THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS (POIKA RAIDALLISESSA PYJAMASSA) (2008)
****½/***** Ohjaus: Mark Herman
Käsikirjoitus John Boynen romaanin pohjalta: Mark Herman
Pääosissa: Asa Butterfield, Jack Scanlon, David Thewlis, Vera Farmiga, Rupert Friend, Amber Beattie
Kahdeksanvuotias Bruno on natsiupseerin poika, joka muuttaa perheineen Berliinistä keskelle maaseutua. Brunon isä johtaa alueella sijaitsevaa, piikkilangalla aidattua "maatilaa", jonka asukkaat pitävät outoja raidallisia pyjamia. Tylsyyden piinaama Bruno lähtee äitinsä kielloista huolimatta tutkimaan aluetta ja ystävystyy tilalla asuvaan samanikäiseen poikaan.
Mä rakastuin tähän leffaan oikeesti ! Tää on kauneimpia lapsuudesta ja rajat ylittävästä ystävyydestä kertovia tarinoita. En viitti kertoa juonesta sen enempää muutakun että KATTOKAA IHMISET KATTOKAA !
Tää järkyttää ja itkettää paljon enemmän ku mä en paljasta juonesta paljoa tän enempää. Mut pakko myöntää, etten kymmeneen minuuttiin voinu sanoa mitään sen jälkeen ku olin tän leffan nähny. Tää järkytti mua suuresti, ei ainoastaan leffan hahmojen kannalta vaan ihan tosielämän pohjaltakin. Olis ansainnu viis tähteä, mutta jotkut asiat oli hieman löyhällä pohjalla, kuten päähenkilön, Brunon, naiivius oli välillä naurettavaakin. Mutta kokonaisuudessaan leffa on joka minuutin arvoinen ja jää takuulla mieleenne. Katsokaa ihmiset !