Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter And A Half Blood Prince) 2009
***½
Ohjaus: David Yates
Pääosissa: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Jim Broadbent, Helena Bonham Carter, David Bradley, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Tom Felton, Michael Gambon, Alan Rickman, Maggie Smith, Natalia Tena, Julie Walters, David Thewlis, Evanna Lynch, Matthew Lewis, Bonnie Wright, Helen McCrory, Jessie Cave, Frank Dillane
J.K. Rowlingin Harry Potter ja puoliverinen prinssi on mielestäni tosi mielenkiintoinen kirja. Se on hauska, kekseliäs, vie tarinaa eteenpäin, antaa paljon ratkaisuja, mutta samalla myös lisää mielenkiintoa viimeistä kirjaa kohtaan. Kirjan aikana kokee valtavasti lukuisia eri tunteita. Kirja on hyvin yksityiskohtainen, joka on sen parhaita puolia. Toisaalta tällaisen kirjan siirtäminen valkokankaalle onnistuneesti on vaikea tehtävä. Ensinnäkin 2 ja puoli tuntia ei riitä siihen mitenkään. Toisekseen olen huomannut, että jos olen lukenut kirjan, niin elokuva ärsyttää yleensä joko sillä, että tapahtumia on muutettu ratkaisevasti kirjaan nähden tai sitten kaikkea ei kerrota. Tämä elokuva kärsii enemmän ehkä jälkimmäisestä pointista.
Elokuvan juoni ei etene elokuvan aikana parhaalla mahdollisella tavalla, koska elokuva ei tavoita kirjan tapahtumien rikkautta. Katsoin elokuvaa henkilön kanssa, joka ei ole lukenut kirjoja, ja hänen mielestään elokuva oli tylsä. Siinä ei tapahtunut tarpeeksi. Itse voin yhtyä tähän, mutta se ei häirinnyt minua elokuvan aikana lainkaan. Itse täytin aukot kirjan tiedoilla ja kirjan lukeneelle elokuva avasi mielestäni loistavasti kuvatun velhomaailman. Elokuva oli visuaalisesti tosi näyttävä ja näyttelijät olivat kehittyneet valtavasti. Jopa jäykkäkasvoinen Radcliffe onnistui naurattamaan minua joissain kohdissa. Joko hän oli kehittynyt näyttelijänä tai sitten hänen tyylinsä sopi vain juuri tämän kirjan Harrylle. Parhaiten nuorista näyttelijöistä onnistui kuitenkin Grint, jonka jotkut ilmeet olivat loistavia. Itse tykästyin eniten juuri siihen Rowlingmaiseen tunnelmaan, jonka elokuva onnistui paikoittain saavuttamaan tosi hyvin. Parhaita kohtauksia olivat Voldemort-takaumat, jotka olivat tosi hyviä. Puutteitakin elokuvalla kuitenkin oli kohtuullisen paljon: Muutamat hahmot olivat elokuvassa aika huonoja. Erityisesti Kalkaroksen hahmo, joka kuitenkin kirjassa sai ansaitsemaansa huomiota, jäi kovin taustalle. Dumbledore taas ei oikein onnistunut saamaan ansaitsemaansa väkevää syvyyttä elokuvassa. En sitten tiedä johtuivatko nämä puutteet käsikirjoituksesta (Kalkaroksen tapauksessa kyllä) vai näyttelijän kyvyistä. Parhaasta näyttelijäsuorituksesta vastasi mielestäni Broadbent, joka sai lyhyestä roolisuorituksestaan samalla todella hauskan ja todella dramaattisen.
Plussaa elokuvassa oli visuaalisuus, näyttelijäsuoritusten parantuminen (vertailtaessa muita HP-leffoja), muutamat loistavat käsikirjoitukselliset nokkeluudet (joista suurin ansio tietenkin Rowlingille, mutta yhdessä kohtauksessa erityisesti ihan elokuvakäsikirjoittajille) ja elämys, jonka toki voi saavuttaa vain kirjan lukeneet. Miinusta hieman tökkivä käsikirjoitus ja jo mainitut muut puutteet. Tästäkin kirjasta olisi melkein kannattanut tehdä se kaksi leffaa, kuten viimeisestä, koska sillä lailla käsikirjoituksen puutteet olisi ehkä saanut handlattua. Kuka tietää? Ehdottomasti katsomisen arvoinen kuitenkin ja suosittelen kirjan lukeneille erityisesti.