

Ei, se ei ole symmetrinen juttu. Emeliä tai Johannaa äänestetään siinä tilanteessa, koska heistä pidetään. Ei siis äänestetä "Niinaa vastaan". Jotain vastaan äänestämisessä äänestetään sellaista, josta ei oikeastaan edes kauheasti pidetä.

Niinaa vastaan äänestäminen olisi vaikeaa jo siitä syystä, että äänestettäviä on niin paljon. Toisin päin niitä on vain yksi.

En ole kiinnostunut yksittäisten ihmisten tekosista vaan tilastollisesta käyttäytymisestä. Siksi sillä ei ole merkitystä, että joku ei äänestä Niinaa koska tämä on Oulusta ja siksi äänestää jotakuta joka tulee Tohmajärveltä.

Se mitä minä nyt yritän sinulle sanoa on, että ihmisillä on monenlaisia syitä äänestää. On paljon hyvinkin "ylimääräisiä" syitä äänestää, jotka eivät lisää levymyyntiä ja mielestäsi ovat moraalittomia. Hän on Oulusta. Hän on kaunis. Hän on sukulaiseni. Hän on eksoottinen. Hän on tavallinen. jne. Mutta kun tuot asian näin vahvasti värittyneenä esille juuri Niinan keskustelupalstalla, niin on aivan väistämätön johtopäätös, että sinua jotenkin kismittää juuri hänen saamansa ylimääräiset äänet.

Saat vapaasti jatkaa keskenäsi minun motiivieni pähkäilyä - mutta tee se yksäreillä kuten ensimmäisen viestín lopussa toivoin. Tämän jälkeen tässä aiheessa keskustellaan vain asiasta, ei minusta.

Mutta minä siis puhuin sellaisista ylimääräisistä äänistä, jotka laulaja saa, koska äänestäjä haluaa "rangaista" muita laulajia.  Siksi sinun mainitsemasi esimerkit eivät liity asiaan lainkaan, koska ne liittyvät vain siihen laulajaan, jota äänestetään ja josta pidetään.

Siksi kukaan ei jätä äänestämättä Niinaa siksi, että siinä menisi katu-uskottavuus.

Käsitit taas jotenkin aivan väärin mitä sanoin. Sanoin aivan selvästi, että Niinaa jätetään äänestämättä koska hän ei ole pop-uskottava. Tämä käytös korreloi aivan täysin viittamaasi "rock-uskottavuus" käyttäytymiseen.

Ymmärsin aivan oikein mitä kirjoitit ja sinä ymmärsit väärin. Tämä ei ole symmetrinen asia. Minä puhuin "katu-uskottavuudesta" enkä "rock-uskottavuudesta". Rock-uskottavuus littyy siihen, että pidetään jonkin rock-kappaleen esittäjää esim. liian nössönä, jolloin esityksessä ei ole sitten "rock-uskottavuutta". Katu-uskottavuus sen sijaan liittyy asioihin, joita ihmisen on elämässään tehtävä, jotta olisi muiden rockia harrastavien silmissä uskottava. Siksi esimerkkisi Niinan pop-uskottavuudesta ei liity lainkaan asiaan.

Olen kaiken selittänyt erittäin huolella, joten ihmettelen että keksit yhä uusia virheellisiä symmetrisiä vastaesimerkkejä.

Olen sen selitttänyt muistaakseni jo edellä. Eli se perustuu siihen, että Fatima-syyt (myös kohta 1) ovat viime kädessä muihin laulajiin liittyviä syitä eivätkä liity siihen laulajaan, joka saa ylimääräistä nostetta. Samalla lailla ei voi todellakaan sanoa nuoren ja kauniin typyn kohdalla.
Todellakin samalla tavalla voi sanoa nuoren ja kauniin laulajan kohdalla. Sanoit, "äänestysmenestys ei ole ehkä niin herkkä esitysten tason suhteen". Ja tähän vastasin, että sama pätee nuoreen kauniiseen tyttöön, jota äänestetään ulkonäkönsä vuoksi. En sanonut, että fatima-syiden vuoksi.

Jokaisen laulajan kohdalla pätee se, että hänet jossakin vaiheessa suosikikseen ottaneet sallivat hieman epäonnnistumisiakin . Mutta olennaista onkin se, että mainitsemani ylimääräiset äänet ovat sellaisia, jotka eivät liity esitysten tasoon (ellei sitten tule jotain ihan kauheaa) ja siksi ne voivat ratkaista äänestyksen vähänkään tiukemmassa tilanteessa. Minä puhun siis vain ja ainoastaan Fatima-syistä, koska muut syyt menevät tasan.

Emelin ja Johannan äänestäjissä ei ole todennäköisesti lainkaan sellaisia, jotka äänestävät heitä, jotta Niina ei saisi ääniä
- puhut itsesi pussiin kerta kerran jälkeen. Ei ole todennäköisesti. Ei ehkä ollenkaan. jne jne. Mielessäsi on oma agenda, jota puolustat arvailuilla. Et voi tietää taasen kerran miten ihmiset äänestää ja miksi. Nettikeskustelu voi olla suuntaa antava, mutta niinkuin kaikessa muussakin nettiin liittyvässä, pitää vähän käyttää arviointikykyä. Tietynlaisiin saitteihin ja tiettyihin keskusteluihin hakeutuu tietynlainen porukka. Tällä otannalla on lähes mahdotonta saada minkäänlaista luotettavaa dataa. Kuinka suuri osa äänestäjistä käy foorumeilla ja muuten kommentoimassa? Kärjistelyä ja populismia.

Et sanonut mitään, jota olisi syytä kommentoida. Joko haluat osallistua keskusteluun tai et halua.

Ihmisiä tarkkailemalla saa hyvää tietoa siitä, miten he todennäköisesti käyttäytyvät. Simpanssitkin tekevät sellaista analyysiä toisista ihmisistä.

Argumentointisi luotettavuutta rikkoo vahvasti se, että et voi hyväksyä vastaavanlaisia arveluita nuorien ja kauniiden naisten äänestämisen syistä. Näet sen ongelmana, että Niina saa "ylimääräisiä" ääniä. Mutta se on ihan mahdotonta, että Emel ja Johanna saa ylimääräisiä ääniä? Tästä kyllä vahvasti heijastuu asenteesi.

Jatkossa siis pohdintasi asenteestani vain yksärillä.

Kiitos keskustelusta. Ehkä jatkamme mieluummin henk.koht. viesteinä. Suurinta osaa varmaan jo ärsyttää tämä :)
Jos seuraavaksi puhuttaisiin Niinan esiintymisestä ja musiikista..

Saa tästä aiheesta puhua muutenkin kuin yksäreillä mutta jos haluat puhua minusta, sen pitää tapahtua vain yksäreillä. Se on sitten eri asia, vastaanko.  ;D

Erotan tämän kyllä omaksi aiheekseen Niina-paran aiheesta.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Vs: Ylimääräiset äänet
« Vastaus #21 : 26.02.2012 20:11:34 »
Niina - Emel/Johanna 2-0  :D

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #22 : 26.02.2012 20:31:06 »
Eipä saada tästä sitten enempää empiiristä materiaalia.  8)

Tutkimukselta putosi pohja.  :(

jensky

• i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #23 : 26.02.2012 21:28:11 »

Lainaus
Mutta minä siis puhuin sellaisista ylimääräisistä äänistä, jotka laulaja saa, koska äänestäjä haluaa "rangaista" muita laulajia.  Siksi sinun mainitsemasi esimerkit eivät liity asiaan lainkaan, koska ne liittyvät vain siihen laulajaan, jota äänestetään ja josta pidetään.

Itse en kyllä henkilökohtaisesti usko, että Niina saisi merkittävän paljon ääniä siksi, että jotkut haluavat "rangaista" kisan nuoria ja kauniita ja hoikkia. Niina on huikean lahjakas ja taitava laulaja ja lisäksi hän voi koulukiusattuna ja ns. tavallisen näköisenä olla huomattavasti enemmän idoli jollekin, kuin vaikkapa Sini. En siis henkilökohtaisesti näe niinan saamia ääniä ylimääräisinä, sillä en usko, että hän näitä tarkoittamiasi ääniä edes paljoa saa, vaan hän saa ääniä siksi, että hän yksinkertaisesti on joidenkin mielestä parempi, tai heidän suosikkinsa tai mitätahansa.

Lainaus
Ymmärsin aivan oikein mitä kirjoitit ja sinä ymmärsit väärin. Tämä ei ole symmetrinen asia. Minä puhuin "katu-uskottavuudesta" enkä "rock-uskottavuudesta". Rock-uskottavuus littyy siihen, että pidetään jonkin rock-kappaleen esittäjää esim. liian nössönä, jolloin esityksessä ei ole sitten "rock-uskottavuutta". Katu-uskottavuus sen sijaan liittyy asioihin, joita ihmisen on elämässään tehtävä, jotta olisi muiden rockia harrastavien silmissä uskottava. Siksi esimerkkisi Niinan pop-uskottavuudesta ei liity lainkaan asiaan.

No siinä mielessä liittyy, että joku (erityisesti nuori) pop-musiikin kannattaja voi hyvin äänestää Niinaa vastaan siksi, ettei Niina ole pop-uskottava, vaan selkeästi enemmän jazz-blues-adelepopmaisempi ja tämä äänestäjä ei missään nimessä halua hänen menestyvän kisassa, vaan syytää sitten ääniä vaikkapa Tiinalle nimenomaan siksi, että hänessä sitä pop-uskottavuutta on enemmän ja vaikka Tiina ei hänen suosikki oiskaan niin silti pistetään hälle ääniä. Ihan vaan siksi, ettei Niina pärjäis.

Eli samoin kun mielestäni Niina saa ääniä sen takia, että on katu-uskottavampaa joissain piireissä äänestää sitä idol-kilpailijaa, joka ei ole Liian Idol vaan edustaa enemmän Oikeaa Musiikkia plaaplaaplaa ja Pissikset On Out.

Mutta edelleen uskon, että etenkin TÄSSÄ vaiheessa kisaa näitä "äänestän jotain vastaan"-ääniä tulee aika vähän. Ne alkaa korostua paremmin jahka väki vähenee. Epäilen, että nytkin selkeästi isoin osa äänistä on laitettu siksi, että joistakuista on tykkäilty.

En kiellä, etteikö näitä ns. vastaääniä olisi olemassa. On niitä. Mutta en näkisi, että niitä vielä hirveästi satelisi, vaan että Niina pääsi yleisöäänillä jatkoon siksi koska hän vedonnee aika paljonkin itsestään epävarmoihin äänestäjiin ja heihin, joilla on esim. koulukiusaamistaustaa. Plus vanhempiin naiskatsojiin. Lisäksi Niinan taidot on sitä luokkaa, että hänen saamansa äänimäärä on ihan ansaittu. Tilanne olisi eri, jos hän laulutaidoiltaan olisi kisan keskikastia, eikä selkeää kärkipäätä Diandran rinnalla.
-Niiskuneiti

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #24 : 26.02.2012 21:44:13 »
No siinä mielessä liittyy, että joku (erityisesti nuori) pop-musiikin kannattaja voi hyvin äänestää Niinaa vastaan siksi, ettei Niina ole pop-uskottava, vaan selkeästi enemmän jazz-blues-adelepopmaisempi ja tämä äänestäjä ei missään nimessä halua hänen menestyvän kisassa, vaan syytää sitten ääniä vaikkapa Tiinalle nimenomaan siksi, että hänessä sitä pop-uskottavuutta on enemmän ja vaikka Tiina ei hänen suosikki oiskaan niin silti pistetään hälle ääniä. Ihan vaan siksi, ettei Niina pärjäis.

En ole sanonut sanaakaan mistään pop-uskottavuudesta eikä rock-uskottavuudesta. Siitä ei siis ole puhe, että äänestetään sellaisen musiikkityylin laulajaa, josta itse pitää. Siihen kuuluu sekin, että äänestetään sellaisen ulkonäön kilpailijaa, jonka ajattelee olevan hyvän.

Eikä noin vain kukaan äänestäjä ajattele. Eli että äänestäisi YHTÄ laulajaa jotta joku TOINEN ei pääsisi eteenpäin. Sellainen ei vaan onnistu ja jokainen sen tietää. Mutta minun mainitsemani tapa toimii koska siinä ei pelata YHTÄ vastustajaa vastaan. Siinä vain viedään yhtä kilpailijaa eteenpäin ja se onnistuu, jos tällaisia marginaaliäänestäjiä on riittävän paljon. Vähän kuin American Idolin "Vote for the Worst"-äänestyksissä.

Muuten olen sanonut kaiken ihan riittävän selkeästi ja MONEEN kertaan. En aio enää toistaa samoja asioita. Toki voin kopsata aiemmat kirjoitukseni yhä uudelleen ja uudelleen.

Eli bottom line: tilanne ei ole symmetrinen.

Ja vielä toinen bottom line vielä kerran: Niinan laulutaitoja en ole vähätellyt kertaakaan vaan olen kehunut niitä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012 21:51:16 kirjoittanut Etsku-Etana »