Minun ainakin olisi vaikea tuomaroida vähänkään asiallisella sävyllä jos mies itse vetää touhun läskiksi. Huumori on yes juttu esityksissä, muttei sillon kun pistetään homma ihan ranttaliksi.
Ei Ilkka pannut läskiksi eikä ranttaliksi. Eihän originaalissakaan sinänsä mitään järkeä ole.
Ilkka lauloi tosissaan ja viihdyttävästi lauloikin.
Muotoillaan asia toisella tapaa. Se, millaisen käsityksen Ilkka antoi TB:stä omalta osaltaan oli se, että hän pitää koko bändiä vitsinä. Se tuli kisan varrella hyvin esiin. Olkoon miten tahansa, mutta miksi sitten laulaa ko. bändin kappale? Pointti siinä, että minä en ainakaan vakavasti voinut sitä ottaa.
No tuo että Ilkka pitää Teräsbetonia vitsinä, on vain tulkintaa. Virallisessa fanilehdessä (ilm. 31.1. 2006) Ilkka mainitsi bändin yhtenä suosikeistaan (levy Metallitotuus oli Ilkan top10 -listalla) ja kuvaili sitä näin:
"Hevibändit, joilla on pilkettä silmäkulmassa, ovat harvassa. Laulaja on äärimmäisen taitava ja biisit tarttuvia."
Tätä en ainakaan pitänyt vitsinä. Ilkka pitää Teräsbetonista oikeasti. Omasta esiintymisestään hän sanoi näin: "Hillitön meininki. Kuulemma siinä vaiheessa keikka lähti käyntiin ja yleisö syttyi täysin. Sen voisi kokea uudestaan."
Itse ajattelen, että tuo oli Ilkalle paras ja ainoa tapa vetää Teräsbetonin "Taivas lyö tulta". Suu hymyssä ja nauttien esiintymisestä.
Jos hän olisi yrittänyt vaikuttaa tekoaggressiiviselta hevilaulajalta, se vasta olisi ollut surkuhupaisaa...
Samoin jos joku vannoutunut heviäijä vetäisi finaalissa vaikkapa iskelmää tai tangoa, niin mielestäni paras ratkaisu olisi vetää se täysin omana itsenään, hevilaulajan habituksessa, tuli mitä tuli. Ei niin että laulusta pitäisi tehdä mitään heviversiota, mutta turha esittää muuta kuin on.