Kirjoittaja Aihe: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.  (Luettu 29417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

capri

• Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
Vs: Idols LIVE 3, ryhmä Stadi, 31.10.
« Vastaus #75 : 11.11.2013 10:27:03 »
Itse en käytä purkkapop jne. termejä koskaan, koska eivät kerro yhtään mitään mielestäni musiikista ko. termit. Voisin kuvitella, että ko. termillä tarkoitetaan musiikkia, joka on ns. tehty vähän vitsimielessä, vaikka on joskus jopa ihan hyviä biisejä sellaiset, useimmiten ne on kuitenkin sellaisia, joita ei kuitenkaan jaksa koko ajan kuunnella. Tai on ne kai voitu tehdä tosissaankin, mutta ovat lähinnä sellaista musiikkia, joissa on hyvin yksinkertainen kertsi ja rytmi. Toisinsanoen aika "helppoja" kappaleita. Raptorin tosi tarttuva täytebiisi on mielestäni tällainen, mutta ei se tee siitä sen huonompaa biisiä :D Ulkomaisissa popbiiseissä on paljonkin tällaisia minulle merkityksettömiä popkappaleita, mutta vaikka en itse pidä niistä, niin voi ne jonkun mielestä olla ihan ok biisejä.

En muutenkaan lähtisi popmusiikkia kategorisoimaan niin valtavasti, koska ko. genressä tehdään valtavasti musiikkia ja joukkoon mahtuu paljon helmiä ja sitten paljon ok-tason kappaleita ja sitten paljon sontaakin. Kuten kaikkiin muihinkin genreihin. Itse henk. koht. en jaksa kuunnella paljon sellaista musiikkia, jossa on hirveän paljon soitolla kikkailua (Tool), mutta tiedän ihan lähipiiristäni ihmisen, jonka mielestä se on parasta mahdollista musiikkia.

Itselleni kappaleissa kaikkein tärkeintä on hyvä melodia, koska siihen (hyvä) musiikki pitkälti perustuu. Pidän valtavasti runoilusta, lyriikoista ja hyvistä sanoista, mutta ei niitä sitä musiikkia kuunnellessa juurikaan aina kuuntele. Sitten jos tietää biisin sanat, ja ne on tosi hyvät ja musiikkikin kolahtaa, niin se kappale voi saada vielä valtavasti merkityksellisemmän tarkoituksen ja vasta sitten siitä mahdollisesti tulee mulle tosi tärkeä kappale, mutta useimmiten monet tällaiset biisit, joiden sanat on mulle merkitykselliset jne. ovat kolahtaneet jo ennen kuin olen tarkemmin keskittynyt niiden sanoihin. Toinen mikä kappaleissa merkitsee on kappaleen rytmitys ja se, että nauttiiko ihminen sen kuuntelusta ylipäätään.

Syystä tai toisesta monet mollaa just radiomusiikkia ja esimerkiksi iskelmää, vaikka iskelmä on myydyintä musiikkia myös Suomessa. Olen sitä  mieltä, että TOSI hyviä kappaleita ei synny tuosta noin vaan, mutta hyviä kappaleita voi olla paljonkin. Ja jos jokin kappale ärsyttää, niin mitä sitten, maailma on täynnä muita kappaleita.

Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

Guzaak

• Teatteriin selvinnyt
    • Profiili
« Vastaus #76 : 11.11.2013 11:14:59 »
No mistähän minä sitten tiedän jotakin? Sinusta tiedän ainakin sen, että koet musiikin yhdeksi tavaksi "erottua" muista.

Ja tämän tiedät, koska?

On kuitenkin eri asia kritisoida jotain ASIAA, kuin siitä pitäviä tai siihen liittyviä ihmisiä. Muutenhan mistään ei saisi sanoa mitään, koska joku saattaa pitää asiasta ja sanoi ihan mitä tahansa aina on joku joka voi kokea sen loukkauksena. Jos joku käyttää jotain termiä ja sanoja mikä tuntuu toisesta halventavalta, se ei aina tarkoita automaattisesti sitä, että sanoja tarkoitti sen juuri sillä tavalla, kuin kuulija sen ymmärsi. Sehän juuri tekeekin usein asioista hankalia. Tietenkin on eri asia, jos joku oikeasti on sitä mieltä, että "jazzi/iskelmä/poppi/hevi/trilleri/draama/tragedia on niin uskomatonta skeidaa, että kaikki sen fanittajat pitäisi viedä saunan taakse pilkottavaksi moneksi palaseksi" on jo asia erikseen.

Valtavirtamusiikkia saa "kritisoida", jos on jotain järkevää sanottavaa. Eli silloin pitää kertoa esimerkiksi kappaleen tarkkuudella, mikä sävellys on huono. Vastavuoroisesti pitää kertoa kappaleen tarkkuudella mikä "raskaan musiikin" sävellys on hyvä. Yksikään "raskaan musiikin" kuuntelija ja "purkkapop"-sanaa käyttänyt kirjoittaja ei ole vielä selvinnyt tällaisesta testistä.

Elii, mistään asiasta ei saa ilmaista mielipidettään, jos ei tee suurta syväanalyysia? Kaikille mielipiteille ei aina ole mitään erityistä loogista syytä, joten siksi niitä kutsutaan MAKUASIOIKSI. Jos joku kertoo jonkin sävellyksen olevan mielestään huono ja tylsä, voi toinen tulla kertomaan, että eipäs muuten olekaan. Kumpi on silloin oikeassa? On eri asia, jos keskustellaan, vaikka yhteiskunnallisista ihmisoikeusasioista, silloin mielipiteelleen pitäisi olla jokin kunnollinen syy, mutta musiikki, taide ja kulttuuri on sellaisia asioita mistä kukin saa olla mitä mieltä itse haluaa.

sepe

• Idols-keskustelijat
    • Profiili
« Vastaus #77 : 11.11.2013 18:28:27 »
^ Ei "örinäheviä" voi kuka tahansa tehdä. Esim. se "öriseminen" vaatii oikeasti aikamoista taitoa, ei se ole mitä tahansa ääntelyä ja korisemista mikkiin. Ei sillä, että itse sitä kuuntelisin tai siitä hirveästi tajuaisin, mutta pisti vaan silmään tuo.

Muiden musiikkimakujen haukkuminen on hölmöä, oli se muiden musiikkimaku mitä tahansa, vaikka sitten "purkkapoppia" tai "örinäheviä" tai jotain tuntemattomia indie-bändejä. Keskustella toki aina voi, mutta keskustelun olisi parasta olla objektiivista ja muiden mielipiteitä kunnioittavaa ollakseen hyvää keskustelua. Tietysti musiikista on aika vaikea keskustella asiantuntevasti ja monipuolisesti muiden kuin niiden, jotka siitä erittäin laaja-alaisesti tietävät ja tuntevat eri genret valtavirtamusiikista aina sinne tuntemattomiin örinäbändeihin saakka. Itse en tunne.

Jokainen osaa öristä. Joillakin on vain matalampi ääni kuin toisilla. Se ei tee örisemisestä musiikkia, että osaa öristä paremmin kuin useimmat muut.

En nyt ole ihan varma, mitä kaikkea tarkoitat tuolla örinällä, mutta lue tuosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Murinalaulu vaikka tuo osuus "murinalaulun tekniikka" ja mieti sitten, osaako kaikki sitä. Joo kaikki osaa toki vähän öristä, mutta osaako oikealla tekniikalla ja niin paljon ja hyvin, että henkilöltä onnistuu levytys, keikkailu jne. kunnolla ja aiheuttamatta äänihuulilleen vahinkoa.

ps. En itsekään liiemmin pidä "örinähevistä", mutta en silti lähde väittämään, että se olisi helppoa tehdä ja ei-arvostettavaa musiikkia.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
« Vastaus #78 : 15.11.2013 00:47:10 »
ps. En itsekään liiemmin pidä "örinähevistä", mutta en silti lähde väittämään, että se olisi helppoa tehdä ja ei-arvostettavaa musiikkia.

Minä kuitenkin lähden väittämään, että se on ei-arvostettavaa musiikkia.  :D
Asiaan ei vaikuta se, osaako joku jotain örinätekniikkaa jonka avulla voi öristä muita paremmin.
Minusta ei vaan ole niin, että kaikki mitä ihminen suustaan osaa päästää, voidaan tulkita musiikiksi.

Popista ja hevistä on muuten keskusteltu jokaisessa Idolsissa. Tässä keskustelua Idolsista 2007, 22 sivullista:

http://idolslandia.tkf.yuku.com/topic/2731672/Hevi-poppi-keskustelua-Pienryhm-4sta?page=1#.UoVRQfmpV8E

• Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
« Vastaus #79 : 16.11.2013 14:54:35 »
Minä kuitenkin lähden väittämään, että se on ei-arvostettavaa musiikkia.  :D
Asiaan ei vaikuta se, osaako joku jotain örinätekniikkaa jonka avulla voi öristä muita paremmin.
Minusta ei vaan ole niin, että kaikki mitä ihminen suustaan osaa päästää, voidaan tulkita musiikiksi.
Kovin on kapea käsitys musiikista.  :-\ Kunnon örinöillä voi tehdä ihan mielenkiintoista musiikkia.  :P
http://www.youtube.com/watch?v=RxK4pQgVvfg