Kirjoittaja Aihe: Katoaako X-Factorinkin jälkeen unholaan omia suosikkejaan kannattaneet ihmiset?  (Luettu 84234 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sami

• 2. semifinaalin laulaja
  • *
  • Hey, Lifesaver, I'm drowning in despair
    • Profiili
    • last.fm
Lupaan pysyä Samulin fanina X Factorin jälkeen. Toivon Samulin päätyvän levytysstudioon, jotta voisin ostaa
levyn. Vastaavaa lupausta en ole antanut Idolsissa.

Lupaan samaa Yrjänän kannalta :)

MirkaN

• Koelaulaja
    • Profiili
kunhan kilpailijassa on vain "sitä jotain".

Tai kunhan vaan on kilpailijoita. Ei näissä olevissa finalisteissa oikein tunnu olevan yhtään mitään.

Mun on pakko sanoa tähän, että (toki mielipiteet on kaikilla erit) pitäs ottaa huomioon se, mitä tilanteita noi koe-esiintymiset, pudotukset, ja fin.valintaleireit, mistä kilpailijoilta on näyttöä saanut, on. Toki jokaisen hyvän artistin tulee pärjätä tällasissa tilanteissa jännityksestä yms huolimatta, mutta unfortunatly se on tooosi erilaista ja tuhat kertaa jännittäämpää yms kun esim, esiintyminen liveyleisölle (tää on mun omakohtanen kokemus). Mulla (meillä) ainakin meni oikeesti tosi huonommin noi vedot, kun ikinä treenatessa. Oisittepa kuullu mitä kaikki laulo siellä odotellessa, kun treenaili ja sai vapaasti laulaa, ai ai miten hyviä:)! Ja sit näihin liveihin.. Näissähän otetaan mittaa siitä kuka pärjää lavalla ja yksinkertasesti - kuka osaa laulaa. Mut mä ainaki oon hirveesti verrannu noiden laulusuorituksia siihen, mitä mä oon sit kuullu ku muualla on laulanu ja täytyy sanoo et noin vähänen treeniaika mitä ne treenaa uutta kappaletta sunnuntaille (en voi yksityiskohtasemmin sanoo:D) ja se korvamonitori (jep, sen "pääsin" itsekin kokemaan Yrjänän taustalaulajana ollessani. Se on tosi vaikee!) kyl jättää jälkensä esitykseen.  Hyi nyt tää teksti kuulostaa tosi puolustelevalta, siis kun mun mielestä pääsääntösesti noi on laulanu toosi hyvin, mut ihan huomioita vaan:)!

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
unfortunatly se on tooosi erilaista ja tuhat kertaa jännittäämpää yms kun esim, esiintyminen liveyleisölle (tää on mun omakohtanen kokemus).

Minäkin olen ajatellut, että kauheinta olisi laulaa pienelle tuomarijoukolle ihan heidän silmiensä edessä Kauhealta tuntuivat myös ne tilanteet 1. finaalia edeltävässä jaksossa jossa oltiin tuomarien "kotona". Siinä joutuu panemaan itsensä alttiiksi jotenkin paljon raaemmalla tavalla kuin yleisön edessä.

Itse kunnioitan suuresti jokaista, joka on niin rohkea, että menee tekemään tuon tosissaan. Hyvin te kyllä pärjäsitte jokaisessa tilanteessa ja ihmettelin sitä, että ei tullut mitään katastrofeja, kun kappaleiden opetteluun oli kuitenkin varmasti aika pieni aika käytettävissä.

MirkaN

• Koelaulaja
    • Profiili
Jep, oli :D Siinä jos muistatte, kun oli pudotusleirien meidän ryhmien 3. vaihe, missä piti valita kolmesta biisistä yks ja harjotella puolessatoissa tunnissa.. Se oli kamalaa:D

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Itse asiassa erityisesti se tilanne oli mielessäni.  :D

Selvisitte siitä niin hyvin, että aloin jo epäillä, että katsojia huijataan ja aika oli paljon pitempi.

MirkaN

• Koelaulaja
    • Profiili
Kunpa oiski ollu pidempi :D Joo siis sitku miettii sitä tilannetta et oltii kaikki semipienessä Sibeliusakatemian aulassa ja kaikki ryhmät (n. 25 henkee) yrittää epätoivosesti kuunnella biisejä KÄNNYKÖISTÄ ja hoilotti suureen ääneen.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Kuinka paljon musiikkivideoilla on vaikutusta menestykseen.? Verratessa Koopin http://www.youtube.com/watch?v=ZcrMMMJ34dk&feature=related ja Annan http://www.youtube.com/watch?v=DUI8Wp_bof0 huomaa ison eron. Koopin video sisältää jotain epämääräistä autiomaassa kävelyä, kun taas Annan videoon sisältyy todella se tarina, josta kappaleessa lauletaan. Suomen Idols-tähtien videoita on kuvattu paljon ulkomailla, mutta sisältö on jäänyt monesti
mitättömäksi. Ehkä kannattaisi kuvata Suomessa ja panostaa
enemmän laatuun ja kappaleen sanoman välittämiseen.
Koopin kappaleessa lauletaan "It´s cold outside", eikä videon kuvauspaikka näytä kylmältä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2010 09:59:13 kirjoittanut Luottamusmies »

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Kuinka paljon musiikkivideoilla on vaikutusta menestykseen.? Verratessa Koopin http://www.youtube.com/watch?v=ZcrMMMJ34dk&feature=related ja Annan http://www.youtube.com/watch?v=DUI8Wp_bof0 huomaa ison eron. Koopin video sisältää jotain epämääräistä autiomaassa kävelyä, kun taas Annan videoon sisältyy todella se tarina, josta kappaleessa lauletaan. Suomen Idols-tähtien videoita on kuvattu paljon ulkomailla, mutta sisältö on jäänyt monesti
Koopin kappaleessa lauletaan "It´s cold outside", eikä videon kuvauspaikka näytä kylmältä.
Taisin ajatella hieman epäolennaisuuksiin takertuen, kun tuon edellisen viestin kirjoitin. Pidän musiikkivideota kuitenkin välineenä, jonka avulla kappaleen sisältö pyritään avaamaan katselijoille/kuuntelijoille. Kyllä artistin ura toki on pitkälti toisista asioista kiinni.

TrueB

• Ryhmälauluissa loistanut
    • Profiili
Jos yhtä poikkeusta lukuunottamatta katsellaan meidän kaikkia aiempia Idols-voittajiamme Hanna Pakarista, Ari Koivusta ja Koop Arposta itse kilpailun osalta ja laulullisen tason osalta, niin kyllähän tuon kolmikon homma lähti siitä liikkeelle, että ensin laulettiin hyvin, saatiin juuri SE yksi/useampia unelmasuorituksia aikaan ja sitten alkoi persoonakin nousta vasta esiin ns. kansan keskuudessa, niin hyvässä kuin pahassakin.

X-Factorissa tuntuu homman nimi olevan se, että laulullinen osaaminen ei ole alkuunkaan tärkeää eikä esille nostettavaa, kunhan kilpailijassa on vain "sitä jotain".

Siinäpä se, kun koskaan ei voi tietää millä perusteella kansa äänestää, eikä sitä voi oikein kontrolloidakaan.
 Mitä Ilkkaan tulee, niin kyllä Ilkankin kohdalla laululla ja muutamalla hyvällä esitykselläkin varmasti oli vaikutusta äänestystuloksessa, mutta varmaan se oli juuri se persoona, joka useimpiin eniten kolahti... Ja kun levy ei vastannut sitä persoonaa, josta Idolsin aikana tykättiin, niin se oli kyllä enemmän tai vähemmän pettymys jokaiselle joka sen osti...

Suomalaisista voi tosiaan tuntua hieman hämmentävältä tuo että mikä nyt on se "X-factor" jota tässä nyt haetaan...? Kiinnostavista ja hauskoista persoonista tulee yleensä juontajia tai standuppareita eikä laulajia...
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 08:44:51 kirjoittanut TrueB »

TrueB

• Profiili
No Etskulle sanon vain, että itselläni kriittinen silmä oli Ilkan esityksen kokonaisuuden suhteen, vaikkakin rock-henkinen olen itse lähtökohtaisesti.

Tarkoitin sitä, että minä en koe rokkimusiikkia jonkinlaisena pyhänä asiana ja rokki-ihmisiä pyhyyttä valvovina pappeina. Miksi ihmeessä rokkimusiikilla olisi sellainen asema? Eihän muidenkaan musiikkityylien kohdalla ajatella niin!

Eli minä en näe Ilkan esitystä rokkilasien läpi. Minulle se oli vaan kaikesta muusta riippumaton esitys, jota arvioin sellaisenaan. Totta kai sovitus oli aika lailla originaalin oloinen, mutta en minä vaadi sitä, että Ilkan saundi olisi ollut Jarkko Aholan kopio. Ilkan saundi kelpasi minulle omana itsenään!

Kyllä minä sallin rokkimiestenkin laulavan Idolsissa vaikka Britney Spearsia mutta en analysoi heidän tulkintaansa Britney Spearsin ehdoilla.  ;D

Mutta ettei jää epäselväksi: en vaadi ketään olemaan kanssani samaa mieltä tässä asiassa. Kerron vain sen miltä Ilkan esitys MINUSTA kuulostaa ja tuntuu!

Tuo Ilkan Teräsbetoni-esitys on mielestäni jotain, mitä on aivan turha verrata "oikeisiin" rokkivetoihin. Mielestäni Jone ei ollut palautteessaan ihan tilanteen tasalla, kun alkoi selittää miten tuollainen biisi pitäisi oikeasti vetää. Ilkka tuskin yrittikään olla "rock-uskottava". Yksinkertaisesti hän vain yhdisti oman persoonansa ja hevihitin, ja siitä tuli sitten mitä tuli :)

Koska on aika selvää että hevilaulajaa Ilkasta ei koskaan tule, niin mielestäni pitäisi kiinnittää tuomaroinnissa huomio enemmän esiintymiseen, rohkeaan heittäytymiseen, asenteeseen ja siihen mitä uutta tuo esitys mahdollisesti toi tulkintaan. Vaikka se olisi huonoakin...
 Pahempi vaihtoehto olisi mielestäni ollut, jos Ilkka olisi ollut esiintyessään vaivautunut ja pyydellyt anteeksi... Monet muut, joille hevibiisit eivät sopineet, olivat paljon arempia. Kaikkien ei tarvitsekaan osata laulaa kaikkea, mutta asenteesta ja heittäytymisestä voi aina antaa tunnustusta. Ilkalla ainakin oli hauskaa :)

PhineasMcClintock

• Vieras
Mitä Ilkan Teräsbetoni-vetoon vielä tulee, niin täysi vitsihän se oli itse esityksellisesti, mutta ennenkaikkea Ilkan oman asenteenkin vuoksi. Hänhän pitkin matkaa hehkutteli että olisi kiva päästä ko. kappale laulamaan ja lisäksi hän hoilaili tuota melko useasti ja puheli TB:stä enemmän tai vähemmän ivallisesti muutoinkin.

Minun ainakin olisi vaikea tuomaroida vähänkään asiallisella sävyllä jos mies itse vetää touhun läskiksi. Huumori on yes juttu esityksissä, muttei sillon kun pistetään homma ihan ranttaliksi.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Mitä Ilkan Teräsbetoni-vetoon vielä tulee, niin täysi vitsihän se oli itse esityksellisesti, mutta ennenkaikkea Ilkan oman asenteenkin vuoksi. Hänhän pitkin matkaa hehkutteli että olisi kiva päästä ko. kappale laulamaan ja lisäksi hän hoilaili tuota melko useasti ja puheli TB:stä enemmän tai vähemmän ivallisesti muutoinkin.

Minun ainakin olisi vaikea tuomaroida vähänkään asiallisella sävyllä jos mies itse vetää touhun läskiksi. Huumori on yes juttu esityksissä, muttei sillon kun pistetään homma ihan ranttaliksi.
Tuo viesti voisi olla yhtä hyvin minun kirjoittama.
Olemme sen verran samaa mieltä.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili

Ei Ilkka pannut läskiksi eikä ranttaliksi. Eihän originaalissakaan sinänsä mitään järkeä ole.

Ilkka lauloi tosissaan ja viihdyttävästi lauloikin.

Negativ

• Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
No eihän kaikissa videoissa olekaan biisiin liittyvää tarinaa tai mitään kummoista juonta. Onhan se toki mielenkiintoisempaa katsoa videota jossa on tarina, mut jos biisi on hyvä, niin en mä sitä videoo niin ajattele.

~It feels good. Is that reason enough for you.~

PhineasMcClintock

• Vieras

Ei Ilkka pannut läskiksi eikä ranttaliksi. Eihän originaalissakaan sinänsä mitään järkeä ole.

Muotoillaan asia toisella tapaa. Se, millaisen käsityksen Ilkka antoi TB:stä omalta osaltaan oli se, että hän pitää koko bändiä vitsinä. Se tuli kisan varrella hyvin esiin. Olkoon miten tahansa, mutta miksi sitten laulaa ko. bändin kappale? Pointti siinä, että minä en ainakaan vakavasti voinut sitä ottaa.

Tosin mielipiteelläni ei merkitystä ole, sillä kansaan se upposi ja Ilkka voitti Idolsin ja thats it.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 20:28:01 kirjoittanut PhineasMcClintock »

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Muotoillaan asia toisella tapaa. Se, millaisen käsityksen Ilkka antoi TB:stä omalta osaltaan oli se, että hän pitää koko bändiä vitsinä. Se tuli kisan varrella hyvin esiin. Olkoon miten tahansa, mutta miksi sitten laulaa ko. bändin kappale? Pointti siinä, että minä en ainakaan vakavasti voinut sitä ottaa.

Minulle Teräsbetoni ei merkinnyt yhtään mitään. En edes olisi tiennyt siitä mitään ilman Ilkan laulua. Se oli ensimmäinen kerta, kun kuulin kyseisen kappaleen luullakseni!

Tosin mielipiteelläni ei merkitystä ole, sillä kansaan se upposi ja Ilkka voitti Idolsin ja thats it.

Olisi kyllä aika pelottavaa, jos mielipiteesi esitettyäsi menneisyys olisi muuttunut ja Ilkka ei olisikaan enää Idols-voittaja vaan vaikkapa Pete Seppälä.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017 13:28:03 kirjoittanut Etsku-Etana »

PhineasMcClintock

• Vieras
Se olisikin Etsku hyvin hyvin pelottavaa.

leena

• *
    • Profiili

Olisi kyllä aika pelottavaa, jos mielipiteesi esitettyäsi menneisyys olisi muuttunut ja Ilkka ei olisikaan enää Idols-voittaja vaan vaikkapa Pete Seppälä.

Iiks, krääks, gaasp? ;) Mitä pelottavaa tuossa on? Ah, kun menneisyyden voiskin muuttaa, Pete ois voittanut, ois hyötynyt Idols-hypestä ja saanut uransa kunnolla vahtiin. Hän sentään viihtyi keikoilla toisin kuin Ilkka - voi sitä iloa, energiaa ja heittäytymistä lavalla (hmh, that came out wrong - parin keikan perustella Jääskeläisetkin viihtyivät lavalla, mutta jälkipuheiden mukaan eivät nauttineet muusta asiaankuuluvasta hässäkästä, "pakollisesta" baarielämästä jne - Pete oli elementissään siinä kaikessa).

No joo, vakavammin puhuen, ehkä asiat meni just niinkun niiden piti mennä. Vaikka tykkäsin Petestä Idolsissa, niin kunnon kolahdus tuli hänen persoonallisista teksteistään - joita ei varmasti olisi ehtinyt kirjoitella, jos olisi joutunut tekemään voittajan hätäpikalevyn.

**

Ja idoleiden musiikkivideoista: koittakaapa bongata Koopin Young and Foolish-video, jonka alkupuolisko löytyy täältä: http://www.iltasanomat.fi/videot/viihde/2080120 . Siinä on jo tarinaa, eikä vain aavikossa haahuilua :)

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili

Iiks, krääks, gaasp? ;) Mitä pelottavaa tuossa on? Ah, kun menneisyyden voiskin muuttaa, Pete ois voittanut,

Minun viestissäni pelottavuus ei liittynyt Pete Seppälän voittamiseen vaan siihen, että menneisyys olisi muuttunut!  :D

En vaan sillä sekunnilla muistanut muita finalisteja Ilkan lisäksi kuin Katrin ja Peten. Katria en halunnut laittaa, kun hän oli suosikkini.

Ja tosiaan puhutaan siitä sekunnista kun kirjoitin. Se oli tajunnanvirtaviesti. En halunnut jäädä YHTÄÄN muistelemaan.

Ei finalisteissa ollut ketään kammo-laulajaa.

leena

• *
    • Profiili
Enkä minäkään oikeasti loukkaantunut/kauhistunut, kunhan vähän provosoiduin, huumorilla. Pete nyt vaan sattuu olemaan NIIN suuri suosikki mulle. Tai olis, jos vaan laulelis muutenkin kuin golf-kentillä (jos sielläkään ;) ).

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili

Kyllä minä luotan siihen, että asiallisiin ja ytimekkäisiin kysymyksiin vastataan.
Oikein arvattu! ;D Tosin pariin kysymykseen emme saaneet vastausta.

TrueB

• Profiili

No tuo että Ilkka pitää Teräsbetonia vitsinä, on vain tulkintaa. Virallisessa fanilehdessä (ilm. 31.1. 2006) Ilkka mainitsi bändin yhtenä suosikeistaan (levy Metallitotuus oli Ilkan top10 -listalla) ja kuvaili sitä näin:
 "Hevibändit, joilla on pilkettä silmäkulmassa, ovat harvassa. Laulaja on äärimmäisen taitava ja biisit tarttuvia."

Tätä en ainakaan pitänyt vitsinä. Ilkka pitää Teräsbetonista oikeasti. Omasta esiintymisestään hän sanoi näin: "Hillitön meininki. Kuulemma siinä vaiheessa keikka lähti käyntiin ja yleisö syttyi täysin. Sen voisi kokea uudestaan."

Itse ajattelen, että tuo oli Ilkalle paras ja ainoa tapa vetää Teräsbetonin "Taivas lyö tulta".  Suu hymyssä ja nauttien esiintymisestä.
 Jos hän olisi yrittänyt vaikuttaa tekoaggressiiviselta hevilaulajalta, se vasta olisi ollut surkuhupaisaa...
 Samoin jos joku vannoutunut heviäijä vetäisi finaalissa vaikkapa iskelmää tai tangoa, niin mielestäni paras ratkaisu olisi vetää se täysin omana itsenään, hevilaulajan habituksessa, tuli mitä tuli. Ei niin että laulusta pitäisi tehdä mitään heviversiota, mutta turha esittää muuta kuin on.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2010 08:37:10 kirjoittanut TrueB »

PhineasMcClintock

• Vieras
Makuasioita. Toiset pitää Ilkan TB-vedosta, toiset ei ja itse kuulun jälkimmäiseen.

Mielestäni tämän biisin osalta Ilkka ampui itsensä metsään ja syvälle. Valittavanaan hänellä olisi ollut soveliaampiakin raskaita kappaleita. Tämä meni yli. Mutta esim. Ilkan tulkinta Van Halenin Cant Stop Loving yousta tai jopa Kissin IWMFLY:sta olivat paaaljon parempia, siedettävämpiä ja ainakin enemmän itseeni uponneita tulkintoja.

No jos Ilkka todellisuudessa pitää TB:stä, niin melko oudolla tapaa se näkyi Idolsin aikana. Minäkin nyt jossain määrin osasin erotella hänen outoa, jokseenkin jatkuvalla syötöllä pauhannutta huumoriaan. Mutta mitä tuli tähän TB-tapaukseen, niin minulle nyt ainakin jäi muistoihin ivallinen sävy puhua ja tuoda esiin ko. bändiä. Valitettavasti tällainen on juurtunut muistiini.

Ilkka by the way lauloi heviä itseasiassa melko paljon finaaleissa. Pesunkestävälle pehmopopparille kolmekin hevibiisiä on paljon. Eli voidaanko sanoa, ettei Ilkkakaan hevillä hävinnyt? 8)

leena

• *
    • Profiili
^Heh, todellakin makuasioita. Minusta Ilkan Kiss-veto oli ihan järkyttävä (alkukarsintojen jälkeen Ilkka oli mun suosikki - erityisesti kun Tommi Evilä-biisillä hurmannut Heikki-veli oli karsiutunut - mut tuon Ilkan ekan finaalivedon "ansiosta" Peten oli helppo tulla "puskista" rinnalle ja ohi ;) ). Can't Stop Loving You oli peruskamaa, mut Taivas lyö tulta ihan huippu, ei sitä voinut nauramatta katella ja kuunnella, mut siis nimenomaan hyvällä tavalla nauramalla. Pilke-silmäkulmassa-bändin biisi vedettynä kunnon pilke-silmäkulmassa-asenteella - vakavasti muttei tosissaan (vai tosissaan muttei vakavasti, kummin päin se nyt menee? ;) ). Ja kyllähän se ääntä ja laulutaitoa vaati!

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Koopin levy ei  enää ole mukana listalla.